نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی/ دانشگاه بو علی سینا
2 دانشگاه بوعلی سینا
3 دانشکده کشاورزی/ دانشگاه کردستان
4 کارشناس علم سنجی، دانشگاه بو علی سینا
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Abstract
The purpose of this research was to assess the educational needs of agricultural students
about entrepreneurship. The present applied research is a descriptive which has done with a
surveying method. The statistical population of this study was the senior students of all
agricultural fields at Hamedan and Kurdistan Universities in 2017. Sampling was census
method (n = 157). In order to study the educational needs of the students about entrepreneurship
education, the common method of need assessment has been used, namely, comparing existing
and desirable status in three levels of knowledge, attitude, and skill. The data gathering tool was
a structured questionnaire consisting of four sections of students' individual information,
knowledge needs in entrepreneurship, attitude and skills requirements in entrepreneurship and
business establishment. Content validity of the questions was approved by a number of
agricultural experts and its reliability was measured using Cronbach's alpha coefficient, which
was more than 0.8 for all three levels of knowledge, attitude, and skill. After collecting data and
coding, SPSS18 software was used to analyze the data. The results showed that the highest
priorities of the knowledge needs of agricultural students were familiarity with the rules and
regulations for setting up a new business, the recognition of different information sources for
the formulation of a business plan and familiarity with practical entrepreneurship issues. In
analyzing the attitude needs of the students the highest ranks were about entrepreneurship
knowledge and entrepreneurship meeting with participation of entrepreneurs. In terms of skills
needs, the highest priority was related to the ability to raise funds and the ability to access
banking facilities.
کلیدواژهها [English]
10. صبوری، ا. ح. و مینایی، م. ص. 1388. طبقهبندی نیازهای آموزشی گلخانهداران شهرستان گرمسار از دیدگاه گلخانهداران و کارشناسان کشاورزی. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 2 (3): 42-54.
11. صفری، س. و سمیعزاه، م. 1391. نیازسنجی آموزش و مهارت کارآفرینی در رشتههای علوم انسانی. نشریه فنآوری آموزش، 7 (1): 79-65.
12. عمانی، ا. ر. و چیذری، م. 1381. نقش آموزش و ترویج بر سطح فنی گندمکاران استان خوزستان. ماهنامه جهاد، 56-23.
13. فتحی و اجارگاه، ک. و فخامزاده، پ. 1388. نیازسنجی آموزشی، الگوها و فنون، تهران: انتشارات آییژ.
14. کراری، س. و عزیزی، م. 1394. نیازسنجی آموزش کارآفرینی بازنشستگان (مورد مطالعه: کانون بازنشستگان آجا). فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، 3 (4): 58-35.
15. کواری، ح. و حسینی، م. 1390. نیازسنجی دورههای آموزشی موردنیاز و پیشنهادی به منظور ایجاد کارآفرینی و کاریابی در دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاههای علوم پزشکی جنوب کشور. فصلنامه علوم پزشکی جهرم، دوره نهم ، شماره ویژه نامه، 60-54.
16. کردنائیچ، ا. و همکاران . (1391). ابزار سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان. تهران: انتشارات مرکز کارآفرینی دانشگاه تربیت مدرس.
17. موحدی، ر.، حیدری ترازک، خ. و سامیان، م. 1393. آموزش کارآفرینی کشاورزی پیش نیاز توسعه کشاورزی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 1 (4): 48-33.