بررسی وضعیت مؤلفه‌های مدیریت کارآفرینانه در رابطه بین ظرفیت جذب و کارآفرینی سازمانی در تعاونی‌های کشاورزی شهرستان کرمانشاه

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد، رشته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار- نوآوری و کارآفرینی کشاورزی

2 استادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه

3 استادیار، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام

4 دکتری ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی

چکیده

امروزه با افزایش تغییرات محیطی و فضای کسب و‌کار شدت رقابت بین سازمان‌ها افزایش یافته است. کارآفرینی سازمانی فرآیندی است که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا در برابر چالش‌ها مقاومت کرده و پیچیدگی‌ها را مدیریت کنند. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی مؤلفه‌های مدیریت کارآفرینانه در رابطه بین ظرفیت جذب و کارآفرینی سازمانی در تعاونی‌های کشاورزی شهرستان کرمانشاه پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل تمام مدیران تعاونی‌های کشاورزی شهرستان کرمانشاه بودند (176N=) که با استفاده از جدول بارتلت 110 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پژوهش، پرسشنامه‌ استاندارد بود که روایی آن با استفاده از روایی صوری و همگرا و پایایی آن با استفاده از روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ بررسی شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای ‌SmartPLS3 و SPSS25 استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه‌های مدیریت کارآفرینانه (راهبرد رشد، جهت‌گیری استراتژیک، جهت‌گیری منابع، فرهنگ رشد، فلسفه پاداش و ساختار مدیریت) رابطه بین ظرفیت جذب و کارآفرینی سازمانی در بین تعاونی‌های کشاورزی شهرستان کرمانشاه را تعدیل می‌کنند؛ به-گونه‌ای که تأثیر ظرفیت جذب بر کارآفرینی سازمانی در بین شرکت‌های کشاورزی که رویکرد مدیریت کارآفرینانه دارند بیشتر از شرکت‌هایی است که رویکرد مدیریت سنتی دارند. با توجه به نتایج پیشنهاد می‌شود که مدیران شرکت-های تعاونی کشاورزی در جهت توسعه کارآفرینی سازمانی ضروری است که اقدامات و تمهیدات آموزشی لازم در راستای افزایش روحیه کارآفرینی و تقویت انگیزه آنان فراهم نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the status of entrepreneurial management components in the relationship between absorption capacity and organizational entrepreneurship in agricultural cooperatives in Kermanshah city

نویسندگان [English]

  • Hamed Nazari darkhori 1
  • Farahnaz Rostami ghobadi 2
  • Nematoallah Shiri 3
  • Mozhgan Khoshmaram 4
1 Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Razi university kermanshah
3 Department of Entrepreneurship and Rural Development, Faculty of Agriculture, IIam University, IIam, Iran
4 Razi university
چکیده [English]

Today, with increasing environmental changes and business environment, the intensity of competition between organizations has increased. Organizational entrepreneurship is a process that enables organizations to withstand challenges and manage complexities. In this regard, the present study investigates the components of entrepreneurial management in the relationship between absorption capacity and organizational entrepreneurship in agricultural cooperatives in Kermanshah. The statistical population of the study included all managers of agricultural cooperatives in Kermanshah (N = 176), using Bartlett table, 110 of them were selected by stratified random sampling with appropriate assignment. The research measurement tool was a standard questionnaire whose validity was assessed using face and convergent validity and its reliability was assessed using combined reliability and Cronbach's alpha. SmartPLS3 and SPSS25 software were used to analyze the data. The results showed that the components of entrepreneurial management (growth strategy, strategic orientation, resource orientation, growth culture, reward philosophy and management structure) moderate the relationship between absorption capacity and organizational entrepreneurship among agricultural cooperatives in Kermanshah. As the effect of absorption capacity on organizational entrepreneurship is greater among agricultural companies that have an entrepreneurial management approach than companies that have a traditional management approach. According to the results, it is suggested that the managers of agricultural cooperatives in order to develop organizational entrepreneurship, it is necessary to provide the necessary educational measures and arrangements in order to increase the entrepreneurial spirit and strengthen their motivation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • absorption capacity
  • organizational entrepreneurship
  • entrepreneurial management
  • agricultural cooperatives
  1.  بهزادی، ن.، رضوی، م. و حسینی، ر. 1393. طراحی الگوی مفهومی دانشگاه کارآفرین با رویکرد کارآفرینی سازمانی. توسعه کارآفرینی، 7 (4): 713 –

    1. بوزرجمهری، خ.، و هادی‌زاده بزاز، م. 1392. واکاوی و بررسی سازه‌های مؤثر در توسعه‌ی تعاونی‌های تولید روستایی استان خراسان رضوی از نظر کارشناسان. جغرافیا و آمایش شهری، 8 (2): 100-85.
    2. رضایی، ر. 1393. بررسی نقش و جایگاه کارآفرینی در توسعه تعاونی­های روستایی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 1 (1): 23-45.
    3. رضائی، ر.، حسینی، سید م.، و محمدی پابندی، م. 1394. شناسایی و تحلیل موانع توسعه کارآفرینی سازمانی در تعاونی‌های توسعه روستایی استان زنجان. فصلنامه راهبردهای توسعه روستایی، 2 (2): 156-143.
    4. شجاعی،ز؛ و علیزاده، ر. 1399.بررسی موانع کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی و نقش کارآفرینان در توسعه اقتصادی و اجتماعی. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 12 (2): 151-162.
    5. طالبی، ک.، و زارع یکتا، م. ج. 1388. بررسی عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی در تعاونی‌های منابع طبیعی. مجموعه مقالات اولین همایش ملی مدیریت کارآفرینی و توسعه منطقه­ای سیستان و بلوچستان، انتشارات دانشگاه سیستان و بلوچستان.
    6. کنعانی، ا.، ملاحسینی، ع.، و فرقانی، م. 1391. بررسی تاثیر رویکرد کارآفرینانه و مدیریت کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کارهای کوچک، کنفرانس ملی: کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان.
    7. مرادی، م.، ولی­پور، م.، یاکیده، ک.، صفردوست، ع.، و عیداللهیان، ف. 1392. بررسی نقش ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآورانه سازمان­ها (مطالعه موردی: شرکت­های داروسازی و شرکت­های بیمه حاضر در بورس اوراق بهادار تهران). چشم انداز مدیریت بازرگانی، 13(1): 102-79.
    8. مقیمی، س.م. کارآفرینی در سازمان‌های دولتی، تهران، فراندیش.
    9. نصراصفهانی، ع.، انصاری، ر.، و مولایی، ر. 1393. بررسی تاثیر ظرفیت جذب دانش بر کــارآفرینــی سازمانی (مورد مطالعه: شرکت‌های مستقر در شهرک علمی-تحقیقاتی استان اصفهان). توسعه کارآفرینی، 9(2)، 395-377.
    10. یوسفی، ر.، و خسروی­پور، ب. 1396. نقش تعاونی زنان در توسعه، اشتغال و کارآفرینی. اولین همایش ملی فرصت­های نوین تولید و اشتغال بخش کشاورزی در شرق کشور (در راستای تحقق اهداف مقاومتی)، 25 بهمن 1396، دانشگاه بیرجند.
    11. Bojica, A.M., Fuentes-Fuentes, M.M., & Fernández-Pérez, V. 2017. Corporate entrepreneurship and codification of the knowledge acquired from strategic partners in SMEs. Journal of Small Business Management, 2(2): 45-76.
    12. Bradley, S.W., Wiklund, J., and Shepherd, D.A. 2011. Swinging a double-edged sword: The effect of slack on entrepreneurial management and growth. Journal of Business Venturing, 26(5): 537–554.
    13. Brown, T.E., Davidsson, P., and Wiklund, J. 2001. An operationalisation of Stevenson’s conceptualisation of entrepreneurship as opportunity-based firm behaviour. Strategic Management Journal, 22(10): 953–968.
    14. Ergun, E., Bulut, C., Alpkan, L., and Cakar, D 2004. Connecting the Link between Corporate Entrepreneurship and Innovative Performance”, Global Business and Technology Association Annual Conference Proceedings Book, 11(2): 259-265.
    15. Franco, Mário and Haase, Heiko. Firm Resources and Entrepreneurial Orientation as Determinants for Collaborative Entrepreneurship. journal of Management Decision, 51(3): 4.
    16. Ittner, C.D., Lambert, R.A., and Larcker, D.F., 2003. The structure and performance consequences of equity grants to employees of new economy firms. Journal of Accounting and Economics, 34 (3): 89–127.
    17. Joseph, J., and Ocasio, W. 2012. Architecture, attention, and adaptation in the multibusiness firm: General Electric from 1951 to 2001. Strategic Management Journal, 33(6): 633–660.
    18. Knockaert, M., Bjornali, E.S., and Erikson, T. 2015. Joining forces: Top management team and board chair characteristics as antecedents of board service involvement. Journal of Business Venturing, 30(3): 420–435.
    19. Lewin, A.Y., Massini, S., and Peeters, C. 2011. Microfoundations of internal and external absorptive capacity routines. Organization Science, 22(1): 81–98.
    20. Majidi, K., and Hajipour, E. 2016. Examining the Relationship between Absorption Capacity with Organizational Performance (Case Study: Companies of the Industrial Town in Ilam City). International Journal of Humanities and Cultural Studies, 2(4): 942-950.
    21. Mazzei, M.J., Ketchen, D.J., and Shook, C.L. 2017. Understanding strategic entrepreneurship: A Btheoretical toolbox^ approach. International Entrepreneurship and Management Journal, 13(2): 631–663.
    22. Minbaeva, D., Pedersen, T., Björkman, I., Fey, C.F., and Park, H.J. 2003. MNC knowledge transfer, subsidiary absorptive capacity, and HRM. Journal of International Business Studies, 34(6): 586–599.
    23. Naldi, L., Achtenhagen, L., and Davidsson, P. 2014. International corporate entrepreneurship among SMEs: A test of Stevenson's notion of entrepreneurial management. Journal of Small Business Management. Retrieved
      from https://doi.org/10.1111 /jsbm.12087.
    24. Sakhdari, K., and Burgers, J.H. 2017. The moderating role of entrepreneurial management in the relationship between absorptive capacity and corporate entrepreneurship: an attention-based view. International Entrepreneurship and Management Journal, 14(4): 927-950.
    25. Wei, L.Q., and Ling, Y. 2015. CEO characteristics and corporate entrepreneurship in transition economies: Evidence from China. Journal of Business Research, 68(6): 1157–1165.
    26. Zahra, S.A. 2015. Corporate entrepreneurship as knowledge creation and conversion: The role of entrepreneurial hubs. Small Business Economics, 44(4): 727–735.