واکاوی توانمندی‌ها و محدودیت‌های دانشگاه نسل سوم در آموزش کارآفرینی (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش علوم‌تربیتی دانشگاه فرهنگیان،

10.22069/jead.2025.23109.1874

چکیده

امروزه کارآفرینی موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع محسوب می‌شود و دانشگاه‌های نسل سوم کانون آموزش کارآفرینی به‌شمار می‌آیند. این پژوهش با هدف بررسی توانمندی‌ها و محدودیت‌های دانشگاه نسل سوم در آموزش کارآفرینی، با مطالعه موردی دانشگاه فرهنگیان انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها کیفی بود که با روش نظریه داده‌بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان بودند که با روش نمونه‌گیری زنجیره‌ای 22 نفر انتخاب و مورد مصاحبه عمیق و نیمه‌ ساختاریافته قرار گرفتند و اشباع نظری حاصل شد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم‌افزارMAXQDA در قالب 54 کد باز (مفهوم)، 15 کد محوری (مؤلفه‌ها) و 4 کد انتخابی (مقوله‌ها) دسته‌بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد، توانمندی‌های شناسایی شده شامل شش مؤلفه درون دانشگاهی (استخدام و جذب مدیران، اساتید و دانشجویان مبتکر و کارآفرین، توسعه امکانات فناورانه، برگزاری کارگاه‌های کارآفرینی و حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط) و چهار مؤلفه برون دانشگاهی (تعامل با نهادهای ذینفع، توسعه کارآفرینی بین‌المللی، دسترسی به بودجه و تمرکز بر فرصت‌های محیطی) بود. محدودیت‌ها نیز شامل سه مؤلفه درون‌دانشگاهی (فقدان مدیران کارآفرین، توقف در نسل اول یا دوم دانشگاه و کمبود امکانات کارگاهی) و دو مؤلفه برون‌دانشگاهی (فقدان شایستگی‌های کارآفرینی فارغ‌التحصیلان و کمبود بودجه) بود. بر اساس کدگذاری انجام شده و تحلیل مصاحبه‌های انجام شده، دانشگاه فرهنگیان در جذب استادان کارآفرین (درون دانشگاهی) و دسترسی به بودجه (برون دانشگاهی) توانمندی بالاتر و در تجهیزات کارگاهی (درون دانشگاهی) و کارآفرینی فارغ‌التحصیلان (برون دانشگاهی) با محدودیت‌های بیشتری مواجهه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing of capabilities and limitations of the third generation university in entrepreneurship education (case study: Farhangian University)

نویسنده [English]

  • Amir Moradi
Department of Educational Sciences, Farhangian University
چکیده [English]

Today, entrepreneurship is considered the driving force behind the economic and social development of communities, and third-generation universities are regarded as the center for entrepreneurship education. This study investigated the capabilities and limitations of third-generation universities in entrepreneurship education, using a case study of Farhangian University. This research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of data collection method, which was done with grounded theory method. The research population included all faculty members of Farhangian University, with twenty-two members of the research population, were selected using a chain sampling method and subjected to in-depth, semi-structured interviews, and theoretical saturation was achieved. The collected data were categorized using MaxQDA software into 54 open codes (concepts), 15 axial codes (components), and 4 selective codes (categories). The research results showed, the identified capabilities included six intra-university components (recruitment and attraction of innovative and entrepreneurial managers, professors, and students, development of technological facilities, holding entrepreneurship workshops, and supporting related theses) and four extra-university components (interaction with stakeholders, development of international entrepreneurship, access to funding, and focus on environmental opportunities). The limitations also included three intra-university components (lack of entrepreneurial managers, stagnation in the first or second generation of the university, and lack of workshop facilities) and two extra-university components (lack of entrepreneurial competencies among graduates and lack of funding). Based analysis of the interviews conducted, Farhangian University has higher capabilities in attracting entrepreneurial professors (intra-university) and accessing funding (extra-university), but faces greater limitations in workshop equipment (intra-university) and graduate entrepreneurship (extra-university).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship Education"
  • " Farhangian University"
  • " Third Generation University"
  • " Capability"
  • " Limitation