تبیین عملکرد کسب‌‌و‌کارهای کوچک و متوسط بر اساس رویکرد نوآوری در شرایط همه‌گیری کووید-19 (مورد مطالعه: صنایع غذایی استان مازندران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت کارآفرینی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

3 بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویجی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی،

10.22069/jead.2024.21929.1779

چکیده

همه‌گیری کووید-19 عملکرد صنایع غذایی کوچک و متوسط را نیز مانند سایر کسب‌و‌کارها تحت‌الشعاع خود قرار داد. با توجه به نقش محوری نوآوری در شرایط بحرانی و همچنین، نقش حیاتی صنایع غذایی کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی، پژوهش حاضر با هدف تبیین عملکرد صنایع غذایی کوچک و متوسط مازندران بر اساس رویکرد نوآوری در شرایط کووید-19 به اجرا درآمد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات علّی است که از پارادایم تحقیق کمی و روش پیمایش میدانی بهره گرفت. جامعه آماری شامل 500 صنایع غذایی کوچک و متوسط بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی217 کسب‌وکار به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه طیف لیکرت پنج گزینه‌ای بود که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از نظر گروهی از متخصصان و محاسبه تتای ترتیبی تأیید شد. برای تحلیل توصیفی و استنباطی داده‌ها به ترتیب از SPSS26 و Smart-PLS3 بهره گرفته شد. نتایج نشان داد نوآوری سازمانی در مقایسه با دیگر اشکال نوآوری، نقش برجسته‌تری در تبیین عملکرد داشت. به علاوه، شواهد نشان داد که اگر یک کسب‌و‌کار دارای قابلیت نوآوری قابل قبولی باشد، این قابلیت از طریق بهبود وضعیت نوآوری به بهبود عملکرد نوآورانه می‌انجامد و این به نوبه خود نیز به بهبود عملکرد تولید، بازار و مالی در شرایط بحرانی منجر می‌شود. لذا، از کارگزاران و صاحبان کسب‌و‌کارها انتظار می‌رود برای بقا و رشد کسب‌وکارها و همچنین بهبود عملکرد نوآورانه آنها در شرایط بحران در ابتدا بر بهبود قابلیت نوآوری متمرکز و در گام بعدی بر ارتقای نوآوری سازمانی متمرکز شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the Small and Medium Businesses’ Performance based on the Innovation Approach during Covid-19 Pandemic (Case Study: Food Industries of Mazandaran Province)

نویسندگان [English]

  • Roghayeh Rahmani Firouzi 1
  • Ali Akbar Aghajani Afrouzi 2
  • Ali Ahmadi Firouzjaie 3
1 Department of Entrepreneurship Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Department of Business Management,, Payame Noor University, Tehran, Iran
3 Social and Extension Research Department, Mazandaran Agricultural Research and Natural Resource and Education Center, AREEO, Sari, Iran
چکیده [English]

The covid-19 pandemic overshadowed the performance of small and medium food industries as well as other businesses. Considering the central role of innovation in critical conditions and also the vital role of small and medium food industries in economic development, the current research was carried out with the aim of explaining the performance of small and medium food industries in Mazandaran based on the innovation approach during Covid-19 pandemic. The current research is a causal studiy that used the quantitative research paradigm and field survey method. The statistical population included 500 small and medium food industries in Mazandaran. 217 businesses were selected as a sample based on the table of Krejci and Morgan and by random sampling method. The data collection tool was a five-option Likert scale questionnaire and its reliability was confirmed by calculating ordinal theta coefficient (θ= 0.831). SPSS26 and Smart-PLS3 were used for descriptive and inferential data analysis, respectively. The results showed that organizational innovation had a more prominent role in explaining performance compared to other forms of innovation. In addition, the evidence showed that if a business has an acceptable innovation capability, this capability leads to improved innovative performance through improved innovation status, and this in turn results in improved production, market and financial performance in critical conditions. Therefore, in order to survive and grow in crisis conditions and improve innovative performance, practitioners and business owners are expected to focus on improving innovation capability and then concentrate on promoting organizational innovation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation capability
  • Innovation
  • Financial and Non-financial performance
  • Covid-19
  • Innovative performance