آینده‌پژوهی توسعه صادرات کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کارآفرین (مورد مطالعه: واحدهای صنایع غذایی در شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارافرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

10.22069/jead.2024.21979.1782

چکیده

امروزه در سراسر جهان توسعه صادرات کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کارآفرین نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و همچنین ایجاد اشتغال و نوآوری به‌ویژه در کشورهای کمتر توسعه‌یافته دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، آینده‌پژوهی توسعه صادرات کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کارآفرین واحدهای صنایع غذایی در شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه است. برای این منظور از رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) و با استفاده از روش دلفی فازی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه (آماری) این پژوهش شامل کلیه خبرگان در زمینه موضوع مورد مطالعه بودند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع گلوله برفی برای انتخاب مشارکت‌کنندگان استفاده گردید. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در فاز کیفی، شامل مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختارمند، بحث گروهی، یادداشت‌برداری میدانی و بررسی اسناد و مدارک و در فاز کمی شامل پرسشنامه محقق‌ساخته بود. داده‌ها در بخش کیفی با به‌کارگیری تکنیک تحلیل محتوا و در بخش کمی با استفاده از روش فازی تحلیل شدند. بر اساس یافته‌ها راهکارها به ترتیب اولویت شامل بررسی رفتار مصرف‌کنندگان در بازارهای هدف (963/0)، تحقیقات بازار (952/0)، تقویت تبلیغات بازاریابی (940/0)، جذب سرمایه‌گذاری (940/0)، توسعه زیرساخت‌ها (940/0)، پشتیبانی و مشوق‌های مناسب (930/0)، به‌روزرسانی تکنولوژی‌ (928/0)، افزایش سطح آگاهی (918/0)، اخذ مجوزها و عقد تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی (918/0)، حکمرانی مطلوب (906/0) و کنترل و نظارت (893/0) بودند. در یک جمع‌بندی، توسعه صادرات مستلزم شناخت کافی از رفتار مصرف‌کنندگان و بازارهای صادراتی است. بازبینی در سیاست‌گذاری‌ها در سطح کلان و افزایش سطح آگاهی و مهارت‌ها لازم در زمینه صادرات از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سطح خرد پیشنهاد می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Futures Studies of Export Development of Entrepreneurial SMEs (The Case of Food Industry Units in Kermanshah Province Industrial Towns Company)

نویسندگان [English]

  • Nader Naderi 1
  • Ehsan Khosravi 2
1 Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Economics and Entrepreneurship, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Economics and Entrepreneurship, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

Today, all over the world, the export development of entrepreneurial small and medium enterprises (SMEs) plays an important role in economic growth and development, as well as creating employment and innovation, especially in less developed countries. Therefore, the purpose of the present research was to futures studies of export development of entrepreneurial SMEs of food industry units in Kermanshah province's industrial estates company. For this purpose, a mixed approach was used using the fuzzy Delphi method. The study population (statistics) of this research included all experts. In this research the purposeful snowball sampling method was used. The data collection tools in the qualitative phase included in-depth, interviews; group discussions; field notes taking; and document review, and in the quantitative phase included questionnaires. The data were analyzed in the qualitative section using the content analysis technique and in the quantitative section using the fuzzy method. Based on the findings, the strategies, in order of priority, include Investigation of consumer’s behaviour in target markets (0.963), market research (0.952), strengthen of marketing advertisements (0.940), investment attraction (0.940), infrastructure development (0.940), appropriate support and incentives (0.930), updating technology (0.928), increasing the level of awareness (0.918), obtaining permits and concluding international agreements (0.918), good governance (0.906) and control and supervision (0.893). Export development requires sufficient knowledge of consumer’s behaviour and export markets. It is suggested to review the policies at the macro level and increasing the level of awareness and necessary skills in the field of export through holding training workshops at the micro level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • International Marketing
  • Food Industry Export
  • International Entrepreneurship
  • Export Barriers