نقش نهادهای حمایتی در توسعه کارآفرینی: مطالعه طرح‌های اشتغال‌زای کمیته امداد امام خمینی (ره)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

2 دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ایران

چکیده

یکی از فعالیت‌های اساسی کمیته امداد امام خمینی(ره)، انجام فعالیت‌هایی است که به ایجاد روحیه خوداتکایی و اعتماد به خود، علاقه و استقبال از کار منجر می‌شود به نحوی که افزایش حجم این گونه فعالیت‌ها در مقایسه با سال‌های قبل را می‌توان به عنوان نشانه‌ای از اهمیت این موضوع تلقی کرد. هدف این فعالیت‌ها نیز کمک به درآمد خانوارها و ایجاد مشاغل مکمل جهت بهبود رفاه خانوارهای تحت پوشش است. بنابراین بررسی میزان استقبال و تمایل مددجویان نسبت به طرح‌های اشتغال‌زای کمیته امداد می‌تواند منجر به اثربخشی چنین طرح‌هایی در راستای توسعه کارآفرینی اقشار فقیر جامعه شود. در تحقیق حاضر ابتدا تأثیر وام‌های خرد کمیته امداد بر اشتغال‌زایی از طریق بررسی مبانی نظری و ادبیات پیشین بررسی شده است، سپس از طریق یک مطالعه موردی با کسب اطلاعات از تعدادی از مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان گرگان دیدگاه آنها در خصوص عوامل موثر بر استقبال از طرح‌های اشتغال‌زا بررسی شده است. نتایج بیانگر این است که مهم‌ترین عوامل موثر بر استقبال مددجویان از طرح‌های اشتغال‌زا، شامل آگاهی مددجو از وجود طرح‌، تجربه خوب سایر مددجویان، مناسب بودن مدت بازپرداخت وام اشتغال، اعتماد و اطمینان مددجو نسبت به پرداخت وام، رسیدن به خودکفایی در زمان کوتاه، رضایت از روند آسان دریافت وام‌های اشتغال و ایجاد مهارت‌های کارآفرینانه در مددجو بودند. شفاف سازی و روشن کردن اهداف طرح‌های اشتغال‌زا برای مددجویان، دریافت ضمانت‌های قابل ارائه و راحت برای مددجویان وام گیرنده توسط بانک‌ها از جمله پیشنهادهای این مطالعه در راستای عوامل موثر بر استقبال از طرح‌های اشتغال‌زا توسط مددجویان ‌است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Role of Supportive Institutions on Development of Entrepreneurship: A Study on Job Creation Plans of Imam Khomeini Relief Foundation

چکیده [English]

Abstract2
One of significant approaches pursued by Imam Khomeini Relief Foundation is
to perform tasks leading to independence, self-confidence and enthusiastic to job,
so the increasing of such activities in the recent years compare to previous years
signifies its importance. The aim of these activities helps families’ income and
create complementary job in order to increase families’ welfare. Therefore,
studying the clients’ inclination towards the job creation plans of the Imam
Khomeini Relief Foundation, can figure out the extent of effectiveness of such
plans regarding the development of entrepreneurship for the poor groups. The
present study firstly seeks to examine the effects of micro-loans of Imam Khomeini
Relief Foundation on job creation via studying the theoretical foundations and
literature review. Then by the case study with data gathered from some of Gorgan’s
clients of the Imam Khomeini Relief Foundation, their views about inclining to job
creation plans are studied. The results show that the most significant factors for
inclination towards these plans include clients’ awareness of the plans, good
experience of other clients’ related to plans, appropriateness of deadlines for loan
repayments, clients’ trust on loan payment, reaching self-sufficiency in short-time
period, satisfaction about ease of loan payment and creation of entrepreneurship
skills in clients. The study provides some recommendation include clarification of
goals relating to the job creation plans and asking the clients for affordable bank
letters of guaranty.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Entrepreneurship
  • Clients
  • Imam Khomeini Relief Foundation
  • Job creation plans
  • self-sufficiency