شناسایی و دسته‌بندی فرصت‌های راه‌اندازی کسب و کارهای کشاورزی: کاربرد روش دلفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام

2 استادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی- دانشگاه ایلام

3 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام

چکیده

نظر به این ‌که کشاورزی دومین منبع اقتصادی کشور است؛ بنابراین، توسعه کسب و کارهای کشاورزی می‌تواند سبب افزایش بهره‌وری، ارزش‌آفرینی و رفاه اجتماعی در جامعه شود. در این راستا، از آنجایی که شناسایی فرصت‌های کارآفرینی یکی از مراحل مهم فرآیند توسعه کارآفرینی است، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و دسته‌بندی فرصت‌های راه‌اندازی کسب و کارهای کشاورزی در شهرستان مسجد سلیمان (استان خوزستان) انجام شد. این پژوهش کیفی با بهره‌گیری از تکنیک دلفی انجام شد. اعضای پانل دلفی شامل 20 نفر از متخصصان و کارآفرینان حوزه کشاورزی در شهرستان مسجد سلیمان بودند که به صورت هدفمند و با استفاده از تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های تحلیل محتوا، مقایسه مستمر و همچنین، جداول توزیع فراوانی، درصد توافق و ضریب کندال در قالب نرم‌افزار SPSS نسخه 27 انجام شد. پس از انجام سه دور تعداد 30 فرصت برای راه‌اندازی کسب و کارهای کشاورزی در شهرستان مسجد سلیمان شناسایی شدند. پس از بررسی ماهیت و منشا، فرصت‌های شناسایی شده در چهار دستۀ «فرصت‌های حوزه علوم زراعی و باغی»، «فرصت‌های حوزه علوم دامی و آبزیان»، «فرصت‌های طراحی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی» و «فرصت‌های تولید و فرآوری محصولات کشاورزی» طبقه‌بندی شدند. نتایج حاصل از رتبه‌بندی نشان داد که «کشت گیاهان دارویی»، «پرورش ماهی در حاشیه سدهای مسجدسلیمان به صورت قفسی»، «بسته‌بندی محصولات دامی همچون کشک و دیگر محصولات مشابه» و «فرآوری گیاهان دارویی» مهمترین فرصت‌های راه‌اندازی کسب و کارهای کشاورزی در شهرستان مسجد سلیمان بودند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and Classifying the Opportunities for Starting Agribusinesses: A Delphi Method Study

نویسندگان [English]

  • Hossein Mehdizadeh 1
  • Nematollah Shiri 2
  • Mohammad Hossein Mohmedi Kartalaei 3
1 Assistant Professor, Department of Entrepreneurship and Rural Development, Ilam University, Iran
2 Assistant Professor, Department of Entrepreneurship and Rural Development, Ilam University, Ilam, Iran.
3 M. A. Student of Entrepreneurship, Department of Entrepreneurship and Rural Development, Ilam University, Ilam, Iran
چکیده [English]

Given that agriculture is the second economic resource of Iran; therefore, the development of agribusinesses can increase productivity, value creation, and social welfare in society. In this regard, considering that identifying opportunities is one of the important stages of the entrepreneurship development process, the present study was conducted with the aim of identifying and categorizing opportunities for starting agribusinesses in Masjed-Soleiman County. This qualitative research was performed using the Delphi technique. The members of the Delphi panel included 20 agricultural experts and entrepreneurs in Masjed-Soleiman County, who were purposefully selected using the snowball technique. Data analysis was performed using content analysis methods, continuous comparison and also, calculation of frequency distribution tables, agreement percentage and Kendall coefficient in the form of SPSS software version 27. After three rounds, 30 opportunities to start agribusinesses were identified in Masjed-Soleiman County. After rewiring the nature and origin, the opportunities identified in the four categories of "opportunities in the field of agriculture and horticulture", "opportunities in the field of animal and aquatic sciences", "opportunities for design and packaging of agricultural products" and "opportunities for production and processing of agricultural products" Were classified. The results of the ranking showed that "cultivation of medicinal plants", "fish farming in the margins of Masjed-Soleiman dams in cages", "packaging of livestock products such as curd and other similar products" and "processing of medicinal plants" are the most important opportunities for starting agricultural businesses in The city was Masjed-Soleiman County.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural Entrepreneurship
  • Agribusinesses
  • Entrepreneurial Opportunities
  • Masjed Soleiman
  1. احمدی، ف.، نصیریانی، ن. و اباذری، پ. 1387. تکنیک دلفی: ابزاری در تحقیق. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8(1): 185-175.
  2. آهنگر، س. و عصری، ف. 1392. اهمیت و جایگاه فراوری گیاهان دارویی در ایران. سومین همایش ملی گیاهان دارویی، آمل، https://civilica.com/doc/288297.
  3. بخشی، م.، فلکی، م.، سیاهی، ر. 1396. بررسی فرصت­ها و زمینه­های کارآفرینی کشاورزی در مناطق روستایی شهرستان فردوس. اولین همایش ملی فرصت­های نوین تولید و اشتغال بخش کشاورزی در شرق کشور (در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی)، بیرجند.
  4. پاشایی­زاده، ح. 1386. نگاهی اجمالی به روش دلفی. پیک نور، 6(2): 79-63.
  5. حسینی­نیا، غ.، مقدس فریمانی، ش.، جلالوند، م. 1398. شناسایی و اولویت­بندی فرصت­های کارآفرینی در بخش کشاورزی، مورد مطالعه: شهرستان گلباف از توابع استان کرمان. کارآفرینی در کشاورزی، 6(1): 68-53.
  6. خوش‌مرام، م. 1395. طراحی الگویی برای تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه در بین کشاورزان استان کرمانشاه. رسالۀ دکتری رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی.
  7. رکابی، ح. 1389. کسب و کار: تعریف، اهداف و انواع. موجود در: http://www.mgtsolution.com/show/799776745
  8. رضانژاد، ر.، رفیعی، غ.، بهرامیان، م. 1392. پرورش ماهی قزل­آلای رنگین­کمان در قفس رهیافتی جهت افزایش تولید ملی آبزیان. دومین همایش ملی توسعه و پرورش ماهیان سردآبی، 10 و 11 اردیبهشت، شهرکرد.
  9. زالی، م.، رضوی، س.م.، یدالهی فارسی، ج.، کردنائیج، ا. 1389. ارزیابی وضعیت کارآفرینی در ایران: بر اساس نتایج برنامه سال 2008 دیده­بان جهانی کارآفرینی. تهران: مؤسسه کار و تأمین اجتماعی.
  10. ساروخانی، ب. 1383. دلفی کیفی، ابزار پژوهش در علوم اجتماعی. مطالعات زنان، 2(4):121-85.
  11. شریف‌زاده، ا.، محبوبی، م. و عربیون، ا. 1388. تبیین مؤلفه‌های توسعه کسب‌‌وکارهای کشاورزی در استان گلستان. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 2(2): 112-85.
  12. شیری، ن.، مرادنژادی، ه.، مهدی زاده، ح.، و صی محمدی، س. 1400. فرصت‌های راه‌اندازی تعاونی‌های دانشجویی در دانشگاه ایلام: راهنمایی برای توسعه تعاونی‌های کشاورزی و خدماتی. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 10(39): 96-75.
  13. کاشانی، س. 1395. ضرورت ایجاد مرکز اسناد نفت در مسجد سلیمان و نقش آن در اشتغال جوانان. نهمین کنگره پیشگامان پیشرفت، تهران.
  14. کبری، م.، رشادی، م.، پاداش، ح.، کریمیان راوندی، م. 1398. شناسایی و اولویت­بندی فرصت­های کسب وکار در منطقة آزاد تجاری ارس. پژوهش­های جغرافیای انسانی، 51(2): 306-291.
  15. مرکز آمار ایران. 1395. سالنامه آماری کشور 1395. ریاست جمهوری، سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور.
  16. موحدی، ر. و چرختابیان، ط. 1393. تحلیل زمینه‌های خود اشتغالی و اشتغالزایی دروس تخصصی رشته ترویج و آموزش کشاورزی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 9 (2): 159-145.
  17. نیک­رفتار، ط.، نصرتی­فر، ز. 1396. تحلیل فرصت­های کارآفرینی در گردشگری روستایی استان البرز. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 6، 58-45.
  18. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. 1396. خلاصه مدیریتی مطالعات استانی طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) استان خوزستان. معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال، دبیر خانه طرح تکاپو، کد گزارش 1019-96.
  19. Barringer, B.R. and Ireland, R.D. 2006. Entrepreneurship: Successfully launching new Ventures. Pearson Prentice Hall.
  20. Bhagavatula, S., Elfring, T., Van Tilburg, A. and Van De Bunt, G.G. 2010. How social and human capital influence opportunity recognition and resource mobilization in India’s handloom industry. Journal of Business Venturing, 25 (3): 245-260.
  21. Biranvand, A., Seif, M.H., Safa, S. and Mazloumian, S. 2019. An Investigation into the Effective Factors on the Intention to Commercialization of Knowledge in a University: A Case Study. Library Philosophy and Practice (e-Journal).
  22. Brettel, M., Mauer, R., Engelen, A. and Küpper, D. 2012. Corporate Effectuation: Entrepreneurial Action and its Impact on R&D Project Performance. Journal of Business Venturing, 27(2): 167-184.
  23. Corbett, A.C. 2007. Learning asymmetries and the discovery of entrepreneurial opportunities. Journal of Business Venturing, 22: 97-118.
  24. Eckhardt, J.T., and Shane, S.A. 2003. Opportunities and Entrepreneurship. Journal of Management, 29(3): 333-349.
  25. Hansen, D.J., Shrader, R. and Monllor, J. 2011. Defragmenting Definitions of Entrepreneurial Opportunity. Journal of Small Business Management, 49(2): 283-304.
  26. Moreno, J.D. 2006. An Empirical Analysis of Entrepreneurial Opportunity Identification and Their Decisive Factors: The Case of New Spanish Firms. International Journal of Entrepreneurship, 4, 1-43.
  27. Rais, M., Acharya, S. and Sharma, N. 2014. Food processing industry in India: S&T capability, skills and employment opportunities. Journal of Rural Development, 32(4): 451-478.
  28. Singh, R.P. 2000. Entrepreneurial Opportunity Recognition through Social Networks. Garland Publishing, New York, NY.
  29. Tersoo, P. 2014. Agribusiness as a veritable tool for rural development in Nigeria. International Letters of Social and Humanistic Sciences, (14): 26-36.
  30. Warner, L.A., Stubbs, E., Murphrey, T.P. and Huynh, P. 2016. Identification of the Competencies Needed to Apply Social Marketing to Extension Programming: Results of a Delphi Study. Journal of Agricultural Education, 57(2): 14-32.