تحلیل زنجیره ارزش کسب و کارهای شیلاتی با نگرش کارآفرینی - مطالعه موردی‌تعاونی‌های صیادی پره استان گلستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تولید و بهره برداری آبزیان، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

2 عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

3 دبیر آموزش و پرورش

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، تحلیل زنجیره ارزش کسب و کارهای شیلاتی با نگاه ویژه بر موضوع کارآفرینی و بررسی عوامل موثر بر آن جهت بهبود عملکرد تعاونی‌های صیادی پره استان گلستان به خصوص تاثیر آن بر کسب و کارهای شیلاتی است. در این پژوهش تمرکز اصلی مطالعات بر تحصیلات افراد شاغل در این صنعت بوده است. این پژوهش از نظر شیوه‌ی گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری از 13 تعاونی صیادی تشکیل شده که به سه گروه اصلی: 11 مدیر عامل، 23 کارمند و 134 کارگر تقسیم شده‌اند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی محقق ساخته ای که روایی پرسشنامه با نظر متخصصان تایید شده بود، استفاده شده است. جهت تایید پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که 867/0 درصد به دست آمد. به منظور تحلیل داده‌ها از آزمون‌های اسمیرونوف، کراسکال والیس و فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که سطح تحصیلات افراد شاغل در تعاونی صیادی رابطه معنی داری با عوامل کارآفرینی دارد به عبارتی دیگر هر چه سطح مدیریت تامین نهاده‌ها در تعاونی‌های مورد بررسی افزایش یابد، سطح متغیر کسب و کار، بازاریابی و فروش افزایش می‌یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The value chain analysis of fisheries businesses with an entrepreneurship orientation - case of beach seine fishing cooperative of Golestan Province

نویسندگان [English]

  • Shaghayegh Shahraki 1
  • Saeid Gorgin 1
  • Mohammad Sharif Sharifzadeh 2
  • GholamHossein Abdollahzadeh 2
  • Hadiseh Kashiri 1
  • mahboobeh shahraki 3
1 M.Sc. student majoring in fisheries majoring in aquaculture, Department of Aquatic Production and Exploitation, Faculty of Fisheries and Environment, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran
2 Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran
3 M.Sc. Job Counseling, Secretary of Education of Khorasan Razavi, Mashhad, Iran
چکیده [English]

The purpose of the study is to analyze the value chain of fisheries businesses with an
entrepreneurial orientation in beach seine fishing cooperatives in Golestan province. The survey
research method was used in the study. The target population consisted of 13 fishing
cooperatives and the required data were collected from three main groups including 11 CEOs,
23 employees and 134 workers. The data collection tool was a researcher-made questionnaire
that consisted of 62 items to measure the 9 main components of the value chain of fisheries
businesses. The validity of the questionnaire was confirmed by the experts and its reliability was
evaluated and confirmed by calculating Cronbach's alpha (average 0.867). The descriptive
statistics of mean and standard deviation were calculated for the items of each component and
Friedman test was used to rank the components of the value chain. The results showed that the
components of "financial and investment management", "distribution network management",
"input supply management", "catch management", "manpower management", "risk
management", "marketing and sales management", "social network management" and
"management of innovation and technology absorption" are more important in the value chain
of fisheries businesses, respectively. These results can be used to develop employment and
entrepreneurship in the fisheries and aquaculture industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Value Chain
  • Beach seine Fishing Cooperative
  • Entrepreneurship
  • Fisheries Business
  1. احمدامینی، ز.، امانی، م.، و سقزچی، م. (1389). شناسایی‌ عوامل ‌موثر بر توسعه ‌کارآفرینی ‌با رویکرد زنجیره ‌ارزش. فصلنامه ‌توسعه ‌تکنولوژی ‌صنعتی، 14: 47-35.
  2. بحرینی، ک.، و هوشنگی، م. (1388)، بررسی‌ و تحلیل ‌نقش ‌مدیریت ‌کیفیت‌ در ایجاد زنجیره ‌ارزش‌ مدیریت ‌دانش ‌در سازمان ‌آینده‌ پژوهی. ‌مدیریت (پژوهش‌های‌مدیریت)، 20 (83): 83-99 .
  3. پوریوسف، ا.  ثقفی، م.، و همت­فر، م. (1395). اثرات اقتصادی زنجیره ارزش بر تعاونی‌های‌ بازرگانی (مورد مطالعه تعاونی‌های شهرستان‌ بیرجند). بررسی­های بازرگانی، 80 : 83-69 .
  4. حسین‌زاده، ا. (1394). تحلیل‌ مدل ‌زنجیره ‌ارزش ‌صنوبر در استان ‌آذربایجان ‌غربی ‌با هدف‌ بهسازی‌ آن. مجله ‌صنایع ‌چوب‌ و کاغذ ایران، 6 (1): 52-41.
  5. جمالی، غ‌ . و ولی‌نسب، ت. (1390). عوامل موثر بر بهره وری شرکت های صیادی استان بوشهر و رتبه­بندی آنها با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی GAHP. مجله علمی شیلات ایران، 20 (4):  42-33.
  6. حقیقت، ش. (1390). بررسی تأثیرات زنجیره ارزش جهانی بر ارتقاء خوشه­های محلی کنفرانس‌ ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان. دانشگاه مازندران. بابلسر.
  7. رضایی، ع.، سلیمانی، م.، و موسوی، س. (1394). تحزیه وتحلیل زنجیره ارزش. چهارمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین­المللی حسابداری و مدیریت، تهران. 
  8. سالارزهی، ح.، و دژکام، ج. (1391). شناسایی ‌و اولویت­‌بندی ‌عوامل ‌مؤثر بر رقابت­‌پذیری ‌کسب ‌وکارهای‌ خوشه ‌صنعتی ‌شیلات ‌استان ‌سیستان و بلوچستان با استفاده ‌از فرایند تحلیل شبکه­ای. فصلنامه مطالعات ‌مدیریت صنعتی، 9 (24): 139-115. 
  9. شریف‌زاده، محمد شریف.، رستمی فلوردی، الهه.، و عبدالله‌زاده، غلامحسین. (1396). عوامل موثر بر گرایش به کارآفرینی جمعی در تعاونی­های تولید کشاورزی شهرستان قائم­شهر. تعاون و کشاورزی، 6 (23): 144-105.

10. صرافی‌زاده، ا. (1390). فناوری ‌اطلاعات‌ در سازمان. انتشارات میر. تهران. 429 صفحه. 

11. منصوری،س.، و ریاضی، ک. (1392). بررسی‌ مدل‌های ‌زنجیره ‌ارزش ‌در صنعت آموزش ‌الکترونیکی و ارائه ‌مدل ‌بهینه (مطالعه موردی: یکی ‌از دانشگاه­های تهران). مدیریت ‌فناوری ‌اطلاعات، 5 (3): 202-191.

12. منفرد، ن. (1391). بررسی‌ عوامل ‌مؤثر بر مشارکت صیادان در تعاونی‌های صیادی در استان ‌بوشهر. کاوش جنوب، 13: 1-14.

13. میری، مرضیه.، شریف­زاده، محمد شریف.، و عبدالله­زاده، غلامحسین. (1396). بررسی زنجیره تأمین در بخش کشاورزی (مطالعه موردی: تولید و پرورش توت فرنگی در شهرستان رامیان، استان گلستان). کارآفرینی در کشاورزی، 4 (3): 104-89.

14. همتی‌فر، م.، و عطری، ح. (1395). بررسی تاثیر یکپارچگی زنجیره تأمین بر رضایت مشتری و عملکرد مالی در شرکت­های تولیدی استان آذربایجان شرقی. پایان­نامه کارشناسی ارشد.  موسسه آموزش عالی کار. دانشکده مدیریت و حسابداری. 128 صفحه.

  1. Bamgbade, J.A., Kamaruddeen, A.M., and Nawi, M.N.M. (2017). Towards environmental sustainability adoption in construction firms: An empirical analysis of market orientation and organizational innovativeness impacts. Sustainable Cities and Society, 32: 486-495.‏
  2. De Silva, D.A.M. (2011). Value chain of fish and fishery products: origin, functions and application in developed and developing country markets. Food and Agriculture Organization. 63pp, 1-53.‏
  3. Kaplinsky R., and Morris M. 2001. A Handbook for value chain Research, IDRC, Ottawa. 120 pages.
  4. King, L., and Forbes, S.L. (2013). Exploratory analysis of marketing innovations in the New Zealand wine industry.‏ Lincoln University. Faculty of Commerce. Department of Business Management, LawandMarketing. 35 pages.
  5. Koster, M., Vos, B., and Schroeder, R. (2017). Management innovation driving sustainable supply management: Process studies in exemplar MNEs. BRQ Business Research Quarterly, 20(4): 240-257.‏
  6. Shuchun, L., Mengyang, L., Shixian, W., and Zhenqin, X. (2000). The Design and implementation of the browser/Server Mode MIS [J]. Computer Engineering and Applications. 6 (38): 1-18.