توسعه یک چارچوب برای صادرات کارآفرینانه محصولات گلخانه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.

چکیده

صادرات کارآفرینانه محصولات گلخانه‌ای بخش مهمی از اقتصاد کشاورزی را در بر می‌گیرد که ناشی از تقاضای فزاینده برای محصولات تازه و شیوه‌های پایدار در بازارهای بین‌المللی است. هدف اصلی تحقیق حاضر، توسعه یک چارچوب برای صادرات کارآفرینانه در محصولات گلخانه‌ای است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و از نظر نوع روش نیز جزء تحقیقات کیفی است. قلمرو مکانی این تحقیق شهر ایلام است و تحقیق حاضر نیز در سه ماهه اول سال 1404 انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق، شامل خبرگان دانشگاهی، محققان آشنا با موضوع تحقیق و صاحبان گلخانه‌های صادرکننده در استان ایلام است. در این پژوهش برای انتخاب نمونه، از روش نمونه‌گیری گلوله برفی استفاده شده است و تا لحظه رسیدن به اشباع نظری نمونه‌گیری انجام شد که در نهایت تعداد 14 نفر مشارکت کردند. ابزار اصلی گردآوری داده‌های تحقیق، مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از تکنیک تحلیل تم استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان دادند که چارچوب صادرات کارآفرینانه محصولات گلخانه‌ای شامل 63 مضمون پایه، 19 مضمون سازمان دهنده و 8 مضمون فراگیر می‌باشد. هشت عامل اصلی در این چارچوب عبارتند از: توسعه زیرساخت‌ها، توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای، توسعه بازاریابی و برندسازی بین‌المللی، بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل، کارآفرینی محوری گلخانه‌ها، منابع و ظرفیت‌های داخلی، محیط حمایتی و تسهیل صادرات و کنترل استراتژیک. این چارچوب پیشنهادی می‌تواند زمینه را برای تصمیم‌گیران و ذی‌نفعان بخش گلخانه‌ای فراهم کند تا با شناسایی عوامل مؤثر و هماهنگی بین آن‌ها، گام‌های مؤثرتری در جهت توسعه پایدار و کارآفرینانه صادرات محصولات گلخانه‌ای بردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing a Framework for Entrepreneurial Export of Greenhouse Products

نویسنده [English]

  • vahid sharafi
Department of Management, Faculty of Management and Accounting, Hazrat Masoumeh University, Qom, Iran.
چکیده [English]

Entrepreneurial export of greenhouse products constitutes a significant part of the agricultural economy, driven by the increasing demand for fresh and sustainable products in international markets. The main objective of the present research is to propose a framework for the entrepreneurial export of greenhouse products. This study is applied in nature and qualifies as qualitative research in terms of methodology. The geographical scope of the research is the city of Ilam, and the study was conducted during the first quarter of 2025. The statistical population of this research includes academic experts, researchers familiar with the subject, and owners of exporting greenhouses in Ilam province. For sample selection, snowball sampling was employed, continuing until theoretical saturation was reached, resulting in a final participation of 14 individuals. The primary data collection tool used in the research was semi-structured interviews. The data were analyzed using thematic analysis techniques. The results of the study indicated that the framework for the entrepreneurial export of greenhouse products consists of 63 basic themes, 19 organizing themes, and 8 overarching themes. The eight main factors in this framework are: infrastructure development, development of greenhouse complexes, international marketing and branding development, improvement of transportation infrastructure, greenhouse-centric entrepreneurship, internal resources and capacities, supportive environment and facilitation of exports, and strategic control. This proposed framework could provide a basis for decision-makers and stakeholders in the greenhouse sector to identify influential factors and coordinate among them, enabling more effective steps towards sustainable and entrepreneurial development of greenhouse product exports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Greenhouse products
  • Export
  • Entrepreneurial export