تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی با نقش میانجی شور کارآفرینی و تعدیل‌کننده هوشیاری کارآفرینانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه جامع علمی کاربردی، سازمان مدیریت صنعتی، کرمانشاه، ایران.

2 گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی با نقش میانجی شور کارآفرینی و تعدیل‌کننده هوشیاری کارآفرینانه است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت توصیفی-پیمایشی از نوع علّی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان رشتۀ کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 1402-1403 بودند. تعداد جامعه آماری 1550 نفر بودند که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 308 نفر به شیوۀ روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌ها میدانی و ابزار موردنیاز استفاده پرسشنامه بود. روش تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها آمار توصیفی و مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از دو نرم‌افزار Spss26 و Amos24 بود. یافته‌ها نشان داد که آموزش کارآفرینی 58 درصد تغییرات حاصل از قصد کارآفرینی پاسخ می‌دهد. آموزش کارآفرینی به میزان 61 درصد تغییرات حاصل از شور کارآفرینی را پیش‌بینی می‌نماید و در نهایت شور کارآفرینی به میزان 10 درصد تغییرات حاصل از قصد کارآفرینی ار پاسخ می‌دهد. نتایج آزمون سوبل نشان داد که نقش میانجی شور کارآفرینی بین آموزش کارآفرینی با قصد کارآفرینی مورد تأیید قرار گرفت.همچنین هوشیاری کارآفرینی به عنوان نقش تعدیل‌گر بعد از اضافه شدن به آموزش کارآفرینی به میزان 43 درصد بر قصد کارآفرینی مؤثر واقع شد. نتایج نشان داد که آموزش کارآفرینی و شور کارآفرینی عوامل اثرگذار بر قصد کارآفرینی هستند. همچنین هوشیاری کارآفرینانه با نقش تعدیل‌گر باعث تقویت و بهبود قصد کارآفرینی شده است. پیشنهاد می‌شود که آموزش‌های تخصصی کارآفرینی به‌عنوان یک رویکرد کارآمد در دانشگاه اجرایی شود تا دانشجویان با مفاهیم کارآفرینی آشنا شوند و قصد و تمایل کارآفرینی در آن‌ها به وجود آید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of entrepreneurship education on entrepreneurial intention with the role of mediator of entrepreneurial passion and moderator of entrepreneurial vigilance

نویسندگان [English]

  • Seyed Reza Mousavi Fard 1
  • Nader Naderi 2
1 University of Applied Science and Technology, Industrial Management Organization, Kermanshah, Iran.
2 Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

The purpose of the present study is to investigate the effect of entrepreneurship education on entrepreneurial intention with the role of mediator of entrepreneurial passion and moderator of entrepreneurial vigilance. The statistical population was researchers in the agricultural field of Razi University of Kermanshah in the academic year 1402-1403. The statistical population was 1550 people, and the sample size was 308 people selected using the Morgan table using the simple random sampling method. The data collection method was fieldwork and the required tool was the use of a questionnaire. The data analysis method was descriptive statistics and structural equation modeling using two softwares, Spss26 and Amos24. The findings showed that entrepreneurship education responds to 58 percent of entrepreneurial intention. Entrepreneurship education predicts 61 percent of changes resulting from entrepreneurial passion, and finally entrepreneurial passion responds to 10 percent of changes resulting from entrepreneurial intention. The results of the Sobel test showed that the mediating role of entrepreneurial passion between entrepreneurship education and entrepreneurial intention was examined. Also, entrepreneurial awareness as a moderating role after being added to entrepreneurship education was found to have a 43% effect on entrepreneurial intention. The results showed that entrepreneurship education and entrepreneurial passion are influential factors on entrepreneurial intention. Also, entrepreneurial awareness with a moderating role strengthens and improves entrepreneurial intention. It is suggested that specialized entrepreneurship education is an efficient tool in executive universities so that students become familiar with the concepts of entrepreneurship and want entrepreneurship to arise in them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship Education
  • Entrepreneurial Intention
  • Entrepreneurial Passion
  • Entrepreneurial vigilance
  • Students
آزاد ارمکی، ا.، داودی، ع.، علیزاده، ا.ر. (1400). تأثیر آموزش کارآفرینی بر هوشیاری کارآفرینانه با نقش میانجی اثربخشی آموزش و آگاهی اقتصادی، فصلنامه پژوهش‌های علوم مدیریت، 3(8): 41-21.
پوروایی، ع.، محبوبی، م.ر، شریف‌زاده، م.ش. (1399). بررسی عوامل مؤثر بر قصد کارآفرینی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان)، مجله راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 7(14): 115-103.
حسینی‌نیا، غ.ح.، عطایی، پ.، یعقوبی‌فرانی، ا. (1396). ارزیابی مهارت‌ها و ویژگی‌های کارآفرینانۀ دانشجویان و تأثیر آن بر قصد کارآفرینی (مورد مطالعه: مراکز آموزش علمی- کاربردی مهارت)، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 19(73): 44-25.
حبیبی، ر.، اسدی، ز.، ملکی، ف. (1402). نقش اشتیاق کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه: نقش واسطه‌ای هوشیاری کارآفرینی، خودکارآمدی کارآفرینی و قصد کارآفرینی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز رشت)، فصلنامه پژوهش‌های کارآفرینی و نوآوری، 2(2): 19-1.
دروچی، ح.، تصوری، م. (1402). بررسی عوامل مؤثر بر قصد کارآفرینی در ایران و انگلستان با بررسی نقش میانجی‌گری اشتیاق، فصلنامه چشم‌انداز مدیریت صنعتی، 13(1): 140-79.
رضائی، م. (1398). رابطۀ بین خوش‌بینی و شور کارآفرینی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرسه، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 11(49): 160-145.
سلطانی، آ.، مهرابی، ع. (1399). رابطه علی آموزش با قصد کارآفرینی: نقش انگیزه‌های کارآفرینی، فصلنامه مطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی، 7(1): 206-189.
صفا، ل.، علم‌بیگی، ا.، غلامی، ح. (1395). اعتباریابی و پایایی‌سنجی مقیاس سنجش هوشیاری کارآفرینانه در میان دانش‌آموختگان شرکت‌های تجاری کشاورزی استان کرمان، فصلنامه پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، 1(9): 68-57.
طالبی، م.ر، الوانی، م.، محمودزاده، م.، عطایی، م. (1397). شناسایی ابعاد هوشیاری کارآفرینانه بر مبنای رویکرد پردازش اطلاعات انسانی، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 2(11): 240-221.
عبدالله‌زاده، غ.، عربیون، ا.، شریف‌زاده، م.، طلایی، م. (1394). ارزیابی محتوای دوره‌های آموزش کارآفرینی براساس فرآیند و رفتار کارآفرینی و کسب و کار، نشریه مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 2(3): 157-131.
فولادی، م.، باغبانی، ح. (1393). بررسی تأثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت کارآفرینی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان پیام نور شهرستان بیجار)، نشریه رشد فناوری، 10(39): 36-29.
کلانتری، ا.، نوری‌زاده، م.، عربیون، ا. (1398). شناسایی و سنجش عوامل تأثیرگذار بر قصد کارآفرینانه در دانشجویان مهندسی دانشگاه الزهرا، مجله پژوهش‌های میان رشته‌ای زبان، 1(1): 74-55.
گنابادی، ب.، عبداله‌زاده، غ.م. (1400). بررسی اثربخشی روش‌های آموزش کارآفرینی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، نشریه مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 8(3): 130-113.
مرادی، ع.، نخستین، ا.، ستاری، ص. (1399). بررسی عوامل زمینه‌ای در انتقال باورهای کارآفرینی به دانش‌آموزان هنرستان‌های کار دانش استان گیلان، فصلنامه پژوهش‌های برنامه‌ریزی آموزشی و درسی،  10(2): 76-51.
نائیجی، م.ج، ابراهیمی، ا. (1396). بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر دستگاه فکری کارآفرینانه: نقش میانجی خلاقیت و هوشیاری کارآفرینانه، فصلنامه مدیریت نوآوری، 6(1): 100-73.
نداف، م.، موسوی، س.ج. (1402). تأثیر حمایت ادراکی دانشگاه و اشتیاق کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان، نقش تعدیلگری نیاز به خودمختاری، نشریه مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاروزی، 10(2): 56-33.
نداف، م.، محمدی، س.، موسوی، س.ج. (1401). مدل‌سازی تأثیر اکوسیستم کارآفرینی بر قصد کارآفرینی: نقش میانجی خودکارآمدی، اشتیاق و هوشیاری کارآفرینی، فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 17(65): 82-53.
واعظی، ح، زیودار، م. (1400). تأثیر ابعاد هوشیاری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه؛ مطالعه موردی در نگرش دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان، زیست‌بوم نوآوری، 1(2): 61-47.
Anjum, T., Heidler, P., Amoozegar, A., Anees, R.T. (2021). The impact of entrepreneurial passion on the entrepreneurial intention; moderating impact of perception of university support. Administrative Sciences, 11(2), 45.
Abdul Halim, F., Rozi Malim, M., Hamdan, S.I., Salehan, A., Kamaruzzaman, F.S. (2019). Factors affecting entrepreneurial intention IKN students, Proceedings of the third international conference on computing, Mathematics and statistics: 545-554.
Baron, R.A. (2013). Enhancing entrepreneurial excellence: tools for making the possible real. Edward Elgar Publishing, USA.
Biraglia, A., Kadile, V. (2017). The role of entrepreneurial passion and creativity in developing entrepreneurial intentions: Insights from American homebrewers. Journal of small business management, 55(1), 170-188.
Buana, Y., Hidayat, D., Prayogi, B. (2017). The Effect of Entrepreneurship Education on Entrepreneurial Intention of University Students by Adopting Linan Model. Binus Business Review, 8(1): 67-75.
Bakhrudin, Hermawan, A, wati, M. (2024). The Effect of Entrepreneurship Education and Entrepreneurial Self-Efficacy on Entrepreneurial Intention of Students of Pondok Pesantren Mambaul Ulum Banyuwangi with Islamic Values As An Intervening Variable, Journal of Applied Business, Taxation and Economics Research, 3(4):354-365.
Chen, X.P., Yao, X., Kotha, S. (2009). Entrepreneur passion and preparedness in business plan presentations: apersuasion analysis of venture capitalists' funding decisions. Academy of management review, 52 (1), 199-241.
Campos, H. (2017). Impact of entrepreneurial passion on entrepreneurial orientation with the mediating role of entrepreneurial alertness for technology-based firms in Mexico, Journal of Small Business and Enterprise Development, 24(2): 353-374.
Cardon, M. S., Wincent, J., Singh, J., Drnovsek, M. (2009). The nature and experience of entrepreneurial passion. Academy of Management Review. 34(3): 511–532.
Doan, X.T., Phan, T. (2020). The impact of entrepreneurial education on entrepreneurial intention: The case of Vietnamese, Management Science Letters 10: 1787-1796.
Fretschner, M., Weber, S. (2013). Measuring and Understanding the Effects of Entrepreneurial Awareness Education. Journal of Small Business Management, 51 (3), 410–28.
Gozukara, I., Colakoglu, N. (2016). The Mediating Effect of Work Family Conflict on the Relationship between Job Autonomy and Job Satisfaction, Procedia - Social and Behavioral Sciences 229:253-266.
Hassan, A., Islam, B., Hussain, S.A. (2021). Individual entrepreneurial orientation, entrepreneurship education and entrepreneurial intention: The mediating role of entrepreneurial motivations, Industry and Higher Education, 1-16.
Heryadi, D., Amruddin, Mardizal, J., Syamsuri, Judijanto, L. (2024). The Effect of Entrepreneurship Education and Sociological on Student's Entrepreneurial Intention: The Perspective of Entrepreneurial Skills Theory and Social Capital Theory, Journal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan, 10(1): 157-168.
Helfat, C.E., Peteraf, M.A. (2015). Managerial cognitive capabilities and the microfoundations of dynamic capabilities, Strategic Management Journal, 36(6), 831-850.
Hu, R., Wang, L., Zhang, W., Bin, P. (2018). Creativity, proactive personality, and entrepreneurial intention: the role of entrepreneurial alertness. Frontiers in psychology, 9, 951.
Huyghe, A., Knockaert, M., Obschonka, M. (2016). Unraveling the “passion orchestra” in academia. J. Bus. Ventur. 31, 344–364.
Ingsih, K., Darmi Astuti, S., Riyanto, F., Perdana, T. (2024). Entrepreneurial Competence, Entrepreneurial Motivation, Entrepreneurial Self-Efficacy on Entrepreneurial Intention: Evidence Gen Z Student Indonesia, Tamansiswa Accounting Journal International, 12(1): 1-14.
Kirzner, I.M. (2009). The alert and creative entrepreneur: A clarification. Small Business Economics, 32(2), 145-152.
Karimi, S. (2019). The role of entrepreneurial passion in the formation of student’s entrepreneurial intentions. Applied Economics, 52(3), 331-344.
Martin, B.C., McNally, J.J., Kay, M.J. (2013). Examining the formation of human capital in entrepreneurship: A meta-analysis of entrepreneurship education outcomes. Journal of Business Venturing, 28(2), 211–224.
MdRasli, A., Rehman Khan, S., Malekifar, S., Jabeen, S. (2013). Factors affecting entrepreneurial intention among graduate students of Universiti Teknologi Malaysia. International journal of business and social science, 4 (2), 182-188.
Murnieks, C.Y., Cardon, M.S., Sudek, R., White, T.D., & Brooks, W.T. (2016). Drawn to the fire: The role of passion, tenacity and inspirational leadership in angel investing. Journal of Business Venturing, 31(4), 468-484.
Nabi, G., Walmsley, A., Linan, F., Akhtar, I. & Neame, C. (2016). Does entrepreneurship education in the first year of higher education develop entrepreneurial intentions? The role of learning and inspiration. Studies in Higher Education.
Nvello, R., Kalufve, N., Rengua, C., Nsolezi, M.J., Ngirwa, C. (2015). Effect of Entrepreneurship Education on the Entrepreneurial Behaviour: the case of Graduates in the higher learning institutions in tanzania. Asian journal of business management, 7(2): 37-42.
Nowinski, W., Haddoud, M.Y., Lancaric, D., Egerova, D., & Czegledi, C. (2019). The impact of entrepreneurship education, entrepreneurial self-efficacy and gender on entrepreneurial intentions of university students in the Visegrad countries. Studies in Higher Education, 44(2), 361-379.
Onyemaobi, N., Chinyere Amobi, S., Ngozi Lauretta, N. (2023). Effect of Entrepreneurship Education on Entrepreneurial Intention Of Business Education Students: The Roles Of Passion And Creativity, NAU Journal of Technology & Vocational Education, 8(2): 13-25.
Obschonka, M., Hahn, E. (2018). Personal agency in newly arrived refugees: The role of personality, entrepreneurial cognitions and intentions, and career adaptability. Journal of Vocational Behavior, 105, 173-184.
Roundy, P.T., Harrison, D.A., Khavul, S., Perez-Nordtvedt, L., McGee, J.E. (2018). Entrepreneurial alertness as a pathway to strategic decisions and organizational performance. Strategic Organization, 16(2), 192-226.
Rumangkit, S., Satria Hadi, A. (2023). The Impact Entrepreneurial Spirit on Technoprenurial Intention Based on Shane Theory, International Conference on Information Management and Technology (ICIMTech).
Soluk, J., Kammerlander, N., Darwin, S. (2021). Digital entrepreneurship in developing countries: The role of institutional voids, Technological Forecasting and Social Change, 170: 1-13.
Setiawan, A., Hafizah, A., Sapitri, D. (2024). The Impact of Entrepreneurship Education, Perceived Behavior Control, and Entrepreneurial Self-Efficacy on Pre-Service Teacher Candidates’ Entrepreneurial Intention, Al-Ishlah: Journal Pendidikan, 16(1): 387-397.
Sutrisno, S., Prabowo, H., & Kurniawan, B. (2023). The Effect of Entrepreneurship Education and Social Media on Student’s Entrepreneurial Intention: The Perspective of Theory of Planned Behaviour and Social Media Use Theory. Journal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 9(4): 1218.
Shirokova, G., Osiyevskyy, O., Bogatyreva, K. (2016). Exploring the intention-behavior link in student entrepreneurship: Moderating effects of individual and environmental characteristics. European management journal, 34 (4), 386-399.
Siddiqui, M.A. (2016). Entrepreneurial passion as mediator of the entrepreneurial self-efficacy and entrepreneurial performance, relationship: an empirical study in small medium businesses. J Entrepren Organiz Manag, 5 (3): 1-7.
Santos, S.C., & Liguori, E.W. (2019). Entrepreneurial self-efficacy and intentions: Outcome expectations as mediator and subjective norms as moderator. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 26(3), 400–415.
Santos, S.C., Cardon, M.S. (2019). What’s love got to do with it? Team entrepreneurial passion and performance in new venture teams. Entrepreneursh. Theor. Pract. 43, 475–504.
Tang, J., Kacmar, K.M.M., & Busenitz, L. (2012). Entrepreneurial alertness in the pursuit of new opportunities. Journal of Business Venturing, 27(1), 77-94.
Uy, M.A., Chan, K.Y., Sam, Y.L., Ho, M.H.R., Chernyshenko, O.S. (2015). Proactivity, adaptability and boundaryless career attitudes: The mediating role of entrepreneurial alertness. Journal of Vocational Behavior, 86, 115-123.