تحلیل راهبردی ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه ایلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

10.22069/jead.2024.20832.1672

چکیده

شواهد موجود نشان دهنده این است که تاکنون آموزش‌های کارآفرینی وارد نظام برنامه ریزی آموزشی دانشگاه ایلام نشده است. این پژوهش با هدف تحلیل راهبردی ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه ایلام انجام گرفته است. جامعه موردمطالعه اعضای هیئت‌ علمی، کارکنان و دانشجویان کارآفرینی در دانشگاه ایلام بودند که با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند گلوله برفی تعداد 19 نفر از این افراد مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه‌های عمیق و نیمهساختارمند بوده است. در این پژوهش از تکنیک SWOT و روش تحلیل محتوای جهت‌دار بهره گرفته ‌شده است. برای بررسی پایایی یافته‌ها، تحلیل‌های به‌دست آمده از داده‌های یادداشت‌ها، اسناد و مصاحبه‌ها، در اختیار مشارکت‌کنندگان در پژوهش قرار گرفت تا همسویی بین داده‌های خام با نتایج تأیید شود. نتایج بیانگر آن است که «وجود واحدهای درسی با عنوان کارآفرینی و واحدهای کارورزی در برخی از رشته‌ها»؛ مهم‌ترین نقطه قوت، «ضعف سرمایه‌گذاری در حوزه ترویج و آموزش کارآفرینی و زیرساخت‌های آن»؛ مهم‌ترین نقطه ضعف، «وجود مرز فعال با کشور عراق برای صادرات و واردات»؛ مهم‌ترین فرصت و «تأمین ناکافی بودجه لازم توسط دولت برای توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه دانشگاهیان» مهم‌ترین تهدید می‌باشد. دعوت از کارآفرینان هر رشته به‌عنوان یک رویکرد آموزشی و برقراری ارتباط میان دانشجویان و فعالان بازار هر یک از رشته‌های تحصیلی موجود در دانشگاه ایلام و اصلاح نظام پاداش‌دهی دانشگاه و امتیاز دادن به فعالیت‌های کارآفرینانه در ارتقاء و تبدیل وضعیت اعضای هیات ‌علمی، از پیشنهادهای این پژوهش است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Strategic analysis of promoting entrepreneurship among students of Ilam University

نویسندگان [English]

  • homayoon moradnezhadi
  • keyvan mahvar
  • nematolah shiri
Department of entrepreneurship and rural development, Faculty of Literature and Humanities, Ilam University, Ilam, Iran.
چکیده [English]

. Purpose of this research was strategic analysis of promoting entrepreneurship among students of Ilam University. The studied population was faculty members, staff and entrepreneurship students at Ilam University, and 19 of these people were studied using the purposeful snowball sampling method. The data collection tool was in-depth and semi-structured interviews. In this research, SWOT technique and directed content analysis method have been applied to identify strengths, weaknesses, opportunities and threats. To check the reliability of the findings, the analyses obtained from the data of notes, documents and interviews were provided to the participants in the research to confirm the alignment between the raw data and the results. The results show that "the existence of curricular units with the title of entrepreneurship and internship units in some fields" is the most important strength, "the weakness of investment in the field of promoting and teaching entrepreneurship and its infrastructure", the most important weakness is "the existence of an active border with Iraq for Export and import" is the most important opportunity and "insufficient funding by the government for the development of entrepreneurial activities of academics" is the most important threat .Inviting entrepreneurs of each discipline as an educational approach and establishing communication between students and market activists of each of the academic disciplines in Ilam University and reforming the university's reward system and giving points to entrepreneurial activities in improving and transforming the status of academic staff members are among the suggestions of this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial activities
  • Business skills
  • Competitive strategy