شناسایی باورهای موثر بر فرآیند ایده‌پردازی کارآفرینان نوپا

نوع مقاله : مقاله کامل علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

باورهای مرتبط با ایده‌پردازی کارآفرینانه نقش مهمی در فرایند انگیزش افراد، غربال ایده‌های جدید و تعیین مسیر زندگی آنها ایفا می‌کند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی باورهای مؤثر بر فرایند ایده-پردازی کارآفرینان نوپا با بهره‌گیری از رویکرد کیفی و با روش مطالعه موردی انجام شده است. گردآوری داده‌ها با ابزار مصاحبه و تحلیل آنها با تکنیک تحلیل مضمون و ابزار ‌کدگذاری سه‌مرحله‌ای انجام شد. جامعه مورد مطالعه پژوهش کارآفرینان نوپا در سطح استان تهران بودند که با نمونه‌گیری هدفمند ترکیبی، 16 نفر از آنان انتخاب و مورد مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند قرار گرفتند و اشباع نظری حاصل شد. از تحلیل مصاحبه‌ها 69 مفهوم به دست آمد که بر اساس نزدیکی معنایی در 14 مقوله نهایی دسته‌بندی شدند. در این‌ پژوهش نشان داده شد که از آغاز فرایند ایده‌پردازی تا اجرای آن، کارآفرینان مورد بررسی با چه باورها و موانع ذهنی روبرو بوده‌اند. نتایج نشان داد در مرحله پیدایش ایده، باورهایی همچون؛ آفرینشگری، کامل‌گرایی و آینده‌اندیشی مانع ایده‌پردازی است. در مرحله پیش‌نیاز اجرای ایده، خوش‌بینی، آینده‌اندیشی، پیوندجویی، خود ارزشی، تحمل ابهام، هویت، خودباوری و موفقیت‌طلبی، مانع ایده‌پردازی کارآفرینانه می‌شود. در مرحله سوم یعنی اجرای ایده: آینده‌اندیشی، امید، خودشفقتی و عامل بودن، موانعی ذهنی ایجاد می‌نماید. در مجموع دسته‌بندی باورهای مانع بر اساس مراحل ایده‌پردازی کارآفرینی می‌تواند کمک مهمی در راستای بهبود این موانع ارائه دهد. با تطبیق این باورها با مطالعه‌ها و نظریه پایه‌، باورهای محوری که باید در فرایند ایده‌پردازی تغییر کنند، مشخص شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying beliefs that influence the idea Generation process of novice entrepreneurs.

نویسندگان [English]

  • tahmineh ehsanifar 1
  • ghanbar mohammdi elyasi 1
  • Elaheh Hejazi, 2
  • , Ehsan Chitsaz 3
1 Department of Entrepreneurship Development, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Department of Entrepreneurship Development, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

beliefs related to entrepreneurial ideation play a fundamental role in individuals' motivation process, filtering new ideas, and determining their life paths; therefor, this research aims to identify the beliefs which have an effect on the novice entrepreneurs’ ideation process using a qualitative approach with a case study method. The data was collected through interviews and then analyzed with content analysis method, using a three-step coding process. The study population consisted of novice entrepreneurs in Tehran, within which 16 individuals were selected through purposive sampling. Those 16 individuals went through in-depth and semi-structural interviews until theoretical saturation was reached. Analyzing the interviews resulted in the identification of 69 concepts categorized into 14 themes based on semantic proximity. The research demonstrates the beliefs and mental obstacles faced by the studied entrepreneurs from the beginning of the ideation process to its execution. The findings indicate that in the step of ideation emergence beliefs, such as creativity, perfectionism, and future orientation hinder the ideation process. In the prerequisite ideation execution step, optimism, future thinking, affiliation, self worthing, ambiguity tolerance, identity, self-confidence, and success orientation hinder the entrepreneurial ideation. In the third step which is the execution of the idea; future orientation, hope, self-efficacy, and agency create a mental barrier. Overall, categorizing belief limitations based on entrepreneurial idea generation steps could have a significant effect on improving these limitations. Comparing these beliefs with studies conducted in the past and fundamental theory, the core beliefs which should change in the idea generation process have been determined

کلیدواژه‌ها [English]

  • Belief system
  • ideation emergence
  • idea implementation prerequisites
  • idea implementation
  • novice entrepreneurs
ابویی اردکان، م.، لبافی، س.، آذرپور، س و جلال‌پور، م. (1393). شناسایی عوامل حیاتی موفقیت تفکر راهبردی در دیدگاه مدیران سازمان‌های فرهنگی شهر اصفهان. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 6(11)، 13-34.
طالبی، ک، سجادی، م و رسولیان، پ. (1395). شناسایی مختصات تفکر استراتژیک کارآفرینانه. توسعه کارآفرینی، 9(4)، 633-652.
عابدی جعفری، ح، تسلیمی، م، فقیهی، ا و شیخ‌زاده، م. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 5(2)، 151-198.
Bandura, A. (1999). Social Cognitive Theory of Personality. Handbook of Personality. Handbook of Personality, 2, 1–81.
Brown, R., & Mawson, S. (2019). Entrepreneurial ecosystems and public policy in action: a critique of the latest industrial policy blockbuster. Cambridge Journal of Regions, Economy and Society, 12(3), 355-368.
Cacciotti, G., & Hayton, J. C. (2015). Fear and entrepreneurship: A review and research agenda. International Journal of Management Reviews, 17(2), 165–190.
Canavati, S., Libaers, D., & Wang, T. (2021). Relationship between human capital, new venture ideas, and opportunity beliefs: A meta‐analysis. Strategic. Entrepreneurship Journal, 15(1), 89-113.
Cacciotti, G., Hayton, J. C., Mitchell, J. R., & Allen, D. G. (2020). Entrepreneurial fear of failure: Scale development and validation. Journal of Business Venturing, 35(5), 106041.
Canavati, S., Libaers, D., Wang, T., Hooshangi, S., & Sarooghi, H. (2021). Relationship between human capital, new venture ideas, and opportunity beliefs: A meta‐analysis. Strategic Entrepreneurship Journal, 15(3), 454-477.
Cardon, M. S., & McGrath, R. G. (1999). When the going gets tough... Toward a psychology of entrepreneurial failure and re-motivation. Frontiers of entrepreneurship research. 29(4), 58-72.
Cardon, M. S., Stevens, C. E., & Potter, D. R. (2011). Misfortunes or mistakes?. Cultural sensemaking of entrepreneurial failure. Journal of Business Venturing, 26(1), 79–92.  
Christensen, B. T., Arendt, K. M., McElheron, P., & Ball, L. J. (2023). The design entrepreneur: How adaptive cognition and formal design training create entrepreneurial self-efficacy and entrepreneurial intention. Design Studies, 86, 101181.
Denzau, A. T., & North, D. C. (2000). Shared Mental Models: Ideologies and Institutions. Kyklos, 47(1), 13-21.
Dilts, R. (1995). BELIEFS Pathways to Health & Well-being. Includes bibliographical references. ISBN 1-55552-029-4: $12.951. Neurolinguistic programming. I. Hallbom, Tim.
Donaldson, C., Liñán, F., & Alegre, J. (2021). Entrepreneurial intentions: Moving the field forwards. Journal of Entrepreneurship, 30(2), 123-146.
Drnovsek, M., Cardon, M.S. &  Murnieks, C.Y. (2009). Collective passion in  entrepreneurial teams. In: Carsrud, A. Brannback, M. The Entrepreneurial Mind. Springer Publishing, New York, NY, 191_218.
Drnovsek, M., Wincent, J., & Cardon, M. S. (2010). Entrepreneurial self-efficacy and business start-up: developing a multi-dimensional definition. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 16(4), 329-348.
Dweck, C. (2002). Mindset: the new psychology of success. In CEUR Workshop Proceedings, 1542. 213- 215.
Eisenhardt, K. M. (1989).Building Theories from Case Study Research, Academy of Management Review, 14(4), 532–550.
Fisher, G., Stevenson, R., Neubert, E., Burnell, D., & Kuratko, D. F. (2020). Entrepreneurial hustle: Navigating uncertainty and enrolling venture stakeholders through urgent and unorthodox action. Journal of Management Studies, 57(5), 1002-1036.
Gardenfors, P. (1988). Semantics, Conceptual Spaces and the Dimensions of Music’, in V. Rantala, L. Rowell, and E. Tarasti(eds.), Essays on the Philosophy of Music, Acta Philosophica Fennica, vol. 2(43), Helsinki, pp. 9–27.
Gielnik, M. M., Bledow, R., & Stark, M. S. (2020). A Dynamic Account of Self-Efficacy in Entrepreneurship. Journal of Applied Psychology, 105(5), 487–505.
Hayton, J. C., & Cholakova, M. (2012). The Role of Affect in the Creation and Intentional Pursuit of Entrepreneurial Ideas. Entrepreneurship Theory and Practice, 36(1), 41-68.
Hofmann, F. (2010). Intuitions, concepts, and imagination. Philosophical Psychology, 23(4), 529–546.
Hytoon, R., & Cholokava, S. (2012). The role of beliefs in entrepreneurial motivation and action. Journal of Business Research, 65(5), 596-603.
Kalogiannidis, S., Chatzitheodoridis, F., Giannarakis, G., & Mavrommati, A. (2022). Business Organizations' Flexibility as an Innovation Tool: Factors Affecting Flexibility in Organizations. Journal of Logistics, Informatics and Service Science, 9(4), 259-312.‏
Klein, Thomas A. and Gene R. Laczniak. (2009), Applying Catholic Social Teachings to Ethical Issues in Marketing, Journal of Macromarketing, 29 (3), 233-43.
Lestari, E.D., Rizkalla, N., & Purnamaningsih, P. (2022). The effect of perceived University support, entrepreneurial self-efficacy and proactive personality in promoting student entrepreneurial intention in Indonesia. Journal of Management and Business Education, 5(2), 169-197.
Lobel, T.E., & Levanon, I. (1988). Self-Esteem, Need for Approval, & Cheating Behavior in Children. Journal of Educational Psychology, 80(1), 122–123.
Mathews, R. D., Wessel, R., & Goldsby, M. (2021). An examination of the effect of new venture ideation exercises on entrepreneurial intentions. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 4(4), 637-665.
McGrath, R.G. (1999). Falling forward: real options reasoning and entrepreneurial failure. Academy of Management Review, 24 (1), 13–30.
McMullen, J. S., Brownell, K. M., & Adams, J. (2021). What makes an entrepreneurship study entrepreneurial? Toward a unified theory of entrepreneurial agency. Entrepreneurship theory and practice, 45(5), 1197-1238.
Molaei, R., Zali, M.,  Mobaraki, M., & Yadollahi Farsi, J. (2014). The impact of entrepreneurial ideas and cognitive style on students entrepreneurial intention. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 6(2), 140-162.
North. Douglaas.c. (2000). The new institutional Economics and Third world Development.Edit by J.harriss,J.Hunter, International ltd 17.
Patton, M, Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods : integrating theory and practice / Michael Quinn Patton.—Fourth edition. pages cm. Includes bibliographical references and index. ISBN 978-1-4129-7212-3 (alk. paper)
Patzelt, H., Gartzia, L., Wolfe, M. T., & Shepherd, D. A. (2021). Managing negative emotions from entrepreneurial project failure: When and how does supportive leadership help employees? Journal of Business Venturing, 36(5), 106129.
Shepherd, D.A. (2003). Learning from business failure: propositions of grief recovery for the selfemployed, Academy of Management Review, 28 (2), 318-328.
Sweida, G., & Sherman, C. L. (2020). Does happiness launch more businesses? Affect, gender, and entrepreneurial intention. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(18), 6908.
Vaillant, Y., & Lafuente, E. (2007). Do different institutional frameworks condition the influence of local fear of failure and entrepreneurial examples over entrepreneurial activity? Entrepreneurship and Regional Development, 19(4), 313–337.
Värlander, S. W., Sölvell, I., & Klyver, K. (2020). Entrepreneurship as a vocational choice in contested entrepreneurship communities: The role of entrepreneurs’ justification strategies. Journal of Business Venturing, 35(3), 19-28.
Wardana, L. W., Narmaditya, B. S., Wibowo, A., Mahendra, A. M., Wibowo, N. A., Harwida, G., & Rohman, A. N. (2020). The impact of entrepreneurship education and students' entrepreneurial mindset: the mediating role of attitude and self-efficacy. Heliyon, 6(9), 28-36.
Wyrwich, M., Stuetzer, M., & Sternberg, R. (2016). Entrepreneurial role models, fear of failure, and institutional approval of entrepreneurship: a tale of two regions. Small Business Economics, 46(3), 467–492.
Zhao, Y., & Xie, B. (2020). Cognitive bias, entrepreneurial emotion, and entrepreneurship intention. Frontiers in Psychology, 11, 521204.