تحلیلی بر شهود کارآفرینانه در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در شرایط عدم اطمینان اقتصادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

2 گروه کارآفرینی، واحد علی آبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران

چکیده

شهود به عنوان نظرات ایجاد شدۀ عاطفی غیرداوطلبانه می‌باشند که از طریق همکاری‌های ناخودآگاه برانگیخته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در رشد و توسعۀ کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کارآفرینان در شرایط اقتصادی نامناسب باشد. در همین راستا با هدف شناسایی مؤلفه‌های شهود کارآفرینانه در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در شرایط عدم اطمینان اقتصادی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها کیفی بوده که مبتنی بر روش داده‌بنیاد است. جهت گردآوری داده‌ها از ابزار مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بهره گرفته شد. بر همین اساس برای انجام مصاحبه از 15 نفر عضو هیأت علمی دانشگاه با رشته‌های تخصصی مدیریت و کارآفرینی و 5 نفر از فعالان متخصص کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در استان گلستان که مشغول فعالیت بودند، به روش نمونه‌گیری هدفمند قضاوتی تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد. سپس با استفاده از روش داده‌بنیاد به کدگذاری مفاهیم استخراج شده پرداخته شد. بر اساس نتایج به دست آمده، 27 مقوله با 60 مفهوم و 154 کُد در مرحلۀ کدگذاری محوری مدل پارادایمی نهایی طراحی شد. نتایج نشان داد عوامل قضاوت شهودی، شهود خلاق، شهود حل مسأله، شهود فرصت استراتژیک، بینش شهودی، شهود اخلاقی، شهود تجربی، شهود اجتماعی، شهود اطلاعاتی، تفکر شهودی به‌عنوان عوامل علّی ایجادکننده شهود کارآفرینانه در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در شرایط عدم اطمینان اقتصادی به عنوان مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در بهره‌گیری از شهود کارآفرینانه در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به دست آمد. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاداتی در راستای تحقق موفقیت کسب‌وکارهای کارآفرینان در شرایط عدم اطمینان اقتصادی ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An analysis of entrepreneurial intuition in small and medium businesses under economic uncertainty

نویسندگان [English]

  • Fereydoon Azma 1
  • batoul kargozar 2
  • parviz saeidi 1
1 Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
2 Department of Managment , Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
چکیده [English]

Intuitions are non-voluntarily created emotional opinions that are stimulated through unconscious cooperation, which can play an important role in the growth and development of small and medium-sized businesses of entrepreneurs in unfavorable economic conditions. In this regard, it was done with the aim of identifying the components of entrepreneurial intuition in small and medium-sized businesses in conditions of economic uncertainty. This research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of Grounded Theory method, which is based on database method. A semi-structured interview tool was used to collect data. Based on this, 15 university faculty members with specialized fields of management and entrepreneurship and 5 experts in small and medium businesses in Golestan province were interviewed using the method of judgmental purposeful sampling until theoretical saturation was reached. Then, the extracted concepts were coded using the Grounded Theory method. Based on the obtained results, 27 categories with 60 concepts and 154 codes were designed in the axial coding phase of the final paradigm model. The results showed the factors of intuitive judgment, creative intuition, problem solving intuition, strategic opportunity intuition, intuitive insight, moral intuition, experimental intuition, social intuition, informational intuition, intuitive thinking as causal factors that create entrepreneurial intuition in small and medium businesses in conditions of uncertainty. Economic factors were found to be the most important factors influencing the use of entrepreneurial intuition in small and medium businesses. suggestions were made in order to realize the success of entrepreneurs' businesses in the conditions of economic uncertainty.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial Intuition
  • Conditions of Economic Uncertainty
  • Small and Medium Business
  • Grounded Theory
منابع
 
بزاززاده، م. و پورهاشم، د. 1393. بررسی و تحلیل عوامل کلیدی مؤثر بر توسعه منطقه­ای با رویکرد آینده­نگاری منطقه­ای، مطالعه موردی: استان آذربایجان غربی، ایران. برنامه­ریزی فضایی، 4(2): 1-22.
پرهنر، ف. و احمدیان، س. 1396. بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی با توجه به نقش تعدیل­گر عدم اطمینان محیطی. دومین کنفرانس بین­المللی مدیریت و حسابداری: تهران.
حسینی، س.م. و صلواتی، ع. 1394. بررسی اثر عدم اطمینان محیطی بر توسعه محصول جدید در صنایع غذایی شهرستان سنندج، دومین همایش ملی فرهنگ سازمانی و منابع انسانی: سنندج.
سالونه، ش.، ساکتی، پ. و پورمهدی، ک. 1399. طراحی الگوی رشد کسب­وکارهای کوچک و متــــوسط زنان ایران (مطالعه موردی استان­های منتخب). مجله زن و مطالعات خانواده، 13 (50): 48-23.
شعبانی کلاته ملامحمدقلی، ع.، سعیدی، پ.، تجری، ط. و آزما، ف. 1400. طراحی الگوی علی- ساختاری آموزش کارآفرینی با تأکید بر نظرات نخبگان علمی- دانشگاهی. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 12 (2): 688-679.  
شیرافکن لمسو، م.، محمدزاده، پ. و بهبودی، د. 1398. کاربرد روش نظریۀ داده­بنیاد در شناسایی الگوی ذهنی تقاضای مسکن در شهر تبریز: رویکرد علوم شناختی. مجله اقتصاد شهری، 4 (1): 24-1.  
صفرزاد، ح.، سلمانی دنگلانی، س. و ثمری، د. 1394. بررسی جایگاه شهود در تشخیص فرصت­های کارآفرینی. اولین همایش ملی کارآفرینی پایدار: علی آباد.
قنبری، س. 1394. بررسی نقش مدیریت دانش در موفقیت کسب­وکارهای کوچک و متوسط. هشتمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین­المللی مدیریت دانش: تهران.
محمدی، م.، آزما، ف.، بیانی، ع.ا. و شجاعی، س. 1400. تحلیل عوامل مؤثر بر شهود کارآفرینی سازمانی. نشریه مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 9 (1): 104-89.  
Adaman, F. and Devine, P. 2002. A reconsideration of the Theory of Entrepreneurship: a participatory approach. Review of Political Economy, 14 (3): 329-355.
Agle, B. R., Sonnenfeld, J. A. and Srinivasan, D. 2006. Does CEO charisma matter? An empirical analysis of the relationship among organizational performance, environmental uncertainty and top management tem perceptions of CEO charisma. Academy of Management Journal, 49 (1): 161-174.
Ahir, H., Bloom, N. and Furceri, D. 2018. The World Uncertainty Index (October 29, 2018). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3275033 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3275033
Allinson, C.W., Chell E. and Hayes, J. 2000. Intuition and entrepreneurial performance. European Journal of Work and Organizational Psychology, 9 (1): 31-43.
Altig, D., Baker, S., Barrero, J. M., Bloom, N., Bunn, P., Chen, S. and Thwaites, G. 2020. Economic uncertainty before and during the COVID-19 pandemic. Journal of Public Economics, 191: 104274. doi:https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2020.104274
Aujirpongpan, S. and Hareebin, Y. 2020. The effect of strategic intuition, business analytic, networking capabilities and dynamic strategy on innovation performance: The empirical study Thai processed food exporters. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7 (1): 259-268.
Baldacchino L. 2019. Intuition in Entrepreneurial Cognition. In: Caputo A., Pellegrini M. (eds) The Anatomy of Entrepreneurial Decisions. Contributions to Management Science. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-19685-1_3
Baldacchino, L. 2013. Entrepreneurial experience and opportunity identification: the role of intuition and cognitive versatility, e-theses (Ph.D.) online service, http://wrap.warwick.ac.uk/58187/
Ben-David, I.  2021. Simple and Intuitive Business Practices in Financial Economics. Oxford Research Encyclopedia of Economics and Finance. Retrieved 28, from https://oxfordre.com/economics/view/10.1093/acrefore/9780190625979.001.0001/acrefore-9780190625979-e-626.
Blume, B. D. and Covin, J. G. (2011). Attributions to intuition in the venture founding process: Do entrepreneurs actually use intuition or just say that they do? Journal of Business Venturing, 26: 137-151.
Çolak, M. S., Güney, İ. E. and Hacıhasanoğlu, Y. S. 2020. The relationship between economic uncertainty and firms’ balance sheet strength. In Banking and Finance. IntechOpen. DOI: 10.5772/intechopen. 91860. Available from: https://www.intechopen.com/chapters/71646
Dane, E. and Pratt, M.G. 2007. Exploring intuition and its role in managerial decision-making. Academy of Management Review, 32 (1): 33-54.
Dew-Becker, I. and Giglio, S. 2020. Cross-sectional uncertainty and the business cycle: evidence from 40 years of options data (No. w27864). National Bureau of Economic Research, https://www.nber. org/papers/w27864
Dixit, A. (1995). Irreversible investment with uncertainty and scale economies. Journal of Economic Dynamics and Control, 19 (1-2): 327-350.
Elia, G., Margherita, A. and Passiante, G. 2020. Digital entrepreneurship ecosystem: How digital technologies and collective intelligence are reshaping the entrepreneurial process. Technological Forecasting and Social Change, 150: 119791.
Ellis, M. A. and Liu, D. 2021. FOMC policy preferences and economic policy uncertainty. Economics Letters, 205: 109937.
Ensley, M. D., Pearce, C. L. and Hmieleski, K. M. 2006. The moderating effect of environmental dynamism on the relationship between entrepreneur leadership behavior and new venture performance. Journal of Business Venturing, 21 (2): 243-263.
Fomin, E. P., Alekseev, A. A., Fomina, N. E., Rensh, M. A. and Zaitseva, E. V. 2016. Intuition in business: Empirical base. International Journal of Environmental and Science Education, 11 (15): 8228-8236.
Goop, A.W.A., Gopalan, R. and Thakor, A.V. (2006). The entrepreneur’s choice between private and public ownership. The Journal of Finance, LXI (2): 803-836.
Jurado, K., Ludvigson, S. C. and Ng, S. 2015. Measuring uncertainty. American Economic Review, 105 (3): 1177-1216.
Kehinde, O. A. 2021. Role of entrepreneurial cultural support and locus of control as predictors of entereprenurial intuition among private university students. Journal of International Cooperation and Development, 4 (2): 39-39.
Kickul, J. R. and Gundry, L. K. 2011. Entrepreneurial intuition. In Handbook of intuition research. Edward Elgar Publishing.
Koudstaal, M., Sloof, R. and Van Praag, M. 2019. Entrepreneurs: intuitive or contemplative decision-makers?. Small Business Economics, 53 (4): 901-920.
Lapira, F. and Gillin, M. 2006. Non-local intuition and the performance of serial entrepreneurs. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 3 (1): 17-35.
Li, K., Guo, Z. and Chen, Q. 2021. The effect of economic policy uncertainty on enterprise total factor productivity based on financial mismatch: Evidence from China. Pacific-Basin Finance Journal, 68: 101613.
Manesh, M. F., Flamini, G., Petrolo, D. and Palumbo, R. 2022. A round of dancing and then one more: embedding intuition in the ballet of entrepreneurial decision making. International Entrepreneurship and Management Journal, 18 (2): 499-528.
Marques, C. S., Lopes, C., Braga, V., Ratten, V. and Santos, G. 2022. Intuition and rationality in intrapreneurship and innovation outputs: The case of health professionals in primary health care. International Entrepreneurship and Management Journal, 18 (2): 579-602.
Sadler-Smith, E. 2016. The role of intuition in entrepreneurship and business venturing decisions. European Journal of Work and Organizational Psychology, 25 (2): 212-225.
Sadler-Smith, E. and Shefy, E. 2007. Developing intuitive awareness in management education. Academy of Management Learning and Education, 6 (2): 186-205.
Sadler-Smith, E., Hodgkinson, G.P. and Sinclair, M. 2008. A matter of feeling? The role of intuition in entrepreneurial decision making and behavior. In N.M. Ashkanasy, W.J. Zerbe & C.J. Hartel (Eds) Research on Emotion in Organizations: Volume 4, emotions, ethics and decision-making. Bingley: JAI Press, pp.35-55.
Shabir, M., Jiang, P., Bakhsh, S. and Zhao, Z. 2021. Economic policy uncertainty and bank stability: Threshold effect of institutional quality and competition. Pacific-Basin Finance Journal, 68: 101610.
Sinclair, M. and Ashkanasy, N.M. 2005. Intuition: myth of a decision-making tool?. Management Learning 36 (3): 353–370.
Songkajorn, Y., Aujirapongpan, S., Jiraphanumes, K. and Pattanasing, K. 2022. Organizational Strategic Intuition for High Performance: The Role of Knowledge-Based Dynamic Capabilities and Digital Transformation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8 (3): 117.
Umukoro, O. S. and Okurame, D. E. 2017. Exogenous determinants of entrepreneurial intuition and the mediatory role of psychological capital among potential youth entrepreneurs. Journal of Global Entrepreneurship Research, 7(1): 1-13.
Van Riel, A., Gani, A., Größler, A. and Streukens, S. 2020. Investigating entrepreneurial use of intuition and rationality in decision-making: A QCA approach (pp. 73-85).
Vincent, V. U. (2021). Integrating intuition and artificial intelligence in organizational decision-making, Business Horizons, 64 (4): 425-438.