نقش قابلیت اینترنت اشیاء و شدت رقابت در رابطه بین گرایش کارآفرینی و نوآوری محصول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران.

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22069/jead.2024.22117.1794

چکیده

رقابت شدید و پیچیدگی بازارها منجر شده تا متغیر نوآوری یک امر کلیدی برای تداوم فعالیت شرکت‌ها محسوب شود. لذا شرکت‌ها برای کنترل این امر به سمت کارآفرینی و استفاده از فناوری‌های نوین گرایش پیدا کرده‌اند. بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیل‌گری قابلیت اینترنت اشیاء و شدت رقابت در رابطه بین گرایش کارآفرینی و نوآوری محصول در شرکت‌های دانش‌بنیان است. این پژوهش از انواع مطالعات کمی و کاربردی محسوب می‌شود. جامعه آماری شامل شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی در بخش فناوری زیستی، کشاورزی و مواد غذایی است. در این پژوهش، از فرمول کوکران برای برآورد نمونه بهره گرفته شده است و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است. قابل ذکر است که تعداد 177 داده قابل‌تحلیل از شرکت‌های مورد مطالعه دریافت شد. از سوی دیگر، روابط بین متغیرهای پژوهش با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری به صورت حداقل مربعات جزئی بررسی و تحلیل شدند. نتیجه فرضیه اول نشان داد که گرایش کارآفرینی به صورت مثبت و معنادار بر نوآوری محصول اثرگذار است. همچنین، بر اساس نتیجه فرضیه دوم، نقش تعدیل‌گر قابلیت اینترنت اشیاء در رابطه بین گرایش کارآفرینی و نوآوری محصول معنادار حاصل شد. از سوی دیگر، فرضیه سوم نشان داد که در شرایط رقابتی بالا نیز رابطه بین گرایش کارآفرینی و نوآوری محصول تقویت می‌شود. در نهایت، سهم این پژوهش ارائه یک مدل مفهومی جدید، پر کردن شکاف موجود و افزایش ادبیات موضوعی بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of IoT Capability and Competitive Intensity in Relationship between Entrepreneurial Orientation and Product Innovation

نویسندگان [English]

  • Mohammad Bashokouh Ajirloo 1
  • Hossein Rahimi Kolour 2
  • Younes Nikkhah 3
1 Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
3 Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Intense competition and complexity of markets have led to the innovation variable being considered a key issue for the continuation of firms' activities. Therefore, firms have turned to entrepreneurship and the use of new technologies to control it. Based on this, the aim of this research is to investigate the moderating role of internet of things (IoT) capability and competition intensity in the relationship between entrepreneurial orientation and product innovation in knowledge-based firms. This research is considered as quantitative and applied studies. The statistical population includes knowledge-based manufacturing firms in the field of biotechnology, agriculture and food. In this research, Cochran's formula was used to estimate the sample and a questionnaire was used to collect data. It should be mentioned that 177 analyzable data were received from the studied firms. On the other hand, relationships between the research variables were investigated and analyzed with the method of structural equation modeling in the form of partial least squares. The result of the first hypothesis showed that entrepreneurial orientation has a positive and significant effect on product innovation. Also, based on the result of the second hypothesis, moderating role of IoT capability in the relationship between entrepreneurial orientation and product innovation was found to be significant. On the other hand, the third hypothesis showed that the relationship between entrepreneurial orientation and product innovation is strengthened in high competitive conditions. Finally, the contribution of this research has been to provide a new conceptual model, fill the existing gap and increase the subject literature.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial
  • Internet of Things
  • Competition
  • Innovation
  • Agriculture Industry
حسینی، س.ص.، کرمی، ا.، نیکخواه، ی. (1397). مدل‌سازی معادلات ساختاری با SmartPLS V3: رویکرد پایان‌نامه‌نویسی و مقاله‌نویسی. چاپ اول، تهران: انتشارات اندیشه فاضل.
حقیقی‌نسب، م.، پازری، م.، و عدالتیان شهریاری، ج. (1399). طراحی شبکه ایجاد ارزش مشترک مبتنی بر نوآوری در اکوسیستم کارآفرینی فناوری. توسعه کارآفرینی، 13(4)، 541-560.
دلبازه، ح.، ساده، ا.، پقه، ع. (1400). بررسی الگوی مزیت رقابتی پایدار بر اساس قابلیت‌های کارآفرینی فناورانه در شرکت‌های تعاونی صنایع لبنی استان های مازندران و گلستان. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 8(1)، 85-104.
رضایی دولت‌آبادی، ح.و علیان، م. (1394). تأثیر گرایش کارآفرینانه و راهبرد رقابتی بر بازارگرایی در راستای بهبود عملکرد و ایجاد مزیت رقابتی پایدار. توسعه کارآفرینی، 8(1)، 81-100.
شفیعی، ف.، جمشیدی، ا. (1402). واکاوی سازه‌های توسعه کسب‌و‌کارهای نوپای کشاورزی ایران. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 10(2)، 121-139.
طباطبایی عمید، ب.، حسینی، م.، سمیعی، ر.، شریف‌زاده، م. (1398). طراحی الگوی کارآفرینی درون سازمانی مبتنی بر نوآوری باز در آموزش عالی. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 6(4)، 17-38.
کرمی‌فرد، ف.، رستمی قبادی، ف.، گراوندی، ش. (1400). ارائه چارچوبی برای بازاریابی دیجیتال در کارآفرینی کشاورزی. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 8(1)، 67-84.
گرامی، م.، زندیه، ح. (1399). تأثیر اینترنت اشیاء بر فرآیند نوآوری و خدمات در سازمان. فناوری اطلاعات و ارتباطات انتظامی، 1(1)، 49-66.
مسعودی، ا.، شاهین، آ. (1400). روابط ساختاری بین گرایش به کارآفرینی سبز و نوآوری سبز با نقش میانجی یادگیری زنجیره تأمین در شرکت‌های کوچک و متوسط. توسعه کارآفرینی، 14(3)، 521-539.
مظفری، م.م.، اجلی، م.، گرمه‌ای، ر. (1397). ارتباط گرایش به کارآفرینی، قابلیت بازاریابی و عملکرد شرکت با نقش تعدیل‌تر شدت رقابت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای. مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 7(27)، 59-102.
Agarwal, R., Animesh, A., & Prasad, K. (2009). Research note-social interactions and the “digital divide”: Explaining variations in internet use. Information Systems Research, 20(2), 277-294.
Ahmadi, M., & Osman, M.H.M. (2020). Exploitative dominant balanced ambidexterity solving the paradox of innovation strategies in SMEs. International Journal of Business Innovation and Research, 21(1), 79-107.
Akomea, S.Y., Agyapong, A., Aidoo, S.O., & Kyei, S.M. (2023). The roles of social capital, entrepreneurial orientation and competitive intensity in managerial capability and performance relationship: Evidence from an emerging market economy. Journal of Strategy and Management, 16(2), 341-361.
Al-Hyari, K. (2020). Lean bundles within Jordanian manufacturing SMEs and their effect on business performance. Problems and Perspectives in Management, 18(2), 302-315.
Almodovar, P., & Nguyen, Q.T. (2022). Product innovation of domestic firms versus foreign MNE subsidiaries: The role of external knowledge sources. Technological Forecasting and Social Change, 184(122000), 1-19.
Andrevski, G., Richard, O.C., Shaw, J.D., & Ferrier, W.J. (2014). Racial diversity and firm performance the mediating role of competitive intensity. Journal of Management, 40, 820-844.
Aryal, A., Liao, Y., Nattuthurai, P., & Li, B. (2020). The emerging big data analytics and IoT in supply chain management: A systematic review. Supply Chain Management, 25(2), 141-156.
Asad, M., & Kashif, M. (2021). Unveiling success factors for small and medium enterprises during COVID-19 pandemic. Arab Journal of Basic and Applied Sciences, 28 (1), 187-194.
Baghalzadeh, S.M., Keivani, A., Moehler, R.C., Jelodari, N., & Roshdi Laleh, S. (2022). Internet of things (IoT), building information modeling (BIM), and digital twin (DT) in construction industry: A review, bibliometric, and network analysis. Buildings, 12(10), 1-32.
Bello, O., & Zeadally, S. (2019). Toward efficient smartification of the Internet of Things (IoT) services. Future Generation Computer Systems, 92, 663-673.
Benitez, J., Arenas, A., Castillo, A., & Esteves, J. (2022). Impact of digital leadership capability on innovation performance: The role of platform digitization capability. Information & Management, 59(2), 103590.
Chen, Y., Wang, Y., Nevo, S., Benitez-Amado, J., & Kou, G. (2015). IT capabilities and product innovation performance: The roles of corporate entrepreneurship and competitive intensity. Information & Management, 52(6), 643-657.
Chung, E., & Lee, K. (2020). The necessity of anterior knowledge exchange activities for technological collaboration and innovation performance improvement. International Journal of Technology Management, 82(1), 66-96.
Clarysse, B., He, V.F., & Tucci, C.L. (2022). How the internet of things reshapes the organization of innovation      and entrepreneurship. Technovation, 118(102644), 1-5.
Cohen, W.M., & Levinthal, D.A. (1990). Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation. Administrative Science Quarterly, 35(1), 128-152.
Covin, J.G., & Wales, W.J. (2019). Crafting high-impact entrepreneurial orientation research: Some suggested guidelines. Entrepreneurship Theory and Practice, 43(1), 3-18.
Elidjen, A., Hidayat, A., & Abdurachman, E. (2022). The roles of gamification, knowledge creation, and entrepreneurial orientation towards firm performance. International Journal of Innovation Studies, 6(4), 229-237.
Feng, T., Huang, Y., & Avgerinos, E. (2018). When marketing and manufacturing de- partments integrate: The influences of market newness and competitive intensity. Industrial Marketing Management, 75, 218-231.
Ferreras-Mendez, J.L., Olmos-Penuela, J., Salas-Vallina, A., & Alegre, A. (2021). Entrepreneurial orientation and new product development performance in SMEs: The mediating role of business model innovation. Technovation, 108(102325), 1-13.
Gedajlovic, E., Cao, Q., & Zhang, H. (2012). Corporate shareholdings and organizational ambidexterity in high-tech SMEs: Evidence from a transitional economy. Journal of Business Venturing, 27(6), 652-665.
Giudice, M., & Straub, D. (2011). Editor’s comments: IT and entrepreneurism: An on-again, off-again love affair or a marriage? MIS Quarterly, 35(4), 3-8.
Haddud, A., DeSouza, A., & Khare, A. Lee, H. (2017). EXamining potential benefits and challenges associated with the Internet of Things integration in supply chains. Journal of Manufacturing Technology Management, 28(8), 1055-1085.
Haug, A., Wickstrom, K.A., Stentoft, J., & Philipsen, K. (2023). The impact of information technology on product innovation in SMEs: The role of technological orientation. Journal of Small Business Management, 61(2), 384410.
Hou, B., Hong, J., & Zhu, R. (2019). Exploration/exploitation innovation and firm performance: The mediation of entrepreneurial orientation and moderation of competitive intensity. Journal of Asia Business Studies, 13(4), 489-506.
Hosseini, S.S., Karami, A., & Nikkhah, Y. (2018). Structural equation modeling with SmartPLS V3: The approach to thesis writing and essay writing. First Edition, Tehran: Andisheh Fazel Publications. [In Persian].
Jaworski, B.J., & Kohli, A.K. (1993). Market orientation: Antecedents and consequences. Journal of Marketing, 57(3), 53-70.
Kißkalt, D., Fleischmann, H., Kreitlein, S., Knott, M., & Franke, J. (2018). A novel approach for data-driven process and condition monitoring systems on the example of mill-turn centers. Production Engineering, 12(3), 525-533.
Majeed, M.T., & Ayub, T. (2018). Information and communication technology (ICT) and economic growth nexus: A comparative global analysis. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 12(2), 443-476.
Manavalan, E., & Jayakrishna, K. (2019). A review of internet of things (IoT) embedded sustainable supply chain for industry 4.0 requirements. Computers & Industrial Engineering, 127, 925-953.
Munoz-Pascual, L., Curado, C., & Galende, J. (2019). The triple bottom line on sustainable product innovation performance in SMEs: A mixed methods approach. Sustainability. 11(6), 1-22.
Ndubisi, N.O., Dayan, M., Yeniaras, V., & Al-hawari, M. (2019). The effects of complementarity of knowledge and capabilities on joint innovation capabilities and service innovation: The role of competitive intensity and demand uncertainty. Industrial Marketing Management, 89, 196-208.
Qalati, S.A., Ostic, D., Sulaiman, M.A.B.A., Gopang, A.A., & Khan, A. (2022). Social media and SMEs’ performance in developing countries: Effects of technological- organizational-environmental factors on the adoption of social media. SAGE Open, 12(2), 1-13.
Rezaee, N., Zanjirchi, S.M., Jalilian, N., & Hosseini Bamakan, S.M. (2023). Internet of things empowering operations management; A systematic review based on bibliometric and content analysis. Telematics and Informatics Reports, 11(100096), 1-14.
Salehi, M., Fahimi, M.A., Zimon, G., & Homayoun, S. (2022). The effect of knowledge management on intellectual capital, social capital, and firm innovation. Journal of Facilities Management, 20(5), 732-748.
Sanchez, R. (1995). Strategic flexibility in product competition. Strategic Management Journal, 16(S1), 135-159.
Song, W., Wang, G.Z., & Ma, X. (2020). Environmental innovation practices and green product innovation performance: A perspective from organizational climate. Sustainable Development, 28 (1), 224-234.
Syafrudin, M., Alfian, G., Fitriyani, N.L., & Rhee, J. (2018). Performance analysis of IoT-based sensor, big data processing, and machine learning model for real-time monitoring system in automotive manufacturing. Sensors, 18(9), 1-24.
Ta’Amnha, M.A., Magableh, I.K., Asad, M., & Al-Qudah, S. (2023). Open innovation: The missing link between synergetic effect of entrepreneurial orientation and knowledge management over product innovation performance. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 4(9), 1-10.
Upadhyay, N., Upadhyay, S., Al-Debei, M.M., Baabdullah, A.M., & Dwivedi, Y.K. (2023). The influence of digital
entrepreneurship and entrepreneurial orientation on intention of family businesses to adopt artificial intelligence: examining the mediating role of business innovativeness. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 29(1), 80-115.
Vaio, A.D. (2022). Sustainable entrepreneurship impact and entrepreneurial venture life cycle: A systematic literature review. Journal of Cleaner Production, 378, 134469.
Wang, G., Dou, W., Zhu, W., & Zhou, N. (2015). The effects of firm capabilities on external collaboration and performance: The moderating role of market turbulence. Journal of Business Research, 68(9), 19281936.
Xia, Y., Xu, Q., Li, S., Tang, R., & Du, P. (2023). Reviewing the peer-to-peer transactive energy market: Trading environment, optimization methodology, and relevant resources. Journal of Cleaner Production, 383(5), 135441.
Yu, X., Nguyen, B., & Chen, Y. (2016). Internet of things capability and alliance: Entrepreneurial orientation, market orientation and product and process innovation. Internet Research, 26(2), 402-434.
Zhao, J. (2023). Coupling open innovation: Network position, knowledge integration ability, and innovation performance. Journal of the Knowledge Economy, 14, 1538-1558.
Zuhaib, Z., Wenyuan, L., Sulaiman, M.A.B.A., Siddiqu, K.A., & Qalati, S.A. (2022). Social entrepreneurship orientation and enterprise fortune: An Intermediary role of social performance. Frontiers in Psychology, 12, 1-17.