تحلیلی بر تمایل زنان روستایی به توسعه کسب و کارهای کشاورزی محور در استان مازندران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

2 دانشجوی دکتری ، جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران

3 دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

چکیده

تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی بوده که به هدف تمایل زنان روستایی به توسعه کسب و کارهای کشاورزی‌محور در استان مازندران پرداخته است. جامعۀ آماری این تحقیق را 776 نفر از زنان دارای کسب‌وکار کشاورزی‌محور عضو در 26 صندوق اعتباری خرد زنان روستایی در 10 شهرستان استان مازندران تشکیل دادند که 260 نفر از آن‌ها بر اساس جدول کرجسی مورگان به عنوان حجم نمونه به روش طبقه‌ای تصادفی انتخاب شد. عوامل مؤثر بر تمایل زنان به توسعه کسب‌وکارهای کشاورز-ی‌محور از طریق انجام چهار مدل رگرسیون لوجیت مورد سنجش قرار گرفت. همان‌طور که نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد، سطح تحصیلات، بودن کارآفرین در خانواده، شرکت در دوره‌های آموزشی، روحیۀ ریسک‌پذیری و رضایت از کسب‌وکار بر تمایل زنان به افزایش دانش و مهارت‌های شغلی؛ متغیرهای سابقۀ عضویت در صندوق، تعداد سال‌های فعالیت، شرکت در دوره-های آموزشی و میزان اعتماد به نفس بر تمایل به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید؛ ریسک‌پذیری، میزان اعتماد و رضایت از کسب‌وکار بر تمایل به افزایش سطح تولید و میزان نقدینگی؛ سه متغیر تحصیلات، شرکت در دوره‌های آموزشی و ریسک‌پذیری بر تمایل استفاده از ابزار و تکنولوژی تولید، تأثیر مثبت و معنی‌داری داشته‌اند. همچنین یافته‌ها حاکی از آن بود، فاصله محل سکونت از کسب‌وکار بر تمایل زنان به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در روستا اثرگذاری منفی و معنی‌داری دارد. استفاده از پتانسیل فضای مجازی جهت آموزش زنان به ویژه در دوران همه‌گیری کرونا، بازدید از از کسب‌وکارهای موفق زنان، استفاده از ظرفیت‌ها و خدمات مروجان و کارشناسان پهنۀ کشاورزی، از مهم‌ترین پیشنهادات این تحقیق است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An analysis of the desire of rural women to develop agricultural-oriented businesses in Mazandaran province

نویسندگان [English]

  • Amir Ahmadpour 1
  • Mohammadreza Shahraki 2
  • Fatemeh Hosseinzadeh 3
1 Islamic Azad University, Sari
2 Ph.D. student f Geography and Rural Planning, Kharazmi University, Tehran
3 Islamic Azad University, Sari, Iran.
چکیده [English]

The present study is a descriptive survey that examines the desire of rural women to develop agricultural-oriented businesses in Mazandaran province. The statistical population of this study consisted of 776 women with agricultural-oriented business members in 26 rural women's micro-credit funds in 10 cities of Mazandaran province, of which 260 people were selected as a sample size by stratified random sampling based on Krejcie Morgan table. Factors affecting women's desire to develop by performing four logit regression models. As the results of the research showed, the level of education, being an entrepreneur in the family, participating in training courses, risk-taking spirit and business satisfaction on women's desire to increase knowledge and job skills; Variables such as membership in the fund, number of years of activity, participation in training courses and the level of self-confidence on the desire to create new job opportunities; Risk-taking, the degree of trust and satisfaction of the business on the desire to increase the level of production and the amount of liquidity; The three variables of education, participation in training courses and risk-taking had a positive and significant effect on the willingness to use tools and production technology. The findings also showed that the distance from residence to business has a negative and significant effect on women's desire to create new job opportunities in the village. Utilizing the potential of cyberspace to educate women, using the capacities and services of promoters and experts in the field of agriculture, are the most important suggestions of this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Women
  • Attitude
  • Business
  • Agriculture-Oriented
  • Logistics Model
  1. .آراستی، ز.، ملکی، م.م.، والی­نژاد، م.، و مبارکی، م.م. 1392. انگیزه­های زنان کارآفرین در راه­اندازی کسب و کار و تأثیر آن در رشد کسب و کار. مجله مطالعات اجتماعی روانشناسی زنان، 11(1): 92-71.

    1. امینی، ع.، و طاهری، ع.ح. 1395. تحلیلی بر نقش­پذیری زنان روستایی در فعالیت­های اقتصادی و عوامل مؤثر بر آن: مورد مطالعه مناطق روستایی بخش سیمکان در شهرستان جهرم. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 12(2): 51-37.
    2. ایمنی قشلاق، س.، خانی، ف.، و هاشمی، س.س. 1391. نقش گردشگری در توسعۀ کارآفرینی زنان روستایی (مطالعۀ تطبیقی: روستای کندوان و اسکندان شهرستان اسکو). مجله جغرافیا و توسعۀ ناحیه­ای، 18: 238-217.
    3. پاپ­زن، ع.، خالدی، خ.، و سلیمانی، ع. 1390. ارزشیابی آموزش­های فنی حرفه­ای زنان روستایی در زمینۀ صنایع دستی. فصلنامه جامعه­شناسی زنان، 2(3): 37-21.
    4. توکلی، ف.، و موحدی، ر. 1395. نقش اعتبارات خرد در توسعه کارآفرینی زنان روستایی. مجله کارآفرینی در کشاورزی، 3(3): 55-39.
    5. تیموری، م.، اصفهانی، س.م.ج.، امرایی، ب.، و جمشیدی، ع.ر. 1393. عوامل مؤثر بر پذیرش بیمه برنج در استان ایلام. مجله پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، 7(3): 11-1.
    6. حسینی­نیا، غ.، یعقوبی فرانی، ا.، و سیدین، س.ر. 1393. سنجش عوامل مؤثر بر عملکرد کسب و کارهای زنان کارآفرین در روستاهای شهرستان میانه. مجله زن در توسعه و سیاست، 12(4): 558-545.
    7. خسروی­پور، ب.، طهماسبی، م.، و عامری، م. 1399. شناسایی عوامل زمینه­ای اثرگذار بر توسعه کارآفرینی زنان روستایی در شهرستان آبادان. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 9(4): 238-217.
    8. سروش­مهر، هـ.، رفیعی، ح.، کلانتری، خ.، و شعبانعلی فمی، ح. 1389. بررسی پایگاه اجتماعی- اقتصادی زنان روستایی و عوامل مؤثر بر بهبود آن (مطالعه موردی: شهرستان همدان). مجله پژوهش­های روستایی، 1(1): 166-143.
    9. سعدی، ح.، جلیلیان، س.، و یعقوبی فرانی، ا. 1393. تأثیر کسب و ‌کار‌های خانگی بر توانمندی‌ اجتماعی زنان روستایی. فصلنامه زن و جامعه، 5(19): 105-87.
    10. شاطریان، م.، نصرآبادی، ز.، و منصوریان، ز. 1396. تحلیل موانع کارآفرینی زنان روستایی در شهرستان کاشان. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 6 (21): 196-181.
    11. علوی­زاده، ا.م.، شمس الدینی، ا.، و حسینی، ف. 1395. بررسی و تحلیل عوامل بازدارنده اشتغال زنان روستایی در شهرستان کاشمر. فصلنامه زن و جامعه، 7(4): 218-195.
    12. علیخانی دادوکلایی، م.، و عباسی رستمی، ع.ا. 1395. بررسی اثر عامل­های آموزشی و روان­شناختی بر توسعۀ کارآفرینی در شرکت­های تعاونی روستایی زنان استان گلستان. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 5(20): 194-171.
    13. فتحی، س.، شمس، ع.، رضایی، ر.، و نصرتی، س. 1396. بررسی سطح رضایت زنان روستایی از کسب و کارهای خانگی در شهرستان­های ابهر و خرمدره. اولین کنفرانس ملی اندیشه­های نوین در مدیریت کسب و کار: تهران.
    14. قادرمرزی، ح.، جمشیدی، ع.ر.، جمینی، د.، و نظری سرمازه، ح. 1394. شناسایی موانع توسعه کارآفرینی زنان روستایی (مطالعه موردی: دهستان شلیل-شهرستان اردل). فصلنامه برنامه­ریزی منطقه­ای، 5(17): 118-103.
    15. مقصودی، ط. 1396. شناسایی ‌عوامل ‌مؤثر ‌بر ‌پاید‌اری‌ کسب‌ و‌کارهای‌ خرد در بخش کشاورزی استان خوزستان. فصلنامه پژوهش­های ترویج و آموزش­های بخش کشاورزی، 10(2): 20-11.
    16. منصورآبادی، ا.، و کرمی، ع. 1385. پیامدهای توسعه بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زنان روستایی، مطالعه موردی در استان فارس. مجله علوم اجتماعی و انسانی، (2)24: 128-107.
    17. نجفی کانی، ع.ا.، و وصال، ز. 1394. نقش مدیریت محلی در توانمندسازی زنان روستایی (مطالعه موردی: دهستان استرآباد جنوبی شهرستان گرگان). مجله مطالعات برنامه­ریزی سکونتگاه­های انسانی، 10(30): 56-47.
    18. واحدی، م.، و موسویون. س. 1394. شناسایی مشکلات کسب و کارهای کشاورزی زیربخش امور دام در شهرستان ایلام. مجله کارآفرینی و کشاورزی، 2(3): 42-35.

    20.Ababakr, S.H., and Akbay, C. 2018. The obstacles of rural women participation in agricultural development in Erbil Province of Iraq. Asian Journal of Agricultural Extension, Economics & Sociology, 22(1): 1-11.

    21.Abd Rani, S.H., and Hashim, N. 2015. Factors that influence women entrepreneurial success in Malaysia: A conceptual framework. International Journal of Research in Business Studies and Management, 1(4): 16–23.

    22.Adrien, M., Kirouac, H., and Sliwinski, S.A. 1999. Women entrepreneurship in Canada: all that glitters are not gold. Universally Occasional Paper, 38:1-13.

    23.Akter, A., Ahmad, N., Jaafar, W.M.W., Zawawi, D.B., Islam, M., and Islam, M.A. 2018. Empowerment of women through entrepreneurial activities of self-help groups in Bangladesh. Journal of International Business and Management, 1(1):1-15.

    24.Amidžić, G., Massara, A., and Mialou, A. 2014. Assessing countries’ financial inclusion–a new composite index. IMF Working Paper. WP/14/36.

    25.Asamu, F.F., Odagwe, M.C., Rasak, B., Arisukwu, O., and Igbolekwu, C. 2020. Gender issues and women’s participation in agricultural production in Warri South Local Government area of Delta State, Nigeria. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 445, No. 1, p. 012049). IOP Publishing.

    26.Azmi, I.A.G. 2017. Muslim women entrepreneurs motivation in SMEs: A quantitative study in Asia Pacific countries. Asian Economic and Financial Review, 7(1): 27-42.

    27.Balogun, A.G., Balogun, S.K., and Onyencho, C.V. 2017. Test anxiety and academic performance among undergraduates: the moderating role of achievement motivation. The Spanish Journal of Psychology, 20(14): 1-8.

    28.Bamiatzi, V.C., and Kirchmaier, T. 2014. Strategies for superior performance under adverse conditions: a focus on small and medium-sized high-growth firms. International Small Business Journal, 32(3): 259-284.

    29.Chatterjee, R., Mukherjee, D., Chakraborty, G., and Deb, A.K. 2017. Factors influencing growth of rural entrepreneurship in tripura: a socio-economic perspective. The Journal of Innovations, 1: 47-57.

    30.Deo, M., Kalisa, F., and Theogene, H. 2016. The contribution of women entrepreneurship in family socio-economic development in rural areas, Rwanda. International Journal of Innovation, Management and Technology, 7(6): 256-259.

    31.Digan, S.P., Sahi, G.K., Mantok, S., and Patel, P.C. 2019. Women's perceived empowerment in entrepreneurial efforts: the role of bricolage and psychological capital. Journal of Small Business Management, 57(1): 206-229.

    32.Ehman, M.O., Bao, Z., Stiving, S.O., Kasam, M., Lanners, D., Peterson, T., and McGee, K.P. 2017. Automated lowcontrast pattern recognition algorithm for magnetic resonance image quality assessment. Medical physics, 44(8): 4009-4024.

    33.Ghani, E., Kerr, W.R., and O'Connell, S.D. 2014. Political reservations and women's entrepreneurship in India. Journal of Development Economics, 108: 138-153.

    34.Gedion, O., Oyugi, D.M., and Munyithya, E.W. 2015. Effects of women enterprise fund loan on women entrepreneurs a survey of small and medium enterprises in Eldoret Town, Kenya. International Journal of Business and Social Science, 6(12): 72-84.

    1. Ingalagi, S.S., Nawaz, N., Rahiman, H.U., Hariharasudan, A., and Hundekar, V. 2021. Unveiling the Crucial Factors of Women Entrepreneurship in the 21st Century. Social Sciences, 10(5): 153.
    2. Islam, N., and Ahmed, R. 2014. Factors influencing the development of women entrepreneurship in Bangladesh. SSRN Electronic Journal: https://www.researchgate.net/publication/308395967
    3. Khan, R.U., Salamzadeh, Y., Shah, S.Z.A., and Hussain, M. 2021. Factors affecting women entrepreneurs’ success: a study of small-and medium-sized enterprises in emerging market of Pakistan. Journal of innovation and entrepreneurship, 10(1): 1-21.

    38.Lashgarara, F., and Ghashghaei, F. 2014. Identifying factors affecting on the development of rural women entrepreneurship in Tehran province, Agriculture Science Developments, 3(11): 351-353.

    39.Mat, I.E.N., and Razak, R.C. 2011. Attributes, environment factors and women entrepreneurial activity: a literature review. Asian Social Science, 7(9): 124-130.

    40.Ozaralli, N., and Rivenburgh, N. K. 2016. Entrepreneurial intention: antecedents to entrepreneurial behavior in the USA and Turkey. Journal of Global Entrepreneurship Research, 6 (1): 1-32.

    41.Parveen, K. 2014. Development of rural women entrepreneurs through workshop training. Reseach Journal of Management Sciences, 3(2):15-18.

    42.Rauf, R.A., and Saputra, M.D. 2021. The role of women farmers in lowland rice production in parigi moutong regency of central Sulawesi. WSEAS Transactions on Business and Economics, 18: 671-678.

    43.Rahabhi, M., Madzimure, G.P.K., Msipah, N., Dandira, M., and Kandjinga, E. 2021. Women entrepreneurship and sustainable rural livelihoods. International Journal of Research and Scientific Innovation (IJRSI), VIII(II): 64-73.

    44.Rijkers, B. 2012. Gender and rural non-farm entrepreneurship. World development, 40(12): 2411-2426.

    45.Sathiabama, K. 2010. Rural women empowerment and entrepreneurship development. Working Papers, https://www.findevgateway.org/sites/default/files/publications/files/mfg-en-paper-rural-women-empowerment-and-entrepreneurship-development-apr-2010.pdf

    46.Shah, F.U.H., Fatima, U., Ahmad, M., Ahad, A., Saeed, R., Riaz, M.U., and Ghafoor, F. (2021). Factors affecting women entrepreneurship and its impact on SMEs development. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 15(7): 228-252.

    47.Tripathi, P., and Singh, N. 2017. Promoting rural entrepreneurship through skill development for decent livelihood: A review. International Journal of Current Research and Review, 9(15): 21-25.

    48.Yadav, V., and Unni, J. 2016. Women entrepreneurship: research review and future   directions. Journal of Global Entrepreneurship Research, 6(1): 1-18.