بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی و موفقیت کسب وکارهای تعاونی های تولید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه، دانشکده علوم انسانی، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران

2 گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان، ایران

چکیده

موفقیت کسب‌وکارهای تعاونی‌ها وابسته به رفتارهای فراتر از وظایف رسمی اعضا است که موجب افزایش اثربخشی سازمان می‌شود. این رفتارها نقش کلیدی در توسعه نظام نوین کشاورزی و توانمندسازی جوامع روستایی دارند. در همین راستا، تحقیق حاضر به بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی و موفقیت کسب‌وکارهای تعاونی‌های تولید در استان گلستان پرداخته است. تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و موفقیت کسب‌وکارهای تعاونی‌های تولید روستایی در استان گلستان پرداخته است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و جامعه آماری آن شامل ۱۹۶۱۲ عضو از ۴۸ تعاونی فعال تولید روستایی است. با استفاده از جدول کرجسی-مورگان، ۳۷۷ نفر به‌صورت طبقه‌ای تصادفی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای با روایی محتوایی تأییدشده توسط متخصصان بود. همچنین، شاخص‌های میانگین واریانس استخراج‌شده (AVE) و پایایی ترکیبی (CR) نشان‌دهنده روایی همگرا و پایایی مناسب ابزار بودند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS25 و برای تعیین رابطۀ بین متغیرها از مدل‌سازی معادلات ساختاری از طریق نرم‌افزار Smart PLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سابقه عضویت در تعاونی و سن افراد با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین رفتار شهروندی در گروه‌های جنسیت، وضعیت تأهل، شرکت در دوره‌های آموزشی و سطح تحصیلات، تفاوت معنی‌داری دارد. نتایج نشان داد نتایج نشان داد، رفتار شهروندی سازمانی با ضریب مسیر 451/0 تأثیر مثبت و معنی‌داری بر موفقیت کسب‌وکارهای تعاونی‌های تولید روستایی دارد. بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاداتی در راستای تقویت و بهبود عملکرد تعاونی‌های تولید روستایی با رویکرد رفتار شهروندی ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the relationship between organizational citizenship behavior and business success of production cooperatives

نویسندگان [English]

  • noyan naimian 1
  • ali roshanai 2
  • اسدی داود آبادی asadi davoudabadi 2
  • omid ali ahmadi 2
1 PhD Student in Economic Sociology and Development, Faculty of Humanities, Ashtian Branch, Islamic Azad University, Ashtian, Iran.
2 Department of Sociology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Ashtian Branch, Iran
چکیده [English]

The success of cooperative businesses depends on behaviors beyond the formal duties of members, which enhance the organization's effectiveness. These behaviors play a key role in developing a new agricultural system and empowering rural communities. In this context, the present study investigates the relationship between organizational citizenship behavior (OCB) and the success of rural production cooperatives in Golestan Province. This research is descriptive and survey-based, with a population of 19,612 members from 48 active rural production cooperatives. Using the Krejcie-Morgan table, a random stratified sample of 377 individuals was selected. The main data collection tool was a questionnaire with content validity verified by experts. Furthermore, the Average Variance Extracted (AVE) and Composite Reliability (CR) indices showed appropriate convergent validity and reliability of the tool. Data analysis was conducted using SPSS25, and Structural Equation Modeling (SEM) was employed to determine the relationship between variables through Smart PLS3 software. The results indicated a significant positive relationship between membership duration in the cooperative and the age of individuals with organizational citizenship behavior. Additionally, there were significant differences in organizational citizenship behavior based on gender, marital status, participation in training courses, and education level. The findings revealed that organizational citizenship behavior, with a path coefficient of 0.451, had a positive and significant impact on the success of rural production cooperatives. Based on these findings, suggestions were provided to strengthen and improve the performance of rural production cooperatives through organizational citizenship behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cooperative Business
  • Performance
  • Conscientiousness
  • Social Capital