بررسی ادراک دانشجویان کشاورزی از محیط یادگیری در دروس کارآفرینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیات علمی-دانشگاه بوعلی سینا همدان

چکیده

برنامه‌های آموزش کارآفرینی به علت نقش مثبت‌شان در ارتقای نگرش و مهارت‌های کارآفرینانه‌ی دانشجویان، مورد ستایش و تمجید قرار گرفته‌اند. مطالعات مختلف هم حاکی از اثربخشی برنامه‌های آموزش کارآفرینی می‌باشد. ولیکن در زمینه بررسی و بهبود محیط یادگیری در این گونه برنامه‌ها، مطالعات بسیار اندکی انجام شده است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک دانشجویان کشاورزی از محیط یادگیری در دروس کارآفرینی می‌باشد و رابطه بین ابعاد مختلف این محیط و میزان رضایت دانشجویان از دروس با صلاحیت شناسایی فرصت‌های کسب و کار مورد مطالعه قرار می‌گیرد. داده‌های مورد نیاز از طریق پرسشنامه از 105 نفر دانشجو در دو دانشگاه کشور (کردستان و شهر کرد) جمع‌آوری گردید. به طور کلی، پاسخگویان محیط یادگیری را نسبتا مطلوب ارزیابی کردند، ولیکن ابعاد مختلف محیط یادگیری به بهبود و اصلاح نیاز داشتند. تحلیل همبستگی نشان داد که ادراک دانشجویان از محیط یادگیری با میزان رضایت آنها از دروس کارآفرینی و همچنین صلاحیت شناسایی فرصت‌های کسب و کار رابطه مثبت معنی‌داری دارد. نتایج حاصله همچنین بیانگر آن بود که رضایت دانشجویان و صلاحیت شناسایی فرصت‌های کسب و کار به طور معنی‌داری در دانشجویانی بیشتر بود که تشویق در محیط آموزشی را بالاتر ارزیابی کرده بودند. استفاده از نتایج این مطالعه می‌تواند به برنامه‌ریزی درسی و بهبود محیط یادگیری دروس کارآفرینی کمک نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

University Agricultural Students’ Perception of the Classroom Learning Environment in Their Entrepreneurship Courses

چکیده [English]

Abstract1
Entrepreneurship education programs have been lauded for decades for their
role in fostering students’ entrepreneurial attitudes and skills. However, there is a
scarcity in the literature exploring learning environment in these programs.
Therefore, the purpose of the present study was to examine agricultural students’
perceptions of their classroom environment in entrepreneurship courses and to
investigate relationships between these perceptions and students’ satisfaction with
the courses and their perceptions of opportunity identification. Perception data
were gathered by questionnaire from 105 agricultural students at two Iranian
universities. Overall, respondents assessed the learning environment as average.
Therefore, improvements are required across all seven dimensions of the learning
environment. Correlation analysis revealed that students’ perceptions of their
learning environment in entrepreneurship were significantly associated with their
course satisfaction and opportunity identification perceptions. Especially, the
results revealed that students’ satisfaction and opportunity identification perception
were significantly greater in students who highly valued encouragement by
education. The study discusses these findings and provides some recommendations
on how to improve the learning environments and learning outcomes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Entrepreneurship Education
  • Learning Environment
  • Business Opportunity
  • Agricultural Students