الگوی مفهومی ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان نظام آموزش عالی کشاورزی

نوع مقاله : علمی-مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری- دانشگاه رازی

2 دانشگاه رازی

چکیده

نرخ بالای بیکاری جوانان، بیانگر عدم بهره‌برداری از فرصت‌های موجود در راستای توسعۀ اقتصادی در سطوح ملی و جهانی است؛ دلیل این امر آن است که بیکاری جوانان اثرات طولانی-مدتی بر ثبات اشتغال و درآمد دارد. در این راستا، افزایش بیکاری در میان گروه‏های تحصیل‏کرده به‏‌خصوص فارغ‏التحصیلان نظام آموزش عالی کشاورزی ایران به یکی از بزرگترین مشکلات اجتماعی- اقتصادی کشور تبدیل شده است. این مسئله ضرورت توجه به مقولۀ کارآفرینی و ترویج آن در بین دانشجویان نظام آموزش عالی کشاورزی را بیش از پیش آشکار می‌سازد. در این راستا، مطالعۀ مروری- تحلیلی حاضر، با هدف طراحی الگوی مفهومی برای ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان نظام آموزش عالی کشاورزی انجام شد. برای این منظور ضمن بررسی مفهوم کارآفرینی، ترویج کارآفرینی و الگوهای ترویج کارآفرینی، یک الگوی مفهومی برای ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان نظام آموزش عالی کشاورزی طراحی شد. بر اساس الگوی طراحی شده، برای ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان کشاورزی بایستی بر روی عوامل بیرونی (عوامل انسانی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل زمینه‌ای- محیطی، عوامل شخصیتی- روان‌شناختی و عوامل جمعیت‌شناختی) و عوامل انگیزشی (نگرش نسبت به کارآفرینی، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده) در برنامه‌های آموزشی رسمی و غیر رسمی در نظام آموزش عالی کشاورزی توجه نمود. یافته‌های این مطالعه می‏تواند به برنامه‏ریزان نظام آموزش عالی کشاورزی ایران در جهت ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان کشاورزی کمک کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Conceptual Model for Promoting Entrepreneurship among Agricultural Students in Higher Agricultural Education System

چکیده [English]

Abstract1
High rates of youth unemployment represent a lost opportunity for critical
national and global economic development. Unemployment in youth has been
shown to have lifelong effects on income and employment stability. In this regards,
increasing rate of unemployment among the graduates of Iranian higher education
system, particularly the graduates of agricultural colleges has been developed into
one of the major socio- economic problems of the nation. Considering the
importance of entrepreneurship and its promotion in job related competencies of
graduates the present review- analytical study was conducted to designing a
conceptual model for promoting entrepreneurship among agricultural students in
the higher agricultural education systems. In this regards, this article discusses on
the entrepreneurship concept, promoting entrepreneurship and the models of
promoting entrepreneurship; designed a conceptual model for promoting
entrepreneurship among agricultural students in the higher agricultural education
systems. Based on the designed conceptual model, for the promoting
entrepreneurship among agricultural students should be focused on the exogenous
factors (human, cultural, social, contextual and demography factors) and
motivational factors (attitude toward entrepreneurship, subjective norms and
perceived behavioral control) in the higher agricultural education systems. The
finding of this study can contribute to the promoting entrepreneurship among
agricultural students for planner’s higher agricultural education system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Entrepreneurship
  • Promoting Entrepreneurship
  • Agricultural Education