نوع مقاله : علمی-مروری
نویسندگان
1 بخش ترویج و آموزش کشاورزی- دانشکده کشاورزی- دانشگاه شیراز- ایران
2 دانشگاه شیراز
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Abstract
In developing countries, unemployment is one of the most important challenges. This
problem is obvious in different economic sections such as agriculture. Agricultural
unemployment is more obvious in agricultural graduates section. In this field a lot of theoretical
opinion discussed; but in practice there is no much efforts. Career Counseling could considered
as the most important effort in this context. Hence, the propose of this study is to draw canvas
career counseling, based on successful graduates’ perception, to provide proper content for
agricultural students to start proper jobs. To achieve this propose multiple case study was used.
In this regard, 10 agricultural graduates were assessed by semi-structured questionnaire. The
result showed that four main strategies could recognized in the successful career process of
these people, include: Recognition of new opportunities, Market’s needs assessment,
Considering creativity and innovation, and Networking. By summarization and assortment of
raw interview data, some recommendations for business startup in each strategies extracted.
Finally, based on the findings, career counseling canvas for business startup drew and presented
to agricultural students.
کلیدواژهها [English]
10. علیبیگی، ا.ح. 1387. جوانان روستایی شهرستان کرمانشاه و چالش انتخاب شغل کشاورزی. فصلنامه روستا و توسعه، 11(1): 76-59.
11. فرجیسبکبار، ح،ع.، ملایی، ن. و هاجری، ب. 1394. تحلیل فضایی الگوی اشتغال در بخشهای عمده فعالیت نواحی روستایی ایران. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 4(11-1): 14-1.
12. کرباسی، ع،ر.، اثنیعشری، ه. و عاقل، ح. 1387. پیشبینی اشتغال بخش کشاورزی در ایران. مجله اقتصاد در توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)، 22(2): 42-31.
13. کسایی اصفهانی، ع.ر.، عابدی، م.ر.، باغبان، ا. و حسینیان، س. 1394. مقایسه اثربخشی رویکردهای سنتی مدرن و فرا مدرن مشاوره مسیر شغلی برافزایش انطباقپذیری مسیر شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 7(22): 107-94.
14. قائممقامی، س. 1393. بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی مهندسین ناظر کشاورزی استان اصفهان. (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز.
15. قلی پور، ر.، آقاجانی، ح. و کرامتی کریمی، م. 1388. بررسی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتهایکارآفرینانه در حوزهی فناوری اطلاعات. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 1(3): 158-123.
16. محمدیان ماسوله، ف. 1392. پاسخگویی برنامه درسی به تقاضاهای بازار کار موردمطالعه: دانشآموختگان کشاورزی دانشگاه شیراز. (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز.
17. محمدی، م. 1393. تحلیل یادگیری کارآفرینانه دانشآموختگان کارآفرین کشاورزی. (پایاننامه کارشناسیارشد)، دانشگاه شیراز.
18. مرکز آمار ایران. چکیده نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395. 1396الف. قابلدسترسی در: https://www.amar.org.ir. (بازیابی از اینترنت بهمنماه 1396).
19. مرکز آمار ایران. چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان 1396. 1396ب. قابلدسترسی در: https://www.amar.org.ir (بازیابی از اینترنت بهمنماه 1396).
20. معصومی، ا. 1394. تعیینکنندههای تشخیص فرصت کارآفرینانه توسط کارآفرینان کشاورزی. (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز.
21. هاشمی، س.س.، مهرابی، ع.ا.، ایمنی، س. و نجاحی، ا. 1390. توسعه روستایی با تأکید بر اشتغال و کارآفرینی: مطالعه موردی دهستان شباب در استان ایلام. فصلنامه روستا و توسعه، 14(1): 58-35.
22. یعقوبزاده، م. 1391. شایستگیهای موردنیاز دانشآموختگان کشاورزی برای ورود و نقشآفرینی مؤثر در شرکتهای فنی مهندسی و خدمات مشاورهای کشاورزی از دیدگاه اعضای این شرکتها در استان خراسان رضوی. (پایاننامه کارشناسیارشد)، دانشگاه شیراز.
23. Adome, I.O., and Alli, A.O.A. 2013. Career Counseling A Tool For NationalGrowth In a Global World. CIOM 2013- Career’s guidance International Conference: 1-20.
24. Ardichvili, A., Cardozo, R., and Ray, S. 2003. A theory of entrepreneurial opportunity identification and development. Journal of Business Venturing, 18: 105-103.
25. Ardichvili, A., and Cardozo, R.N. 2000. A model of the entrepreneurial opportunity recognition process. Journal of Enterprising Culture, 8(2): 103-119.
26. Baron, R.A. 2006. Opportunity recognition as pattern recognition: How entrepreneurs “connect the dots” to identify new business opportunities. The Academy of Management Perspectives, 20(1): 104-119.
27. Baum, JAC., Calabrese, T., and Silverman, B.S. 2000. Don’t go it alone: alliance network composition and startups’ performance in Canadian biotechnology. Strategic Management J., Summer Special Issue. 21(3): 267–294.
28. Carr, J.L. 2010. Using Personality Data in Higher Education: A Preliminary Examination of Personality Differences Based On Professional Orientation and Skill Level. (PhD. Thesis). Capella University, UMI Number: 3426509.
29. Cooper AC. 2001. Networks, alliances and entrepreneurship. In Strategic entrepreneurship: Creating a new integrated mindset. Hitt MA, Ireland RD, Camp SM, Sexton DL (eds.). Blackwell: Oxford.
30. Culas, R., and Mahendrarajah, M. 2005. Causes of diversification in Agriculture over time: evidence from Norwegian farming sector. Paper presented at the 11th International Congress of the European Association of Agricultural Economists, Annals. EAAE, Copenhagen, Denmark.
31. Damminger, J.K. 2001. Student Satisfaction with Quality of Academic Advising Offered by Integrated Department of Academic Advising and Career Life Planning. Rowan University.
32. Deshpandé, R., Farley, J.U., and Webster Jr, F.E. 1993. Corporate culture, customer orientation, and innovativeness in Japanese firms: a quadrad analysis. The journal of Marketing: 23-37.
33. Drucker, P. 1985. Entrepreneurship and Innovation:Practice and Principles. HarperBusiness: New York.
34. Gulati, R., and Garino J. 2000. Get the right mix of bricks and clicks. Harvard Business Review 78(3): 107–114.
35. Hamel, G. 2000. Leading the Revolution. Harvard Business School Press: Boston, MA.
36. Fatima, S., Iqbal, S., Rehman, F.U., and Ali, M. 2011. A study of factors affecting opportunity recognition process—case study of Pakistan an opportunity recognition process framework. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3(8): 1106-1124.
37. Harmancioglu, N., Grinstein, A., and Goldman, A. 2010. Innovation and performance outcomes of market information collection efforts: The role of top management team involvement. International Journal of Research in Marketing, 27(1): 33-43.
38. Hitt, M.A., Ireland, R.D., Camp, S.M., and Sexton, D.L. 2001. Guest Editors’ Introduction to the Special Issue Strategic Entrepreneurship: Entrepreneurial Strategies for Wealth Creation. Strategic Management J., 22: 479-491.
39. International Labour Organization (ILO). World Employment Social Outlook (WESO): Trends 2017. 2017. Available at: http://ILO.org (retrieved at February 2018).
40. Kogut B. 2000. The network as knowledge; generative rules and the emergence of structure. Strategic management Journal Special Issue, 21(3): 405–425.
41. Lumpkin, G.T., and Dess, G.G. 1996. Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of Management Review, 21: 135–172.
42. Mars, M.M. 2016. The Meaning and Relevancy of Innovation and Entrepreneurship: An Exploration of Agriculture Teacher Preparation and Perspectives. J. Agricultural Education, 57(3): 55-69.
43. Schut, M., Van Asten, P., Okafor, C., Hicintuka, C., Mapatano, S., Nabahungu, N.L., and Sartas, M. 2016. Sustainable intensification of agricultural systems in the Central African Highlands: The need for institutional innovation. Agricultural Systems, 145: 165-176.
44. Schut, M., Rodenburg, J., Klerkx, L., Hinnou, L.C., Kayeke, J., and Bastiaans, L. 2015. Participatory appraisal of institutional and political constraints and opportunities for innovation to address parasitic weeds in rice. Crop Protection, 74: 158-170.
45. Sears, S. 1982. A Definition of Career Guidance Terms: A National Vocational Guidance Association Perspective. NVGA Board of Directors, Ohio State University: 137-143.
46. Soltani, S., Azadi, H., Hosseini, S.J.F., Witlox, F., and Passel, S.V. 2015. Marketing innovation in rural small food industries in Iran. Journal of food products marketing, 21(5): 533-551.
47. Stopford, J. 2001. Should strategy makers become dream weavers? Harvard Business Review, 79(1): 165–169.
48. Stokes, D. 2000. Putting entrepreneurship into marketing: the processes of entrepreneurial marketing. J. research in marketing and entrepreneurship, 2(1): 1-16.
49. Subramaniam, M., and Venkatraman, N. 1999. The influence of leveraging tacit overseas knowledge for global new product development capability: an empirical examination. In Dynamic Strategic Resources: Chichester; 373–401.
50. Timmons, J.C., Hamner, D., and Bose, J. 2003. Four Strategies to Find a Good Job: Advice from Job Seekers with Disabilities. Cornell University, Digital Commons@ILR, 11(2): 1-5.
51. Wang, Y., Ellinger, A.D., and JimWu, Y. 2013. Entrepreneurial opportunity recognition: an empirical study of R&D personnel. Management Decision, 51(2): 248-266.
52. Webb, J.W., Ireland, R.D., Hitt, M.A., Kistruck, G.M., and Tihanyi, L. 2011. Where is the opportunity without the customer? An integration of marketing activities, the entrepreneurship process, and institutional theory. J. the Academy of Marketing Science, 39(4): 537-554.