شناسایی اجزای مدل کسب‌وکار صنعت مرغداری گوشتی و ارائه راهکارهای نوآورانه (مورد مطالعه: منطقه دلیجان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی ، دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان ، ایران

10.22069/jead.2024.21859.1775

چکیده

صنعت مرغداری با توجه ‌به جایگاه گوشت مرغ در سبد غذایی مردم، نقش راهبردی در امنیت غذایی کشورها ایفا می‌کند. مسئله اصلی این صنعت در کشور، سنتی بودن رویکرد کسب‌ و کار بنگاه‌ها است. تحقیق حاضر بر آن است تا از منظر مدل کسب ‌و کار، نگاهی نظام‌مند به وضعیت فعلی این صنعت داشته باشد و راهکارهایی نوآورانه را جهت ارتقای هر چه بیشتر این صنعت ارائه دهد. روش تحقیق حاضر، روش کیفی تحلیل مضمون است. جامعه تحقیق مشتمل بر تولیدکنندگان خبره در استان مرکزی و به خصوص شهرستان دلیجان بود. روش نمونه‌گیری به صورت قضاوتی و گلوله ‌برفی بود و مطالعه تا دستیابی به اشباع نظری ادامه پیداکرد. پس از انجام مصاحبه‌های عمیق نیمه ‌ساختاریافته، اجزای بوم مدل کسب ‌و کار با استفاده از کدگذاری باز، مضامین پایه، سازنده و فراگیر استخراج شد. با تحلیل داده‌ها، وضعیت فعلی مدل کسب ‌و کار در صنعت مرغداری در هر یک از اجزای بوم شامل مشتریان، کانال‌ها، روابط با مشتریان، ارزش‌های پیشنهادی، جریان‌های درآمدی، ساختار هزینه‌ها، منابع کلیدی، فعالیت‌های کلیدی و شرکای کلیدی شناسایی شد. سپس بر اساس نظرات خبرگان، بوم نوآورانه کسب ‌و کار نیز ترسیم شد. در این راستا راهکارهای نوآورانه متعددی توسط خبرگان پیشنهاد شد که از جمله می‌توان به مواردی همچون مشتریان جدید، استراتژی رقابتی جدید، نیاز مشتریان جدید، کانال‌های توزیع متفاوت، روش‌های ارتباطی متنوع، نوآوری در محصولات اصلی و فرعی، بسته‌بندی متمایز، ارزش‌های پیشنهادی متفاوت، راهکارهای درآمدزایی متنوع، نوآوری در فعالیت‌ها و منابع کلیدی همچون پرورش مرغ‌های گوشتی و فرآیندهای ایمنی‌زایی و درمانی و ... اشاره داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the dimenaions of the business model of the broiler industry and presenting innovative solutions (Case Study: Delijan Region)

نویسندگان [English]

  • Farbod Mashhadi Ebrahimi 1
  • Seyyed Abdul-Jaber Ghodratian 2
1 Department of Business Administration, Faculty of Financial Sciences, Management and Entrepreneurship, University of Kashan, Kashan, Iran
2 Department of Business Management, Faculty of Financial Sciences, Management and Entrepreneurship, University of Kashan, Kashan, Iran
چکیده [English]

Considering the position of chicken meat in people's food basket, the broiler industry plays a strategic role in the food security of countries. The main problem of this industry in the country is the traditional business approach of the companies. The current research aims to take a systematic look at the current state of this industry from the point of view of the business model and provide innovative solutions to improve this industry as much as possible. The current research method is the qualitative method of thematic analysis. The research community consisted of expert producers in the central province and especially in the city of Dilijan. The sampling method was judgmental and snowball, and the study continued until reaching theoretical saturation. After conducting in-depth semi-structured interviews, the components of the business model canvas were extracted using open coding, basic, constructive and overarching themes. By analyzing the data, the current state of the business model in the poultry industry in each of the components of the ecosystem including customers, channels, relationships with customers, value propositions, revenue streams, cost structure, key resources, activities Key and key partners were identified. Then, based on the opinions of experts, the innovative canvas of the business was also drawn. In this regard, many innovative solutions were proposed such as new customers, different channels, various communication methods, innovation in main products, packaging. Distinctive, different proposed values, diverse income generation solutions, innovation in activities and key resources such as broiler breeding and immunogenic and therapeutic processes, etc.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business Model
  • Business Canvas
  • Innovation
  • Broiler Industry
امینی، ا.، یوسفی، ع.، سرایی، س.، و نظری‌پور، م. (1393). ارزیابی اثر مهارت­های مدیریتی بر بهره­وری مرغداری‌های. مجلّة پژوهش و برنامه­ریزی روستایی، 3(7)، 50-39.
استروالدر، ا. و پیگنیور، ا . (2010). خلق مدل کسب ‌و کار. ترجمه: غلامرضا توکلی، بابک وطن‌دوست، حسام­الدین ساروقی و همکاران (1398). تهران، انتشارات آریانا قلم.
پژوهش جهرمی، ا. (1395). نوآوری در مدل کسب ‌و کار (عامل جدید مزیت رقابتی). بررسی‌های بازرگانی، 14(80)، 13-1.
کلابی، ا.، یدالهی فارسی، ج.، عزیزی، م. (1400). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل کلیدی موفقیت مدل کسب ‌و کار، پژوهش­های مدیریت عمومی.14(54)، 84-61.
سپهری، م. (1387). طراحی سازمان بر اساس مدل کسب ‌و کار. مهندسی صنایع و مدیریت, 24(45)، 131-139.
طهماسبی، ا.، و مقدسی، ر. (1389). عوامل‌ مؤثر بر حاشیه‌ بازاریابی‌ گوشت‌ مرغ در ایران. نشریه: اقتصاد کشاورزی و توسعه, 18(71)، 178-163.
فتاحی، م.، و مرادنژادی، ه. (1402). واکاوی تأثیر مؤلفه­های مدل کسب ‌و کار بر موفقیت کسب ‌و کارهای بخش کشاورزی شهرستان چرداول. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 10(1)، 28-38.
معزی، س.، زمانی، غ. و رضایی مقدم، ک. (1397). تحلیل چالش­های اخلاقی و تدوین راهبردهای اخلاقی - مدیریتی در صنعت مرغداری. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 13(2)، 187-175.
منطقی، م., و ثابقی سعید، ف. (1392). مدل­های کسب ‌و کار؛ مبانی، ارزیابی، نوآوری. رشد فناوری، فصلنامه تخصصی پارک­ها و مراکز رشد، 9(35)، 39-51.
Adrodegari, F., Saccani, N., & Kowalkowski, C. (2016). A framework for PSS business model: formalization and application. Procedia CIRP, 519-524.
Afuah, A., & Tucci, C. (2001). Internet Business Models and Strategies. Boston McGraw-Hill.
Alt, R., & Zimmermann, H.-D. (2001). Preface: Introduction to Special Section - Business Models. Electronic Markets, 11, 3-9.
Amit, R., & Zott, C. (2001). Value creation in E-business. Strategic Management Journal, 22, 493-520.
Amit, R., & Zott, C. (2012). Creating Value Through Business Model Innovation. MIT Sloan Management Review, 53(3), 41-49.
Ardiansyah, R., Nurmalina, R., & Sanim, B. (2017). Business Development Model of Poultry Partnership CV. AJC GO that Approach with Business Model Canvas. International Journal of Science and Research (IJSR), 6(4), 24-36.
Attride-Stirling, J. (2001), Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research. Qualitative Research, 1 (3), 385-405.
Boimah, M., Weible, D., Chibanda, C., & Schott, J. (2022). Value creation pays": a business model canvas approach to improve post-production activities in Senegal's broiler industry. Journal of Food System Research, 13, 120-131.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-10
Brown, B., Mugge, P., & Grainger, M. (2018). Application of the Business Model Canvas in Farm Management Education. In National Congress of Commodity Science (pp. 333-339). Cham: Springer Nature Switzerland.
Bunyasiri, I., & Chatanavin, A. (2021). A case study of inclusive business moldel using business model canvas for contract farming. International Journal of Entrepreneurship, 25(5), 1-8.
Casadesus-Masanell, R., & Ricart, J. (2010). From Strategy to Business Models and onto Tactics. Long Range Planning, 43(2), 195-215.
Casadesus-Masanell, R., & Zhu, F. (2012). Business model innovation and competitive imitation : The case of sponsor-based business models. Strategic Management Journal, 34(4), 464-482.
Chesbrough, H. (2010). Business Model Innovation: Opportunities and Barriers. Long Range Planning, 43(2-3), 354-363
Chesbrough, H., & Rosenbloom, R. (2002). The Role of the Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation's Technology Spin-Off Companies. Industrial and Corporate Change, 11, 529-555.
Dudin, M., Lyasnikov, N., Leont eva, L., Reshetov, K., & Sidorenko, V. (2015). Business Model Canvas as a Basis for the Competitive Advantage of Enterprise structures in the Industrial Agriculture. Biosciences Biotechnology Research Asia, 12, 887-894.
FAO (2022). Africa Sustainable Livestock 2050: Business Models along the poultry value chain in Egypt – Evidence from the Menoufia and Qalyubia Governorates. Rome.
França, C., Broman, G., Robèrt, K.-H., Basile, G., & Trygg, L. (2016). An Approach to Business Model Innovation and Design for Strategic Sustainable. Journal of Cleaner Production, 140, 155-166.
.Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. (2013). The St. Gallen Business Model Navigator (Working Paper). Institute of Technology Management of the University St. Gallen (ITEM-HSG).
Khan, M. (2016). Improving urban market linkages for semi-scavenging backyard poultry egg producers A case study in Paghman district, Kabul province. Thesis for: MSC.
Lambert, S. (2011). Making Sense of Business Models. School of Commerceresearch Paper Series, 3-10.
Omisakin, A. (2019). Business Plan For Establishing a Polultry Farm in NIGERIA-A General Overview for an Entrepreneur. Thesis for Business Management. Centria University of Applied Sciences.
Osterwalder, A. (2004). The Business Model Ontology—A Proposition in a Design Science Approach. PhD Thesis, University of Lausanne, Switzerland.
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation : A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. John Wiley & Sons, Inc.
Poláková, J., Koláčková, G., & Tichá, I. (2015). Business Model for Czech Agribusiness. Scientia agriculturae bohemica, 4, 128-136.
Shafer, S., Smith, H., & Linder, J. (2005). The power of business models. Business Horizons, 48(3), 199-207.
Sivertsson, O., & Tell, J. (2015). Barriers to Business Model Innovation in Swedish Agriculture. sustainability, 7(2), 1957-1969.
Teece, D. (2010). Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning, 43, 172-194.
Tikkanen, H., Lamberg, J.-A., Parvinen, P., & Kallunki, J.-P. (2005). Managerial cognition, action and the business model of the firm. Management Decision, 43, 789-809.
Timmers, P. (1998). Business Models for Electronic Markets. Electronic Markets, 8.
Turban, E., McLean, E., & Wetherbe, J. (2002). Information Technology for Management. Hoboken: John Wiely & Sons INS.
UKEssays. (2018, November). Application of Technology to Poultry Farming Business. Retrieved from https://www.ukessays.com/essays/information-technology/application-of-technology-to-poultry-farming-business-1427.php?vref=1
Zott, C., & Amit, R. (2007). Business Model Design and the Performance of Entrepreneurial Firms. Organization Science, 18(2), 99-181.
Zott, C., Amit, R., & Massa, L. (2011). The Business Model : Recent Developments and Future Research. Journal of Management, 37(4), 1019–1042.