نقش تعاونی‌های کشاورزی در توسعه و ترویج کارآفرینی

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی ترویج کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان و استاد مدعو دانشگاه پیام‌نور

2 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان

چکیده

توسعه و ترویج فرهنگ کار­آفرینی در بین مردم به خصوص قشر روستایی و کشاورزان از راهبرد­هایی است که امروزه اندیشمندان به آن تأکید ویژه­ای دارند. البته این راهبرد در گذشته نیز چه آگاهانه و چه غیر­آگاهانه مورد استفاده برخی دولت­ها بوده است. ضرورت پرداختن به مقوله حساس کار­آفرینی و نقش تعاونی­های کشاورزی در توسعه و ترویج آن در شرایط کنونی جامعه ایران بیش از پیش احساس می­شود. آنچه باعث اذعان همگان به اثر­بخشی این رویکرد در توسعه جوامع می­گردد، اثرات مثبت کار­آفرینی است. پژوهش حاضر، درصدد است تا نقش تعاونی­های کشاورزی در اقتصاد کشور، اشتغال، توسعه و ترویج کار­آفرینی و هم­چنین عوامل و شاخص­های مؤثر بر توسعه و ترویج کار­آفرینی از طریق تعاونی­ها را مورد توجه قرار دهد. نتایج حاصل از مطالعات وسیع و گسترده کتابخانه­ای و جستجو و بررسی منابع اینترنتی نشان داد که تعاونی­های کشاورزی می­توانند در اجرای فعالیت­های کارآفرینانه­ای از قبیل فعالیت­های تحقیقاتی، آموزشی و مشاوره­ای، تأمین منابع مالی، وسایل و امکانات تولید محصولات کشاورزی، تأمین وسایل مورد­نیاز برای صنایع دستی، و بازار­رسانی محصولات نقش مؤثری داشته باشند. علاوه بر این، از جمله مهم­ترین اقدامات و فعالیت­هایی که از طریق تعاونی­ها باعث ترویج کار­آفرینی می­شوند، شامل سازماندهی منابع و امکانات، احداث کارگاه، خطر­پذیری در فعالیت­های تولیدی، ایجاد خود­اشتغالی، خلاقیت و نو­آوری در کار، ایجاد اشتغال، پیش­بینی عرضه و تقاضا و شناسایی و برآورد نیاز­ها می­باشد.


کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of agricultural cooperatives in development and promotion of entrepreneurship

چکیده [English]

Abstract1
Development and promotion of entrepreneurial culture among people in
particular rural people and farmers is one the strategies that are particularly stressed
by the scholars. In the past, these strategies have been used by some governments
consciously or unconsciously. Necessity of considering the entrepreneurship as a
sensitive issue in Iranian society and the role of agricultural cooperatives in the
development and promotion of the entrepreneurship are perceived more than past.
What acknowledged the effectiveness of this approach in the development of the
communities are positive effects of entrepreneurship. The present study, which is a
review one, aims at both addressing the importance of entrepreneurship in the
cooperative sector, the role of agricultural cooperatives in country’s economy, in
employment, development and promoting of entrepreneurship, and identifying
factors and indicators affect the development and promotion of entrepreneurship
through cooperatives. The results showed that agricultural cooperatives can play a
significant role in entrepreneurial activities such as research and educational
activities, advisory services, access to credits, access to equipment and facilities of
agricultural productions, providing the necessary tools for handicrafts, and
marketing products. Moreover, the most important majors and activities that may
promote entrepreneurship through cooperatives includes organizing the resources
and possibilities, workplace establishment, risk-ability in productive activities, self-
employment, creativity and innovation at work, employment, predicting and
identifying supply, demand and needs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Agricalture
  • Cooperative
  • Promotion of Entrepreneurship
  • Development of Entrepreneurship