تحلیل عوامل مؤثر بر شهود کارآفرینی سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی،واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول،ایران

2 استادیار ، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

3 دانشیار ، گروه مدیریت،واحد آزادشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،آزادشهر،ایران.

4 استادیار ، گروه مدیریت ،دانشکده ی مدیریت و حسابداری ، واحد علی آباد کتول ، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آبادکتول ، ایران .

چکیده

کارآفرینی فرآیند شناسایی، ارزیابی و بهره‌برداری از فرصت‌های نوین کسب‌وکار است و تشخیص این فرصت‌ها براساس رویکرد شهودی انجام می‌شود. هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر شهود کارآفرینی سازمانی بود که به صورت مطالعه موردی در بانک ملی ایران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش اجرا، توصیفی- پیمایشی بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری در مرحله کیفی، 30 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بودند که به روش قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شدند و در مرحله کمی، کلیه مدیران و رؤسای شعب بانک ملی ایران به تعداد 3476 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 346 نفر تعیین و برای نمونه گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش دلفی و برای تحلیل روابط بین متغیرها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار Smart PLS3 استفاده شده است. نتایج دلفی نشان دادند عوامل مؤثر بر شهود کارآفرینی سازمانی، شامل 42 مؤلفه در قالب هفت بعد (سبک شناختی شهودی، ریسک‌پذیری، تخصص شهودی، بینش شهودی، تشخیص فرصت، تحمل ابهام، قضاوت شهودی) می‌باشند. همچنین نتایج مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان دادند سبک‌شناختی شهودی (387/0)، ریسک‌پذیری (406/0)، تخصص شهودی (410/0)، بینش شهودی (395/0)، تشخیص فرصت (322/0)، تحمل ابهام (341/0) و قضاوت شهودی (359/0) بر شهود کارآفرینی سازمانی در بانک ملی ایران تأثیر مثبت و معنی‌داری دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Factors Affecting Organizational Entrepreneurship Intuitions

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mohammadi 1
  • Fereydoon Azma 2
  • Aliasghar Bayani 3
  • Samereh Shojaei 4
1 PhD Student, Department of Entrepreneurship, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
2 Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
3 Department of Management, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran.
4 Department of Management, Faculty of Management and Accounting, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabadektol, Iran.
چکیده [English]

Entrepreneurship is the process of identifying, evaluating and exploiting new business opportunities, and identifying these opportunities is based on an intuitive approach. The purpose of this study was to analyze the factors affecting organizational entrepreneurial intuition which has been done as a case study in Bank Melli Iran. This research was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of implementation method, which was done with a mixed exploratory approach. The statistical population in the qualitative stage was 30 academic and organizational experts who were selected by judgment and snowball method. In the quantitative stage, all managers and heads of branches of Bank Melli Iran were 3476 people, the sample size according to Krejcie and Morgan table 346 The sample was determined and simple random sampling method was used. The Delphi method was used to identify the factors and the structural equation modeling method with Smart PLS3 software was used to analyze the relationships between variables. Delphi results showed that the factors affecting organizational entrepreneurial intuition include 42 components in seven dimensions (intuitive cognitive style, risk-taking, intuitive expertise, intuitive insight, opportunity recognition, ambiguity tolerance, intuitive judgment). Also, the results of structural equation modeling showed intuitive cognitive style (0.387), risk-taking (0.406), intuitive expertise (0.410), intuitive insight (0.395), opportunity recognition (0.322), ambiguity tolerance (0.341) and intuitive judgment (0.359) have a positive and significant effect on organizational entrepreneurship intuitions in Bank Melli Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intuition
  • Organizational Entrepreneurship
  • Delphi
  • Structural Equations
  1. آذر،‌ ع.، و خسروانی، ف. 1398. تحقیق در عملیات نرم. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران.
  2. آقاجانی، ح.، صمدی میارکلائی، ح.، و صمدی میارکلائی، ح. 1394. بررسی رابطه میان کارآفرینی سازمانی و ویژگی‌های سازمان یادگیرنده. فصلنامه مدیریت بهره‌وری، 9 (35): 64-39.
  3. امامی، م.، رسولیان، م.، و شکاری، ع. 1395. شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی در صنعت بانکداری (شعب بانک کارآفرین استان تهران). دومین کنفرانس بین‌المللی در مدیریت، حسابداری و اقتصاد. تهران.
  4. دادبخش، ش.، رنگریز، ح.، شهریاری، س.، و موسی­زاده اورنج، س. 1399. شناسایی و اولویت­بندی عوامل مؤثر بر گرایش سازمان به کارآفرینی با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (شرکت خودروسازی پارس). رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4 (28): 60-42.
  5. درویش، ح.، الوانی، م.، صالحی صدقیانی، ج.، و عباس‌زاده، ح. 1390. عوامل مؤثر بر گرایش به کارآفرینی در بانک‎های خصوصی ایران. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 21 (66): 99-79.
  6. رضایی طرقی، س.، میرزایی، م.، زالی، م.، رستمی، ر.، و رضوی، م. 1389. نقش مشارکت زوجی درارتقای کیفیت درک شهودی کارآفرینان سریالی. توسعه کارآفرینی، 3 (10): 47-29.
  7. سلیمانی، ا.، موسوی، م.، میرزایی، م.، و حسینی، ر. 1392. بررسی اهمیت و ضرورت کارآفرینی در سازمان‌ها و راه‌های گسترش آن. اولین کنفرانس بین‌المللی حماسه سیاسی (با رویکردی بر تحولات خاورمیانه) و حماسه اقتصادی (با رویکردی بر مدیریت و حسابداری). رودهن.
  8. عباس­زاده، ح. 1392. عوامل سازمانی مؤثر بر گرایش به کارآفرینی در نظام بانکی کشور (بانک‌های خصوصی). نخستین کنفرانس ملی توسعه مدیریت پولی و بانکی. تهران.
  9. غیور باغبانی، م.، پورنگ، ع.، و توسلی، ع. 1398. شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی سازمانی (آموزش و پرورش خراسان رضوی). تعلیم و تربیت، 36 (143): 52-29.
  10. فعله‌گری، س.، و ذکی‌پور، م. 1397. بررسی عوامل موثر بر تمایل به کارآفرینی سازمانی (شعب بانک تجارت شهرستان کرمانشاه). کنفرانس ملی اندیشه‌های نوین و خلاق در مدیریت، حسابداری مطالعات حقوقی و اجتماعی. ارومیه.
  11. محمد کاظمی، ر.، قاسمی، ح.، و رستم بخش، م. 1390. شناسایی و تحلیل موانع رفتاری کارآفرینی سازمانی در سازمان تربیت بدنی (وزارت ورزش) کشور. پژوهش‌های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، 1 (2): 100-89.
  12. محمدی، م.، آزما، ف.، بیانی، ع.، و شجاعی، س. 1400. ارایه مدل شهود کارآفرینی سازمانی در بانک ملی ایران از دیدگاه جامعه شناسی سازمان‌ها. در دست چاپ.
  13. میرمیران، ج.، و دژیار، س. 1393. سنجش و رتبه‌بندی‌ عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی با استفاده از مدل MADM. مدیریت کسب‌وکار، 6 (24): 20-9.
  14. وقارموسوی، م.، و ضیاء، ب. 1396. بررسی تأثیر بهره‌برداری از موقعیت حفره ساختاری کارگزاری در شکل‌گیری کارآفرینی سازمانی در کسب وکارهای دارای الگوی ارتباط شبکه‌ای. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 9(18): 35-13.
  15. Baldacchino, L., Ucbasaran, D., Cabantous, L., and Lockett, A. 2015. Entrepreneurship Research on Intuition: A Critical Analysis and Research Agenda. International Journal of Management Reviews, 17 (2): 212-231.
  16. Faisal, M., Banwet, D.K., and Shankar, R. 2006. Supply chain risk mitigation: modelling the enablers. Business Process Management, 12(4): 535-552.
  17. Fomin, E.P., Alekseev, A.A., Fomina, N.E., Rensh, M.A., and Zaitseva, E.V. 2016. Intuition in Business: Empirical Base. International Journal of Environmental and Science Education, 11(15): 8228-8236.
  18. La Pira, F. 2011. Entrepreneurial intuition, an empirical approach. Journal of Management and Marketing Research, 6 (1): 1-22.
  19. Tur-Porcar, A., Roig-Tierno, N., and Llorca Mestre, A. 2018. Factors affecting entrepreneurship and business sustainability. Sustainability, 10(2): 452.