آینده‌پژوهی توسعه صادرات کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کارآفرین (مورد مطالعه: واحدهای صنایع غذایی در شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارافرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

10.22069/jead.2024.21979.1782

چکیده

امروزه در سراسر جهان توسعه صادرات کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کارآفرین نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و همچنین ایجاد اشتغال و نوآوری به‌ویژه در کشورهای کمتر توسعه‌یافته دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، آینده‌پژوهی توسعه صادرات کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کارآفرین واحدهای صنایع غذایی در شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه است. برای این منظور از رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) و با استفاده از روش دلفی فازی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه (آماری) این پژوهش شامل کلیه خبرگان در زمینه موضوع مورد مطالعه بودند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع گلوله برفی برای انتخاب مشارکت‌کنندگان استفاده گردید. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در فاز کیفی، شامل مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختارمند، بحث گروهی، یادداشت‌برداری میدانی و بررسی اسناد و مدارک و در فاز کمی شامل پرسشنامه محقق‌ساخته بود. داده‌ها در بخش کیفی با به‌کارگیری تکنیک تحلیل محتوا و در بخش کمی با استفاده از روش فازی تحلیل شدند. بر اساس یافته‌ها راهکارها به ترتیب اولویت شامل بررسی رفتار مصرف‌کنندگان در بازارهای هدف (963/0)، تحقیقات بازار (952/0)، تقویت تبلیغات بازاریابی (940/0)، جذب سرمایه‌گذاری (940/0)، توسعه زیرساخت‌ها (940/0)، پشتیبانی و مشوق‌های مناسب (930/0)، به‌روزرسانی تکنولوژی‌ (928/0)، افزایش سطح آگاهی (918/0)، اخذ مجوزها و عقد تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی (918/0)، حکمرانی مطلوب (906/0) و کنترل و نظارت (893/0) بودند. در یک جمع‌بندی، توسعه صادرات مستلزم شناخت کافی از رفتار مصرف‌کنندگان و بازارهای صادراتی است. بازبینی در سیاست‌گذاری‌ها در سطح کلان و افزایش سطح آگاهی و مهارت‌ها لازم در زمینه صادرات از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سطح خرد پیشنهاد می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Futures Studies of Export Development of Entrepreneurial SMEs (The Case of Food Industry Units in Kermanshah Province Industrial Towns Company)

نویسندگان [English]

  • Nader Naderi 1
  • Ehsan Khosravi 2
1 Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Economics and Entrepreneurship, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Economics and Entrepreneurship, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

Today, all over the world, the export development of entrepreneurial small and medium enterprises (SMEs) plays an important role in economic growth and development, as well as creating employment and innovation, especially in less developed countries. Therefore, the purpose of the present research was to futures studies of export development of entrepreneurial SMEs of food industry units in Kermanshah province's industrial estates company. For this purpose, a mixed approach was used using the fuzzy Delphi method. The study population (statistics) of this research included all experts. In this research the purposeful snowball sampling method was used. The data collection tools in the qualitative phase included in-depth, interviews; group discussions; field notes taking; and document review, and in the quantitative phase included questionnaires. The data were analyzed in the qualitative section using the content analysis technique and in the quantitative section using the fuzzy method. Based on the findings, the strategies, in order of priority, include Investigation of consumer’s behaviour in target markets (0.963), market research (0.952), strengthen of marketing advertisements (0.940), investment attraction (0.940), infrastructure development (0.940), appropriate support and incentives (0.930), updating technology (0.928), increasing the level of awareness (0.918), obtaining permits and concluding international agreements (0.918), good governance (0.906) and control and supervision (0.893). Export development requires sufficient knowledge of consumer’s behaviour and export markets. It is suggested to review the policies at the macro level and increasing the level of awareness and necessary skills in the field of export through holding training workshops at the micro level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • International Marketing
  • Food Industry Export
  • International Entrepreneurship
  • Export Barriers
پورمیرزا، ح. ر.، روستا، ا.، حیدرزاده، ک.، و عبدالوند، م.ع. (1399). توسعه الگوی ارزیابی آمادگی صادرات برای شرکت­های کوچک و متوسط ایران. چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 19(41)،  101-79.
جلیلیان، ش. (1385). جهانی شدن یا جهانی سازی؟. علوم و فنون نظامی, 7 (3)، 148-136.
جلیلیان، ی.، میرا، س. ا.، و سیدکلالی، ن. (1401). ارائه مدل بهبود عملکردصادراتی شرکت‏ های صنایع غذایی در استان کرمانشاه با محوریت استراتژی لجستیک. مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 5 (3)، 155-137.
حاجی میررحیمی، س.د.، و موسوی داویجانی، س.ر. (1400). تأثیر سرمایه های انسانی و اجتماعی در رونق اقتصادی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کشاورزی استان البرز. فصلنامه مدیریت آموزش کشاورزی، 56(1)، 55 -33.
حسین پور، م.، جمشیدی، م. ج، کریمی، ح. و بخشم، م. (1399). طراحی الگوی عامل­های مؤثر بر موفقیت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد تفسیری ساختاری. مدیریت کسب‌وکار، 84 (1)، 94-118.
حمیدی زاده، م. ر.، و زرگران یزد، م. (1392). تبیین و ارزیابی میزان آمادگی شرکت­های کوچک و متوسط ایرانی برای ورود به بازارهای بین­المللی (مورد مطالعه: شرکت­های محصولات غذایی). توسعه کارآفرینی، 6 (2)، 155-174.
حیدریه، س. ع.، و لایق آهنی، ک. (1397). عوامل مؤثر بر صادرات نوآورانه و تأثیات آن بر عملکرد صادراتی. چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، تاکستان.
خسروی، ا.، نادری، ن.، رضایی، ب.، و آزادی، ح. (1400). بررسی مدل سازگاری رفتاری صاحبان کسب‌وکارهای حوزه گردشگری استان کرمانشاه در رویارویی با بحران کووید- 19. جغرافیا و پایداری محیط، 11 (1)،
55-72.
رحمانی، ع.، وزیری نژاد، ر.، احمدی نیا، ح.، و رضائیان، م. (1399). مبانی روش‌شناختی و کاربردهای روش دلفی: یک مرور روایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۹ (۵)، ۵۳۸-۵۱۵.
ستایش، ه.، معمارنژاد، ع.، هژبرکیانی، ک. و ترابی، ت. (1401). بررسی اثر کارگاه­های صنعتی کوچک و متوسط بر رشد ارزش­افزوده بخش صنعت در اقتصاد ایران. فصلنامه اقتصاد مالی، 16 (2)، 252-221.
ستایش، ه.، معمارنژاد، ع.، هژبر یکانی، ک. و ترابی، ت. (1398). تبیین عامل­های مؤثر بر رشد ارزش افزوده صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد ایران. دو فصلنامة مطالعات و سیاست­های اقتصادی، 6 (2)، 206-189.
شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه. (1402). آمار واحدهای تولیدی فعال و نیمه‌فعال شهرک‌های صنعتی استان. معاونت صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه.
عسگری، م. (1398). رقابت‌پذیری و صادرات بنگاه­های کوچک و متوسط ایران. نشریه علمی پژوهش­های اقتصاد صنعتی، 3 (8)، 60-43.
قاسمی داکدره، ب.، گودرزوند چگینی، م.، و چیرانی، ا. (1401). ارزیابی و تحلیل مؤلفه­های مؤثر بر عملکرد صادراتی شرکت­های کوچک و متوسط با استفاده از روش­های DMATEL فازی و ANP فازی (مورد مطالعه: شرکت­های صادرکننده محصولات غذایی و آشامیدنی ایران). مجله تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، 19 (4)، 111-89.
قنائی، م. ر. و ناظم بکائی، م. (1399). تأثیر قابلیت­های نوآوری محصول و قیمت­گذاری بر عملکرد صادراتی از طریق نقش میانجی مزیت رقابتی. سومین کنفرانس مهندسی صنایع، اقتصاد و مدیریت، 2 اسفندماه 1399، والنسیا- اسپانیا.
کرمی، ا.، گریفیتز، گ.، کرمی، ه. و یونس پور، ز. (1397). تأثیر گرایش کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکت‌های کوچک و متوسط. مدیریت کسب‌وکارهای بین­المللی، 1 (3)، 57-43.
کریمی الویجه، م. ر. و تاک، پ. (1398). تحلیل میزان آمادگی صادراتی شرکت­های کوچک و متوسط استان کرمانشاه. نشریه چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 19 (39)، 100-83.
گراوندی, ش. (1400). آینده پژوهی توسعه باغ‌ویلاها در اراضی زراعی (مطالعه موردی: شهرستان کرمانشاه). مدیریت اراضی، 9 (1)، 11-1.
گلشنی، ع. ا.، و قائدی، م. ر. (1392). روش فازی در پژوهش، پلی مابین روش‌های کمی و کیفی پژوهش. روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 4 (14)، 65-45.
محمدزاده، پ. و سجودی، س. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی بنگاه­های صنعتی ایران. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 3 (6)، 154-127.
موسی خانی، م. و شهروان مهر، ا.ح. (1394). ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎدرات در ﺑﻨﮕﺎه­ﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻏﺬاﯾﯽ اﺳﺘﺎن ﻗﺰوﯾﻦ- ﺑﺎ روﯾﮑﺮد MADM. مدیریت و توسعه، 23 (1)، 9-1.
مؤمنی، م. ر،. و خان گل زاده سنگرودی، ن. (1401). بررسی تاثیر مولفه های اقتصادی جهانی شدن بر توسعه اقتصادی در ترکیه (2021-2001). فصلنامه مطالعات بین‌ المللی، 19 (3)، 125-103.
نادری، ن.، خسروی، ا.، و کرمیان، ف. (1401). واکاوی راهکارهای توسعه بازار محصولات سالم و ارگانیک واحدهای صنایع غذایی استان کرمانشاه. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکارهای بین المللی، 5 (4)، 247-227.
Breckova, P. (2018). Export Patterns of Small and Medium Sized Enterprises. European Research Studies Journal, XXI (1), 43-51.
Falahat, M., Ramayah, T., Soto-Acosta, P., and Lee, Y. Y. (2020). SMEs internationalization: The role of product innovation, market intelligence, pricing and marketing communication capabilities as drivers of SMEs’ international performance. Technological Forecasting and Social Change, 152: 119908.
Kolbe, D., Frasquet, M. & Calderon, H. (2022). The role of market orientation and innovation capability in export performance of small- and medium-sized enterprises: a Latin American perspective. Multinational Business Review, 30 (2), 289-312.
Malca, O., Peña-Vinces, J., & J. Acedo, F. (2019). Export promotion programmes as export performance catalysts for SMEs: insights from an emerging economy. Small Business Economics, 55 (1), 831-851.
Pickernell, D., Jones, P., Thompson, P. & Packham, G. (2016). Determinants of SME exporting: insights and implications. International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 17 (1), 31-42.
Rua, O., França, A., Fernández Ortiz, R., (2018). Key drivers of SMEs export performance: the mediating effect of competitive advantage. Journal of Knowledge Management, 22 (2), 257–279.
Tesfom, G. (2006). A classification of export marketing problems of small and medium sized manufacturing firms in developing countries. International Journal of Emerging Markets, 1 (3), 262-281.