عوامل مؤثر بر توسعه فرصت های کارآفرینی گردشگری: مطالعه ای در مجموعه های سوارکاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.

10.22069/jead.2024.22820.1855

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل توسعه مجموعه های سوارکاری با تاکید بر فضاهای تفریحی و گردشگری می باشد. پژوهش با توجه به نحوة گردآوری داده‌ ها از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود. در مرحله کیفی، مصاحبه‌ های نیمه ساختار یافته با 19 نفر از خبرگان آشنا با مجموعه های سوارکاری که به روش نمونه‌گیری هدفمند و قضاوتی انتخاب شده‌اند بودند؛ انجام شد. که داده‌ها، از طریق روش کدگذاری باز و محوری تجزیه و تحلیل و در 81 نشان و 13 مفهوم طبقه‌بندی شدند. و در نهایت در مرحله کدگذاری انتخابی در مدل قرار گرفتند. در مرحله کمی جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران ومعاونین اداره کل ورزش جوانان و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، روسا و نایب روسای هیات های سوارکاری، معاونت فرهنگی–ورزشی شهرداری ها، مربیان و چابکسواران، کارکنان برگزاری کورس اسبدوانی، مدیران و کارکنان گردشگری (خدمات مسافرتی) استانهای هدف بودند که از بین آن ها تعداد 260 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه ای- در دسترس به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش در مرحله کمی تحقیق، پرسشنامه محقق‌ساخته بود. که روایی و پایایی آن در مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان داد؛ مولفه‌های کارآفرینی، درآمدزایی، بازاریابی، سرمایه‌گذاری، رسانه و تبلیغات، مردم محوری، پدیده‌های اجتماعی–فرهنگی، جشنواره‌ها، منابع انسانی، الگوی بومی، طرح آمایش سرزمین، زیرساختی–رفاهی و جاذبه‌ها در توسعه مجموعه های سوارکاری تاثیر معنی‌داری داشته‌اند. با توجه به اهمیت گردشگری ورزشی‌، مدیران و برنامه‌ریزان بخش گردشگری ورزش باید ‌اهتمام لازم را در جهت توسعه و بالندگی این صنعت از خود نشان دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Factors Influencing the Development of Entrepreneurial Opportunities in Tourism: A Study of Equestrian Centers

نویسندگان [English]

  • Elahe Ghinaghi
  • Zynalabedin Fallah
  • Taher Bahlake
  • Asra Askari
Department of Physical Education, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
چکیده [English]

Today, the tourism industry plays a critical role in the economies of countries by diversifying income sources. The economic potential and employment generation of sports tourism, particularly in the context of equestrian centers and horse racing, creates an inclination towards fostering entrepreneurship in Iran. This study aims to investigate the factors affecting the development of entrepreneurial opportunities within equestrian and horse racing complexes in the country. The research is descriptive-survey in nature and employs a mixed-methods approach. The statistical population comprises managers, trainers, and jockeys, from which 260 individuals were selected as a sample through stratified random sampling. A questionnaire served as the primary measurement tool, with its content validity confirmed by expert opinions. Additionally, the values obtained from the Average Variance Extracted (AVE) and Composite Reliability (CR) indicate appropriate convergent validity and reliability of the questionnaire. Data analysis was conducted using Structural Equation Modeling (SEM) and Partial Least Squares (PLS) through Smart PLS3 software. The results revealed that the macro environment has a significant positive impact on the development of entrepreneurial opportunities in equestrian centers and horse racing. Moreover, the path coefficients and corresponding t-values indicate a positive and significant effect of the micro environment on the development of entrepreneurial opportunities in equestrian complexes in the target provinces. The formulation of a comprehensive equestrian tourism plan, focusing on the entry of the private sector with inter-agency coordination, plays a crucial role in the development of entrepreneurial opportunities within equestrian centers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports Tourism
  • Horse Breeding
  • Equestrianism
  • Employment Generation