تبیین عملکرد کسب‌‌و‌کارهای کوچک و متوسط بر اساس رویکرد نوآوری در شرایط همه‌گیری کووید-19 (مورد مطالعه: صنایع غذایی استان مازندران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت کارآفرینی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

3 بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویجی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی،

10.22069/jead.2024.21929.1779

چکیده

همه‌گیری کووید-19 عملکرد صنایع غذایی کوچک و متوسط را نیز مانند سایر کسب‌و‌کارها تحت‌الشعاع خود قرار داد. با توجه به نقش محوری نوآوری در شرایط بحرانی و همچنین، نقش حیاتی صنایع غذایی کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی، پژوهش حاضر با هدف تبیین عملکرد صنایع غذایی کوچک و متوسط مازندران بر اساس رویکرد نوآوری در شرایط کووید-19 به اجرا درآمد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات علّی است که از پارادایم تحقیق کمی و روش پیمایش میدانی بهره گرفت. جامعه آماری شامل 500 صنایع غذایی کوچک و متوسط بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی217 کسب‌وکار به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه طیف لیکرت پنج گزینه‌ای بود که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از نظر گروهی از متخصصان و محاسبه تتای ترتیبی تأیید شد. برای تحلیل توصیفی و استنباطی داده‌ها به ترتیب از SPSS26 و Smart-PLS3 بهره گرفته شد. نتایج نشان داد نوآوری سازمانی در مقایسه با دیگر اشکال نوآوری، نقش برجسته‌تری در تبیین عملکرد داشت. به علاوه، شواهد نشان داد که اگر یک کسب‌و‌کار دارای قابلیت نوآوری قابل قبولی باشد، این قابلیت از طریق بهبود وضعیت نوآوری به بهبود عملکرد نوآورانه می‌انجامد و این به نوبه خود نیز به بهبود عملکرد تولید، بازار و مالی در شرایط بحرانی منجر می‌شود. لذا، از کارگزاران و صاحبان کسب‌و‌کارها انتظار می‌رود برای بقا و رشد کسب‌وکارها و همچنین بهبود عملکرد نوآورانه آنها در شرایط بحران در ابتدا بر بهبود قابلیت نوآوری متمرکز و در گام بعدی بر ارتقای نوآوری سازمانی متمرکز شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the Small and Medium Businesses’ Performance based on the Innovation Approach during Covid-19 Pandemic (Case Study: Food Industries of Mazandaran Province)

نویسندگان [English]

  • Roghayeh Rahmani Firouzi 1
  • Ali Akbar Aghajani Afrouzi 2
  • Ali Ahmadi Firouzjaie 3
1 Department of Entrepreneurship Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Department of Business Management,, Payame Noor University, Tehran, Iran
3 Social and Extension Research Department, Mazandaran Agricultural Research and Natural Resource and Education Center, AREEO, Sari, Iran
چکیده [English]

The covid-19 pandemic overshadowed the performance of small and medium food industries as well as other businesses. Considering the central role of innovation in critical conditions and also the vital role of small and medium food industries in economic development, the current research was carried out with the aim of explaining the performance of small and medium food industries in Mazandaran based on the innovation approach during Covid-19 pandemic. The current research is a causal studiy that used the quantitative research paradigm and field survey method. The statistical population included 500 small and medium food industries in Mazandaran. 217 businesses were selected as a sample based on the table of Krejci and Morgan and by random sampling method. The data collection tool was a five-option Likert scale questionnaire and its reliability was confirmed by calculating ordinal theta coefficient (θ= 0.831). SPSS26 and Smart-PLS3 were used for descriptive and inferential data analysis, respectively. The results showed that organizational innovation had a more prominent role in explaining performance compared to other forms of innovation. In addition, the evidence showed that if a business has an acceptable innovation capability, this capability leads to improved innovative performance through improved innovation status, and this in turn results in improved production, market and financial performance in critical conditions. Therefore, in order to survive and grow in crisis conditions and improve innovative performance, practitioners and business owners are expected to focus on improving innovation capability and then concentrate on promoting organizational innovation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation capability
  • Innovation
  • Financial and Non-financial performance
  • Covid-19
  • Innovative performance
انجمن صنایع غذایی مازندران. (1398). خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران. https://www.irna.ir/news/83542740
حسین‌پور، م.، جمشیدی، م. ج.، کریمی، ح.، و بخشم، م. (1399). طراحی الگوی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد تفسیری ساختاری. فصلنامه مدیریت کسب‌و‌کار، 48 (12)، 118-94.
سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران. 1400. خبرگزاری مهر. https://www.mehrnews.com/news/5328988
رحمان سرشت، ح.، جلالپور، م.، ناصحی فر، و.، و خاشعی، و. (1401). الگوی تاب‌آوری کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط در مواجهه با قوی سیاه با تأکید بر محورهای درونی سازمان. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 12 (3)، 33-68.
رحمانی فیروزی، ر.، آقاجانی افروزی، ع. ا.، و احمدی فیروزجائی، ع. (1402). نوآوری در صنایع تبدیلی غذایی و کشاورزی کوچک و متوسط استان مازندران در شرایط همه‌گیری کووید-19. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی،10(19)، 146-161.‎
روشن‌‌فیاس، ا.، سپهوند، ر.، غلامی، ع.، و پیرزاد، ع. (1400). بررسی تاثیر نقش قابلیت‌های بازاریابی، نواوری و تحقیق و توسعه در ایجاد مزیت رقابتی محصول جدید در صنعت مواد غذایی. فصلنامه مدیریت کسب و کار، 51، 141-126
کرمی، ف.، رستمی، ف.، و گراوندی، ش. (1400). ارائه چارچوبی برای بازاریابی دیجیتال در کارآفرینی کشاورزی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 8 (1): 67-84.
صائب‌نیا، س.، و کریمی ، ف. (1399). بررسی تاثیر بیماری کرونا (کووید-19) بر عملکرد کسب‌و‌کار (مورد مطالعه: کسب‌وکارهای کوچک و متوسط استان اردبیل). فصلنامه چشم‌انداز حسابداری و مدیریت، 3 (24)، 83-93
منگلی، ن.، رضائی، ر.، و صفا ، ل. (1395). بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 3 (4)، 1-16.
مرادی، ع. (1399). نقش شبکه های اجتماعی در شکل‌گیری هراس اجتماعی و تغییر سبک زندگی ناشی از ویروس کرونا. مطالعه موردی شهر کرمانشاه، 12 (2)، 123-148.
Adam, N. A., & Alarifi, G. (2021). Innovation practices for survival of small and medium enterprises (SMEs) in the COVID-19 times: the role of external support. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 10(1), 15.
Alves, J. C., Lok, T. C., Luo, Y., & Hao, W. (2020). Crisis challenges of small firms in Macao during the COVID-19 pandemic. Frontiers of Business Research in China, 14, 1-23.
Ayush, G. K., Gowda, R., & Rakshith Gowda, K. M. (2020). A study on impact of covid-19 on digital marketing. Vidyabharati International Interdisciplinary Research Journal, 225-228.
Bagherzadeh, M., Markovic, S., Cheng, J., & Vanhaverbeke, W. (2019). How does outside-in open innovation influence innovation performance? Analyzing the mediating roles of knowledge sharing and innovation strategy. IEEE Transactions on Engineering Management, 67(3), 740-753.
Bahmani, A., & Aslani, F. (2021). Investigating the Effect of Entrepreneurial Orientation on Entrepreneurial Intention of Small and Medium Agricultural Businesses: The Mediating Role of Psychological Capital (Case Study: Paddy Farmers in Noor City). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 8(16), 78-85. [DOI:10.52547/jea.8.16.78]
Cefis, E., Bartoloni, E., & Bonati, M. (2020). Show me how to live: Firms' financial conditions and innovation during the crisis. Structural Change and Economic Dynamics, 52, 63-81.
Clark, C., Davila, A., Regis, M., & Kraus, S. (2020). Predictors of COVID-19 voluntary compliance behaviors: An international investigation. Global Transitions, 2, 76-82.
Ebersberger, B., & Kuckertz, A. (2021). Hop to it! The impact of organization type on innovation response time to the COVID-19 crisis. Journal of Business Research, 124, 126-135.
Juergensen, J., Guimón, J., & Narula, R. (2020). European SMEs amidst the COVID-19 crisis: assessing impact and policy responses. Journal of Industrial and Business Economics, 47, 499-510.
Galanakis, C. M., Rizou, M., Aldawoud, T. M., Ucak, I., & Rowan, N. J. (2021). Innovations and technology disruptions in the food sector within the COVID-19 pandemic and post-lockdown era. Trends in Food Science & Technology, 110, 193-200.
Gorzelany-Dziadkowiec, M. (2021). Covid-19: Business innovation challenges. Sustainability, 13(20), 11439.
Gunday, G., Ulusoy, G., Kilic, K., & Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on firm performance. International Journal of Production Economics, 133(2), 662-676.
Habiyaremye, A. (2021). Co-operative learning and resilience to covid-19 in a small-sized South African enterprise. Sustainability (Switzerland).
Hair Jr, J. F., Matthews, L. M., Matthews, R. L., & Sarstedt, M. (2017). PLS-SEM or CB-SEM: updated guidelines on which method to use. International Journal of Multivariate Data Analysis, 1(2), 107-123.
Hasanat, M. W., Hoque, A., Shikha, F. A., Anwar, M., Hamid, A. B. A., & Tat, H. H. (2020). The impact of coronavirus (COVID-19) on e-business in Malaysia. Asian journal of multidisciplinary studies, 3(1), 85-90.
Kline, R. B. (2016). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (4th ed.). New York, NY: The Guilford Press.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. 1970. Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30(3), 607-610.
Lee, S. M., & Trimi, S. (2021). Convergence innovation in the digital age and in the COVID-19 pandemic crisis. Journal of Business Research, 123, 14-22.
Markovic, S., Koporcic, N., Arslanagic-Kalajdzic, M., Kadic-Maglajlic, S., Bagherzadeh, M., & Islam, N. (2021). Business-to-business open innovation: COVID-19 lessons for small and medium-sized enterprises from emerging markets. Technological Forecasting and Social Change, 170, 120883.
Mehralian, M. M., & Khazaee, P. (2022). Effect of digital marketing on the business performance of MSMES during the covid-19 pandemic: The mediating role of customer relationship management. In 37th Digital Marketing and Customer Behavior Science Conference (2022).
Nah, F. F. H., & Siau, K. 2020. Covid-19 pandemic–role of technology in transforming business to the new normal. Springer International Publishing. 22, 585-600.
Nemlioglu, I., & Mallick, S. K. (2020). Do innovation-intensive firms mitigate their valuation uncertainty during bad times? Journal of Economic Behavior & Organization, 177, 913-940.
Onetti, A., Zucchella, A., Jones, M. V., & McDougall-Covin, P. P. (2012). Guest editor’s introduction to the special issue: entrepreneurship and strategic management in new technology-based companies. Journal of Management & Governance, 16, 333-336.
Rajapathirana, R. J., & Hui, Y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance. Journal of Innovation & Knowledge, 3(1), 44-55.
Saunila, M. (2020). Innovation capability in SMEs: A systematic review of the literature. Journal of Innovation and Knowledge. [DOI: 10.1016/j.jik.2019.11.002
Segal, S., & Gerstel, D. (2020). The Global Economic Impacts of COVID-19, Critical Questions, Center for Strategic and International Studies (CSIS).
Van Auken, H., Madrid-Guijarro, A., & Garcia-Perez-de-Lema, D. (2008). Innovation and performance in Spanish manufacturing SMEs. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 8(1), 36-56.
Van Auken, H. E., Fotouhi Ardakani, M., Carraherc, S., & Khojasteh Avorganid, R. (2021). Innovation among entrepreneurial SMEs during the COVID-19 crisis in Iran. Small Business International Review.