نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
2 عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effect of entrepreneurship lesson on students'
entrepreneural intention in Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources.
The statistical population of the study consisted of 168 students receiving formal education in
entrepreneurship and 141 students not receiving formal education in entrepreneurship. Using
Cochran’s formula and proportional stratified sampling method 76 students receiving formal
education in entrepreneurship and 70 student’s not receiving formal education in
entrepreneurship were selected as the sample of the study. Data was collected through a
questionnaire the validity of which was confirmed by faculty members and its reliability for
different parts of the questionnaire was assessed through Cronbach’s-Alpha which was 0.623 to
0.892. The results showed that there is no significant difference between two groups of
recipients and non-recipients of formal education in entrepreneurship in terms of entrepreneurial
intention. This study recommended pay attention to the expansion of the teaching environment
to the real business environment and close interaction of students with experienced people with
the aim of strengthening the students' entrepreneurial intention.
کلیدواژهها [English]
10. طهماسبی، ر. اکبری، م. هوشمند زاده، م. و آهنگرسله بنی، ا. 1396. تاثیر آموزشهای کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان حضوری و مجازی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، (75)19: 128-103.
11. قناعتی، م. نودهی، ح. قدرتی، ا. و جلالی فر، ع. 1396. تاثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، (5)24: 325-319.
12. کریمی، س. ملا میرزایی، ف. و موحدی، ر. 1395. تاثیر آموزش کارآفرینی و سودمندی آن بر قصد کارآفرینانهی دانشجویان کشاورزی دانشگاههای غرب کشور. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 38: 65-51.
14. مجلل چوبقلو، م. ع. عبدالله فام، ر. و تمجید تاش، ا. 1390. آسیبشناسی فرآیند کارآفرینی در برنامه درسی رشتههای تحصیلی دانشگاهی (مسالعه موردی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب. فراسوی مدیریت، (18)5: 187-167.
15. محسنی، ع. موسوی، ح. و جمالی، م. 1392. نقش آموزش کارآفرینی در نگرش کارآفرینانه و باور خودکارآمدی عمومی دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 69: 80-63.
18. مهرداد، ح. 1390. بررسی عوامل مؤثر در ایجاد کارآفرینی در سطح استان لرستان با تاکید بر نقش آموزش. فصلنامه علمی_ پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2 (4): 97-114.
19. هوشمندان مقدم فرد، ز. و شمس، ع. 1394. عاملهای آموزشی مرتبط با ارتقای ظرفیت کارافرینی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان. فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 35: 15-3.
20. Amiri, S., Fathi, S., Naderi, N. and Delangizan, S. 2016. Identifying the impact of entrepreneurship education on the attitude of students toward business (Case study: Kermanshah’s Kar-Danesh Schools). International Academic Journal of Business Management, (1): 37-51.
21. Buana, Y., Hidayat, D. and Prayogi, B. 2017. The Effect of Entrepreneurship Education on Entrepreneurial Intention of University Students by Adopting Linan Model. Binus Business Review, 8(1): 67-75.
22. Hmieleski, K.M. and Corbett, A.C. 2006. Proclivity for improvisation as a predictor of entrepreneurial intentions. Journal of Small Business Management, 44 (1): 45-63.
23. Karimi, S., Biemans, H., Land, T., Chizari, M. and Mulder, M. 2016. The impact of entrepreneurship education: A study of Iranian students’ entrepreneurial intentions and opportunity identification. Journal of Small Business Management, 54 (1): 187-209.
24. Levie, J. 1999. Entrepreneurship: my thane reality. Science & Public Affairs, 17: 24-25.
25. Linan, F. 2004. Intention-based models of entrepreneurship education. Piccolla Impresa/ Small Business, 26: 124-136.
26. Linan, F., Rodriguez-Cohard, J.C. and Rueda-Cantuche, M. 2011. Factors affecting entrepreneurial intention levels: arole for education. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2): 195-218.
27. Maresch, D., Harms, R., Kailer, N. and Wimmer-Wurm, B. 2016. The impact of entrepreneurship education on the entrepreneurial intention of students in science and engineering versus business studies university programs. Technological Forecasting & Social Change, 104: 172-179.
28. Wilson, F., Kickul. J. and Marlino, D. 2007. Gender-self- entrepreneurial efficacy and entrepreneurial intention: career for implications entrepreneurship education. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(1): 387- 406.
29. Zhao, H., Seibert, S.E. and Hills, G.E. 2005. The mediating role of self-efficacy in the development of entrepreneurial intentions. Journal of Applied Psychology, 90 (6): 1265-1272.