پیش‌بینی خودکارآمدی کارآفرینی از طریق تحمل ابهام با واسطه‌گری چابکی سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران،

2 گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

مطالعه حاضر با هدف پیش‌بینی خودکارآمدی کارآفرینی از طریق تحمل ابهام و چابکی سازمانی در دانشگاه فرهنگیان استان فارس انجام‌ شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش جزء پژوهش‌های توصیفی_ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان فارس بود (270N= ) که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 155 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد تعدیل‌یافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو بخش آمار توصیفی (شامل آزمون‌های میانگین، مد و میانه) و آمار استنباطی (شامل مدل‌سازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS16 و Amos24 انجام پذیرفت. یافته‌ها نشان دادند که فرضیه‌های پژوهش مورد تائید قرار گرفتند و مدل پژوهش نیز از برازش مناسبی برخوردار بود. در یک جمع‌بندی بر اساس نتایج اگر سازمان‌های آموزشی چابک از جمله دانشگاه فرهنگیان به دنبال توسعه رفتارهای کارآفرینانه در بین کارکنان خود می‌باشند ابتدا باید باورهای کارآفرینانه کارکنان خود را ارتقا دهند که این مهم نیازمند ایجاد جو و محیطی با سطح پیچیدگی بالا در سطح سازمان آموزشی است لذا این سازمان‌ها باید شرایطی را فراهم نمایند که میزان پذیرش عدم قطعیت و ریسک‌پذیری را در بین کارکنان خود ارتقاء دهند. این پژوهش پیشنهادهای کاربردی را برای توسعه رفتارهای کارآفرینانه در سازمان‌های آموزشی چابک به همراه دارد تا از این طریق بتوانند میزان سازگاری خود را با تغییرات محیطی با سرعت بیشتری ارتقا دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting Entrepreneurial Self-Efficacy Through Ambiguity Tolerance with the Mediation of Organizational Agility (The case of Employees of Farhangian University of Fars province)

نویسندگان [English]

  • Saeedeh Nikfarjam 1
  • Nader Naderi 2
  • Ehsan Khosravi 2
1 Associate Professor, Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Economics and Entrepreneurship, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Economics and Entrepreneurship, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of predicting entrepreneurial self-efficacy through uncertainty tolerance and organizational agility in Farhangian University of Fars Province. In terms of purpose, this research was applied, and in terms of method, it was part of descriptive-correlational research. The statistical population of the research included all employees of Farhangian University of Fars province (N=270). 155 people were selected as a sample using the stratified random sampling method and using the Karjesi and Morgan table. In the present study, a modified standard questionnaire was used to collect data. Data analysis was done in two sections: descriptive statistics (including tests, mean, mode and median) and inferential statistics (including structural equation modeling) using SPSS16 and Amos24 software. The findings showed that the research hypotheses were confirmed and the research model had a good fit. In a summary based on the results, it can be stated that if agile educational organizations, including Farhangian University, seek to develop entrepreneurial behaviors among their employees, they must first promote the entrepreneurial beliefs of their employees, which requires creating an atmosphere and environment with a high level of complexity in The level of the organization is educational, so these organizations should create conditions that promote the acceptance of uncertainty and risk-taking among their employees. This research brings practical suggestions for the development of entrepreneurial behaviors in agile educational organizations so that they can improve their adaptability to environmental changes more quickly.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Development of Entrepreneurial Behaviors
  • Entrepreneurial Educational Organizations
  • Organizational Adaptation
اثنی عشری، ا.، قیدر خلجانی، ج.، کریمی گوارشکی، م، ح. 1399. سه­گانه قابلیت، عدم قطعیت و پیچیدگی در پروژه­های توسعه محصولات و سامانه­های پیچیده. فصلنامه مدیریت نوآوری، 9 (1): 99- 59.
احمدی سرخونی، ط.، سعادت­زاده، س.، زینلی­پور، ح. 1393. نقش خودکارآمدی و مهارت­های زندگی در پیش­بینی بهزیستی روانشناختی دانش­آموزان مقطع متوسطه استان هرمزگان. فصلنامه خانواده و پژوهش، 10 (4): 82-67.
اردلان، م. ر.، قادری شیخی­آبادی، م. ۱۳۹۹. نقش مدیریت استعداد در چابکی سازمانی مدارس با میانجی‌گری یادگیری سازمانی. نشریه مدیریت مدرسه، ۸ (۳): 400-418.
پورجاوید، س.، خسروی­پور، ب.، علی­بیگی، ا ح. 1400. الگوی چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران با رویکرد گرندد تئوری. فصلنامه مطالعات بین رشته­ای راهبردی، 11 (42): 103-128.
حسین­زاده، ب.، بیگلری فیروز، م.، فلاح، و. 1401. دل سازی اثر چابک سازی بر پایداری سازمانی با میانجی گری فرهنگ سازمانی در مدیران و معاونان مدارس دولتی دوره متوسطه اول، 7 (13): 1-20.
حسین­نژاد، ر.، فرزان، ف. 1392. بررسی رابطه بین تحمل ابهام و مهارت‌های کارآفرینی در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه‌های استان مازندران. همایش ملی دستاوردهای نوین علمی در تربیت‌بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه آزاد اسلامی، قائم­شهر. ایران.
حسینی، س.، کراسکیان موجمباری، ا.، فردوسی­پور، ع. 1392. سهم پنج عامل اصلی شخصیت در پیش‌بینی تحمل ابهام. فصل­نامه اندیشه و رفتار، 8 (30): 26- 17.
حقیقی، ک.، حجازی، م.، صبحی، ا. 1399. نقش تحمل ابهام در رابطه بین حمایت اجتماعی و پیروی از درمان بیماران هپاتیت شهر زنجان. مجله مطالعات ناتوانی، 12 (10): 139-129.
دانشگاه فرهنگیان فارس. 1401. آمار تعداد پرسنل در سـال
 1401 در سطح دانشگاه فرهنگیان. معاونت منابع انسانی دانشگاه فرهنگیان.
دماری، ه.، نکاوند، م.، ره­گوی، ا. 1398. بررسی ارتباط تحمل ابهام با خودکارآمدی در دانشجویان پرستاری دانشگاه­های منتخب علوم پزشکی شهر تهران. کنفرانس بین‌المللی روانشناسی علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی.
رادمهر، ف.، کرمی، ج. 1398. بررسی نقش تحمل ابهام و شکفتگی در پیش­بینی درگیری تحصیلی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 15 (52): 203-216.
رضائی، س.، پورلفمجانی، ا، ق.، احسانی، ع. 1397. پیش‌بینی چابکی سازمانی از طریق انگیزش شغلی و خودکارآمدی عمومی (مطالعه موردی: کارکنان اداره آموزش ‌و پرورش). مدیریت بر آموزش سازمان‌ها، 7 (2): 61-88.
سعیدی مبارکه، م.، احمدپور، ع، ر. 1391. رابطه سطح تحمل ابهام دانشجویان کامپیوتر با سطح نمرات دروس برنامه‌نویسی آن‌ها. راهبردهای آموزش، 5 (4): 224-218.
سلمانی، خ.، فاضل کلخوران، ج.، امینی، ح، ا.، کاکاوند، ع، ر. 1396. مقایسه تاب‌آوری و قدرت تحمل ابهام در ورزشکاران رشته‌های ورزشی انفرادی و گروهی، مجله روانشناسی، 21 (2): 300-315.
شاوردی شهرکی، ل. 1391. بررسی رابطه انگیزه پیشرفت، تحمل ابهام و پیشرفت تحصیلی با کارآفرینی و مقایسه آن در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه هرمزگان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هرمزگان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
صفا، ل.، منگلی، ن. 1394. تأثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه­ی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 7 (33): 15- 3.
علیرضایی، ا. ت.، پاشایی هولاسو، ا. 1395. بررسی تأثیر فرهنگ ‌سازمانی بر قابلیت­های چابکی سازمانی (مطالعه موردی: یکی از سازمان­های نیروهای مسلح). پژوهش­های مدیریت ایران، 20 (2): 149-176.
غمخواری، س،م، 1399. ارائه مدل چابکی استراتژیک و تعیین وضعیت آن در صنایع دانش‌بنیان. مجله مدریت سازمان­های دولتی، 2 (34): 132-157.
فیضی، آ.، محبوبی، ط.، زارع، ح.، مصطفایی، ع. ۱۳۹۱. رابطه هوش شناختی و تحمل ابهام با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی. مجله تحقیقات علوم رفتاری، ۱۰ (۴): 260-276.
قربان پور لفمجانی، ا.، ابراهیمی بردر، م.، رضائی، س.، غلامی، ع.ر. 1398. نقش میانجیگرانه خودکارآمدی در رابطه بین تیپ‌های شخصیتی هالند و رفتار کارآفرینانه دانشجویان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی،11(40): 137-142.
لاری گل، ز.، محمدی فخر، ا.، زهدی، ف.، جلیلی، ح. 1400. پیش بینی خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان: نقش هوش (فرهنگی و معنوی) و سلامت اجتماعی. مجله مطالعات اسلامی در حوزه سلامت، 5 (4): 59-72.
لطفی عظیمی، ا.، عباسی، م.، محمودیان، ح. 1395. بررسی رابطه انگیزه پیشرفت، نوآوری، تحمل ابهام، خودکارآمدی، عزت‌نفس و خودشکوفایی با جهت‌گیری کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه، نوآوری و ارزش‌آفرینی، 5 (9): 137-148.
میرزازاده، ح. 1400. بررسی تاثیر خودکارآمدی بر چابکی سازمانی. اولین کنفرانس بین المللی یافته­های پژوهشی در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
نریمانی، م.، آریا­پوران، س. 1386. مقایسه خودکارآمدی و تحمل­ابهام در ورزشکاران گروهی و انفرادی با افراد غیر ورزشکار. نشریه حرکت، 1 (32): 96-85.
هاشمی، گ س.، ثناگو، ا.، عظیمی، م. 1396. رابطه بین عادت­های مطالعه و تحمل ابهام با بیش فعالی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد گرگان. مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، 2 (4): 26- 15.
Akkaya, B. 2019. Leadership 5.0 in Industry 4.0: Leadership in perspective of organizational agility. In Managing operations throughout global supply chains (pp. 136-158). IGI Global.‏
Amirnejad, G., Memarzadeh, G. R and Amirnejad, F. 2015. The influential factors in organizational agility of south oil company. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 5: S1.‏
Brookes, J. 2015. The effect of overt and covert narcissism on self-esteem and self-efficacy beyond self-esteem. Personality and Individual Differences, 85: 172-175.‏
Campos, H. M., Rubio, A. M., Atondo, G. H., and Chorres, Y. M. P. 2015. Relationship between creativity, personality and entrepreneurship: An exploratory study. International Business Research, 8 (8): 59-69.‏
Díaz-García, M. C., and Jiménez-Moreno, J. 2010. Entrepreneurial intention: the role of gender. International Entrepreneurship and Management Journal, 6: 261-283.
Maitlo, Q., Pacho, F. T., Liu, J., Bhutto, T. A., and Xuhui, W. 2020. The role of entrepreneurial self-efficacy in resources acquisition in a new venture: the mediating role of effectuation. SAGE Open, 10 (4), 2158244020963571.
Ogunleye, A. J., and Osagu, J. C. 2017. Self-efficacy, tolerance for ambiguity and need for achievement as predictors of entrepreneurial orientation among entrepreneurs in Ekiti state, Nigeria. European Journal of Business and Management, 6(17): 240-250.
Oga, K. C., and Onouha, B. C. 2020. Entrepreneurial Talent Management and Organizational Agility of Construction Firms in Rivers State, Nigeria. International Journal of Management Sciences, 7(4): 61-77.
Ridwandono, D., and Subriadi, A. P. 2019. IT and organizational agility: A critical literature review. Procedia Computer Science, 161: 151-159.
Shyti, A., and Paraschiv, C. 2014. Risk and Ambiguity in Evaluating Entrepreneurial Prospects: An Experimental Study. In IZA Conference, Potsdam, 6 (14): 18-21.
Umukoro, O. S., and Okurame, D. E. 2019. Role of mentoring in career adaptability and ambiguity tolerance of potential Nigerian entrepreneurs: the moderating effect of age. Journal of Global Entrepreneurship Research, 8 (1): 1-13.
Wei, J., Chen, Y., Zhang, Y., and Zhang, J. 2020. How does entrepreneurial self-efficacy influence innovation behavior? Exploring the mechanism of job satisfaction and Zhongyong thinking. Frontiers in Psychology, 11: 708-717.
Wilson, F., Kickul, J., and Marlino, D. 2007. Gender, entrepreneurial Self-Efficacy, and entrepreneurial career intentions: Implications for entrepreneurship Education1. Entrepreneurship Theory and Practice, 31 (3): 387-406.
Wijangga, J., and Sanjaya, E. L. 2019. The Relationship between Entrepreneurial Self-Efficacy and Entrepreneurial Intention among University Students. Journal of Entrepreneur and Entrepreneurship, 8 )1): 19–24.