طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه در تأمین کالاهای صنعت گردشگری در استان خراسان رضوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22069/jead.2024.22349.1820

چکیده

از آنجایی که محیط اغلب کسب‌و‌کار‌ها با رقابت‌های فزاینده‌ای مواجه است، بازاریابی کارآفرینانه به عنوان یک مفهوم جدید توجه بازاریابان و تصمیم‌گیرندگان شرکت‌ها و سازمان‌ها را به خود جلب کرده است. علی‌رغم اهمیت بازاریابی کارآفرینانه در موفقیت شرکت‌های کوچک، مطالعات اندکی، مولفه‌ها این نوع بازاریابی را صنعت هتلداری به عنوان یکی از عناصر مهم بخش گردشگری مورد بررسی قرار داده‌اند. در این راستا این تحقیق با هدف طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه با تمرکز بر بخش هتلداری در استان خراسان رضوی اجرا شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته، از 10 نفر شامل خبرگان دانشگاهی، متخصصین رشته کارآفرینی و بازاریابی و تامین کنندگان کالای هتلی که بر اساس روش نمونه‌گیری غیرتصادفی (قضاوتی) انتخاب شدند، گردآوری شد. روش این پژوهش کیفی و مبتنی بر تحلیل تم در شش مرحله بود. از نرم افزارMAXQDA2020 برای کدگذاری و تحلیل داده‌ها استفاده شد. پس تحلیل متن مصاحبه‌ها هشت تم اصلی در بازاریابی کارافرینانه در صنعت هتلداری شامل مدیریت ریسک، نوآورگرایی، مدیریت تبلیغات، فرصت‌گرایی، کارآفرینی محوری، داشتن استراتژی بازار، بازارشناسی و مشتری‌گرایی به همراه 27 تم فرعی استخراج شد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که این تم‌های اصلی شناسایی شده اهمیت یکسانی ندارند. با توجه به مقدار میانگین رتبه‌ای فریدمن که به ترتیب تم‌های بازارشناسی (میانگین رتبه‌ای: 15/6)، مشتری‌گرایی (میانگین رتبه‌ای: 75/4)، استراتژی بازاریابی (میانگین رتبه‌ای: 70/4) اهمیت بیشتری دارند. پیشنهادهایی به منظور ادغام هماهنگ و تعاملی مؤلفه‌های شناسایی‌شده در بازاریابی صنعت هتلداری جهت رسیدن به بهبود عملکرد و جذب مشتریان بیشتر ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing an entrepreneurial marketing model in the supply of tourism industry goods in Razavi Khorasan province

نویسندگان [English]

  • Elaeh Porjavad
  • Mohammad Reza Kabaranzad Ghdim
  • Jamshid Adalatian Shahriari
Department of Industrial Management, Faculty of Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Since the environment of most businesses is facing increasing competition, entrepreneurial marketing as a new concept has attracted the attention of decision makers of companies and organizations. Despite the importance of entrepreneurial marketing in the success of small companies, few studies have examined its components in the hotel industry as one of the important elements of the tourism sector. Therfore, this research aimed to design an entrepreneurial marketing model, focusing on the hotel sector in Razavi Khorasan province. The required information was collected through semi-structured interviews from 10 people, including academic experts, entrepreneurship and marketing specialists, and hotel suppliers who were selected based on non-random (judgmental) sampling. The method of this research was qualitative and based on theme analysis in six stages. MAXQDA2020 software was used for data coding and analysis. After analyzing the text of the interviews, eight main themes in entrepreneurial marketing in the hotel industry including risk management, innovation, advertising management, opportunism, entrepreneurship, having a market strategy, market knowledge and customer orientation were extracted along with 27 sub-themes. The results of Friedman's test showed that these identified main themes do not have the same importance. According to Friedman's average rating, the themes of marketing (average rating: 6.15), customer orientation (average rating: 4.75), and marketing strategy (average rating: 4.70) are more important. Suggestions were made for the coordinated and interactive integration of the identified components in the marketing of the hotel industry in order to improve performance and attract more customers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship development
  • Theme analysis
  • Marketing
  • Hotel industry
آزاد ارمکی، ا.، داودی، ع.، علیزاده مجد، ا. ر. (1400). طراحی الگوی بازاریابی مبتنی بر کارآفرینی و نوآوری در شرکت‌های دانش‌بنیان. مدیریت تبلیغات و فروش، 2 (3)، 15-29
حسن‌پور، ا.، گیتی‌نژاد، م. (1399). برنامه‌ریزی منطقه‌ای در تدوین الگوی بازاریابی کارفرینانه در شرکت‌های نوپای نوآور ایرانی. برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 10(2)، 588-577.
خاکزادیان، س. م.، رضایی، ح. (1400). شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانه در تعاونی‌های کشاورزی استان مازندران. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 8 (15)، 54-46.
خزائی‌پول، م.، تاج‌زاده نمین، ا.، ضرغام بروجنی، ح.، کروبی، م. (1398). بازاریابی کارآفرینانه هتلداری در ج.ا.ا. یک الگوی کاربردی. مطالعات مدیریت گردشگری، 14، (46)، 1-46.
رضایی، ر.، منگلی، ن.، صفا، ل. (1394). بررسی مفهوم و ابعاد بازاریابی کارافرینانه و تأثیر آن در کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط. کارآفرینی در کشاورزی، 2 (2)، 16-1.
ضیایی، م.، تراب احمدی، م. (1392). شناخت صنعت گردشگری با رویکرد سیستمی. تهران، نشر علوم اجتماعی.
عظیم­زاده، ع.، ثنائی­پور، ه.، اشرفی، م.، شجاعی، س. (1399). طراحی الگوی توسعه کارآفرینی بین‌المللی در کسب‌و‌کار‌های دانش بنیان، مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 7 (4)، 67-84.
الله‌دادی، م.، تاج­زاده نمین، ا.، ایراندوست، م.، سلطان‌پناه، ه. (1397). طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه با استفاده از روش فرا ترکیب و دلفی: مطالعه ای درشرکت های کوچک ومتوسط غرب کشور. علوم مدیریت ایران، 13(49)، 156-137.
Ahonen, A. (2019). Entrepreneurial growth in elite team sport SME’s in Finland. Journal of Entrepreneurship and Public Policy, 8(1), 22-39.‏
Alqahtani, N., & Uslay, C. (2020). Entrepreneurial marketing and firm performance: Synthesis and conceptual development. Journal of Business Research, 113, 62-71.‏
Alshanty, A. M., & Emeagwali, O. L. (2019). Market-sensing capability, knowledge creation and innovation: The moderating role of entrepreneurial-orientation. Journal of Innovation & Knowledge, 4(3), 171-178.
Becherer, R. C., Haynes, P. J., & Helms, M. M. (2008). An exploratory investigation of entrepreneurial marketing in SMEs: The influence of the owner/operator. Journal of Business and Entrepreneurship, 20(2), 44.‏
Becherer, R.C., Helms, M.M., & McDonald, J.P. (2012). The effect of entrepreneurial marketing on outcome goals in SMEs. New England Journal of Entrepreneurship, 15(1), 7-18.
Beverland, M., & Lockshin, L. S. (2004). Crafting a competitive advantage: tempering entrepreneurial action with positioning‐based values. Qualitative market research: an international journal, 7(3), 172-182.‏
Chatterjee, S., & Kar, A. K. (2021). Why do small and medium enterprises use social media marketing and what is the impact: Empirical insights from India. International Journal of Information Management, 53, 102103.
Cheng, R., Lourenço, F., & Resnick, S. (2016). Educating graduates for marketing in SMEs: An update for the traditional marketing curriculum. Journal of small business and enterprise development, 23(2), 495-513.‏
Crick, D. (2004). The marketing/entrepreneurship interface. Qualitative Market Research: An International Journal, 7(3), 169-171.
Eggers, F., Niemand, T., Kraus, S., & Breier, M. (2020). Developing a scale for entrepreneurial marketing: Revealing its inner frame and prediction of performance. Journal of Business Research, 113, 72-82.‏
Franco, M., de Fátima Santos, M., Ramalho, I., & Nunes, C. (2014). An exploratory study of entrepreneurial marketing in SMEs: The role of the founder-entrepreneur. Journal of Small Business and Enterprise Development, 21(2), 265-283.
Genc, E., Dayan, M., & Genc, O. F. (2019). The impact of SME internationalization on innovation: The mediating role of market and entrepreneurial orientation. Industrial Marketing Management, 82, 253-264.
Gilmore, A. (2011). Entrepreneurial and SME marketing. Journal of research in marketing and entrepreneurship, 13(2), 137-145.‏
Gilmore, A., McAuley, A., Gallagher, D., Massiera, P., & Gamble, J. (2013). Researching SME/entrepreneurial research: A study of Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship (JRME) 2000-2011. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 15(2), 87-100.‏
Hallbäck, J., & Gabrielsson, P. (2011). Entrepreneurial marketing strategies during the growth of international new ventures. In Firm-Level Internationalization, Regionalism and Globalization: Strategy, Performance and Institutional Change (pp. 177-197). London: Palgrave Macmillan UK.‏
Hamali, H. (2015). The Effect of Entrepreneurial Marketing on Business Performance: Small Garment Industry in Bandung City, Indonesia. Developing Country Studies, 5(1): 24- 30.
Hanaysha, J. R., & Al-Shaikh, M. E. (2022). An examination of entrepreneurial marketing dimensions and -firm performance in small and medium enterprises. Sustainability, 14(18), 11444.‏
Hendijani Fard, M., & Seyyed Amiri, N. (2018). The effect of entrepreneurial marketing on halal food SMEs performance. Journal of Islamic Marketing, 9(3), 598-620.‏
Hickman, T. M., Lawrence, K. E., & Ward, J. C. (2005). A social identities perspective on the effects of corporate sport sponsorship on employees.‏ Sport Marketing Quarterly, 14(3), 148-157.
Hills, G. E., Hultman, C. M., & Miles, M. P. (2008). The evolution and development of entrepreneurial marketing. Journal of small business management, 46(1), 99-112.‏
Hock-Doepgen, M., Clauss, T., Kraus, S., & Cheng, C. F. (2021). Knowledge management capabilities and organizational risk-taking for business model innovation in SMEs. Journal of business research, 130, 683-697.‏
Hunt, S. D., & Lambe, C. J. (2000). Marketing’s contribution to business strategy: market orientation, relationship marketing and resource‐advantage theory. International Journal of Management Reviews, 2(1), 17-43.‏
Jones, R., & Rowley, J. (2011). Entrepreneurial marketing in small businesses: A conceptual exploration. International small business journal, 29(1), 25-36.‏
Kolongahapitiya, K.H.M.A.R. (2018). Progression of Theory of Entrepreneurial Marketing. International Journal of Engineering Technologies and Management Research, 5(5): 41-57.
Kraus, S., Filser, M., Eggers, F., Hills, G. E., & Hultman, C. M. (2012). The entrepreneurial marketing domain: a citation and co‐citation analysis. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 14(1), 6-26.‏
Li, Y. H., Huang, J. W., & Tsai, M. T. (2009). Entrepreneurial orientation and firm performance: The role of knowledge creation process. Industrial marketing management, 38(4), 440-449.‏
Maritz, A., Frederick, H., & Valos, M. (2010). A discursive approach to entrepreneurial marketing: Integrating academic and practice theory. Small Enterprise Research, 17(1), 74-86.‏
Martin, D. M. (2009). The entrepreneurial marketing mix. Qualitative Market Research: an International Journal, 12(4), 391-403.‏
Morris, M. H., Schindehutte, M., & LaForge, R. W. (2002). Entrepreneurial marketing: a construct for integrating emerging entrepreneurship and marketing perspectives. Journal of marketing theory and practice, 10(4), 1-19.‏
Morrish, S. C., Miles, M. P., & Deacon, J. H. (2010). Entrepreneurial marketing: acknowledging the entrepreneur and customer-centric interrelationship. Journal of strategic marketing, 18(4), 303-316.‏
Nwaizugbo, I. C., & Anukam, A. I. (2014). Assessment of entrepreneurial marketing practices among Small and Medium Scale Enterprises in Imo State Nigeria: Prospects and challenges. Review of Contemporary Business Research, 3(1), 77-98.‏
Omura, G. S., Calantone, R. J., & Schmidt, J. B. (1993). Entrepreneurism as a market satisfying mechanism in a free market system. In Research at the Marketing/Entrepreneurship Interface; Hills, G., Mohan-Neill, S., Eds.; University of Illinois at Chicago: Chicago, IL, USA, 1983; pp. 161–171
Pati, R. K., Nandakumar, M. K., Ghobadian, A., Ireland, R. D., & O'Regan, N. (2018). Business model design–performance relationship under external and internal contingencies: Evidence from SMEs in an emerging economy. Long Range Planning, 51(5), 750-769.
Prashar, A. (2020). A bibliometric and content analysis of sustainable development in small and medium-sized enterprises. Journal of cleaner production, 245, 118665.
Reijonen, H. (2010). Do all SMEs practice same kind of marketing?. Journal of Small Business and Enterprise
Development, 17(2), 279-293.
Sadiku-Dushi, N., Dana, L. P., & Ramadani, V. (2019). Entrepreneurial marketing dimensions and SMEs performance. Journal of Business Research, 100, 86-99.‏
Schaarschmidt, M., Walsh, G., & Evanschitzky, H. (2018). Customer interaction and innovation in hybrid offerings: Investigating moderation and mediation effects for goods and services innovation. Journal of Service Research, 21(1), 119-134.‏
Schumpeter, J. A. (2013). Capitalism, socialism and democracy.‏ Rutledge: London, UK.
Shaw, E. (2004). Marketing in the social enterprise context: is it entrepreneurial?. Qualitative Market Research: An International Journal, 7(3), 194-205.‏
Sok, P., Snell, L., Lee, W.J.T., & Sok, K.M. (2017). Linking entrepreneurial orientation and small service firm performance through marketing resources and marketing capability. Journal of Service Theory and Practice, 27(1), 231-249
Stokes, D. (2000). Putting entrepreneurship into marketing: the processes of entrepreneurial marketing. Journal of research in marketing and entrepreneurship, 2(1), 1-16.‏
Thomas, L. C., Painbéni, S., & Barton, H. (2013). Entrepreneurial marketing within the French wine industry. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 19(2), 238-260.‏
Whalen, P. S., & Akaka, M. A. (2016). A dynamic market conceptualization for entrepreneurial marketing: the co-creation of opportunities. Journal of Strategic Marketing, 24(1), 61-75.‏
Yang, M., & Gabrielsson, P. (2017). Entrepreneurial marketing of international high-tech business-to-business new ventures: A decision-making process perspective. Industrial Marketing Management, 64, 147-160.‏