ارائه مدل نگرش کارآفرینانه در بخش دولتی با رویکرد تحلیل کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، رشته کارآفرینی، گرایش عمومی، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

2 گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

3 گروه مدیریت دولتی، واحد علی آباد کتول ، دانشگاه آزاداسلامی ، علی آباد کتول، ایران

4 گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

چکیده

در سال‌های اخیر تلاش‌های کارآفرینی در بخش دولتی نسبت به سایر رویکردها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از این‌رو هدف این تحقیق ارائه مدل نگرش کارآفرینانه در بخش دولتی می‌باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده که با رویکرد کیفی انجام شده است. تیم مشارکت‌کننده در این پژوهش شامل خبرگان مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان می‌باشند، که به روش هدفنمد انتخاب گردیدند. در مصاحبه با خبره 19ام به‌دلیل اضافه نشدن مفاهیم جدید، فرایند مصاحبه به اشباع رسید. یافته‌های پژوهش نشان‌دهنده هشت مؤلفه بوده که مؤلفه‌ مدیریت عملکرد کارآفرینانه در سطح اول، مدیریت کارآفرینانه و فرهنگ کارآفرینانه در سطح دوم، چشم‌انداز کارآفرینانه، تفکر استراتژیک کارآفرینانه و نگرش کارآفرینانه در سطح سوم و پشتیبانی حاکمیت و زیرساخت‌‌های کارآفرینانه در سطح چهارم قرار دارند. عناصر سطح چهار یعنی «پشتیبانی حاکمیت» و «زیرساخت‌های کارآفرینانه سازمان» بیشترین تأثیر را در تعیین نگرش کارآفرینانه دارند. این عناصر بر «چشم‌انداز کارآفرینانه»، «نگرش کارآفرینانه» و «تفکر استراتژیک کارآفرینانه» اثر می‌گذارند. این عوامل نیز به نوبه خود بر «مدیریت کارآفرینانه» و «فرهنگ کارآفرینانه» تأثیر می‌گذارند. در نهایت نیز این مدل به «عملکرد کارآفرینانه» منجر می‌شود. لذا دولت یا سازمان‌های دولتی باید برنامه‌های آموزشی خاص در خصوص تفکرگرا بودن می‌تواند با تغییر بینش و نگرش افراد و تجهیز آنها به دانش و مهارت‌های خاص، یک کارآفرین بالقوه را به کارآفرین بالفعل تبدیل کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing a model of entrepreneurial attitude in the public sector

نویسندگان [English]

  • Najib Zangi 1
  • Mahmoud Reza Mostaghimi 2
  • Samereh Shojaei 3
  • Fereydoon Azma 4
1 PhD student in Entrepreneurship, General Orientation, Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
2 Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
3 Department of Management, Ali Abad Katoul Branch, Islamic Azad University, Ali Abad Katoul, Iran
4 Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
چکیده [English]

In recent years, entrepreneurial efforts in the public sector have received less attention than other approachesTherefore, the purpose of this study was to present a model of entrepreneurial attitude in the public sector. The present study is an applied goal that has been done with a qualitative approach. The team participating in this study includes experts from the Institute of Labor and Social Security and managers of the General Department of Cooperatives, Labor and Social Welfare of Golestan Province, who were selected by purposeful method. In the interview with the 19th expert, the interview process was saturated due to the lack of new concepts. Findings show that there are eight components: entrepreneurial performance management at the first level, entrepreneurial management and entrepreneurial culture at the second level, entrepreneurial perspective, entrepreneurial strategic thinking and entrepreneurial attitude at the third level, and support for entrepreneurial governance and infrastructure at the fourth level. The elements of level four, namely "governance support" and "entrepreneurial infrastructure of the organization" have the greatest impact on determining the entrepreneurial attitude. These elements influence the "entrepreneurial perspective", the "entrepreneurial attitude" and the "entrepreneurial strategic thinking". These factors, in turn, affect "entrepreneurial management" and "entrepreneurial culture." Ultimately, this model leads to "entrepreneurial performance." Therefore, the government or government organizations should have special training programs on thinking. By changing the insights and attitudes of individuals and equipping them with specific knowledge and skills, a potential entrepreneur can become an actual entrepreneur.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Government Entrepreneurship
  • Entrepreneurial Attitude
  • Entrepreneurship Development
  • Qualitative analysis
  1. بهمنی، ن.، آراستی، ز. و حسینی، س.ر. 1396. آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی با هدف تقویت نگرش کارآفرینانه. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 10 (4): 574-555.
  2. حسینی قصر، ص.، زین‌آبادی، ح.ر. و علیزاده، م. 1393. تحلیلی بر روش‌شناسی و یافته‌های پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه کارآفرینی و ویژگی‌های کارآفرینان. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت ایران، 18 (4): 61-43.
  3. دانایی‌فرد، ح.، عباسی، ط. و صالحی، ع. ا. 1391. ارتقای کارآفرینی در بخش دولتی؛ بررسی عوامل ساختاری. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 1391 (10): 13-7.
  4. داوری، ع.، سفیدبری، ل. و باقرصاد، و. 1396. عوامل اکوسیستم کارآفرینی ایران براساس مدل آیزنبرگ. توسعه‌ی کارآفرینی، 10 (1): 120-100.
  5. رضازاده، آ. و عزیزی، غ. ر. 1391. تأثیر رهبر تحول‌آفرین بر گرایش کارآفرینانه افراد سازمان. نشریه تازه‌های جهان بیمه، 6 (172): 29-43.
  6. سنجقی، م. ا.، فرهی، ب. و گلستانه‌فر، س. ح. 1391. تأثیر گرایش کارآفرینانه بر رابطه بین سبک‌های رهبری و اثربخشی سازمانی. فصلنامه مطالعات رفتارسازمانی، 1 (3): 28-40.
  7. علم‌بیگی، ا.، ملک‌محمدی، ا. و مقیمی، س.م. 1388. تحلیل عاملی مولفه‌های فناوری ارتباطی و اطلاعاتی (ICT) مرتبط با توسعه کارآفرینی سازمانی در سازمان ترویج کشاورزی ایران. مجله اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)، 23 (1): 1-10.
  8. محمدکاظمی، ر.، قاسمی، ح. و رستم‌بخش، م. ر. 1390. شناسایی و تحلیل موانع رفتاری کارآفرینی سازمانی در سازمان تربیت بدنی (وزارت ورزش) کشور. پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، 1(2): 89-100.‎
  9. مدرسی سریزدی، س. ج.، عباس‌پور، ع.، سخدری، ک. و غیاثی ندوشن، س. 1399. شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر دانشگاه کارآفرین (با رویکرد فراترکیب). مدیریت فرهنگ سازمانی، 18 (3): 456-425.
  10. Axelsson, K., Hägglund, S. and Sandberg, A. 2015. Entrepreneurial learning in
    education preschool as a take-off for the entrepreneurial self. Journal of Education
    and Training, 2 (2): 40- 58.
  11. Ajzen, I. 1991. The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50 (2): 179- 211.
  12. Athayde, R. 2009. Measuring enterprise potential in young people. Entrepreneurship Theory and Practice. 33 (2): 481-500.
  13. Do, B. R., and Dadvari, A. 2017. The influence of the dark triad on the relationship between entrepreneurial attitude orientation and entrepreneurial intention: A study among students in Taiwan University. Asia Pacific Management Review, 22 (4): 185-191.
  14. Draghici, A., Albulescu, C. T., and Tamasila, M. 2014. Entrepreneurial attitude as knowledge asset: Its impact on the entrepreneurial activity in Europe. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 109: 205-209.
  15. Heilbrunn, S. 2010. Advancing entrepreneurship in an elementary school: A case study. International Education Studies, 3 (2): 174-184.
  16. Huber, L. R., Sloof, R. and Van Praag, M. 2014. The effect of early entrepreneurship education: Evidence from a field experiment. European Economic Review, 72 (2): 76- 97.
  17. Jain, R., Ali, S. W. and Kamble, S. 2015. Entrepreneurial and intrapreneurial attitudes: Conceptualization, measure development, measure test and model fit. Management and Labour Studies, 40 (1,2): 1-21.
  18. Mahfud, T., Triyono, M. B., Sudira, P., and Mulyani, Y. 2020. The influence of social capital and entrepreneurial attitude orientation on entrepreneurial intentions: the mediating role of psychological capital. European Research on Management and Business Economics, 26 (1): 33-39.
  19. Paço, A. D., and Palinhas, M. J. 2011. Teaching entrepreneurship to children: a case study. Journal of Vocational Education and Training, 63 (4): 593-608.
  20. Robinson, P. B., Stimpson, D. V., Huefner, J. C., and Hunt, H. K. 1991. An attitude approach to the prediction of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 15 (4): 13-32.
  21. Rosenberg, M. J., Hovland, C. I., McGuire, W. J., Abelson, R. P. and Brehm, J. W. 1960. Attitude organization and change: An analysis of consistency among attitude components. (Yales studies in attitude and communication.). Yale University Press.
  22. Wardana, L. W., Narmaditya, B. S., Wibowo, A., Mahendra, A. M., Wibowo, N. A., Harwida, G., and Rohman, A. N. 2020. The impact of entrepreneurship education and students' entrepreneurial mindset: the mediating role of attitude and self-efficacy. Heliyon, 6 (9): 904-922.