بررسی تاثیر آموزش کارآفرینی بر هوشیاری کارآفرینانه با نقش میانجی خودکارآمدی کارآفرینانه(مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه پیام نور استان گلستان)

نوع مقاله : مقاله کامل علمی پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت و حسابداری و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

آموزش کارآفرینی با تقویت مهارت‌های فردی، شناخت فرصت‌های اقتصادی و افزایش انگیزه، نقشی اساسی در شکل‌گیری رفتارهای کارآفرینانه دارد و مورد توجه دانشگاه‌ها و سیاست‌گذاران قرار گرفته است.در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر هوشیاری کارآفرینانه با نقش میانجی خودکارآمدی کارآفرینانه انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی بوده که به صورت پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری را 5000 دانشجوی دانشگاه پیام نور استان گلستان تشکیل دادند که 357 نفر از آن‌ها مطابق با جدول کرجسی مورگان به عنوان تعداد نمونه به شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها، پرسشنامه است که اعتبار محتوایی آن بر اساس نظرات گروهی از خبرگان تأیید شد. به طوری که روایی همگرا با استفاده از مقدار AVE و سطح پایایی آن بر اساس دو مقدار ضریب آلفای کرونباخ و CR محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS25 و Smart PLS3 در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج نشان داد، آموزش کارآفرینی بر خودکارآمدی کارآفرینانه (000/0= ρ، 783/0=β و 643/30=t) و هوشیاری کارآفرینانه دانشجویان (000/0= ρ، 310/0=β و 246/5=t) تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. یافته‌ها نشان میدهد که خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان به‌طور مثبت با هوشیاری کارآفرینانه آن‌ها با ضریب مسیر 582/0، ارتباط معنی‌داری دارد. بر اساس نتایج ، برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی،‌‌ استارتاپ‌های دانشجویی، معرفی دانشجویان به کارآفرینان موفق و برگزاری جلسات منتورینگ، توسعه پلتفرم‌های آموزشی آنلاین، تمرکز بر مهارت‌های نرم و رهبری، تقویت مهارت‌های تصمیم‌گیری، شبیه‌سازی شرایط واقعی بازار برای دانشجویان، از مهم‌ترین پیشنهادات تحقیق است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of entrepreneurship education on social entrepreneurship intention with the mediating role of entrepreneurial social network (Case study: Students of Payam Noor University of Golestan Province)

نویسنده [English]

  • bita tabatabaeeamid
Department of Management, Accounting and Economics, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the important goals of universities is to prepare students to play an effective role in working life. Therefore, education researchers believe that educating students in the field of entrepreneurship can help solve the problem of graduate unemployment.
Despite the importance of social entrepreneurship today, research findings show that a small percentage of students engage in social entrepreneurial activities, so it is essential to identify factors affecting social entrepreneurship intention. Therefore, the aim of the present study was to investigate the effect of entrepreneurship education on social entrepreneurship intention with the mediating role of the social network of entrepreneurship. This study is applied in terms of its purpose and descriptive-analytical in terms of its nature and method, and is of a correlational type. The statistical population of the study included 5000 students of Payam Noor University of Golestan Province, the sample size was determined as 357 people according to the Krejci and Morgan table, and the simple random method was used for sampling. Data analysis was performed using the structural equation method with Smart pls3 software. The results of the research on students of Payam Noor University in Golestan Province showed that entrepreneurship education has a significant effect on students' entrepreneurial social network. Entrepreneurship social network has a significant effect on students' social entrepreneurship intention. Entrepreneurship education has a significant effect on students' social entrepreneurship intention. Entrepreneurship education has a significant effect on students' social entrepreneurship intention with the mediating role of students' entrepreneurial social network.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship Education
  • Social Entrepreneurship Intention
  • Entrepreneurship Social Network