تحلیل راهبردی ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه ایلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

10.22069/jead.2024.20832.1672

چکیده

شواهد موجود نشان دهنده این است که تاکنون آموزش‌های کارآفرینی وارد نظام برنامه ریزی آموزشی دانشگاه ایلام نشده است. این پژوهش با هدف تحلیل راهبردی ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه ایلام انجام گرفته است. جامعه موردمطالعه اعضای هیئت‌ علمی، کارکنان و دانشجویان کارآفرینی در دانشگاه ایلام بودند که با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند گلوله برفی تعداد 19 نفر از این افراد مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه‌های عمیق و نیمهساختارمند بوده است. در این پژوهش از تکنیک SWOT و روش تحلیل محتوای جهت‌دار بهره گرفته ‌شده است. برای بررسی پایایی یافته‌ها، تحلیل‌های به‌دست آمده از داده‌های یادداشت‌ها، اسناد و مصاحبه‌ها، در اختیار مشارکت‌کنندگان در پژوهش قرار گرفت تا همسویی بین داده‌های خام با نتایج تأیید شود. نتایج بیانگر آن است که «وجود واحدهای درسی با عنوان کارآفرینی و واحدهای کارورزی در برخی از رشته‌ها»؛ مهم‌ترین نقطه قوت، «ضعف سرمایه‌گذاری در حوزه ترویج و آموزش کارآفرینی و زیرساخت‌های آن»؛ مهم‌ترین نقطه ضعف، «وجود مرز فعال با کشور عراق برای صادرات و واردات»؛ مهم‌ترین فرصت و «تأمین ناکافی بودجه لازم توسط دولت برای توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه دانشگاهیان» مهم‌ترین تهدید می‌باشد. دعوت از کارآفرینان هر رشته به‌عنوان یک رویکرد آموزشی و برقراری ارتباط میان دانشجویان و فعالان بازار هر یک از رشته‌های تحصیلی موجود در دانشگاه ایلام و اصلاح نظام پاداش‌دهی دانشگاه و امتیاز دادن به فعالیت‌های کارآفرینانه در ارتقاء و تبدیل وضعیت اعضای هیات ‌علمی، از پیشنهادهای این پژوهش است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Strategic analysis of promoting entrepreneurship among students of Ilam University

نویسندگان [English]

  • homayoon moradnezhadi
  • keyvan mahvar
  • nematolah shiri
Department of entrepreneurship and rural development, Faculty of Literature and Humanities, Ilam University, Ilam, Iran.
چکیده [English]

. Purpose of this research was strategic analysis of promoting entrepreneurship among students of Ilam University. The studied population was faculty members, staff and entrepreneurship students at Ilam University, and 19 of these people were studied using the purposeful snowball sampling method. The data collection tool was in-depth and semi-structured interviews. In this research, SWOT technique and directed content analysis method have been applied to identify strengths, weaknesses, opportunities and threats. To check the reliability of the findings, the analyses obtained from the data of notes, documents and interviews were provided to the participants in the research to confirm the alignment between the raw data and the results. The results show that "the existence of curricular units with the title of entrepreneurship and internship units in some fields" is the most important strength, "the weakness of investment in the field of promoting and teaching entrepreneurship and its infrastructure", the most important weakness is "the existence of an active border with Iraq for Export and import" is the most important opportunity and "insufficient funding by the government for the development of entrepreneurial activities of academics" is the most important threat .Inviting entrepreneurs of each discipline as an educational approach and establishing communication between students and market activists of each of the academic disciplines in Ilam University and reforming the university's reward system and giving points to entrepreneurial activities in improving and transforming the status of academic staff members are among the suggestions of this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial activities
  • Business skills
  • Competitive strategy
احمدپور­کریم­آبادی، ف.، بهمنی، ل.، و برکت، غ. (1401). ارائه مدل آموزش کارآفرینی در مدارس ابتدایی. نوآوری‌های مدیریت آموزشی، 17(3)،113-127.
احمدی، ح.، حسینی، س.، و امیدی­نجف‌آبادی، م. (1388). شناسایی برخی عوامل همبسته با ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 3(3)، 24-9.
امینی، ع. (1396). تحلیل اجمالی وضعیت بازار کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و ارائه اقدامات و راهکارهای لازم برای افزایش اشتغال آن‌ها. سازمان برنامه و بودجه کشور، امور اقتصاد کلان.
آقایی، ت.، تیمورنژاد، ک.، و اخوان هزاره، ف. (1396). بررسی کارآفرینی دانشگاهی از دید اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان نمونه‌ای از دانشگاه‌های بزرگ. برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 4(14)، 208-183.
بادسار، م.، رضایی، ر.، فتحی، س.، و قاسمی، م. (1395). نقش میانجی عزت‌نفس در تحلیل عوامل مؤثر بر قابلیت‌های کارآفرینی دانشجویان کشاورزی (مورد مطالعه: دانشگاه زنجان). علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 12(1)، 147-133.
باقری، م.، و کیانی، م. (1395). شناسایی جایگاه دانشگاه در آموزش و ارتقای قابلیت‌های کارآفرینی دانشجویان بر اساس رویکرد غربال‌گری فازی. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 22(4)، 67-43.
بخشی‌جهرمی، م.، کاووسی، ا.، معظمی، م.، و حسین­پور سعادت‌ابادی.، ج. (1401). تدوین الگوی توسعة فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(2)، 523-546.
بوکانی، ص.، سیدعباس‌زاده، م.، قلاوندی، ح.، و حسنی، م. (1397). تحلیل روابط چندگانه رهبری اثربخش و برنامه‌ریزی راهبردی با بهره‌وری نیروی انسانی در مراکز آموزش عالی استان آذربایجان غربی. مدیریت بهره‌وری، 12(45)، 69-31.
پرگو، م.، میرابی، و.، رشادت‌جو، ح.، و وظیفه‌دوست، ح. (1400). راهبردهای توسعه کارآفرینی در آموزش عالی در افق 1440 با رویکرد آینده‌پژوهی (موردمطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی). پژوهش­های مدیریت راهبردی، 27(82)، 133-158.
توکلی، ز.، شفیع‌آبادی، ع.، و نعیمی، ا. (1399). اثربخشی آموزش انیگرام بر یادگیری کارآفرینی و تصمیم‌گیری شغلی دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی در سال 96-95، کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و آموزشی. 17 تیرماه 1399،گرجستان، تفلیس.
حجازی، ا. (1393). ترویج کارآفرینی از طریق آموزش عالی، چالش‌ها و راهبردها. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، 1، 11-4.
حسینی، س.، طباییان، س.، و گودرزی، ر. (1397). چارچوبی برای توسعه کارآفرینی دانشگاهی در رشته‌های علوم انسانی در ایران. توسعه کارآفرینی، 11(4)، 679-661.
زارع داویجانی، ع.،، خانزادی، خ.،، نوه ابراهیم،ع.، و سلیمانی، ن. (1402). شناسایی عوامل موثر بر تضعیف کارآفرینی در دانش آموختگان دانشگاه های پیام نور استان تهران. فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش، (2)5، 194-168.
شیری، ن. (1395). طراحی الگوی ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان نظام آموزش عالی کشاورزی ایران. (رساله دکتری). دانشگاه رازی، دانشکده کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، شهرستان کرمانشاه.
شیری، ن.، میرک‌زاده، ع.، و زرافشانی، ک. (1394). الزامات ترویج کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشاورزی. کارآفرینی در کشاورزی، 2(2)، 122-105.
صبا، ع.ا.، نادری، ن.، رضایی، ب.، و محمدی‌فر، ی. (1402). ارائه مدلی پارادایمیک برای توسعه آموزش کارآفرینی در دانشگاه‌های نسل سوم؛ کاربست نظریه بنیانی. آموزش و مدیریت کارآفرینی، 2(1)، 59-74.
صالحی، ک.، و مرادی­پردنجانی، ح. (1394). نقش آموزش‌های دانشگاهی در توسعه قابلیت‌ها و فعالیت‌های کارآفرینی دانشجویان. پژوهش‌های مدیریت راهبردی، 21(57)، 81-57.
صوفی، ل.، و دیلمی، س. (1401). نقش آموزش کارآفرینی، خودکارآمدی و هنجارهای ذهنی بر قصد کارآفرینی در صنعت گردشگری (مورد مطالعه : بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ). گردشگری و اوقات فراغت، 7(13)، 65-51.
طهماسب‌زاده شیخلار، د.، پاشائی‌فخر، آ.، و کاشی، ف. (1400). نقش تفکر انتقادی و روحیه کارآفرینی در پیش‌بینی فرسودگی و اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان فنی و مهندسی. آموزش مهندسی ایران، 23(91)، 75-94.
طی‌نیا، م.‌، کریمی، آ.، پاداش، ح.، یزدانی، ح.، و کیهانی، م. (1401). واکاوی برنامه درسی کارآفرینی در مدارس با مطالعه تطبیقی مدارس 9 کشور اروپایی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 15(3)،501-518.
قراگوزلو، س.، ناطقی، ف.، و جلال­وندی، م. (1401). ارائۀ الگوی توسعة توان‌مندی کارآفرینی نسل جوان کشور در بستر برنامه‌ریزی درسی آموزش عالی. پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، 22(2)، 301-327.
فیضی، ش.، و رستمی، ف. (1402). آسیب‌شناسی نظام آموزش مهارتی در هنرستان کشاورزی شهرستان سنندج. آموزش و مدیریت کارآفرینی, 2(4)، 94-75.
غریب، ج.، خسروی‌پور، ب.، و مرادنژادی، همایون. (1402). کنکاشی پیرامون همسویی نظام برنامه ریزی درسی هنرستان‌های کشاورزی ایران با آموزش‌های کارآفرینی. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، در دست انتشار.
معتمد‌‌نیا، ز.، موحد‌‌محمدی، ح.، رضوانفر، ا.، علم بیگی، ا.، و مهدی‌زاده، ح. (1400). طراحی الگوی رشد اکوسیستم کارآفرینی در بستر نظام آموزش عالی کشاورزی. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، ۹ (۱۸)،۲۱-8.
مکی‌آل‌آقا، ب. (1386). نقش دانشگاه در توسعه کارآفرینی. فصلنامه اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی، 2(4)، 126ـ115.
نعیمی‌مجد، آ.، شهسواری‌علیوجه، ط.، و نعیمی‌مجد، م. (1399). هماهنگی استراتژی با اهداف توسعه پایدار SDGs: راهنمایی برای موسسات آموزش عالی و دانشگاها جهت رشد کارآفرینی، پنجمین کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی و آموزش و پرورش با محوریت توسعه پایدار، تهران.
Brixiová, Z., Ncube, M., and Bicaba, Z. 2015. Skills and Youth Entrepreneurship in Africa: Analysis with Evidence from Swaziland. World Development, 67, 11-26.
Deveci, Ä°SA, and Seikkula-Leino, J. 2018. A Review of Entrepreneurship Education in Teacher Education. Malaysian Journal of Learning and Instruction15(1), 105–148.
Fini, R., Grimaldi, R. and Meoli, A. 2020. The effectiveness of university regulations to foster science, based entrepreneurship. Research Policy, 25. 49(10): 1040–48.
Fischer, B. B., Schaeffer, P. R., Vonortas N. S., and Queiroz, S. 2018. Quality comes first: university-industry collaboration as a source of academic entrepreneurship in a developing country. The Journal of Technology Transfer, 43(2), 263-284.
Lahikainen, K., Kolhinen, J., Ruskovaara, E., and Pihkala, T. 2019. Challenges to the development of an entrepreneurial university ecosystem: The case of a Finnish university campus. Industry and Higher Education, 33(2), 96-107.
Nowiński, W., Haddoud, M. Y., Lančarič, D., Egerová, D., and Czeglédi, C. 2019. The impact of entrepreneurship education, entrepreneurial self-efficacy and gender on entrepreneurial intentions of university students in the Visegrad countries. Studies in Higher Education, 44(2): 361-379.
Saeed, S., Muffatto, M., and Yousafzai, S. 2014. A Multi-level Study of Entrepreneurship Education among Pakistani University Students. Entrepreneurship Research Journal, 4(3), 297-321.
Ward, A., Hernández-Sánchez, B. R., and Sánchez-García, J. C. 2019. Entrepreneurial potential and gender effects: the role of personality traits in university students’ entrepreneurial intentions. Frontiers in Psychology, 10, 1-18.
Salamzadeh, A., Salamzadeh, Y., and Daraei, M.R. 2011. Toward a Systematic Framework for an Entrepreneurial University: A Study in Iranian Context with an IPOO Model. Global Business and Management Research: An International Journal, 3(1), 31-37.
Welsh, D. H. B., Tullar, W. L., and Nemati, H. 2016. Entrepreneurship education: Process, method, or both? Journal of Innovation & Knowledge, 1(3), 125-132.