تحلیلی بر کارآفرینی دانشگاهی قابلیت‌محور در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان مبتنی بر تئوری داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کارآفرینی، واحد علی آبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران

2 گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت، واحد علی آبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران

4 گروه مدیریت ،دانشکده ی مدیریت و حسابداری ، واحد علی آباد کتول ، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آبادکتول ، ایران .

چکیده

دانشگاه‌های آزاد اسلامی به عنوان یکی از مراکز آموزش عالی معتبر در کشور می‌باشد. این دانشگاه‌ها با داشتن منابع انسانی و مالی، و همچنین ایجاد فرصت‌های ایده‌محور نتوانسته انتظارات را در بخش کارآفرینی دانشگاهی و ایجاد فرصت‌های شغلی برآورده سازد. از این‌رو شکل گیری بسترهای محیطی و سازمانی کارآفرینی دانشگاهی قابلیت‌محور از ضروریات است. در همین راستا، تحقیق حاضر به تحلیل کارآفرینی دانشگاهی قابلیت‌محور در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان گلستان پرداخته است. در این پژوهش برای دستیابی به الگوی مفهومی تأثیر مؤلفه‌های کارآفرینی دانشگاهی از روش کیفی تئوری داده بنیاد استفاده شد که مبنای اصلی جمع‌آوری اطلاعات در این روش، انجام 15 مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته با اساتید آگاه در دانشگاه آزاد اسلامی بود. انتخاب نمونه‌ها به روش گلولۀ برفی انجام شد. پس از انجام مصاحبه‌ها و جمع‌آوری اطلاعات، کدهای به دست آمده در بخش-های مختلف تجزیه و تحلیل شده و پس از طی مراحل سه‌گانۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مدل نهایی از مجموع مقوله‌ها به دست آمد. با توجه به مقوله‌ها و متغیرهای به دست آمده از تحقیق، توجه به هر یک از آن‌ها تحقق هدف نهایی کارآفرینی دانشگاهی قابلیت‌محور را موجب می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An analysis of academic entrepreneurship based on capability in Golestan Islamic Azad university based on foundation data theory

نویسندگان [English]

  • faezeh rezaei 1
  • Fereydoon Azma 2
  • Roohalla Samiee 3
  • samereh shojaei 4
1 Ph.D. Student in Entrepreneurship, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
2 Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
3 Management Department, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
4 Department of Management, Faculty of Management and Accounting, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabadektol, Iran.
چکیده [English]

Islamic Azad University is one of the prestigious higher education centers in the country. These universities, having human and financial resources, as well as creating idea-oriented opportunities, could not meet the expectations in the field of academic entrepreneurship and creating job opportunities. Therefore, the formation of environmental and organizational platforms for academic entrepreneurship is one of the necessities. In this regard, the present research has analyzed the capability-oriented academic entrepreneurship in Islamic Azad Universities of Golestan province. In this research, in order to obtain a conceptual model of the influence of university entrepreneurship components, the qualitative method of foundation data theory was used, and the main basis for collecting information in this method was conducting 15 semi-structured interviews with knowledgeable professors of Islamic Azad University. The selection of samples was done by snowball method. After conducting the interviews and collecting information, the obtained codes were analyzed in different sections and after going through the three stages of open, central and selective coding, the final model of the total of central categories, causal conditions, intervening conditions , solutions, consequences, and results obtained from capability-oriented academic entrepreneurship. Each of these conditions and factors that make up the model have variables and categories that pay attention to them to achieve the ultimate goal of academic entrepreneurship based on capability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Higher Education
  • Organizational Strategy
  • Organizational Culture
  • Foundation Data Theory
احمدی، آ.، محمدکاظمی، ر.، و محمدی الیاسی، ق. 1396. شناسایی شیوه­های آموزش کارآفرینی در حیطۀ یادگیری عاطفی با رویکرد آموزش از طریق تفریحات سالم. مجله توسعه کارآفرینی، 10 (2): 210-220.
جامع­اصل، س.، ذوالفقاری، ع.، حجازی، س.ر.، و مجاور، ب. 1395. نقش آموزش در موفقیت کارآفرینی دانشگاهی در دانشکده کارآفرینی تهران. مجله آموزش در علوم انسانی، 1: 176-155.
جانزاده پریجایی، هـ.، و رضایی، ف. 1392. کارآفرینی و نقش آن در ارتباط بین دانشگاه، صنعت و توسعه کسب­وکار. همایش ملی مدیریت بازرگانی با محوریت: کسب­وکارهای کارآفرینانه و اقتصاد دانش بنیان: رامسر.
جباری، ف.، عزیزی، م.، صالحی، م.ج.، و نوازنی، ب. 1399. کارآفرینی دانشگاهی بین­المللی: سنجش شاخص­ها. مجله آموزش عالی ایران، 46: 170-145.
حاجی میررحیمی، د.، مخبر، ع.، و نوتاش، م. 1396. متغیرهای مؤثر بر توسعه کارآفرینی در مرکزآموزش عالی امام خمینی، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 9(42): 88-104.
حسنی، ز.، ابوالقاسمی، م.، و مشبکی اصفهانی، ا. 1397. طراحی الگوی مفهومی تأثیر مؤلفه­های کارآفرینی دانشگاهی. فصلنامه علوم اجتماعی، 12 (3): 202-171.
ساغری، ف.، علی اسماعیلی، ع.، و حسین­زاده، ب. 1397. ارائه مدل عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه­های آزاد اسلامی استان مازندران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 12 (2): 106-91.
شریف­زاده، ف.، رضوی، س.م.، زاهدی، ش.، و نجاری، ر. 1388. طراحی و تبیین الگوی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشگاهی (مطالعه موردی: دانشگاه پیام­نور). مجله توسعه کارآفرینی، 6 (2): 38-11.
شریف­زاده، م.ش.، و عبدالله­زاده، غ.ح. 1395. سازوکارها و معیارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه خبرگان کارآفرینی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 38: 17-3.
ضیاء، ب.، رضوانی، م.، مبارکی، م.ح.، و تاج­پور، م. 1398. الگوی بین­المللی­سازی دانشگاه با رویکرد کارآفرینی (مورد مطالعه: دانشگاه­های برتر ایران). مجله توسعه کارآفرینی، 12 (2): 320-301.
گودرزی، ر.، حسینی، س.ر.، و طبائیان، س.ک. 1397. چارچوبی برای توسعه کارآفرینی دانشگاهی در رشته­های علوم انسانی در ایران. مجله توسعه کارآفرینی، 11 (4): 679-661.
محمدپور، س.، سالارزهی، ح.، وظیفه، ز.، یعقوبی، ن.م.، و کمالیان، ا.ر. 1398. طراحی و تدوین الگوی جامع دانشگاه کارآفرین با رویکرد فراترکیب. دوفصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 8 (18): 386-369.
مرجائی، س.هـ.، و پورآتشی، م. 1395. کاربست کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه­های ایران به مثابه یک مساله. مجله بررسی مسائل اجتماعی ایران، 7 (2): 286-251.
نیک­رفتار، ط.، و فربد، ح. 1394. عامل­های درون­سازمانی مؤثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران. مجله مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 2 (2): 80-67.
Baporikar, N. 2020. Understanding entrepreneurial university: A framework for emerging economies. In Examining the Role of Entreprenuerial Universities in Regional Development; Daniel, A.D., Teixeira, A.A.C., Torres Preto, M., Eds.; Igi-Global: Hershey, PA, USA.
Bezanilla, M. J., García-Olalla, A., Paños-Castro, J., & Arruti, A. (2020). Developing the entrepreneurial university: Factors of influence. Sustainability, 12 (3): 842.
Brito, M., Dias, A., & Patuleia, M. (2019). Managing, marketing, and maintaining maritime and coastal tourism. IGI Global.
Budyldina, N. 2018. Entrepreneurial universities and regional contribution. International Entrepreneurship and Management Journal, 14 (2): 265-277.
Centobelli, P., Cerchione, R., & Esposito, E. (2019). Exploration and exploitation in the development of more entrepreneurial universities: A twisting learning path model of ambidexterity. Technological Forecasting and Social Change, 141: 172-194.
Dalmarco, G., Hulsink, W., & Blois, G. V. (2018). Creating entrepreneurial universities in an emerging economy: Evidence from Brazil. Technological Forecasting and Social Change, 135: 99-111.
Gielnik, M. M., Uy, M. A., Funken, R., & Bischoff, K. M. (2017). Boosting and sustaining passion: A long-term perspective on the effects of entrepreneurship training. Journal of Business Venturing, 32 (3): 334-353.
Grimaldi, R., Kenney, M., Siegel, D. S., & Wright, M. (2011). 30 years after Bayh–Dole: Reassessing academic entrepreneurship. Research policy, 40(8): 1045-1057.
Guerrero, M., Cunningham, J. A., & Urbano, D. (2015). Economic impact of entrepreneurial universities’ activities: An exploratory study of the United Kingdom. Research Policy, 44 (3): 748-764.
Guerrero, M., & Urbano, D. (2010). The development of an entrepreneurial university. J. Technol. Transf, 37: 1-32.
Hayter, C.S., Nelson, A.J., Zayed, S. C., & O’Connor, A. (2018). Conceptualizing academic entrepreneurship ecosystems: a review, analysis and extension of the literature. J Technol Transf, 43: 1039-1082.
Ismail, M., Khalid, S. A., Othman, M., Jusoff, H. K., Rahman, N. A., Kassim, K. M., & Zain, R. S. (2009). Entrepreneurial intention among Malaysian undergraduates. International Journal of business and Management, 4 (10): 54-60.
Jessop, B. (2017). Varieties of academic capitalism and entrepreneurial universities. High Educ 73: 853-870.
Liñán, F., Urbano, D., & Guerrero, M. (2011). Regional variations in entrepreneurial cognitions: Start-up intentions of university students in Spain. Entrepreneurship and regional development, 23 (3-4): 187-215.
Marzocchi, C., Fumi Kitagawa, F., & Sánchez-Barrioluengo, M. (2019). Evolving missions and university entrepreneurship: academic spin-offs and graduate start-ups in the entrepreneurial society. The Journal of Technology Transfer, Springer, 44 (1): 167-188.
McClure, K. R. (2016). Building the innovative and entrepreneurial university: An institutional case study of administrative academic capitalism. The Journal of Higher Education, 87 (4): 516-543.
McKelvey, M., & Zaring, O. (2017). Co-delivery of social innovations: exploring the university’s role in academic engagement with society. Industry and Innovation, 25: 1-18.
Mortezaei, H., Salehi, M., & Niazazari, K. (2018). Identify factors affecting the internationalization dimension in entrepreneurial university and its role in creating a knowledge-based economy. Iranian Journal of Educational Sociology, 1 (7): 129-140.
Rahim, H. L., Zainal Abidin, Z., Mohtar, S., & Ramli, A. (2015). The effect of entrepreneurial leadership towards organizational performance. International Academic Research Journal of Business and Technology, 1 (2): 193-200.
Riviezzo, A., Napolitano, M. R., & Garofano, A. (2013). Entrepreneurial orientation and market orientation in SMEs: An explorative study. In Conceptual Richness and Methodological Diversity in Entrepreneurship Research. Edward Elgar Publishing.
Rubens, A., Spigarelli, F., Cavicchi, A., & Rinaldi, C. (2017). Universities’ third mission and the entrepreneurial university and the challenges they bring to higher education institutions. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 11 (3): 354-372.
Saffari, H., Farhadian, H., Sadighi, H., Choobchian, S., & Abbasi, E. (2022). Strategic Analysis of Entrepreneur University of Applied Sciences and Technology in Agricultural Sector. Journal of Agricultural Science and Technology, 24 (3): 521-535.
Sam, C., & Van der Sijde, P. (2014). Understanding the concept of the entrepreneurial university from the perspective of higher education models. Higher Education, 68 (6): 891-908.
Sánchez‐Barrioluengo, M., Uyarra, E., & Kitagawa, F. (2019). Understanding the evolution of the entrepreneurial university. The case of English Higher Education institutions. Higher Education Quarterly, 73 (4): 469-495.
Schimperna, F., Nappo, F., & Marsigalia, B. (2021). Student entrepreneurship in universities: The state-of-the-art. Administrative Sciences, 12 (1): 5.
Shattock, M. J. (2010). The entrepreneurial university: An idea for its time. London Review of Education, 8 (3): 263-271.
Siegel, D.S., Wright, M., & Lockett, A. (2007). The rise of entrepreneurial activity at universities: organizational and societal implications. Ind. Corp. Chang. 16 (4): 489-504.
Wright, M., Siegel, D. S., & Mustar, P. (2017). An emerging ecosystem for student start-ups. The Journal of Technology Transfer, 42 (4): 909-922.
Ziyae, B., & Tajpour, M. (2016). Designing a comprehensive model of entrepreneurial university in the science and technology parks. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 12 (3): 267-280.