شناسایی عوامل پیش‌برندۀ استفاده از تأمین مالی جمعی در کارآفرینی اجتماعی؛ راهبردها و پیامدها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

2 گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

3 گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی. علی آباد کتول، ایران.

10.22069/jead.2024.22684.1843

چکیده

تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل پیش‌برندۀ استفاده از تأمین مالی جمعی در کارآفرینی اجتماعی حوزه سلامت، به دنبال ارائه راهبردها و پیامدهای حاصل از آن است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی- توصیفی بوده و به لحاظ ماهیت اکتشافی است. خبرگان کارآفرینی اجتماعی در حوزۀ تأمین مالی جمعی و خیرین سلامت، جامعه آماری تحقیق را تشکیل داده که 15 نفر از آن‌ها به عنوان تعداد نمونه به شیوۀ هدفمند و بر مبنای رسیدن به اشباع نظری مصاحبه‌ها انتخاب شدند. دسته‌بندی مصاحبه‌های صورت گرفته به شیوۀ استراوس و کوربین با رویکرد تئوری داده‌بنیاد انجام شد. به همین منظور برای کدگذاری و استخراج مفاهیم مصاحبه‌ها از نرم‌افزار Atlas.tiاستفاده شد. نتایج نشان داد ایجاد اعتماد، ارتباطات، بازاریابی و همکاری عوامل بسترساز تأمین مالی جمعی کارآفرینی اجتماعی در حوزه سلامت بودند. با توجه به نتایج به دست آمده، آگاهی و توانمندی‌های کارآفرینان بر اساس نیازهای جامعه، خلاءهای قوانین و مقررات و حمایت-های دولتی به ترتیب از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ای و مداخله‌گر در تأمین مالی جمعی نظام بهداشت و درمان ارزیابی شدند. شبکه‌سازی در سرمایه‌گذاری جمعی نظام سلامت، استفاده از پلتفرم‌های جمع‌آوری سرمایه مبتنی بر اینترنت و ابزارهای دیجیتالی، برگزاری دوره‌های آموزشی و تبلیغات محیطی، رسانه‌ای و مجازی، از مهم‌ترین راهبردهای تحقیق حاضر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification of the Driving Factors for the Use of Crowdfunding in Social Entrepreneurship: Strategies and Outcomes

نویسندگان [English]

  • fatemeh saeedi 1
  • majid nasiri 2
  • behzad shahrabi 3
1 Department of Entrepreneurship, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
2 Management Department, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
3 Department of Entrepreneurship, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
چکیده [English]

The present research aims to identify the driving factors that facilitate the use of crowdfunding in social entrepreneurship within the health sector, while also seeking to present the resultant strategies and outcomes. This study is categorized as applied-descriptive in terms of its objectives and is exploratory in nature. Social entrepreneurship experts in the field of crowdfunding and health philanthropy constitute the study population, from which 15 individuals were purposefully selected to reach theoretical saturation through interviews. The classification of the conducted interviews was carried out using the Strauss and Corbin methodology, with a grounded theory approach. For coding and extracting the concepts from the interviews, the software Atlas.ti was utilized. The results indicated that trust, communication, marketing, and collaboration were the foundational factors supporting crowdfunding in social entrepreneurship within the health sector. According to the findings, the awareness and capabilities of entrepreneurs based on community needs, along with the gaps in legal frameworks and governmental support, were identified as the most significant contextual and intervening factors influencing crowdfunding in the health system. Key recommendations from this research include fostering networking in health sector crowdfunding, utilizing internet-based fundraising platforms and digital tools, conducting training courses, and implementing environmental, media, and virtual advertising strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financing
  • Social Entrepreneurship
  • Healthcare System
  • Ground Theory