ارائه بیمه ی قیمتی به عنوان ابزاری برای توسعه کسب و کارهای کشاورزی؛رهیافت تحلیل متقارن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه اقتصادکشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران.

10.22069/jead.2024.22289.1816

چکیده

صنعت بیمه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های تأمین‌کننده منابع مالی بلندمدت و همچنین به‌دلیل نقش توزیع‌کنندگی ریسک آن نقش قابل توجهی را می‌تواند در توسعه فضای کسب‌وکار ایفا نماید. در ایران به‌دلیل عدم امکان استفاده از بیمه‌های رایج موجود در بخش‌کشاورزی در پوشش ریسک قیمت، مسئله طراحی قراردادهای بیمه‌ی قیمتی محصولات کشاورزی اهمیت می‌یابد. بیمه قیمتی، یک محصول جدید برای شرکت‌های بیمه است که می‌تواند به پوشش ریسک قیمت، توسعه کسب‌وکارهای کشاورزی، افزایش سرمایه‌گذاری در کشاورزی و رونق صنعت بیمه کمک شایانی نماید. هدف از انجام این مطالعه، بررسی ویژگی‌های مهم بیمه قیمتی از نظر بیمه‌گران بوده است. به این منظور، 45 پرسشنامه توسط کارشناسان شرکت‌های بیمه فعال مستقر در استان مازندران در سال 1402 تکمیل و با استفاده از روش تحلیل متقارن بررسی شد. نتایج به‌دست‌آمده از بررسی اهمیت نسبی ویژگی‌ها نشان داد که متغیر وجود فرانشیز (سهم بیمه‌گذار)، دارای بالاترین اهمیت‌نسبی است. براساس نتایج مطلوبیت هر ترکیب، مجموعه‌ی ویژگی‌های (وجود مخاطرات اخلاقی، وجود فرانشیز، عدم وجود قابلیت تخمین حق بیمه، وجود قابلیت به‌روزرسانی قیمت) اولین ترکیب محبوب و مجموعه‌ی ویژگی‌های (وجود مخاطرات اخلاقی، عدم وجود فرانشیز، وجود قابلیت تخمین حق بیمه، عدم وجود قابلیت به‌روزرسانی قیمت)، آخرین ترکیب محبوب از دیدگاه پاسخ‌دهندگان بوده است. براساس تحلیل انجام شده درباره اهمیت چهار ویژگی اصلی، ویژگی فرانشیز، مخاطرات اخلاقی، قابلیت تخمین حق بیمه و قابلیت به‌روزرسانی قیمت به‌ترتیب برای پاسخ‌دهندگان دارای اولویت هستند. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که میزان استقبال کلی کارشناسان و نمایندگان شرکت‌های بیمه استان مازندران در پذیرش بیمه قیمتی 56/68 درصد بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Providing the Price Insurance as a Tool for Agribusiness Development; Conjoint Analysis Approach

نویسندگان [English]

  • Somayeh Pasandideh
  • Foad Eshghi
  • Seyed Mojtaba Mojaverian
  • Mahsa Taslimi
Department of Agricultural Economics, Faculty of Agricultural Engineering, Sari University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Sari, Iran.
چکیده [English]

As one of the most important sectors providing long-term financial resources, the insurance industry can play a significant role in the development of the business environment due to its risk distribution role. The design of agricultural price insurance contracts is a critical issue since the Iranian agriculture sector is unable to employ ordinary insurance policies to cover price risk. Accepting price insurance, a recent option from insurance companies can help businesses mitigate price risk and foster the expansion of the insurance industry. Examining the essential elements of price insurance from the insurer's perspective is the aim of this study. Experts from insurance companies filled out 45 questionnaires for this purpose in February 2024, and the results were analyzed using the Conjoint Analysis approach. The variable of the existence of a franchise has the highest relative value, according to the results of the analysis of the relative importance of features. The combination (existence of a moral hazard, the existence of a franchise, the absence of the ability to estimate insurance premiums, and the existence of price update ability) is the first popular card, per the results of the utility analysis of each card. The last popular card from the respondents’ view was the combination (existence of moral hazard, absence of franchise, existence of ability to estimate insurance premium, and absence of ability to update pricing. The franchise, moral hazard, ability to estimate premium, and ability to update price are the four primary features that the respondents rate in terms of priority.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural crop insurance
  • Price insurance
  • Insurer
  • Risk