شناسایی عوامل پیش‌برندۀ استفاده از تأمین مالی جمعی در کارآفرینی اجتماعی؛ راهبردها و پیامدها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

2 گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

3 گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی. علی آباد کتول، ایران.

چکیده

تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل پیش‌برندۀ استفاده از تأمین مالی جمعی در کارآفرینی اجتماعی حوزه سلامت، به دنبال ارائه راهبردها و پیامدهای حاصل از آن است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی- توصیفی بوده و به لحاظ ماهیت اکتشافی است. خبرگان کارآفرینی اجتماعی در حوزۀ تأمین مالی جمعی و خیرین سلامت، جامعه آماری تحقیق را تشکیل داده که 15 نفر از آن‌ها به عنوان تعداد نمونه به شیوۀ هدفمند و بر مبنای رسیدن به اشباع نظری مصاحبه‌ها انتخاب شدند. دسته‌بندی مصاحبه‌های صورت گرفته به شیوۀ استراوس و کوربین با رویکرد تئوری داده‌بنیاد انجام شد. به همین منظور برای کدگذاری و استخراج مفاهیم مصاحبه‌ها از نرم‌افزار Atlas.tiاستفاده شد. نتایج نشان داد ایجاد اعتماد، ارتباطات، بازاریابی و همکاری عوامل بسترساز تأمین مالی جمعی کارآفرینی اجتماعی در حوزه سلامت بودند. با توجه به نتایج به دست آمده، آگاهی و توانمندی‌های کارآفرینان بر اساس نیازهای جامعه، خلاءهای قوانین و مقررات و حمایت-های دولتی به ترتیب از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ای و مداخله‌گر در تأمین مالی جمعی نظام بهداشت و درمان ارزیابی شدند. شبکه‌سازی در سرمایه‌گذاری جمعی نظام سلامت، استفاده از پلتفرم‌های جمع‌آوری سرمایه مبتنی بر اینترنت و ابزارهای دیجیتالی، برگزاری دوره‌های آموزشی و تبلیغات محیطی، رسانه‌ای و مجازی، از مهم‌ترین راهبردهای تحقیق حاضر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification of the Driving Factors for the Use of Crowdfunding in Social Entrepreneurship: Strategies and Outcomes

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Saeedi 1
  • Majid Nasiri 2
  • Behzad Shahrabi 3
1 PhD student, Entrepreneurship Department, Aliabad Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katul, Iran.
2 Management Department, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
3 Department of Entrepreneurship, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
چکیده [English]

The present research aims to identify the driving factors that facilitate the use of crowdfunding in social entrepreneurship within the health sector, while also seeking to present the resultant strategies and outcomes. This study is categorized as applied-descriptive in terms of its objectives and is exploratory in nature. Social entrepreneurship experts in the field of crowdfunding and health philanthropy constitute the study population, from which 15 individuals were purposefully selected to reach theoretical saturation through interviews. The classification of the conducted interviews was carried out using the Strauss and Corbin methodology, with a grounded theory approach. For coding and extracting the concepts from the interviews, the software Atlas.ti was utilized. The results indicated that trust, communication, marketing, and collaboration were the foundational factors supporting crowdfunding in social entrepreneurship within the health sector. According to the findings, the awareness and capabilities of entrepreneurs based on community needs, along with the gaps in legal frameworks and governmental support, were identified as the most significant contextual and intervening factors influencing crowdfunding in the health system. Key recommendations from this research include fostering networking in health sector crowdfunding, utilizing internet-based fundraising platforms and digital tools, conducting training courses, and implementing environmental, media, and virtual advertising strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financing
  • Social Entrepreneurship
  • Healthcare System
  • Ground Theory
اسدی، م.، شادنوش، ن.، و سهرابی، ط. (1401). مدل اکوسیستم کارآفرینی اجتماعی: نهاد کارآفرینی نمایندگان ساختمان­ها شهر تهران. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 14 (28)، 141-115.
جعفری، م.، مهدی­زاده، ح.، و شیری، ن. (1401). طراحی الگویی برای توسعه کارآفرینی اجتماعی در بین زنان روستایی: کاربرد نظریه داده­بنیان. فصلنامه روستا و توسعه، 25 (3)، 138-115.
چیت­سازان، هـ.، و پوربصیر، م. (1400). تبیین عوامل مؤثر بر قصد مشارکت مالی حامیان در پلتفرم­های تأمین مالی جمعی. نشریه توسعه کارآفرینی، 14 (4)، 618-599.
چیت­سازان، هـ..، کولجی، س.، و باقری، ا. (1398). شناسایی عوامل پیش­برنده استفاده از تأمین مالی جمعی توسط کارآفرینان (مورد مطالعه: صنعت گردشگری). نشریه توسعه کارآفرینی، 12 (1)، 40-21.
حسن­زاده سروستانی، ح.، تمیزی­فر، م.، سیمیاری، م.ر. (1397). تأمین مالی جمعی، الگویی مناسب جهت جذب مشارکت­های خیرین. نشریه تحقیقات مالی اسلامی، 8 (1)، 90-59.
حسین علیانی، م.، نعمتی، ن.، و باقرپور، ط. (1402). ارائه مدل استفاده بهینه از تأمین مالی جمعی توسط کارآفرینان ورزشی ایران مبتنی بر نظریه داده بنیاد. فصلنامه کارافن، 20 (2)، 524-503. 
شاهوند، س.، امیدی نجف آبادی، م.، و فرج اله حسینی، ج. (1401). الگوی پارادایمی توسعه کارآفرینی اجتماعی زنان روستایی با استفاده از تئوری بنیانی. نشریه جغرافیا و توسعه، 20 (69)، 182-152.
شفیعی نیک­آبادی، م.، و زارعی، ع.ا. (1396). اثربخشی تبلیغات شبکه­های الکترونیک اجتماعی. نشریه کاوش­های مدیریت بازرگانی، 9 (17)، 173-149.
عسگری مروت، ع.، عالی­پور، ح.، مهرنوش، م.، و بهرامی­گرو، م. (1399). ایده­های نوآورانه و اندیشه­های مجرمانه: مرز تأمین مالی جمعی و تأمین مالی تروریسم. مجله پژوهش حقوق کیفری، 9 (33)، 157-129.
فعله­کری، ز. (1400). واکاوی چالش­های کارآفرینی اجتماعی با رویکرد آموزشی: کسب­وکارهای سلامت­محور (مورد مطالعه: داروخانه­ها و تجهیزات پزشکی شهر کرمانشاه). فصلنامه پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5 (17)، 81-61.
کمالو، ح.، داوری، ع.، ابراهیمی سرو­علیا، و عزیزی، م. (1401). ارائه مدل تأمین مالی جمعی پروژه­های کارآفرینی در ایران. فصلنامه مدیریت نوآوری در سازمان­های دفاعی، 5 (4)، 100-81.
مصدق­راد، ع.م.، خدایاری، ر.، عباسی، م.، و کریمی، ف. (1400). راهکارهای تأمین مالی پایدار نظام سلامت ایران: یک مرور حیطه­ای. فصلنامه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 19 (2)، 156-137.
معزی، ا.ع.، چیت­ساز، ا.، و صادقی، ح. (1402). تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام، راهکارها و ساختارها. مجله پژوهش­های کارآفرینی و نوآوری، 2 (1)، 109-91.
منصوری، ا.، قادری، ا.، محمودزاده، م.، و کروبی، م. (1402). طراحی مدل کارآفرینی اجتماعی در صنعت گردشگری با تأکید بر کارآفرینی معلولین. فصلنامه گردشگری و توسعه، انتشار آنلاین: 10.22034/JTD.2023.388136.2749
یحیایی، م.، پورفخاران، م.ر.، ملکی، م.ح.، و ایزدی، ح. (1399). ارائه مدل عوامل مؤثر بر موفقیت پروژه­های تأمین مالی جمعی در حوزه سلامت. مجله دانشکده پزشکی، 63 (6)، 3035-3022. 
Akella, D., and Eid, N. (2023). Social entrepreneurs as servant leaders: Revealing the implied nature of power in servant leadership. In Research Anthology on Approaches to Social and Sustainable Entrepreneurship (pp. 901-922). IGI Global.
Amini, Z., Arasti, Z., and Bagheri, A. (2018). Identifying social entrepreneurship competencies of managers in social entrepreneurship organizations in healthcare sector. Journal of Global Entrepreneurship Research, 8 (1), 1-14.
Baber, H. (2022). Entrepreneurial and Crowdfunding Intentions of Management Students in South Korea. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 18 (1), 1-14.
Bacq, S., Geoghegan, W., Josefy, M., Stevenson, R., and Williams, T. A. (2020). The COVID-19 Virtual Idea Blitz: Marshaling social entrepreneurship to rapidly respond to urgent grand challenges. Business Horizons, 63 (6), 705-723.
Biswas, S. S., Ahad, M. A., Nafis, M. T., Alam, M. A., and Biswas, R. (2021). Introducing “α-Sustainable Development” for transforming our world: A proposal for the 2030 agenda. Journal of Cleaner Production, 321, 129030.
Bonnici, F. (2020). Why social entrepreneurs are critical to our response to and recovery from the COVID-19 crisis. In World Economic Forum: Cologny, Switzerland.
Dacin, P. A., Dacin, M. T., and Matear, M. (2010). Social entrepreneurship: Why we don't need a new theory and how we move forward from here. Academy of Management Perspectives, 24 (3), 37-57.
Dopelt, K., Mordehay, N., Goren, S., Cohen, A., and Barach, P. (2023). I Believe More in the Ability of the Small Person to Make Big Changes: Innovation and Social Entrepreneurship to Promote Public Health in Israel. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 13 (9), 1787-1800.
Farhoud, M., Shah, S., Stenholm, P., Kibler, E., Renko, M., and Terjesen, S. (2021). Social enterprise crowdfunding in an acute crisis. Journal of Business Venturing Insights, 15, e00211.
Gubik, A. S., and Vörös, Z. (2023). Why narcissists may be successful entrepreneurs: The role of entrepreneurial social identity and overwork. Journal of Business Venturing Insights, 19, e00364.
Grassi, L., and Fantaccini, S. (2022). An overview of Fintech applications to solve the puzzle of health care funding: State-of-the-art in medical crowdfunding. Financial Innovation, 8 (1), 84.
Hou, X., Wu, T., Chen, Z., and Zhou, L. (2022). Success factors of medical crowdfunding campaigns: Systematic review. Journal of Medical Internet Research, 24 (3), e30189.
Junge, L. B., Laursen, I. C., and Nielsen, K. R. (2022). Choosing crowdfunding: Why do entrepreneurs choose to engage in crowdfunding?. Technovation, 111, 102385.
Kidd, S. A., Kerman, N., Cole, D., Madan, A., Muskat, E., Raja, S., ... and McKenzie, K. (2015). Social entrepreneurship and mental health intervention: A literature review and scan of expert perspectives. International Journal of Mental Health and Addiction, 13 (6), 776-787.
Knox, M. W., Crawford, J., and Kelder, J. A. (2023). Developing authentic leadership and fostering social entrepreneurial innovation. In Research Anthology on Approaches to Social and Sustainable Entrepreneurship (pp. 86-109). IGI Global.
Kpokiri, E. E., Sri-Pathmanathan, C., Shrestha, P., Navaid, S., Wiwatpanit, T., Wijegunawardana, A., ... and Tucker, J. D. (2022). Crowdfunding for health research: a qualitative evidence synthesis and a pilot programme. BMJ Global Health, 7 (7), e009110.
Lee, B. X., Kjaerulf, F., Turner, S., Cohen, L., Donnelly, P. D., Muggah, R., ... and Gilligan, J. (2016). Transforming our world: implementing the 2030 agenda through sustainable development goal indicators. Journal of Public Health Policy, 37, 13-31.
Lehner, O. M. (2013). Crowdfunding social ventures: a model and research agenda. Venture Capital, 15 (4), 289-311.
Lehner, O. M., Harrer, T., and Quast, M. (2018). Legitimacy and discourse in impact investing: Searching for the Holy Grail. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2018, No. 1, p. 10935). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.
Liu, C., Ming, Y., Xiao, Y., Zheng, W., and Hsu, C. H. (2021). Finding the next interesting loan for investors on a peer-to-peer lending platform. IEEE Access, 9, 111293-111304.
Lublóy, Á. (2020). Medical crowdfunding in a healthcare system with universal coverage: an exploratory study. BMC Public Health, 20, 1-20.
Maseno, M., and Wanyoike, C. (2022). Social entrepreneurship as mechanisms for social transformation and social impact in East Africa an exploratory case study perspective. Journal of Social Entrepreneurship, 13 (1), 92-117.
Miller, T. L., Grimes, M. G., McMullen, J. S., and Vogus, T. J. (2012). Venturing for others with heart and head: How compassion encourages social entrepreneurship. Academy of Management Review, 37 (4), 616-640.
Mitra, P., Janssen, F., Hermans, J., and Kickul, J. (2022). Social entrepreneurial crowdfunding: Influence of the type of rewards and of prosocial motivation on the crowds’ willingness to contribute. Entrepreneurship & Regional Development, 34 (9-10), 1001-1024.
Ren, J., Raghupathi, V., and Raghupathi, W. (2020). Understanding the dimensions of medical crowdfunding: a visual analytics approach. Journal of Medical Internet Research, 22 (7), e18813.
Renwick, M. J., and Mossialos, E. (2017). Crowdfunding our health: economic risks and benefits. Social Science & Medicine, 191, 48-56.
Scuotto, A., Cicellin, M., and Consiglio, S. (2023). Social bricolage and business model innovation: a framework for social entrepreneurship organizations. Journal of Small Business and Enterprise Development, 30 (2), 234-267.
Spigel, B. (2016). Developing and governing entrepreneurial ecosystems: the structure of entrepreneurial support programs in Edinburgh, Scotland. International Journal of Innovation and Regional Development, 7 (2), 141-160.
Stenberg, K., Hanssen, O., Edejer, T. T. T., Bertram, M., Brindley, C., Meshreky, A., ... and Soucat, A. (2017). Financing transformative health systems towards achievement of the health Sustainable Development Goals: a model for projected resource needs in 67 low-income and middle-income countries. The Lancet Global Health, 5 (9), e875-e887.
Snyder, J., Zenone, M., Crooks, V., and Schuurman, N. (2020). What medical crowdfunding campaigns can tell us about local health system gaps and deficiencies: exploratory analysis of British Columbia, Canada. Journal of Medical Internet Research, 22 (5), e16982.
Young, M. J., and Scheinberg, E. (2017). The rise of crowdfunding for medical care: promises and perils. Jama, 317 (16), 1623-1624.
Zakharkin, O. O., Zakharkina, L. S., Pokhylko, S. V., and Kreshchik, O. S. (2019). Development of crowdfunding as an innovative method of social projects funding. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 2 (29), 509-517.