بررسی وضعیت سبز بودن کسب‌وکارها در بین زنان روستایی شهرستان ری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی‌ارشد توسعه روستایی، گروه مدیریت و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران

2 استاد ، گروه مدیریت و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران،

3 استادیار ، گروه مدیریت و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران

4 دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی، گروه مدیریت و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران

چکیده

امروزه چالش‌های محیط‌زیستی کسب‌وکارها یکی از مسائل مهم و نگران کننده‌ای است که کلیه جوامع با آن روبرو هستند. کسب‌وکارهای روستایی نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نیستند، بلکه نظربه ارتباط و وابستگی بیشتر جوامع روستایی با محیط‌زیست و منابع‌طبیعی، از جایگاه شایان توجهی برخوردارند. از همین رو، تحقیق حاضر به سنجش و تحلیل وضعیت سبز بودن کسب‌وکارهای زنان روستایی پرداخته است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل زنان روستایی دارای کسب‌وکار در شهرستان ری (246 نفر) و کارشناسان این حوزه (70 نفر) بود که بر اساس فرمول کوکران 202 زن روستایی و 50 کارشناس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه‌ها از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار جمع‌آوری داده دو عدد پرسشنامه محقق ساخته بود و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر آماره‌های توصیفی از روش شاخص‌سازی مبتنی بر میانگین وزنی استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که شاخص سبز بودن برای کسب‌وکارهای زنان روستایی در منطقه مورد مطالعه 77/2 (از پنج) است و اغلب کسب‌وکارها در گروه کسب‌وکارهای نسبتاً سبز و کمتر سبز جای دارند و تنها حدود 17 درصد از کسب‌وکارهای از نظر وضعیت سبز بودن مناسب هستند. در راستای توسعه شاخص سبز بودن کسب‌وکارهای زنان روستایی، لازم است تا در درجه اول زمینه ورود افراد جوان و تحصیل کرده به این قبیل کسب‌وکارها مهیا شده و از توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر مهارت‌های دستی که ذاتاً سبزتر هستند، حمایت شود و در توسعه کسب‌وکارها بر شاخص‌هایی مانند استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر که در حال حاضر کمتر مورد توجه هستند، تاکید گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the green status of rural women's businesses in Rey county

نویسندگان [English]

  • Fattaneh Talebpour 1
  • Hossein Shabanali Fami 2
  • Aliakbar Barati 3
  • Muhammad Asef Shaiq 4
1 Department of Agricultural Management and Development, Faculty of Agricultural Economics and Development, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Agricultural Management and Development, Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Department of Agricultural Management and Development, Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Department of Agricultural Management and Development, Faculty of Agricultural Economics and Development, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

The environmental challenges of businesses are one of the most important and worrying issues that currently all societies face. Rural businesses are not only an exception to this rule, but also have a significant position due to the greater connection and dependence of rural communities with the environment and natural resources. Therefore, the present study has assessed and analyzed the green status of rural women businesses. The statistical population included rural women with business in Rey county (246 people) and experts in this field (70 people). The sample size was determined using the Cochran's formula, including 202 rural women and 50 experts. A simple random sampling method was used to select the samples. Data collection tool was two researcher-made questionnaires and in addition to descriptive statistics, indexing method based on weighted average was used to analyze the data. The results of this study showed that the green index for the business of rural women in the study area is 2.77 (out of five) and most businesses are among the relatively to less green business, and only about 17% of businesses are green. In order to develop the green level of the rural women's businesses, it is necessary to support of the entry of young and more educated people in such businesses, supporting handicrafts business-based businesses that are inherently greener, and finally, to improve the green level of current businesses, emphasis should be placed on indicators such as the use of renewable energy, which are currently less considered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rural businesses
  • rural women employment
  • rural entrepreneurship
  • green businesses
  • green entrepreneurship
  1. آبدری، ف.، امامی، ج.، و پایین محلی، ج. (1396). اشتغال سبز راهی به سوی بهبود توسعه اقتصادی. هشتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، شرکت همایشگران مهر شرق .
  2. احمدپور داریانی، م.، داوری، ع.، و رمضانپور نرگسی، ق. (1396). محیط مساعد کسب و کار، پیش نیاز توسعه کارآفرینی در ایران. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 20(61): 65-89.‎
  3. بختیاری، ز. (1397). ارائه الگوی توانمدسازی زنان روستایی استفاده کننده از ICT (بررسی موردی: بخش مرکزی شهرستان لاهیجان). پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین‌شهر.
  4. جلیلیان، ن.، محمدی، ی. (1399). پیش‌بینی معیشت پاید‌ار خانوارهای روستایی بر مبنای شاخص توانمند‌سازی زنان د‌ر بخش کشاورزی استان همد‌ان. پژوهش‌های روستائی، 11(3): 524-537.
  5. چوبدار، م. (1395). نقش اشتغال زنان در اقتصاد خانوارهای روستایی مطالعه موردی شهرستان بیرجند. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند، دانشکده زبان و ادبیات فارسی.
  6. خانی، ف.، مطیعی لنگرودی، ح.، و صیاد بیدهندی، ل. (1391). ارائه الگوی توانمدسازی زنان روستایی استفاده کننده از ICT (بررسی موردی: بخش مرکزی شهرستان لاهیجان). توسعه روستایی، 4(1): 108-85.
  7. خسروی، س.، مهدیزاده، ح.، و میرکزاده، ع. (1398). راه‌اندازی کارآفرینی سبز به عنوان راهکاری در جهت توانمندسازی فقرای روستایی (مورد مطالعه: اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی). فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست، 21(1): 111-99.
  8. رضایی، ب.، نادری، ن.، و رستمی، س. (1397). ضرورت توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی. نشریه مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 5(1): 16-1.
  9. رضایی، ب.، نجاپور، ه.، و نادری، ن. (1395). بررسی موانع و راهکارهای توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی. نشریه مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 3(1): 35-53.
  10. رکن‌الدین افتخاری، ع.، پورطاهری، م.، و میرجلالی، ا. (1392). نقش نهاد خیریه‌ای کمیته امداد در بهبود کیفیت فیزیکی مسکن مددجویان تحت پوشش روستایی مورد: بخش کندوان شهرستان میانه. نشریه جغرافیا و توسعه، 11(33): 1-26.
  11. سادین، ح.، پورطاهری، م.، افتخاری، ع. (1400). شناسایی و ارزیابی زنجیره ارزش کسب‌وکارهای روستایی با قابلیت برندسازی (موردمطالعه: منطقه ترکمن‌صحرای استان گلستان). پژوهش‌های روستائی، 12(2): 218-231.
  12. شریف زاده، م.، عبدالله‌زاده، غ.، و رهبری، م. (1398). شناسایی و اولویت‌بندی زمینه‌های توسعه کسب‌وکارهای سبز در استان گلستان. توسعه کارآفرینی، 12(2): 201-219.
  13. صلاحی مقدم، ن.، و نجفلو، پ. (1392). بررسی نقش زنان روستایی در حفاظت از محیط زیست. اولین همایش ملی برنامه ریزی، حفاظت، حمایت از محیط زیست و توسعه پایدار، همدان.
  14. صیده، ط.، اشراقی سامانی، ر.، و پورسعید، ع. (1396). تحلیل نقش توانمندی شغلی بر خوداتکایی زنان روستایی شهرستان ایلام. پژوهش‌های روستائی، 8(3): 554-571.
  15. طاهری، ا. (1397). ایجاد مدل مفهومی از کارآفرینی سبز و توسعه پایدار در ایران با بررسی چالش‌های پیش‌رو. پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران.
  16. عالی‌زاده، ا.، و بهرامی، س. (1396). نقش زنان روستایی در ایجاد کسب و کارهای سبز (مطالعه موردی: دو روستای قلعه قافه بالا و کفش محله استان گلستان). پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، 2(7): 150-121.
  17. عبداله‌زاده، غ.، و شریف‌زاده، م. (1393). تلفیق پایداری در فرآیند کارآفرینی: تبیین مفهوم، ضرورت و ملزومات کارآفرینی پایدارگرا و کسب‌وکار سبز. نشریه مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 1(3): 63-39.
  18. قلی‌پور، پ.، و مظفری، م. (1397). اولویت‌بندی شاخص‌های تاثیرگذار بر توسعه محصولات سبز. دو ماهنامه‌های بازرگانی، 14(81): 30-17.
  19. Omri, A. and Bouraoui, M. (2015). An empirical investigation of factors affecting small business success. Journal of Management Development, 34(9): 1073-1093
  20. Falxa-Raymond, N., Svendsen, E., and Campbell, L.K. (2013). From job training to green jobs: A case study of a young adult employment program centered on environmental restoration in New York City, USA. Urban Forestry and Urban Greening, 12(3): 287-295.
  21. Gifford, D. (1997). The value of going green. Harvard Business Review, 75(5): 11–12.
  22. Hall, J., Matos, S. and Langford, C. (2008). Social exclusion and transgenic technology: the case of Brazilian agriculture. Journal of Business Ethics, 77(1): 45–63.
  23. Hart, S. L. (1997). Beyond greening: strategies for a sustainable world. Harvard Business Review, 75(1): 66-77.
  24. Heriot, K.C., and Campbell, N. D. (2002). A new approach to rural entrepreneurship: a case study of two rural electric cooperatives. Entrepreneurship in a Diverse World, 10(1): 1-11.
  25. Hasan, M. M., Nekmahmud, M., Yajuan, L., and Patwary, M.A. (2019). Green business value chain: A systematic review. Sustainable Production and Consumption, 20: 326-339.
  26. Karimi, R. F. and Nabavi Chashmi, S.A. (2019). Designing Green Entrepreneurship Model in Sustainable Development Consistent with the Performance of Tehran Industrial Towns. Journal of Business-to-Business Marketing, 26(1): 1-.8
  27. Khatun, D., and Roy, B.C. (2012). Rural livelihood diversification in West Bengal: determinants and constraints. Agricultural Economics Research Review, 25(347-2016-16910): 115-124.
  28. Ko, E., Hwang, Y.K., and Kim, E.Y. (2013). Green marketing'functions in building corporate image in the retail setting. Journal of Business Research, 66(10): 1709-1715.
  29. Li, W., Jue W., Rongxiao C., Yongqin X., Shi Qiang L., Feimei W., Mahmoud M., Xueping W. (2019). Innovation-driven industrial green development: The moderating role of regional factors. Journal of Cleaner Production, 222: 344-453.
  30. Lynn, M., Tamara M. and Izzy, W. (2013). Exploring business growth and eco innovation in rural small firms, International. Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 19(6): 592 – 610.
  31. Mahendra Dev, S. (2007). Rural non-farm employment in India and China: Trends, determinants and policies. The Indian Journal of Labour Economics, 3(50): 407-426.
  32. Makower, J. (2012). State of green business 2012. GreenBiz group.
  33. Markantoni, M., Koster, S., Strijker, D. and Woolvin, M. (2013). Contributing to a vibrant countryside? The impact of side activities on rural development. Tijdschrift voor economische en sociale geografie, 104(3): 292-307.
  34. Morrison, C., and Ramsey, E. (2019). Power to the people: Developing networks through rural community energy schemes. Journal of Rural Studies, 70: 169-178.
  35. Zailani, S., Iranmanesh, M., Nikbin, D., and Jumadi, H.B. (2014). Determinants and environmental outcome of green technology innovation adoption in the transportation industry in Malaysia. Asian Journal of Technology Innovation, 22(2): 286-301.