بوم مشاوره شغلی برای راه‌اندازی کسب‌وکار بر مبنای تجربیات فارغ‌التحصیلان موفق کشاورزی

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسندگان

1 بخش ترویج و آموزش کشاورزی- دانشکده کشاورزی- دانشگاه شیراز- ایران

2 دانشگاه شیراز

چکیده

بیکاری یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشورهای درحال‌توسعه محسوب می‌شود. این مسئله در بخش‌های مختلف اقتصادی از قبیل کشاورزی نمود دارد. بخش کشاورزی به دلیل تنوع گسترده ذینفعان، شاهد درصد بالای بیکاری در قسمت‌های مختلف خود مانند فارغ‌التحصیلان است. تاکنون نظریه‌ها و دیدگاه‌های متنوعی برای مقابله با این چالش در بخش کشاورزی ارائه‌شده است. اما مهم‌ترین مسئله در این زمینه، ارائه راهکارهای عملیاتی است که مفاهیمی مانند مشاوره شغلی در این رابطه مفید به نظر می‌رسند. یکی از مسائل حائز اهمیت در زمینه مشاوره شغلی، تمرکز بر محتوا است. به‌عبارت‌دیگر، فرآیند مشاوره شغلی باید بر اساس یک زیربنای محتوایی غنی صورت پذیرد. ازاین‌رو، در این پژوهش سعی بر آن است تا با ترسیم بوم مشاوره شغلی بر مبنای تجربیات فارغ‌التحصیلان موفق، محتوای مناسبی برای روشن نمودن مسیر دانشجویان کشاورزی به‌منظور راه‌اندازی کسب‌وکار تهیه شود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی می‌باشد که با استفاده از مصاحبه فردی انجام شده است. چهار راهبرد عمده از مرور ادبیات استخراج گردید که شامل تشخیص فرصت‌های جدید؛ ارزیابی نیاز بازار؛ ملاحظه خلاقیت و نوآوری؛ و شبکه‌سازی می‌شوند. از خلاصه‌سازی و دسته‌بندی موارد مطرح‌شده در مصاحبه‌ها، برای هر راهبرد، چندین توصیه راه‌اندازی کسب‌وکار استخراج گردید. درنهایت بر اساس یافته‌های حاصل از مرور ادبیات و مصاحبه، بوم مشاوره شغلی برای راه‌اندازی کسب‌وکار به‌وسیله دانشجویان کشاورزی ترسیم گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Career Counseling Canvas for Business Launching Based on the Experience of Successful Agricultural Graduates

چکیده [English]

Abstract
In developing countries, unemployment is one of the most important challenges. This
problem is obvious in different economic sections such as agriculture. Agricultural
unemployment is more obvious in agricultural graduates section. In this field a lot of theoretical
opinion discussed; but in practice there is no much efforts. Career Counseling could considered
as the most important effort in this context. Hence, the propose of this study is to draw canvas
career counseling, based on successful graduates’ perception, to provide proper content for
agricultural students to start proper jobs. To achieve this propose multiple case study was used.
In this regard, 10 agricultural graduates were assessed by semi-structured questionnaire. The
result showed that four main strategies could recognized in the successful career process of
these people, include: Recognition of new opportunities, Market’s needs assessment,
Considering creativity and innovation, and Networking. By summarization and assortment of
raw interview data, some recommendations for business startup in each strategies extracted.
Finally, based on the findings, career counseling canvas for business startup drew and presented
to agricultural students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keyword: Career Counseling Canvas
  • Business Startup
  • Successful Agricultural Graduates
  1. اکبرنژاد هنزایی، م. 1392. مشاوره مسیر شغلی، تضمینی بر اثربخشی آموزش­های فنی و حرفه­ای در جهت اشتغال­زایی پایدار. مجله مهارت­آموزی، 2(7): 100-69.
  2. سبحانیان­نژاد، ل. 1389. بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونی­های کشاورزی دانش­آموختگان در استان فارس. (پایان­نامه کارشناسی‌ارشد)، دانشگاه شیراز.
  3. پورکریمی، م. 1388. مقایسه رضایت شغلی و انگیزش پیشرفت در دانش­آموختگان کشاورزی خود اشتغال و غیرخوداشتغال. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 51: 175-155.
  4. حریری، پ.، فکری، ک. و فانی، ح. 1395. اثربخشی مشاوره شغلی مبتنی بر الگوی چندمحوری شفیع­آبادی بر مهارت­های کارآفرینی و مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان دختر.فصلنامه زن و جامعه، شماره ویژه­نامه: 16-1.
  5. حسین­محمدی، م. 1388. واکاوی ویژگی­های مهندسین ناظر گندم و تعیین ارتباط آن با میزان موفقیت ایشان در استان فارس. (پایان­نامه کارشناسی‌ارشد)، دانشگاه شیراز.
  6. خسروی­پور، ب. و منجم­زاده، ز. 1390. دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین در خصوص عوامل و موانع مؤثر در کارآفرینی و اشتغال دانش­آموختگان کشاورزی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 2-42(1): 116-105.
  7. خوشنویسان، ف.، نصر، ا.ر.، نیستانی، م.ر. و شریف، م. 1395. بررسی نیاز آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه قابلیت­های عام اشتغال­زای مورد انتظار بازار کار با رویکرد کارآفرینی: یافته­های یک مطالعه آمیخته. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 8(26): 84-68.
  8. صارمی، م. و علیزاده ثانی، م. 1388. بررسی عوامل تأثیرگذار بر فرایند شناسایی فرصت‌های کارآفرینی بین کارآفرینان برتر منتخب. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 1(3): 122-103.
  9. عزیزی، م. و حاتمی، ف. 1394. شناسایی شایستگی­های موردنیاز مشاوران کسب‌وکار. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 7(25): 119-102.

10. علی­بیگی، ا.ح. 1387. جوانان روستایی شهرستان کرمانشاه و چالش انتخاب شغل کشاورزی. فصلنامه روستا و توسعه، 11(1): 76-59.

11. فرجی­سبکبار، ح،ع.، ملایی، ن. و هاجری، ب. 1394. تحلیل فضایی الگوی اشتغال در بخش­های عمده فعالیت نواحی روستایی ایران. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 4(11-1): 14-1.

12. کرباسی، ع،ر.، اثنی­عشری، ه. و عاقل، ح. 1387. پیش­بینی اشتغال بخش کشاورزی در ایران. مجله اقتصاد در توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)، 22(2): 42-31.

13. کسایی اصفهانی، ع.ر.، عابدی، م.ر.، باغبان، ا. و حسینیان، س. 1394. مقایسه اثربخشی رویکردهای سنتی مدرن و فرا مدرن مشاوره مسیر شغلی برافزایش انطباق­پذیری مسیر شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 7(22): 107-94.

14. قائم­مقامی، س. 1393. بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی مهندسین ناظر کشاورزی استان اصفهان. (پایان­نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز.

15. قلی پور، ر.، آقاجانی، ح. و کرامتی کریمی، م. 1388. بررسی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت‌هایکارآفرینانه در حوزه‌ی فناوری اطلاعات. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 1(3): 158-123.

16. محمدیان ماسوله، ف. 1392. پاسخگویی برنامه درسی به تقاضاهای بازار کار موردمطالعه: دانش­آموختگان کشاورزی دانشگاه شیراز. (پایان­نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز.

17. محمدی، م. 1393. تحلیل یادگیری کارآفرینانه دانش­آموختگان کارآفرین کشاورزی. (پایان­نامه کارشناسی‌ارشد)، دانشگاه شیراز.

18. مرکز آمار ایران. چکیده نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395. 1396الف. قابل‌دسترسی در: https://www.amar.org.ir. (بازیابی از اینترنت بهمن­ماه 1396).

19. مرکز آمار ایران. چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان 1396. 1396ب. قابل‌دسترسی در: https://www.amar.org.ir (بازیابی از اینترنت بهمن­ماه 1396).

20. معصومی، ا. 1394. تعیین­کننده­های تشخیص فرصت کارآفرینانه توسط کارآفرینان کشاورزی. (پایان­نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز.

21. هاشمی، س.س.، مهرابی، ع.ا.، ایمنی، س. و نجاحی، ا. 1390. توسعه روستایی با تأکید بر اشتغال و کارآفرینی: مطالعه موردی دهستان شباب در استان ایلام. فصلنامه روستا و توسعه، 14(1): 58-35.

22. یعقوب­زاده، م. 1391. شایستگی­های موردنیاز دانش­آموختگان کشاورزی برای ورود و نقش­آفرینی مؤثر در شرکت­های فنی مهندسی و خدمات مشاوره­ای کشاورزی از دیدگاه اعضای این شرکت­ها در استان خراسان رضوی. (پایان­نامه کارشناسی‌ارشد)، دانشگاه شیراز.

23. Adome, I.O., and Alli, A.O.A. 2013. Career Counseling A Tool For NationalGrowth In a Global World. CIOM 2013- Career’s guidance International Conference: 1-20.

24. Ardichvili, A., Cardozo, R., and Ray, S. 2003. A theory of entrepreneurial opportunity identification and development. Journal of Business Venturing, 18: 105-103.

25. Ardichvili, A., and Cardozo, R.N. 2000. A model of the entrepreneurial opportunity recognition process. Journal of Enterprising Culture, 8(2): 103-119.

26. Baron, R.A. 2006. Opportunity recognition as pattern recognition: How entrepreneurs “connect the dots” to identify new business opportunities. The Academy of Management Perspectives, 20(1): 104-119.

27. Baum, JAC., Calabrese, T., and Silverman, B.S. 2000. Don’t go it alone: alliance network composition and startups’ performance in Canadian biotechnology. Strategic Management J., Summer Special Issue. 21(3): 267–294.

28. Carr, J.L. 2010. Using Personality Data in Higher Education: A Preliminary Examination of Personality Differences Based On Professional Orientation and Skill Level. (PhD. Thesis). Capella University, UMI Number: 3426509.

29. Cooper AC. 2001. Networks, alliances and entrepreneurship. In Strategic entrepreneurship: Creating a new integrated mindset. Hitt MA, Ireland RD, Camp SM, Sexton DL (eds.). Blackwell: Oxford.

30. Culas, R., and Mahendrarajah, M. 2005. Causes of diversification in Agriculture over time: evidence from Norwegian farming sector. Paper presented at the 11th International Congress of the European Association of Agricultural Economists, Annals. EAAE, Copenhagen, Denmark.

31. Damminger, J.K. 2001. Student Satisfaction with Quality of Academic Advising Offered by Integrated Department of Academic Advising and Career Life Planning. Rowan University.

32. Deshpandé, R., Farley, J.U., and Webster Jr, F.E. 1993. Corporate culture, customer orientation, and innovativeness in Japanese firms: a quadrad analysis. The journal of Marketing: 23-37.

33. Drucker, P. 1985. Entrepreneurship and Innovation:Practice and Principles. HarperBusiness: New York.

34. Gulati, R., and Garino J. 2000. Get the right mix of bricks and clicks. Harvard Business Review 78(3): 107–114.

35. Hamel, G. 2000. Leading the Revolution. Harvard Business School Press: Boston, MA.

36. Fatima, S., Iqbal, S., Rehman, F.U., and Ali, M. 2011. A study of factors affecting opportunity recognition process—case study of Pakistan an opportunity recognition process framework. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3(8): 1106-1124.

37. Harmancioglu, N., Grinstein, A., and Goldman, A. 2010. Innovation and performance outcomes of market information collection efforts: The role of top management team involvement. International Journal of Research in Marketing, 27(1): 33-43.

38. Hitt, M.A., Ireland, R.D., Camp, S.M., and Sexton, D.L. 2001. Guest Editors’ Introduction to the Special Issue Strategic Entrepreneurship: Entrepreneurial Strategies for Wealth Creation. Strategic Management J., 22: 479-491.

39. International Labour Organization (ILO). World Employment Social Outlook (WESO): Trends 2017. 2017. Available at: http://ILO.org (retrieved at February 2018).

40. Kogut B. 2000. The network as knowledge; generative rules and the emergence of structure. Strategic  management Journal Special Issue, 21(3): 405–425.

41. Lumpkin, G.T., and Dess, G.G. 1996. Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of Management Review, 21: 135–172.

42. Mars, M.M. 2016. The Meaning and Relevancy of Innovation and Entrepreneurship: An Exploration of Agriculture Teacher Preparation and Perspectives. J. Agricultural Education, 57(3): 55-69.

43. Schut, M., Van Asten, P., Okafor, C., Hicintuka, C., Mapatano, S., Nabahungu, N.L., and Sartas, M. 2016. Sustainable intensification of agricultural systems in the Central African Highlands: The need for institutional innovation. Agricultural Systems145: 165-176.

44. Schut, M., Rodenburg, J., Klerkx, L., Hinnou, L.C., Kayeke, J., and Bastiaans, L. 2015. Participatory appraisal of institutional and political constraints and opportunities for innovation to address parasitic weeds in rice. Crop Protection, 74: 158-170.

45. Sears, S. 1982. A Definition of Career Guidance Terms: A National Vocational Guidance Association Perspective. NVGA Board of Directors, Ohio State University: 137-143.

46. Soltani, S., Azadi, H., Hosseini, S.J.F., Witlox, F., and Passel, S.V. 2015. Marketing innovation in rural small food industries in Iran. Journal of food products marketing, 21(5): 533-551.

47. Stopford, J. 2001. Should strategy makers become dream weavers? Harvard Business Review, 79(1): 165–169.

48. Stokes, D. 2000. Putting entrepreneurship into marketing: the processes of entrepreneurial marketing. J. research in marketing and entrepreneurship, 2(1): 1-16.

49. Subramaniam, M., and Venkatraman, N. 1999. The influence of leveraging tacit overseas knowledge for global new product development capability: an empirical examination. In Dynamic Strategic Resources: Chichester; 373–401.

50. Timmons, J.C., Hamner, D., and Bose, J. 2003. Four Strategies to Find a Good Job: Advice from Job Seekers with Disabilities. Cornell University, Digital Commons@ILR, 11(2): 1-5.

51. Wang, Y., Ellinger, A.D., and JimWu, Y. 2013. Entrepreneurial opportunity recognition: an empirical study of R&D personnel. Management Decision, 51(2): 248-266.

52. Webb, J.W., Ireland, R.D., Hitt, M.A., Kistruck, G.M., and Tihanyi, L. 2011. Where is the opportunity without the customer? An integration of marketing activities, the entrepreneurship process, and institutional theory. J. the Academy of Marketing Science, 39(4): 537-554.