طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه در تأمین کالاهای صنعت گردشگری در استان خراسان رضوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه ازاد اسلامی

2 گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22069/jead.2024.22349.1820

چکیده

از آنجایی که محیط اغلب کسب‌و‌کار‌ها با رقابت‌های فزاینده‌ای مواجه است، بازاریابی کارآفرینانه به عنوان یک مفهوم جدید توجه بازاریابان و تصمیم‌گیرندگان شرکت‌ها و سازمان‌ها را به خود جلب کرده است. علی‌رغم اهمیت بازاریابی کارآفرینانه در موفقیت شرکت‌های کوچک، مطالعات اندکی، مولفه‌ها این نوع بازاریابی را صنعت هتلداری به عنوان یکی از عناصر مهم بخش گردشگری مورد بررسی قرار داده‌اند. در این راستا این تحقیق با هدف طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه با تمرکز بر بخش هتلداری در استان خراسان رضوی اجرا شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته، از 10 نفر شامل خبرگان دانشگاهی، متخصصین رشته کارآفرینی و بازاریابی و تامین کنندگان کالای هتلی که بر اساس روش نمونه‌گیری غیرتصادفی (قضاوتی) انتخاب شدند، گردآوری شد. روش این پژوهش کیفی و مبتنی بر تحلیل تم در شش مرحله بود. از نرم افزارMAXQDA2020 برای کدگذاری و تحلیل داده‌ها استفاده شد. پس تحلیل متن مصاحبه‌ها هشت تم اصلی در بازاریابی کارافرینانه در صنعت هتلداری شامل مدیریت ریسک، نوآورگرایی، مدیریت تبلیغات، فرصت‌گرایی، کارآفرینی محوری، داشتن استراتژی بازار، بازارشناسی و مشتری‌گرایی به همراه 27 تم فرعی استخراج شد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که این تم‌های اصلی شناسایی شده اهمیت یکسانی ندارند. با توجه به مقدار میانگین رتبه‌ای فریدمن که به ترتیب تم‌های بازارشناسی (میانگین رتبه‌ای: 15/6)، مشتری‌گرایی (میانگین رتبه‌ای: 75/4)، استراتژی بازاریابی (میانگین رتبه‌ای: 70/4) اهمیت بیشتری دارند. پیشنهادهایی به منظور ادغام هماهنگ و تعاملی مؤلفه‌های شناسایی‌شده در بازاریابی صنعت هتلداری جهت رسیدن به بهبود عملکرد و جذب مشتریان بیشتر ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing an entrepreneurial marketing model in the supply of tourism industry goods in Razavi Khorasan province

نویسندگان [English]

  • elaeh porjavad 1
  • Mohammad Reza Kabaranzad Ghdim 2
  • Jamshid Adalatian Shahriari 2
1 Islamic Azad university
2 Department of Industrial Management, Faculty of Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Since the environment of most businesses is facing increasing competition, entrepreneurial marketing as a new concept has attracted the attention of decision makers of companies and organizations. Despite the importance of entrepreneurial marketing in the success of small companies, few studies have examined its components in the hotel industry as one of the important elements of the tourism sector. Therfore, this research aimed to design an entrepreneurial marketing model, focusing on the hotel sector in Razavi Khorasan province. The required information was collected through semi-structured interviews from 10 people, including academic experts, entrepreneurship and marketing specialists, and hotel suppliers who were selected based on non-random (judgmental) sampling. The method of this research was qualitative and based on theme analysis in six stages. MAXQDA2020 software was used for data coding and analysis. After analyzing the text of the interviews, eight main themes in entrepreneurial marketing in the hotel industry including risk management, innovation, advertising management, opportunism, entrepreneurship, having a market strategy, market knowledge and customer orientation were extracted along with 27 sub-themes. The results of Friedman's test showed that these identified main themes do not have the same importance. According to Friedman's average rating, the themes of marketing (average rating: 6.15), customer orientation (average rating: 4.75), and marketing strategy (average rating: 4.70) are more important. Suggestions were made for the coordinated and interactive integration of the identified components in the marketing of the hotel industry in order to improve performance and attract more customers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship development
  • Theme analysis
  • Marketing
  • Hotel industry