موانع راه‌اندازی کسب‌و کارهای خرد روستایی (مطالعه زنان روستایی استان کرمانشاه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 گروه ترویج و اموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا، همدان، ایران

3 گروه ترویج و اموزش کشاورزی، دانشکه کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا، همدان، ایران

چکیده

کسب‌و‌کارهای خرد، فرصت مناسبی برای توانمندسازی زنان روستایی و ورود آنان به عرصه اشتغال هستند تا در تأمین معیشت خانواده و کاهش فقر روستا کمک نمایند. به‌همین دلیل تقویت کسب‌و‌کارهای کوچک زنان روستایی به‌عنوان راهکاری مؤثر در افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از‌همین‌رو، تحقیق حاضر با هدف شناسایی موانع کسب‌وکارهای خرد زنان روستایی در استان کرمانشاه و بر مبنای رویکرد کیفی به‌انجام رسید. مصاحبه نیمه‌ساختارمند به‌عنوان ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این تحقیق بود. روش تحلیل داده‌ها، تحلیل محتوای کیفی بود که با تحلیل متن مصاحبه با 14 نفر از زنان روستایی که دارای کسب‌و‌کار خرد و یا در‌شرف راه‌اندازی آن بوده‌اند، انجام شد. انتخاب افراد مورد مصاحبه به‌شیوۀ گلوله‌برفی صورت گرفت. نتایج نشان داد موانع اصلی راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای خرد زنان روستایی در استان کرمانشاه در 8 دسته تقسیم می‌شوند. این موانع به‌ترتیب بر اساس بیشترین فراوانی کدهای به‌دست آمده عبارت بودند از: موانع فرهنگی و اجتماعی (7/16 درصد)، مالی و اقتصادی (1/14 درصد)، سیاست‌گذاری و قانونی (3/13 درصد)، دولتی و نهادی (8/12 درصد)، فردی (8/12 درصد)، آموزشی و مهارتی (6/11 درصد)، مکانی و جغرافیایی (8/10 درصد)، و موانع خانوادگی (9/7 درصد). با‌توجه‌به نتایج به‌دست آمده از تحقیق، حمایت دولت در ساده‌سازی روند اخذ مجوز و دریافت بیمه، تدوین برنامه‌های آگاه‌سازی خانوادگی و محلی و تشویق مردان به همراهی و حمایت این برنامه‌ها، ایجاد و تقویت صندوق‌های خرد محلی، تسهیل روند برقراری ارتباط با بازارهای شهری و محلی، و ترویج همکاری‌های گروهی، به‌عنوان راهکارهای کاهش موانع کسب‌وکارهای خرد در بین زنان روستایی پیشنهاد می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Barriers to the Establishment of Rural Micro-Enterprises: A Study of Rural Women in Kermanshah Province

نویسندگان [English]

  • Mozhdeh Ketabi 1
  • Saeed Karimi 2
  • Reza Movahedi 3
1 Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture,, Bu- Ali Sina University, Hamedan, Iran
2 Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
3 Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

Micro-enterprises provide a significant opportunity for empowering rural women and facilitating their entry into the job market, thereby contributing to household livelihood and poverty reduction within rural areas. For this reason, strengthening small businesses among rural women is of paramount importance as an effective strategy for increasing employment and reducing unemployment. Consequently, the present study was conducted to identify the barriers to micro-enterprises for rural women in Kermanshah Province, using a qualitative approach. Semi-structured interviews served as the data collection tool for this research. Data analysis was performed through qualitative content analysis, based on the textual analysis of interviews with 14 rural women who either currently operate micro-enterprises or are in the process of establishing them. Participants were selected using a snowball sampling method. The results revealed that the main barriers to establishing micro-enterprises for rural women in Kermanshah Province can be categorized into eight groups. These barriers based on the highest percentages associated with the most frequently occurring codes were respectively: cultural and social barriers (16.7%), financial and economic barriers (14.1%), and policy and legal barriers (13.3%), governmental and institutional barriers (12.8%), individual barriers (12.8%), educational and skill-related barriers (11.6%), spatial and geographical barriers (10.8%), familial barriers (7.9%). Based on the findings, the following recommendations are suggested: government support in simplifying the licensing and insurance processes, developing family and community awareness programs, encouraging male involvement and support for these programs, establishing and strengthening local micro-finance funds, facilitating connections to urban and local markets, and promoting group collaborations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Small Businesses "
  • " Rural Women "
  • " Businesses Barriers "
  • " Empowerment "
  • " Entrepreneurship"