ارائه بیمه ی قیمتی به عنوان ابزاری برای توسعه کسب و کارهای کشاورزی؛رهیافت تحلیل متقارن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه اقتصادکشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران.

10.22069/jead.2024.22289.1816

چکیده

صنعت بیمه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های تأمین‌کننده منابع مالی بلندمدت و همچنین به‌دلیل نقش توزیع‌کنندگی ریسک آن نقش قابل توجهی را می‌تواند در توسعه فضای کسب‌وکار ایفا نماید. در ایران به‌دلیل عدم امکان استفاده از بیمه‌های رایج موجود در بخش‌کشاورزی در پوشش ریسک قیمت، مسئله طراحی قراردادهای بیمه‌ی قیمتی محصولات کشاورزی اهمیت می‌یابد. بیمه قیمتی، یک محصول جدید برای شرکت‌های بیمه است که می‌تواند به پوشش ریسک قیمت، توسعه کسب‌وکارهای کشاورزی، افزایش سرمایه‌گذاری در کشاورزی و رونق صنعت بیمه کمک شایانی نماید. هدف از انجام این مطالعه، بررسی ویژگی‌های مهم بیمه قیمتی از نظر بیمه‌گران بوده است. به این منظور، 45 پرسشنامه توسط کارشناسان شرکت‌های بیمه فعال مستقر در استان مازندران در سال 1402 تکمیل و با استفاده از روش تحلیل متقارن بررسی شد. نتایج به‌دست‌آمده از بررسی اهمیت نسبی ویژگی‌ها نشان داد که متغیر وجود فرانشیز (سهم بیمه‌گذار)، دارای بالاترین اهمیت‌نسبی است. براساس نتایج مطلوبیت هر ترکیب، مجموعه‌ی ویژگی‌های (وجود مخاطرات اخلاقی، وجود فرانشیز، عدم وجود قابلیت تخمین حق بیمه، وجود قابلیت به‌روزرسانی قیمت) اولین ترکیب محبوب و مجموعه‌ی ویژگی‌های (وجود مخاطرات اخلاقی، عدم وجود فرانشیز، وجود قابلیت تخمین حق بیمه، عدم وجود قابلیت به‌روزرسانی قیمت)، آخرین ترکیب محبوب از دیدگاه پاسخ‌دهندگان بوده است. براساس تحلیل انجام شده درباره اهمیت چهار ویژگی اصلی، ویژگی فرانشیز، مخاطرات اخلاقی، قابلیت تخمین حق بیمه و قابلیت به‌روزرسانی قیمت به‌ترتیب برای پاسخ‌دهندگان دارای اولویت هستند. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که میزان استقبال کلی کارشناسان و نمایندگان شرکت‌های بیمه استان مازندران در پذیرش بیمه قیمتی 56/68 درصد بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Providing the Price Insurance as a Tool for Agribusiness Development; Conjoint Analysis Approach

نویسندگان [English]

  • Somayeh Pasandideh
  • Foad Eshghi
  • Seyed Mojtaba Mojaverian
  • Mahsa Taslimi
Department of Agricultural Economics, Faculty of Agricultural Engineering, Sari University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Sari, Iran.
چکیده [English]

As one of the most important sectors providing long-term financial resources, the insurance industry can play a significant role in the development of the business environment due to its risk distribution role. The design of agricultural price insurance contracts is a critical issue since the Iranian agriculture sector is unable to employ ordinary insurance policies to cover price risk. Accepting price insurance, a recent option from insurance companies can help businesses mitigate price risk and foster the expansion of the insurance industry. Examining the essential elements of price insurance from the insurer's perspective is the aim of this study. Experts from insurance companies filled out 45 questionnaires for this purpose in February 2024, and the results were analyzed using the Conjoint Analysis approach. The variable of the existence of a franchise has the highest relative value, according to the results of the analysis of the relative importance of features. The combination (existence of a moral hazard, the existence of a franchise, the absence of the ability to estimate insurance premiums, and the existence of price update ability) is the first popular card, per the results of the utility analysis of each card. The last popular card from the respondents’ view was the combination (existence of moral hazard, absence of franchise, existence of ability to estimate insurance premium, and absence of ability to update pricing. The franchise, moral hazard, ability to estimate premium, and ability to update price are the four primary features that the respondents rate in terms of priority.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural crop insurance
  • Price insurance
  • Insurer
  • Risk
انجمن صنایع غذایی مازندران. (1398). خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران. https://www.irna.ir/news/83542740
حسین‌پور، م.، جمشیدی، م. ج.، کریمی، ح.، و بخشم، م. (1399). طراحی الگوی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد تفسیری ساختاری. فصلنامه مدیریت کسب‌و‌کار، 48 (12)، 118-94.
سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران. 1400. خبرگزاری مهر. https://www.mehrnews.com/news/5328988
رحمان سرشت، ح.، جلالپور، م.، ناصحی فر، و.، و خاشعی، و. (1401). الگوی تاب‌آوری کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط در مواجهه با قوی سیاه با تأکید بر محورهای درونی سازمان. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 12 (3)، 33-68.
رحمانی فیروزی، ر.، آقاجانی افروزی، ع. ا.، و احمدی فیروزجائی، ع. (1402). نوآوری در صنایع تبدیلی غذایی و کشاورزی کوچک و متوسط استان مازندران در شرایط همه‌گیری کووید-19. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی،10(19)، 146-161.‎
روشن‌‌فیاس، ا.، سپهوند، ر.، غلامی، ع.، و پیرزاد، ع. (1400). بررسی تاثیر نقش قابلیت‌های بازاریابی، نواوری و تحقیق و توسعه در ایجاد مزیت رقابتی محصول جدید در صنعت مواد غذایی. فصلنامه مدیریت کسب و کار، 51، 141-126
کرمی، ف.، رستمی، ف.، و گراوندی، ش. (1400). ارائه چارچوبی برای بازاریابی دیجیتال در کارآفرینی کشاورزی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 8 (1): 67-84.
صائب‌نیا، س.، و کریمی ، ف. (1399). بررسی تاثیر بیماری کرونا (کووید-19) بر عملکرد کسب‌و‌کار (مورد مطالعه: کسب‌وکارهای کوچک و متوسط استان اردبیل). فصلنامه چشم‌انداز حسابداری و مدیریت، 3 (24)، 83-93
منگلی، ن.، رضائی، ر.، و صفا ، ل. (1395). بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 3 (4)، 1-16.
مرادی، ع. (1399). نقش شبکه های اجتماعی در شکل‌گیری هراس اجتماعی و تغییر سبک زندگی ناشی از ویروس کرونا. مطالعه موردی شهر کرمانشاه، 12 (2)، 123-148.
Adam, N. A., & Alarifi, G. (2021). Innovation practices for survival of small and medium enterprises (SMEs) in the COVID-19 times: the role of external support. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 10(1), 15.
Alves, J. C., Lok, T. C., Luo, Y., & Hao, W. (2020). Crisis challenges of small firms in Macao during the COVID-19 pandemic. Frontiers of Business Research in China, 14, 1-23.
Ayush, G. K., Gowda, R., & Rakshith Gowda, K. M. (2020). A study on impact of covid-19 on digital marketing. Vidyabharati International Interdisciplinary Research Journal, 225-228.
Bagherzadeh, M., Markovic, S., Cheng, J., & Vanhaverbeke, W. (2019). How does outside-in open innovation influence innovation performance? Analyzing the mediating roles of knowledge sharing and innovation strategy. IEEE Transactions on Engineering Management, 67(3), 740-753.
Bahmani, A., & Aslani, F. (2021). Investigating the Effect of Entrepreneurial Orientation on Entrepreneurial Intention of Small and Medium Agricultural Businesses: The Mediating Role of Psychological Capital (Case Study: Paddy Farmers in Noor City). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 8(16), 78-85. [DOI:10.52547/jea.8.16.78]
Cefis, E., Bartoloni, E., & Bonati, M. (2020). Show me how to live: Firms' financial conditions and innovation during the crisis. Structural Change and Economic Dynamics, 52, 63-81.
Clark, C., Davila, A., Regis, M., & Kraus, S. (2020). Predictors of COVID-19 voluntary compliance behaviors: An international investigation. Global Transitions, 2, 76-82.
Ebersberger, B., & Kuckertz, A. (2021). Hop to it! The impact of organization type on innovation response time to the COVID-19 crisis. Journal of Business Research, 124, 126-135.
Juergensen, J., Guimón, J., & Narula, R. (2020). European SMEs amidst the COVID-19 crisis: assessing impact and policy responses. Journal of Industrial and Business Economics, 47, 499-510.
Galanakis, C. M., Rizou, M., Aldawoud, T. M., Ucak, I., & Rowan, N. J. (2021). Innovations and technology disruptions in the food sector within the COVID-19 pandemic and post-lockdown era. Trends in Food Science & Technology, 110, 193-200.
Gorzelany-Dziadkowiec, M. (2021). Covid-19: Business innovation challenges. Sustainability, 13(20), 11439.
Gunday, G., Ulusoy, G., Kilic, K., & Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on firm performance. International Journal of Production Economics, 133(2), 662-676.
Habiyaremye, A. (2021). Co-operative learning and resilience to covid-19 in a small-sized South African enterprise. Sustainability (Switzerland).
Hair Jr, J. F., Matthews, L. M., Matthews, R. L., & Sarstedt, M. (2017). PLS-SEM or CB-SEM: updated guidelines on which method to use. International Journal of Multivariate Data Analysis, 1(2), 107-123.
Hasanat, M. W., Hoque, A., Shikha, F. A., Anwar, M., Hamid, A. B. A., & Tat, H. H. (2020). The impact of coronavirus (COVID-19) on e-business in Malaysia. Asian journal of multidisciplinary studies, 3(1), 85-90.
Kline, R. B. (2016). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (4th ed.). New York, NY: The Guilford Press.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. 1970. Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30(3), 607-610.
Lee, S. M., & Trimi, S. (2021). Convergence innovation in the digital age and in the COVID-19 pandemic crisis. Journal of Business Research, 123, 14-22.
Markovic, S., Koporcic, N., Arslanagic-Kalajdzic, M., Kadic-Maglajlic, S., Bagherzadeh, M., & Islam, N. (2021). Business-to-business open innovation: COVID-19 lessons for small and medium-sized enterprises from emerging markets. Technological Forecasting and Social Change, 170, 120883.
Mehralian, M. M., & Khazaee, P. (2022). Effect of digital marketing on the business performance of MSMES during the covid-19 pandemic: The mediating role of customer relationship management. In 37th Digital Marketing and Customer Behavior Science Conference (2022).
Nah, F. F. H., & Siau, K. 2020. Covid-19 pandemic–role of technology in transforming business to the new normal. Springer International Publishing. 22, 585-600.
Nemlioglu, I., & Mallick, S. K. (2020). Do innovation-intensive firms mitigate their valuation uncertainty during bad times? Journal of Economic Behavior & Organization, 177, 913-940.
Onetti, A., Zucchella, A., Jones, M. V., & McDougall-Covin, P. P. (2012). Guest editor’s introduction to the special issue: entrepreneurship and strategic management in new technology-based companies. Journal of Management & Governance, 16, 333-336.
Rajapathirana, R. J., & Hui, Y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance. Journal of Innovation & Knowledge, 3(1), 44-55.
Saunila, M. (2020). Innovation capability in SMEs: A systematic review of the literature. Journal of Innovation and Knowledge. [DOI: 10.1016/j.jik.2019.11.002
Segal, S., & Gerstel, D. (2020). The Global Economic Impacts of COVID-19, Critical Questions, Center for Strategic and International Studies (CSIS).
Van Auken, H., Madrid-Guijarro, A., & Garcia-Perez-de-Lema, D. (2008). Innovation and performance in Spanish manufacturing SMEs. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 8(1), 36-56.
Van Auken, H. E., Fotouhi Ardakani, M., Carraherc, S., & Khojasteh Avorganid, R. (2021). Innovation among entrepreneurial SMEs during the COVID-19 crisis in Iran. Small Business International Review.