بررسی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان با تأکید بر هنجارهای خانوادگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترای تخصصی

چکیده

خودکارآمدی کارآفرینانه دلالت بر باور یک فرد به تواناییهایش در دستیابی به اهداف و فعالیت‌های کارآفرینی دارد که شکل‌گیری آن از عوامل مختلفی تاثیر میپذیرد. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان با تأکید بر هنجارهای خانوادگی انجام شد. پژوهش از نظر گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه مورد مطالعه شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان (3000 نفر) بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 341 نفر از آنها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جهت تحلیل داده‌ها از نرمافزار SPSS استفاده شد. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد (9/0=α). روایی پرسشنامه به روش محتوایی با نظر‌‌خواهی از اعضای هیأت علمی گروه مشاوره و روانشناسی و مدرسان درس کارآفرینی تایید شد. نتایج مقایسه میانگین نشان داد خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان در بین مقاطع تحصیلی مختلف و همچنین بین دانشجویان با سبک تربیتی و طبقه اجتماعی مختلف، تفاوت معنی‌داری داشت. نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای مسئولیت‌پذیری، سبک تربیتی، طبقه اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشجویان در مجموع 7/60 درصد از تغییرات خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان را تبیین کرد. همچنین یافتههای تحقیق نشان داد که خودکارآمدی نه تنها تاثیر مثبتی در کارآفرینی افراد دارد، بلکه یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قصد کارآفرینی افراد و ایجاد شرکت‌های جدید است. لذا پیشنهاد میشود نظامهای آموزشی برنامههای خود را بر محور خودکارآمدی و توانمندسازی کارآفرینانه دانشجویان با توجه به ارزشهای خانوادگی – اجتماعی مرسوم طراحی نمایند تا در تحقق هدف ارتقای کارآفرینی دانشجویان تاثیرگذار باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Factors Affecting Students' Entrepreneurial Self-Efficacy with Emphasis on Family Norms

نویسنده [English]

  • Fereshteh Ghiasvand
Assistant Professor, Agricultural Faculty, Takestan Branch, Islamic Azad University, Iran
چکیده [English]

Entrepreneurial self-efficacy indicates a person's belief in his/her abilities in achieving entrepreneurial goals and activities, the formation of entrepreneurial self-efficacy is influenced by various factors. The main purpose of this study was to investigate the factors effect on students’ entrepreneurial self-efficacy with emphasis on family norms. This research is applied research SMEs in the framework of descriptive-survey research. The statistical population of this study consisted of 3000 students in Islamic Azad University, The data of 341 people were collected randomly based on Krejcie and Morgan table in 2020. SPSS software was used for data analysis. Cronbach's alphat was calculated 0.9 in order to determine the reliability of the questionnaire. The content validity of the questionnaire was also confirmed by consulting the faculty members of the Counseling and Psychology Department and the instructors of the entrepreneurship course. The results of mean comparison showed that there is significant difference between entrepreneurial self-efficiency and “educational level”, “educational style” and “social class” variables. Also, the results showed that the variables of responsibility, educational style, social class and academic performance explain 60.7% of the changes in the dependent variable of the research (entrepreneurial self-efficacy of student). Findings showed that self-efficacy not only has a positive effect on entrepreneurship, but also one of the most important factors in the intention of entrepreneurship and the creation of new companies. Therefore, designing an entrepreneurship-oriented education system and paying attention to the family-social support of individuals will have a great impact on developing the entrepreneurial self-efficacy spirit of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial Self-Efficacy
  • Family Norm
  • Entrepreneurship
  • Education
  • Social Support
  1. ابوالقاسمی، ع. و جوانمیری، ل. 1391. نقش مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و خودکارآمدی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر. مجله روانشناسی مدرسه، 1 (2):20-6. 
  2. احمد پور داریانی، م. 1386. کارآفرینی؛تعاریف، نظریات، الگوها.انتشارات پردیس.
  3. اصل دهقان، ف. و حسینیان، س. 1397. نقش انعطاف‌پذیری خانواده و تمایزیافتگی مادران در خودکارآمدی نوجوانان. فصلنامه فرهنگی-تربیتی زنان و خانواده، 13 (45): 73-55.
  4. بکان، س.، جهانیان، ر. و ایران‌نژاد، پ. 1399. سازوکارهای توسعه کارآفرینی پایدار در ساختار و جهت گیری‌های یک نظام آموزشی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 2 (3): 512-499.
  5. بهزادی، ب.، سروقد، س. 1391. بررسی رابطه انعطاف‌پذیری خانواده و سبک‌های هویت با نقش واسطه گری گرایش به تفکر انتقادی در دختران نوجوان. مجله زن و مطالعات خانواده، 4 (15): 80-63.
  6. پریشانی، ن. و عبدی زرین، س. 1395. نقش خودکارآمدی، هوش هیجانی و سبک‌های فرزندپروری والدین در پیش‌بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 17(2): 79-70.
  7. خالق‌خواه، ع. و نجفی، ح. 1397. عوامل مؤثر بر خودکارآمدی دانشجویان. رویش روانشناسی، 7 (12): 290-271.
  8. خوش‌فر، غ. و  محمد ی نیا، م. 1393. ساختار قدرت در نهاد خانواده با نگرش نسبت به سبک زندگی اسلامی، مورد مطالعه:  خانواده‌های ساکن شهر گرگان. فصلنامه جامعه­شناسی نهادهای اجتماعی،1(3): 129-95.
  9. در تاج، ا. لسانی، م. و رستمی‌نسب، ع. 1392. تاثیر آموزش مهارت‌های مدیریت زمان بر خودکارآمدی دانشجویان روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 7(21): 56-43.

10. دلاور، ع.، نجفی، م.، محمد رضایی، ع.، دبیری، س. و رضایی ، ن.م. 1392. خصوصیات روان‏سنجی مقیاس خودکارآمدی عمومی در کارکنان دانشگاه. فصلنامه اندازه‏گیری تربیتی، 12 (4) :104-87.   

11. رحمانیان کوشککی، م.، هواسی، ع. و چیذری، م. 1391. بررسی عوامل اثرگذار برقصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد ایلام. توسعه کارآفرینی، 3 (4): 144-125.

12. زارعیان، م. 1385. بررسی تأثیر شخصیت مستبدانه والدین بر نگرش دانشجویان به دموکراسی (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه تهران) پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا.

  1. سعیدی کیا، م. 1385. اصول و مبانی کارآفرینی. تهران. انتشارات کیا.
  2. شولت، دوان؛ شولتز، سیدنیالن 1390. نظریه‌های شخصیت. ویراست هشتم. ترجمه: یحیی سیدمحممدی. تهران. شابک.
  3. سیف، س. 1368. تئوری رشد خانواده. تهران. انتشارات دانشگاه الزهرا.

16. صفا، ل. و منگلی، ن. 1394. تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه‌ی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 7 (33): 15-3.

  1. غیاثوند غیاثی، ف. 1397. تحلیل موانع توسعه کارآفرینی بنگاه‌های کوچک و متوسط کارآفرین کشاورزی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 5 (4):130-117.

18. محسنی، ع.، موسوی، س. ح.، و جمالی، م. 1392. نقش آموزش کارآفرینی در نگرش کارآفرینانه و باور خودکارآمدی عمومی دانشجویان فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 3 (69): 80-63.

  1. Awogbenle, A.C. and Chijioke Iwuamadi, K. 2010. Youth unemployment: Entrepreneurship development program as an intervention mechanism. African Journal of Business Management, 4 (6): 831-835.
  2. Asimakopoulos, G., Hernandez, V. and Pena Miguel, J. 2019. Entrepreneurial Intention of Engineering Students: The Role of Social Norms and Entrepreneurial Self-Efficacy. Sustainability, 11 (16): 43-14.
  3. Binks, M., Starley, K. And Mahon, C.L. 2006. Entrepreneurship education and the business school. Technology Analysis and Strategic Management, 18 (1): 1-18.
  4. Baumrind. D. 1967. Child Care Practices Anteceding three Patterns of Preschool Behavior. Genetic Psychology Monographs, 75 (1): 43-88.
  5. Carr, J.C. and Sequeira, J.M. 2007. Prior family business exposure as intergenerational influence and entrepreneurial intent: A Theory of Planned Behavior approach. Journal of Business Research, 60 (10): 1090-1098.
  6. Chemers. M., Zurbriggen. E.L., Syed. M. Goza, B.K. and Bearman, S. 2011. The role of efficacy and identity in science career commitment among underrepresented minority students. Journal of Social Issues, 67(3): 469-491.
  7. Chen, C.C., Greene, P.G., and Crick, A. 1998. Does entrepreneurial self-efficacy distinguish entrepreneurs from managers?. Journal of business venturing, 13(4): 295-316.‏
  8. Chen, C., Green, R. and Crick, A. 1998. The self-efficacy expectations and occupational preferences of females and males. Journal of Business Venturing, 13 (4): 295-316.
  9. Ferda Bedel, E. 2016. Exploring Academic Motivation. Academic Self-efficacy and Attitudes toward Teaching in Pre-service Early Childhood Education Teachers. Journal of Education and Training Studies, 4 (1): 142-149.
  10. Hall, As. 2003. Expanding Academic and Career Self-Efficacy: A Family Systems Framework. Journal of Counseling & Development, 81 (1): 33-39.
  11. Kobayashi, T. 2010. Social Bridging Social Capital in Online communities: Heterogeneity and Social Tolerance of Online Game Players in Japan. Journal of Human Communication Research, 36(4): 546-56.
  12. Giannetti, M. and Simonov, A. 2004. On the determinants of entrepreneurial activity: Social norms. Economic environment and individual characteristics. Swed. Econ. Policy Rev, 11(2)‌: 269-313.
  13. Goulao. M. 2014. The Relationship between Self-Efficacy and Academic Achievement in Adults’ Learners. Athens Journal of Education, 1 (3): 237-246.
  14. Karimi, S., Biemans, H.J.A., Lans, T., Aazami, M. and Mulder, M. 2016. Fostering students’ competence in identifying business opportunities in entrepreneurship education. Innovation Education Teaching International, 53 (2): 215–229.
  15. Lope Pihie, Z.A. 2009. Entrepreneurship as a Career Choice: An Analysis of Entrepreneurial Self-Efficacy and Intention of University Students. European Journal of Social Sciences, 9 (2): 338-349.
  16. Norris, G. 2005. The Authoritarian Personality in the 21st Century. Ph.D. Department of Philosophy in Bond University. Doctoral Thesis.
  17. Pajares, F. and Miller, M.D. 2008. Mathematics self-efficacy and mathematical problem solving: Implications of using different forms of assessment. Journal of Experimental Education, 65 (3): 313-229.
  18. Rada, C. 2014. Family adaptability and cohesiveness evaluation scale III in Romania. Social and Behavioral Sciences, 127 (22): 31– 35.
  19. Shane, S., Locke, E.A. and Collins, C.J. 2003. Entrepreneurial motivation. Human Resource Management Review, 13 (2): 257–279.
  20. Segal, G., Borgia, D. and Schoenfeld, J. 2005. The motivation to become an entrepreneur. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 11 (1): 42-57.
  21. Shapero, A. and Sokol, L. 1982. The social dimensions of entrepreneurship. In Encyclopedia of Entrepreneurship. Prentice-Hall: Englewood Cliffs, NJ. USA. 72–9.
  22. Thomas, A., Passaro, and Scandurra, R.G. 2014. The Perception of the Contextual Factors as Predictor of Entrepreneurial Intent: Evidences from an Empirical Survey. Journal of Entrepreneurship Culture, 22(4):375-400.