شناسایی و اولویت‌بندی مولفه‌‌های تبیین‌کننده مشارکت فرشتگان کسب‌وکار در طرح‌های گردشگری روستایی با استفاده از رویکرد دلفی فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا

2 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی پایدار دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

3 عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران

10.22069/jead.2025.23166.1879

چکیده

امروزه صنعت گردشگری نقش کلیدی در توسعه اقتصادی-اجتماعی کشورها دارد. توسعه این صنعت مستلزم سرمایه‌گذاری بوده و فرشتگان کسب‌وکار می‌توانند نقش موثری در تامین مالی آن ایفا کنند. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی مولفه‌های تبیین‌کننده مشارکت فرشتگان کسب‌وکار در طرح‌های گردشگری روستایی با استفاده از رویکرد دلفی فازی بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از سرمایه‌گذاران و خبرگان حوزه کارآفرینی و گردشگری روستایی بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند 17 نفر آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب ‌شدند. در این پژوهش آمیخته، ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی بررسی متون و مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بود. نخست در بخش کیفی مولفه‌های تبیین‌کننده مشارکت فرشتگان کسب‌وکار در طرح‌های گردشگری روستایی شناسایی و سپس در بخش کمی با استفاده از تکنیک دلفی فازی اولویت‌بندی شدند. براساس نتایج بخش کیفی، 42 شاخص در قالب شش مولفه شناسایی شدند. نتایج بخش کمی نشان داد که عوامل محیطی به‌ویژه عدم ثبات ارزش پول ملی، تورم بیش‌ از حد و فساد در دستگاه‌های دولتی مرتبط نقش کلیدی در تصمیم‌گیری فرشتگان کسب‌وکار برای مشارکت در طرح‌های گردشگری روستایی دارند. همچنین، ارزش ایده کسب‌وکار و تناسب آن با محیط طبیعی، فرهنگی و اجتماعی منطقه در اولویت دوم قرار گرفت. قابلیت اقتصادی و سودآوری طرح، تیپ شخصیتی سرمایه‌گذار و سوگیری‌های ادراکی نیز به ترتیب در جایگاه‌های بعدی اولویت‌بندی شدند. این یافته‌ها می‌تواند به سیاست‌گذاران و سرمایه‌گذاران کمک کند تا با تمرکز بر بهبود عوامل محیطی، تقویت جذابیت ایده‌های کسب‌وکار و کاهش موانع ادراکی، بستر مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری در گردشگری روستایی فراهم کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification and Prioritization of Factors Explaining the Participation of Business Angels in Rural Tourism Projects Using the Fuzzy Delphi Approach

نویسندگان [English]

  • Saeid Karimi 1
  • Saba Ahmadi 2
  • Maryam Mahmoudi 3
1 Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Bu-Ali Sina University
2 PhD. student of Sustainable Agriculture Extension and education, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran
3 Seed and Plant Improvement Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization, Karaj, Iran
چکیده [English]

Today, the tourism industry plays a key role in the socio-economic development of countries. The development of this industry requires investment, and business angels can significantly contribute to its financing. The main objective of this study was to identify and prioritize the components explaining the participation of business angels in rural tourism projects using a fuzzy Delphi approach. The statistical population comprised investors and experts in entrepreneurship and rural tourism, with 17 individuals purposively selected as the sample. This mixed-method research utilized literature reviews and interviews for qualitative data collection and questionnaires for the quantitative phase. In the qualitative phase, factors influencing business angels’ participation in rural tourism projects were identified, and in the quantitative phase, the fuzzy Delphi technique was applied for prioritization. Based on the qualitative results, 42 indicators were identified under six components. The quantitative findings revealed that environmental factors, particularly the instability of the national currency value, hyperinflation, and corruption in relevant governmental institutions, play a pivotal role in business angels’ decision-making for participating in rural tourism projects. Additionally, the value of the business idea and its alignment with the region’s natural, cultural, and social environment ranked second in priority. Economic feasibility and profitability of the project, the personality traits of investors, and perceptual biases were ranked in subsequent positions, respectively. These findings can assist policymakers and investors in creating a suitable environment for attracting investments in rural tourism by focusing on improving environmental factors, enhancing the appeal of business ideas, and reducing perceptual barriers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Investment
  • Investor decision-making
  • Entrepreneurship
  • Rural tourism