تاثیر درس کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

2 عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

چکیده

ااین پژوهش با هدف بررسی تاثیر درس کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 168 نفر از دانشجویان دریافت کننده آموزش رسمی کارآفرینی و 141 نفر از دانشجویان غیردریافت کننده آموزش رسمی کارآفرینی بودند که با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب، 76 نفر از دانشجویان دریافت‌کننده آموزش و 70 نفر از دانشجویان غیر‌دریافت‌کننده آموزش به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه بود که روایی آن با کسب نظر استادان دانشگاه تایید شد و پایایی آن برای بخش های مختلف پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بین 623/0 تا 892/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSSاستفاده شد. نتایج نشان داد بین دو گروه دریافت‌کننده و غیردریافت‌کننده آموزش رسمی کارآفرینی تفاوت معنی‌داری از نظر قصد کارآفرینی وجود ندارد. توجه به گسترش محیط آموزش به محیط واقعی کسب و کار و تعامل نزدیک دانشجویان با افراد با تجربه با هدف تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان، از جمله پیشنهادهای این مطالعه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effect of Entrepreneurship lesson on student's entrepreneural intention (Case: Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources)

چکیده [English]

Abstract
The purpose of this study was to investigate the effect of entrepreneurship lesson on students'
entrepreneural intention in Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources.
The statistical population of the study consisted of 168 students receiving formal education in
entrepreneurship and 141 students not receiving formal education in entrepreneurship. Using
Cochran’s formula and proportional stratified sampling method 76 students receiving formal
education in entrepreneurship and 70 student’s not receiving formal education in
entrepreneurship were selected as the sample of the study. Data was collected through a
questionnaire the validity of which was confirmed by faculty members and its reliability for
different parts of the questionnaire was assessed through Cronbach’s-Alpha which was 0.623 to
0.892. The results showed that there is no significant difference between two groups of
recipients and non-recipients of formal education in entrepreneurship in terms of entrepreneurial
intention. This study recommended pay attention to the expansion of the teaching environment
to the real business environment and close interaction of students with experienced people with
the aim of strengthening the students' entrepreneurial intention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Formal entrepreneurship education
  • Entrepreneurial intention
  • Student's entrepreneurship
  1. آراستی، ز.، سعید بنادکی، س. و ایمانی پور، ن. 1390. نقش آموزش درس " مبانی کارآفرینی " در قصد کارآفرینی رشته­های غیر مدیریت  (مطالعه موردی: دانشکده‌های هنر و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران). فصل­نامه توسعه کارآفرینی، (14)4: 124-107.
  2. باقرصاد، و.، زالی، م.ر. رضوی، م. و سعید بنادکی، س. 1392. تاثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان رشته­های فنی و حرفه­ای. فصل­نامه کارآفرینی، (4)6: 36-21.
  3. خسروی پور، ب. و کیخواه، ش. 1392. آموزش کارآفرینی، رویکردی کارآمد در جهت اشتغال دانشجویان کشاورزی. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، 163: 39-26.
  4. خطائی، س. عالمی، ا. پوررضاییان، م و آیت اللهی، ح. 1389. نقش آموزش تعاملی پویا در یادگیری فیلمنامه نویسی انیمیشن. نشریه هنرهای زیبا - هنرهای نمایشی و موسیقی، 41: 13-22.
  5. رضایی، ر. شرفی، ل. نجفلو، ب. و گلباز، ش. 1396. عامل­های تاثیر­گذار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی­ارشد کشاورزی دانشگاه زنجان با تاکید بر اثر میانجی نگرش نسبت به رفتار کارآفرینانه. فصل­نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، (40): 111-96.
  6. رضایی، ر. کریمی، آ. میری کرم، ف. و صفا، ل. 1391. بررسی نیاز­های آموزشی دانشجویان کارشناسی­ارشد رشته­های کشاورزی در زمینه­ی کارآفرینی (مورد مطالعه: دانشگاه زنجان). فصل­نامه توسعه کارآفرینی، (3)5: 65-84.
  7. سالازار، م، تیونگ، س. و دیاز، پ. 2000. مقدمه­های بر کارآفرینی، ترجمه سیامک نطاق (1380)، چاپ اول، انتشارات کوهسار، 188 ص. .
  8. سعیدی مهرآباد، م. و مهتدی، م. م. 1387. .تاثیر آموزش کارآفرینی بر توسعه­ی رفتارهای کارآفرینانه ( مورد مطالعه: آموزش‌های کارآفرینی وزارت کار و امور اجتماعی). فصل­­نامه توسعه کارآفرینی، (2)1: 73-57.
  9. شریف، م. جمشیدیان، ع. رحیمی، ح. و نادری، ن. 1390. تحلیل وضعیت آموزش کارآفرینی در آموزش عالی ایران. فصلنامه توسعه کارآفرینی، (11)3: 106-87.

10. طهماسبی، ر. اکبری، م. هوشمند زاده، م. و آهنگرسله بنی، ا. 1396. تاثیر آموزش­های کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان حضوری و مجازی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران. فصل­نامه آموزش مهندسی ایران، (75)19: 128-103.

11. قناعتی، م. نودهی، ح. قدرتی، ا. و جلالی فر، ع. 1396. تاثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، (5)24: 325-319.

12. کریمی، س. ملا میرزایی، ف. و موحدی، ر. 1395. تاثیر آموزش کارآفرینی و سودمندی آن بر قصد کارآفرینانه­ی دانشجویان کشاورزی دانشگاه‌های غرب کشور. فصل­نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 38: 65-51.

  1. مالک پور، ک. و دلاور، ع. 1394. نقش آموزش دانشگاهی بر ایجاد روحیه کارآفرینی و راهکار­های ارتقاء. پژوهش­های تربیتی، 31: 58-31.

14. مجلل چوبقلو، م. ع. عبدالله فام، ر. و تمجید تاش، ا. 1390. آسیب­شناسی فرآیند کارآفرینی در برنامه درسی رشته­های تحصیلی دانشگاهی (مسالعه موردی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب. فراسوی مدیریت، (18)5: 187-167.

15. محسنی، ع. موسوی، ح. و جمالی، م. 1392. نقش آموزش کارآفرینی در نگرش کارآفرینانه و باور خودکارآمدی عمومی دانشجویان. فصل­نامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 69: 80-63.

  1. مردانشاهی، م. م. و آقاجانی، ح. ع. 1394. نقش آموزش کارآفرینی بر افزایش خلاقیت دانشجویان. فصل­نامه نوآوری و ارزش آفرینی، (8)4: 42-33.
  2. موحدی، ر. حیدری ترازک، خ. و سامیان، م. 1393. آموزش کارآفرینی کشاورزی پیش­نیاز توسعه کشاورزی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، (4)1: 48-33.

18. مهرداد، ح. 1390. بررسی عوامل مؤثر در ایجاد کارآفرینی در سطح استان لرستان با تاکید بر نقش آموزش. فصلنامه علمی_ پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2 (4): 97-114.

19. هوشمندان مقدم فرد، ز. و شمس، ع. 1394. عامل­های آموزشی مرتبط با ارتقای ظرفیت کارافرینی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان. فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 35: 15-3.

20. Amiri, S., Fathi, S., Naderi, N. and Delangizan, S. 2016. Identifying the impact of entrepreneurship education on the attitude of students toward business (Case study: Kermanshah’s Kar-Danesh Schools). International Academic Journal of Business Management,  (1): 37-51. 

21. Buana, Y., Hidayat, D. and Prayogi, B. 2017. The Effect of Entrepreneurship Education on Entrepreneurial Intention of University Students by Adopting Linan Model. Binus Business Review, 8(1): 67-75.

22. Hmieleski, K.M. and Corbett, A.C. 2006. Proclivity for improvisation as a predictor of entrepreneurial intentions. Journal of Small Business Management, 44 (1): 45-63.

23. Karimi, S., Biemans, H., Land, T., Chizari, M. and Mulder, M. 2016. The impact of entrepreneurship education: A study of Iranian students’ entrepreneurial intentions and opportunity identification. Journal of Small Business Management, 54 (1): 187-209.

24. Levie, J. 1999. Entrepreneurship:  my thane reality. Science & Public Affairs, 17: 24-25.

25. Linan, F. 2004. Intention-based models of entrepreneurship education. Piccolla Impresa/ Small Business, 26: 124-136.

26. Linan, F., Rodriguez-Cohard, J.C. and Rueda-Cantuche, M. 2011. Factors affecting entrepreneurial intention levels: arole for education. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2): 195-218.

27. Maresch, D., Harms, R., Kailer, N. and Wimmer-Wurm, B. 2016. The impact­ ­of entrepreneurship education on the entrepreneurial intention of students in science and engineering versus business studies university programs. Technological Forecasting & Social Change, 104: 172-179. 

28. Wilson, F., Kickul. J. and Marlino, D. 2007. Gender-self- entrepreneurial efficacy and entrepreneurial intention: career for implications entrepreneurship education. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(1): 387- 406.

29. Zhao, H., Seibert, S.E. and Hills, G.E. 2005. The mediating role of self-efficacy in the development of entrepreneurial intentions. Journal of Applied Psychology, 90 (6): 1265-1272.