- اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان تهران. 1399. شاخص نوآوری جهانی 2020. قابل دسترس:https://iranfuturistic.mcls.go v.ir/icm-content/media/article.
- احسانی، و.، اعظمی، م.، نجفی، س و سهیلی، ف. 1397. اثربخشی رشد فزآینده پژوهشهای کشاورزی ایران بر شاخصهای توسعه کشاورزی کشور. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 7(2): 292-316.
- افقه، س.، آهنگری، ع و پورلاهیجی، ح. 1399. برآورد شاخص توسعه انسانی استانهای ایران و بررسی تأثیر آن بر رشد اقتصادی با استفاده از منطق فازی. فصلنامهی اقتصاد مقداری، 17 (2):121-89.
- باقرنژاد، ج. 1395. شناسایی و تحلیل مشکلات سیستمی در نظام نوآوری ایران. نوآوری و ارزشآفرینی، 5 (10): 24-1.
- ثمری، ع.، یمنی دوزی سرخابی، م.، صالحی عمران، ا و گرایی نژاد، غ. 1396. دانشگاههای دولتی ایران «توسعه دانشگاهی» بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در فرآیند. فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، 2 (4): 100-67 .
- حسن بیگی، ا. 1390. مدیریت راهبردی. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی و دانشگاه عالی دفاع ملی. تهران
- خبرگزاری تسنیم. 1399. چشمانداز ۱۴ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال آینده. قابل دسترس: https://www.tasnimnews.com/fa/news
- خبرگزاری جمهوری اسلامی. 1399. سهم 8 درصدی بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی کشور. قابلدسترس: https://www.irna.ir/news/
- زلالی، ن و خسرویپور، ب. 1394. تنگناها و چالشهای اشتغال دانشآموختگان کشاورزی از دیدگاه مدیران اجرایی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 2 (33): 88-73.
- سبحانی، ح و جلالی، ا. 1397. سنجش آگاهی و رفتار زیستمحیطی روستاییان (مطالعه موردی: دهستان زنگلانو). برنامهریزی فضایی، 8 (1): 50-29.
- سلطانینژاد، س.، کزاری، ا و سلطانی نژاد، ن. 1395. عارضهیابی عملکرد شرکتهای قطعهسازی کوچک و متوسط. مدیریت تولید و عملیات، 7 (1):120-103.
- شریفزاده ا و عبدالهزاده غ. 1390. بررسی رضایت دانشجویان کشاورزی از کیفیت آموزشی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. 17 (3): 51-74
13. شریفزاده، م.، عبدالهزاده، غ.، اکبری، م و دهکردی، ع. 1395. کارآفرینی و پایداری بهسوی کارآفرینی پایدار. انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران. تهران
- صالحی، ص و پازوکی نژاد، ز. 1393. تحلیل عوامل اجتماعی مؤثر بر نگرش و عملکرد زیستمحیطی دانشجویان. جامعهشناسی کاربردی، 25 (3): 88-71.
15. عادل، ش. 1396. بررسی وضعیت مؤلفههای دانشگاه نسل سوم در دانشگاه علامه طباطبایی از دیدگـاه اعضای هیاتعلمی پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علم و فرهنگ تهران.
- علیزاده، ر. 1397. تأثیر دانشگاه نسل سوم بر توسعه صنعت، تأملی بر سیاستهای علمی دولت. پایاننامه کارشناسی ارشد. موسسه آموزش عالی پرندک.
- فراستخواه، م. 1389. دانشگاه و آموزش عالی منظرههای جهانی و مسئلههای ایرانی. چاپ اول، نشر نی. تهران.
- فراستخواه، م. 1396. گاه و بی گاهی دانشگاه در ایران. مباحثی نو و انتقادی در باب دانشگاه پژوهش. مطالعات علم و آموزش عالی، چاپ اول، نشر آگاه. تهران.
- فریدی، م. 1396. ارائه مدلی برای سنجش آمادگی مؤسسات آموزش عالی برای تبدیلشدن به دانشگاه نسل سوم. پایاننامه دکتری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه.
- فیوضات، ا و تسلیمی، ر. 1386. بررسی جامعه شناختی رابطه دانشگاه و صنعت در ایران امروز. پژوهشنامه علوم انسانی، 5 (53): 288-267.
- مرکز آمار ایران. 1394. نتایج تفضیلی سرشماری عمومی کشاورزی کل کشور. چاپ اول، چاپخانه مرکز آمار ایران. تهران.
22. مظفری، ف.، خورشید، پ.، لقمان، ش و بوداقی، ع. 1390. بررسی نقش و جایگاه میانرشتهای در رابطه دانشگاه و صنعت. مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 4 (1): 39-25.
23. میرزایی رایینی، ز. 1396. تبیین ویژگیهای دانشگاه نسل سوم و میزان دستیابی دانشگاه شهید باهنر کرمان به آن. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
24. نادری، ا. 1381. الگوهای چند سطحی و ارزیابی ناهمسانی و کارایی بودجه بین دانشگاههای منتخب. سمینار ارائه نتایج طرح نیازسنجی نیروی استانی متخصص. موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی. تهران. 21 و 22 خرداد.
- یمنی دوزی سرخابی، م. 1394. برنامهریزی توسعه دانشگاهی نظریهها و تجربهها. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. چاپ اول.
- Albulescu, V., Litra, M. and Neagu, C. 2014. The “third mission” of universities and some implications. Journal Scientific Bulletin, 76(2): 301-311.
- Atchoarena, D. and Gasperini, L. 2003. Education for rural development: towards new policy responses. Food and Agriculture Organization. Italy.
- Bozeman, B., Rimes, H. and Youtie, j. 2015. The evolving state-of-the-art in technology transfer research: Revisiting the contingent effectiveness model. Research Policy, 44(1): 34-49.
- Carayannis, E.G. and Campbell, D.F.J. 2009. Mode 3 and quadruple helix: toward a 21century fractal innovation ecosystem. International Journal of Technology Management, 46 (3 & 4): 201–234.
- Chrisman, J., Hynes, T. and Fraser, S. 1995. Faculty entrepreneurship and economic development: The case of the University of Calgary. Journal of Business Venturing, 10(4): 267-281.
- Clark, B. 1998. Creating entrepreneurial universities: organizational pathways of transformation. Emerald Publishing Limited. England
- Cooperation Chancellor of Aarhus university.2020. Collaboration. Available: https://international.au.dk/about/collaboration/ (retrievedJuly 2020)
- Davies, J.L. 1987. The entrepreneurial university. International Journal of Higher Education Management, 77(1): 22-41
- E3M-Project. 2012. Green Paper-Fostering and Measuring ‘Third Mission’ in Higher Education Institutions. available: http://www. e3mproject.eu/docs/Green%20paper-p.pdf.
- Etzkowitz, H. and Leydesdorff, L. 2000. The dynamics of innovation: from national system and “mode 2” to a triple helix of university-industry- government. Research Policy, 29(2):109-123.
- Etzkowitz, H. 1998. The norms of entrepreneurial science: cognitive effects of the new university- industry linkages. Research policy, 27(8): 823-833.
- Etzkowitz, H. 2002. MIT and the Rise of Entrepreneurial Science. Routledge. London.
- Etzkowitz, H., Webster, A., Gebhardt, C. Terra, B. and Cantisano, R. 2000. The future of the University and the university of the future: Evolution of ivory tower to entrepreneurial paradigm. Research Policy, 29(2): 313-330.
- Falsafi, P. and Shahpasand, M. 2014. Towards Innovative Extension Services in National Agricultural Innovation System in Iran. Workshop on Innovative Extension Services to Agricultural Productivity Manila. Philippines.
- Fieldhouse, R. 1996. A history of modern British adult education. National Institute of Adult Continuing Education. London.
- Geiger, R.L. and Sa, C.M. 2008. Tapping the Riches of Science: Universities and the Promise of Economic Growth. Harvard University Press. United States
- Gibb, A. 2005. Towards the Entrepreneurial University. National Council for Graduate Entrepreneurship (NCGE). available at: https://ncee.org.uk/wp-content/uploads
- Goddard, J. B and Chatterton, P. 2003. The response of universities to regional needs. European Journal of Education, 35(4): 85-101
- Göransson, B., Maharajh, R. and Schmoch, U. 2009. New Activities of Universities in Transfer and Extension: Multiple Requirements and Manifold Solutions. Science and Public Policy, 36(2): 157-164.
- Guerrero, M. and Urbano, D. 2010. The development of an entrepreneurial university. The journal of technology transfer, 37(1): 2-5.
- Gunasekara, C. 2006. Reframing the role of Universities in the development of regional innovation systems. The Journal of Technology Transfer, 31(1):101-111.
- Hoseini, M. 1991. Faculty development needs and preferred developmental strategies as perceived by faculty members of Iranian agricultural colleges. Unpublished PHD Dissertation, Cornell University Press.
- Howells, J., Nedeva, M. and Georghiou, L. 1998. Industry-academic links in the UK. University of Manchester. Manchester.
- Jacob, M., Lundqvist, M. and Hellsmark, H. 2003. Entrepreneurial transformations in the Swedish University system: the case of Chalmers University of Technology. Research Policy, 32(9):1555-1569.
- Jongbloed, B., Enders, J and Salerno, G. 2008. Higher education and its communities: Interconnections, interdependencies and a research agenda. Higher Education, 56 (3): 303-324.
- Krcmarova, Correspondencekrcmarova@csvs.cz
J. 2010. The third mission of higher education institutions: conceptual framework and application in the Czech Republic. European Journal of Higher Education, 1(4): 315-331.
- Leydesdorff, L. 2001. Knowledge-based innovation systems and the model of a triple helix of university-industry-government relations. Conference of New Economic Windows: New Paradigms for the New Millennium. Salerno. Italy. September 2001
- Leydesdorff, L. 2012. The triple helix, quadruple helix and an n-tuple of helices: explanatory models for analyzing the knowledge-based economy?”. Journal of the Knowledge Economy, 3(1): 25-35.
- Littig, B. and Griesly, E. 2005. Social sustainability: a catchword between political pragmatism and social theory. Journal of Sustainable Development 8(2):21-65.
- McBeth. C.H. 2018. Social innovations in higher education. The Emergence and Evolution of Social Impact Centers. Available at: https://repository. upenn.edu/dissertations/AAI10829090.
- Massey, D., Quintas, P. and Wield, D. 1992. High Tech Fantasies: Science Parks in Society Science and Space. Routledge. England
- Mejlgaard, N. and Ryan, T. 2017. Patterns of third mission engagement among scientists and engineers. Research Evaluation, 26(4): 326-336.
- Molas-Gallart, J. and Castro-Martínez, E. 2007. Ambiguity and conflict in the development of ‘Third Mission’ indicators. Research Evaluation, 16(4): 321–330
- Molas-Gallart, J., Salter, A., Patel, P., Scott, A. and Duran, X. 2002. Measuring third stream activities. Final report to the Russell group of universities. SPRU, University of Sussex. UK
- Montesinos, P., Carot, J., Martinez, J. and Mora, F. 2008. Third mission ranking for world class universities: beyond teaching and research. Higher Education in Europe, 33(2): 259-271.
- Ranga, M. and Etzkowitz, H. 2013. Triple helix systems: an analytical framework for innovation policy and practice in the knowledge society. Higher Education. 27: 237–262.
- Rezaei-Moghaddam, K. and Izadi, H. 2019. Entrepreneurship in small agricultural quick-impact enterprises in Iran: development of an index, effective factors and obstacles. Journal of Global Entrepreneurship Research. 9(1): 1-21.
- Rinaldi, C., Cavicchi, A., Spigarelli, F., Lacchè, L. and Rubens, A. 2017. Universities and smart specialization strategy: from third mission to sustainable development co-creation. International Journal of Sustainability in Higher Education, 19(3): 22-23.
- Robinson, F. and Hudson, R. 2013. Can universities really effectively engage with socially excluded communities. In: Benneworth, P. University Engagement with Socially Excluded Communities, Center for Higher Education Policy Studies. Netherlands
- Rothaermel, F., Agung, S. and Jiang, L.2007. University entrepreneurship: ataxonomy of the literature. Industrial and Corporate Change, 16(4): 691-791.
- Sa, C. 2008. Tapping the riches of science: universities and the promise of economic growth. Harvard university press. Cambridge, Massachusetts London, England.
- Salamzadeh, A. Salamzadeh, Y. and Daraei, M. 2011. Toward a systematic framework for an entrepreneurial university: a study in Iranian context with an IPOO model. Global Business and Management Research, 3(1):187-191.
- Saltmarsh, J. Hartley, M. and Clayton, P. 2009. Democratic engagement white paper. New England Resource Center for Higher Education. at: https://www.researchgate.net/publication/241832066.
- Sam, C. and Sijde, P. 2014. Understanding the concept of the entrepreneurial university from the perspective of higher education models. Higher Education, 68(6):891-908.
- Samiee, S. and Rezaei-Moghaddam, K. 2015. The proposed alternative model to predict adoption of innovations: The case of no-till technology in Iran. Journal of the Saudi Society of Agricultural Sciences, 16(3): 270-279.
- Sampson, A. 1962. Anatomy of Britain. London: Hodder and Stoughton. Hodder and Stoughton. United Kingdom.
- Schulte, P. 2004. The entrepreneurial university: A strategy for institutional development. Higher Education in Europe, 29(2):187-191.
- Siegel, D.S., Wright, M. and Lockett, A. 2007. The rise of entrepreneurial activity at universities: organizational and societal implications. Industrial and Corporate Change, 16 (4): 489-504.
- Smythe, B. 2014. An historian’s critique of sustainability. Journal of Current Cultural Research, 6(5): 913-929.
- Trachtenberg, S.J. 1999. The New Entrepreneurial University. George Washington University Publications. Washington, D.C.
- Trencher, G., Yarime, M., McCormick, K., Doll, C., Kraines, S. and Kharrazi, A. 2014. Beyond the third mission: exploring the emerging university function of co-creation for sustainability. Science and Public Policy, 41(2): 151-179.
- Vargiu, A. 2014. Indicators for the evaluation of public engagement of higher education institutions. Journal of the Knowledge Economy, 5(3):562-584.
- Vorley, T. and Nelles, J. 2009. Building entrepreneurial architectures: a conceptual interpretation of the third mission. Policy Futures in Education. 7(3): 284-296.
- Wedgwood, M. 2003. Making engagement work in practice. In the idea of engagement: universities in society,
ed. S. Bjarnsson and P. Coldstream. Association of Commonwealth Universities. London.
- Wissema, J.G. 2009. Towards the third-generation university. First Edition, Edward Elgar Publishing Limited. UK.
- Woolgar, L. 2007. New institutional policies for university–industry links in Japan. Research Policy, 36(8): 1261-1274.
- World Bank. 2007. How universities promote economic growth. Washington, Available at https://openknowledge. worldbank.org/handle/10986/6631 License: CC BY 3.0 IGO.
- Yazdanpanah, M. Feyzabad, F.R., Forouzani, M. Mohammadzadeh, S. and Burton, R.J. 2015. Predicting farmers’ water conservation goals and behavior in Iran: A test of social cognitive theory. Land Use Policy, 47(3): 401-407.
- Zhou, C. and Peng, X. 2008. The entrepreneurial university in china: nonlinear paths. Science and Public Policy, 35(9): 637-646.