مدلی برای توسعه‌ی هم‌آفرینی ارزش در تعاونی‌های تولید محصولات خارج از فصل استان کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران

2 گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

10.22069/jead.2024.21941.1780

چکیده

ارتقای هم‌آفرینی ارزش در تعاونی‌های تولیدی کشاورزی افزایش عملکرد و توفیق این تعاونی ها را به دنبال دارد. هدف کلی این پژوهش توصیفی-همبستگی ارایه مدلی برای توسعه‌ی هم‌آفرینی ارزش در تعاونی‌های تولید محصولات خارج از فصل در استان کرمانشاه بود. جامعه‌ی آماری پژوهش، اعضای تعاونی‌های تولید محصولات خارج از فصل فعالِ استان کرمانشاه بودند (137N=) که به شیوه سرشماری 129 انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط پانل متخصصان رشته‌های توسعه روستایی، ترویج کشاورزی و برنامه‌ریزی روستایی تعیین شد. پایایی ابزار پژوهش نیز از طریق محاسبه‌ی ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. بر مبنای نتایج پنج عامل: فشار محیطی، حمایت مدیران (فرهنگ سازمانی)، درک از خود کارآمدی، سرمایه‌ی اجتماعی و درک از مزیت نسبی بر رفتار هم‌آفرینی ارزش مؤثر بود. یافته‌های مدل-سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Smart-PLS نشان داد که «درک از خودکارآمدی» (00/0=sig , 657‏/0=β) دارای بیشترین اثر مستقیم بر رفتار هم‌آفرینی ارزش در تعاونی‌های تولید کشاورزی خارج از فصل بود. یکی دیگر از متغیرهای اثرگذار بر تقویت هم‌آفرینی ارزش در تعاونی‌های مورد بررسی حمایت مدیران تعاونی از اعضاء و سایر بهره‌برداران برای ورود به این فرایند بود (02/0= , sig237‏/0=β) که به‌طور معناداری تحت تأثیر فشارهای محیطی قرار داشت (00/0=sig , 825‏/0=β). در نهایت، متغیرهای پژوهش 5/64 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کردند. استفاده از مدل ساختاری ارائه شده در این پژوهش می‌تواند به توسعه و تقویت رفتار هم‌آفرینی ارزش در تعاونی‌های مورد مطالعه کمک نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A model for the development of value co-creation in cooperatives of off-season products in Kermanshah Province

نویسندگان [English]

  • Amirhossein Alibaygi 1
  • Feyzallah Monavvarifard 2
1 , Department of Agricultural Extension and Education, College of Agricuture & Natura Resources, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 Department of Agricultural Extension and Education, Campus of Agriculture & Natural Resources, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]

The development of value co-creation in agricultural production cooperatives leads to the increase of performance and success of these cooperatives. The main purpose of this descriptive-correlation research was to explain a model for developing value co-creation in cooperatives producing off-season products in Kermanshah Province. The statistical population was the members of active cooperatives (N=137), which was collected by census method of 129 questionnaires. The research tool was a researcher-made questionnaire, whose validity was determined by a panel of experts in the fields of rural development, agricultural extension and rural planning. The reliability of the research tool was confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient and composite reliability. Based on the results five factors affect value co-creation behavior as follows: environmental pressure, managers' support (organizational culture), perceived self-efficacy, social capital, and perceived comparative advantage. The findings of the structural model with Smart-PlS showed that "perceived self-efficacy" (β= 0.657, sig= 0.00) has the greatest direct effect on value co-creation behavior. Another variable influencing the strengthening of value co-creation in the cooperatives was the support of the cooperative managers (β=0.237, sig=0.02), which is deeply under the influence of environmental pressures (β=0.825, sig=0.00). Finally, the research variables explained 64.5% of the variance of the co-creation behavior. Using the structural model presented in this research can help to develop value co-creation behavior in agricultural cooperatives producing off-season products.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural Cooperatives
  • Cooperative behavior
  • Citizenship behavior
  • Perceived self-efficacy
  • Value co-creation
حسینی­نیا، غ. ح.، یعقوبی، ا.، و روستا، پ. 1395. بررسی نقش خلق مشترک ارزش در توسعه محصولات جدید در شرکت‌های لبنی استان فارس. بررسی‌های بازرگانی، 14 (79): 80-66.
رحمان­سرشت، ح.، و شیخی، ن. 1399. ارزش‌آفرینی در صنعت بانکداری ایران: تحلیل عناصر و روابط ارزش‌آفرینی. تحقیقات مدیریت دولتی، 12(46): 122-95.
رحمان­سرشت، ح.، خاشعی ورنامخواستی.، ابراهیمی، م.، و رحیمیان، م. 1397. مدل هم آفرینی ارزش راهبردی در صنعت بانکداری ایران خلق ارزش در پارادایمی نوین. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 11 (40): 52-27.
شادپورخوشکاروندانی، ا. 1397. ارائه مدلی رفتاری برای هم آفرینی. گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، پـردیس فارابی دانشگاه تهران.
عامریان، م. 1402. بررسی مشکلات تولید و توسعه محصولات گلخانه­ای (مورد مطالعه: گلخانه­های شهرستان کرمانشاه). مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 10 (2): 32-15.
کلانتری، خ.، اسدی، ع.، عادلی، م.، و محمدی، م. 1401. بررسی عوامل پیش­برنده و بازدارنده موفقیت تعاونی­های کشاورزی استان البرز (مطالعه موردی شهرستان ساوجبلاغ). تعاون و کشاورزی، 11 (41): 216-192.
محسنی، ج. 1397. ارائه مدلی برای تبیین نقش تجربه در هم­آفرینی ارزش. پایان­نامه کارشناسی ارشد. گروه مدیریت دانشکده مدیریت وحسابداری دانشکده فارابی. دانشگاه تهران.
نوری، ف.، صمدزاد، س.، و قهرمانی­نهر، ج. 1398. الگوهای ساختاری-تفسیری عوامل مؤثر بر توسعه پایدار تعاونی‌های تولید کشاورزی (مطالعه موردی: استان آذربایجان شرقی). مجله اقتصاد و توسعه کشاورزی، 33 (3): 297-281.
نعیمیان، ن.، روشنایی، ع.، اسدی داودآبادی، م.ح.، و احمدی، ا.ع. 1402. شناخت و تحلیل سازه­های مؤثر بر موفقیت تعاونی­های تولید روستایی استان گلستان. نشریه مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی،10 (1): 210-185.
Agrawal,  A., & Rahman,  Z. 2015. Roles and Resource Contributions of Customers in Value Co-creation. International Strategic Management Review, 3(1):144-160.
Alves, H., Ferreira, J.J., & Fernandes, C. I. 2016. Customer's operant resources effects on co-creation activities. Journal of Innovation & Knowledge, 1(2):69-80.
Buainain,  A.M., Alves, E.D.A.,  da Silveira,  J.M., & Navarro,  Z. 2014. Omundo rural no Brasil do século 21: A formação de um novo padrão agrário e agrícola. Brasília, DF: Embrapa.
Bandura, A. 1997. Theoretical perspectives. Self-Efficacy the Exercise of Control, 31-35.
Bonamigo, A., Dettmann,  B., Frech, C. G., & Werner, S. M., (2020). Facilitators and inhibitors of value co-creation in the industrial services environment. Journal of Service Theory and Practice, 30 (6):609-642.
Bove, L. L., Pervan, S. J., Beatty, S. E., & Shiu, E. 2009. Service worker role in encouraging customer organizational citizenship behaviors. Journal of Business Research, 62(7):698-705.
Chen, S., & Lin, N. 2021. Culture, productivity and competitiveness: disentangling the concepts. Cross Cultural & Strategic Management, 28(1): 52-75.
Dawe, S., & Sankar, C. S. 2016. Developing a smart city by operationalizing the co-creation of value model. Journal of Information Technology Case and Application Research, 18(1): 37-49.
Davis, L., Wang, S., & Lindridge, A. 2008. Culture influences on emotional responses to on-line store atmospheric cues. Journal of Business Research, 61(8):806-812.
Da Silva, A.S., Farina, M.C., Gouvea, M. A., & Donaire, D. 2015. A model of antecedents for the co-creation of value in health care: An application of structural equation modeling. Brazilian Business Review, 12(6):121-149.
Ferraz, L.Z.T., Rezende, A. J., Lima, J.P.R. D., & Todeva, E. 2018. Perception of value co-creation actions in agricultural cooperatives. BAR - Brazilian Administration Review, 15. (CCCV) scale.Journal of Business Research, 82:79-89.
Frasquet-Deltoro, M., Alarcón-del-Amo, M. D. C., & Lorenzo-Romero, C. 2019. Antecedents and consequences of virtual customer co-creation behaviours. Internet Research, 29(1): 218-244.
Gupta, S., & Polonsky, M. 2014. Inter-firm learning and knowledge-sharing in multinational networks: An outsourced organization's perspective. Journal of Business Research, 67 (4): 615-622.
Hidayati, R.,  & Novani, S. 2015. A conceptual complaint model for value co-creation process. Procedia Manufacturing, 4:412-418.
Hollebeek, L. D., Srivastava, R. K., & Chen, T.S-D. 2019. logic–informed customer engagement: integrative framework, revised fundamental propositions, and application to CRM. Journal of the Academy of Marketing Science, 47:161-185.
Hong, H. N. 2017. Factors Affecting Sustainable Development of Agricultural Cooperatives in the Mekong River Delta, Vietnam, American Journal of Applied Sciences, 14(10):1005-1010.
Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. 2011. PLS-SEM: Indeed a silver bullet. Journal of Marketing theory and Practice, 19(2):139-152.
Hamari, J., Sjoklint, M., & Ukkonen, A. 2016. The sharing economy: Why people participate in collaborative consumption. Journal of the association for information science and technology, 67(9):2047-2059.
Homburg, C., & Jensen, O. 2007. The thought worlds of marketing and sales: which differences make a difference? Journal of marketing, 71(3):124-142.
Kiungai, J. N. 2022. The impacts of agricultural cooperatives in Tanzanian farmers` livelihoods: The Case of Tobacco Agricultural Cooperative in the Tabora Region. Second cycle, A2E. Uppsala: SLU, Dept. of Economics. Available at: https://stud.epsilon.slu.se/18830/1/kiungai-j-2023-05-09.pdf.
Liu, C.H. 2013. The processes of social capital and employee creativity: Empirical evidence from intraorganizational networks. The International Journal of Human Resource Management, 24(20):3886-3902.
Kiungai, J.N. 2023. The impacts of agricultural cooperatives in Tanzanian farmerslivelihoods.
Maciuliene, M., Skarzauskiene, A., & Botteldooren, D. 2018. Developing a digital co-creation assessment methodology. Contemporary Economics, 12(4):399-408.
Markovic, S., & Bagherzadeh, M. 2018. How does breadth of external stakeholder co-creation influence innovation performance? Analyzing the mediating roles of knowledge sharing and product innovation. Journal of Business Research, 88:173-186.
Merz, M. A., Zarantonello, L., & Grappi, S. 2018. How valuable are your customers in the brand value co-creation process? The development of a Customer Co-Creation Value.
Monavvarifard, F., Baradaran, M., & Khosravipour, B. 2019. Increasing the sustainability level in agriculture and Natural Resources Universities of Iran through students’ engagement in the value Co-creation process. Journal of Cleaner Production, 234(1):353-365.
Mueller, S., & Goic, S. 2003. East-West differences in entrepreneurial self-efficacy: Implications for entrepreneurship education in transition economies. International Journal of Entrepreneurship Education, 1(4):613-632.
Prahalad, C. K., & Ramaswamy, V. 2004. Co-creation experiences: The next practice in value creation. Journal of interactive marketing, 18(3):5-14.
Rihova, I., Buhalis, D., Moital, M., & Gouthro, M.B. 2015. Conceptualising customer to customer value cocreation in tourism. International Journal of Tourism Research, 17(4): 356-363.
Saarijarvi, H., Kannan, P., & Kuusela, H. 2013. Value co‐creation: theoretical approaches and practical implications. European business review, 25(1):6-19.
Skalen, P., Pace, S., & Cova, B. 2015. Firm-brand community value co-creation as alignment of practices. European Journal of Marketing, 49(3/4):596-620.
Storbacka, K., Brodie, R. J., Bohmann, T., Maglio, P. P., & Nenonen, S. 2016. Actor engagement as a microfoundation for value co-creation. Journal of Business Research, 69 (8):3008-3017.
Tsai, W., & Ghoshal, S. 1998. Social capital and value creation: The role of intrafirm networks. Academy of management Journal, 41(4):464-476.
Wong, J. W. C., & Lai I. K. W. 2019. The effects of value co-creation activities on the perceived performance of exhibitions: A service science perspective. Journal of Hospitality and Tourism Management, 39:97-109.
Waseem, D.,  Biggemann, S., & Garry, T. 2018. Value co-creation: The role of actor competence. Industrial marketing management, 70:5-12.
Yi, Y., & Gong, T. 2013. Customer value co-creation behavior: Scale development and validation. Journal of Business Research, 66(9):1279-1284.
Yilmaz, M., Gurcay, D., & Ekici, G. 2007. Adaptation of the academic self-efficacy scale to Turkish. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 33:253-259.