شناسایی و اولویت‌بندی آمیخته بازاریابی سبزیجات تازه در جنوب استان کرمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

2 گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

چکیده

هدف این مطالعه شناسایی و اولویت‌بندی آمیخته بازاریابی سبزیجات تازه (گوجه، سیب زمینی، پیاز، خیار) در جنوب استان کرمان است. روش مورد استفاده در این مطالعه، رویکرد آمیخته است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 28 نفر از خبرگان هستند که با استفاده از روش هدفمند انتخاب گردیدند. همچنین جامعه آماری در بخش کمّی شامل 160 نفر از کارشناسان و کشاورزان استان کرمان هستند که از طریق جدول کرجسی مورگان (1970) و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. تحلیل در بخش کیفی به صورت کد‌گذاری مؤلفه‌ها انجام شد. در بخش کمی نیز با بهره‌گیری از فرم معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار Smart-PLS3 به تحلیل عاملی تأییدی مدل پرداخته شده است. در نهایت نیز با استفاده از رویکرد دیمتل به اولویت‌بندی و تعیین روابط علّت و معلولی مؤلفه‌ها پرداخته شده است. مدل استخراج شده در بخش کیفی شامل 41 مؤلفه در چارچوب 9 مؤلفه اصلی (قیمت، محصول، مکان، فرآیند، ترویج، شبکه اختصاصی، نیروی انسانی، بررسی و واکاوی و بسته‌بندی) است. نتایج تحلیل عاملی نیز مؤید تأیید مدل بخش کیفی است. در نهایت، ترتیب اثرگذاری مؤلفه‌ها در روش دیمتل شامل؛ نیروی انسانی، محصول، فرآیند، مکان، بررسی و واکاوی، ترویج، شبکه اختصاصی، بسته‌بندی، قیمت و ترتیب اثرپذیری شامل؛ قیمت، فرآیند، بسته‌بندی، ترویج، مکان، محصول، شبکه اختصاصی، بررسی و واکاوی و نیروی انسانی است. نتیجه کلی تحقیق بیان می‌کند که کانال‌های فروش اصلی و محلی مکمل یکدیگر هستند و فرصت‌هایی را برای انواع مختلف کشاورزان ایجاد می‌کنند و به بخش‌های مختلف مصرف‌کننده دسترسی پیدا می‌کنند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and Prioritizing the Marketing Mix of Fresh Vegetables in the South of Kerman Province

نویسندگان [English]

  • Ehsan Sepahvand 1
  • Sedighe Nabieian 2
  • Mohammad Reza Zare Mehrjerdi 2
1 Department of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
2 Department of Agricultural Economics, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to identify and prioritize the marketing mix of fresh vegetables (tomatoes, potatoes, onions, cucumbers) in the south of Kerman province. The method used in this study is a mixed approach. The statistical population in the qualitative section includes 28 experts who were selected using a targeted method. Also, the statistical population in the quantitative section includes 160 experts and farmers of Kerman province, who were selected through Morgan's table and simple random sampling method. The analysis has been done in the qualitative part by coding the components. In the quantitative part, the confirmatory factor analysis of the model has been done using the form of structural equations and using Smart-PLS3 software. Finally, using DEMATEL approach, it has been prioritized and determined the cause and effect relationships of the components. The extracted model in the qualitative section includes 41 components in the framework of 9 main components (price, product, place, process, promotion, dedicated network, human resources, review and analysis, and packaging). The results of the factor analysis confirm the confirmation of the qualitative model. Finally, the order of influence of the components in DEMATEL method includes; Manpower, product, process, place, investigation, promotion, dedicated network, packaging, price and effectiveness order including; It is price, process, packaging, promotion, place, product, dedicated network, review and human resources. What can be obtained from this research is that the main and local sales channels complement each other and create opportunities for different types of farmers and reach different consumer segments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • DEMATEL Approach
  • Fresh Vegetables
  • Marketing Mix
دهقان نیری، ع.، حمدی، ک، وظیفه دوست، ح.، و حسین زاده لطفی، ف. 1401. طراحی و تبیین الگوی فرایندی رفتار خرید مشتریان محصولات ارگانیک (رویکرد آمیخته). ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران، 5(8): 529-504.
شیخ بگلو، ز.، تیمورنژاد، ک.، گیوریان، ح.، و عباس زاده سهرون، ی. 1399. شناسایی و تحلیل ذینفعان سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با استفاده از تکنیک دیمتل. مدیریت بهداشت و درمان، 11(3): 44-33.
عابدانی، پ.، رمضانی، ی.، و فیروز زارع، ع. 1401. شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر ترجیحات مصرف‌کنندگان در انتخاب برنج ایرانی و خارجی (مورد مطالعه: شهر مشهد). اقتصاد و توسعه کشاورزی، 36(54): 15-1.
کنجکاو منفرد، ا.، جمدی، ع.، دعائی، ز.، و حق بین، ع. 1401. تأثیر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند در صنعت زعفران. اقتصاد و توسعه کشاورزی، 10.22067/JEAD.2023.79925.1169.
مولایی، ب.، زمانی مقدم، ا.، و حاجی علی اکبری، ف. 1401. ارائه مدل چهار بعدی جهت تقویت بازاریابی الکترونیکی صنایع تبدیلی آینده در افق چشم‌انداز 1404 (با تمرکز بر آمیخته بازاریابی الکترونیکی استان زنجان).(اصلاحه). آینده پژوهشی مدیریت، 33(129): 23-1.
وزارت جهاد کشاورزی. 1400. خبرنامه سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان.
یزدانی، ن.، سرداری، ا.، و امیدوار، ر. 1394. رتبه­بندی موانع مدیریت زنجیره تأمین سبز با استفاده از روش دیمتل (مطالعه موردی، شرکت پارس خودرو). تحقیقات نوین بازاریابی، 5(2): 14-1.
Amora, J. T. 2021. Convergent validity assessment in PLS-SEM: A loadings-driven approach. Data Analysis Perspectives Journal, 2(3): 1-6.
Asheim, L. J., Thorvaldsen, P., & Rivedal, S. 2020. Policy measures to preserve Norwegian coastal and fjord landscapes in small-scale farming systems. Environmental Science & Policy, 104, 43-51.
Awal, F., & Irwan, I. N. P. 2022. Marketing mix analysis that influence buy interest vegetables types of lettage lactuca sativa (case study of UMKM marasa farm pinrang district). East Asian Journal of Multidisciplinary Research, 1(9): 2007-2022.
Bills, N., Roth, M. & Maestro-Scherer, J. 2000. Direct marketing today: challenges and opportunities. United States Department of Agriculture, Agricultural Marketing Servis, Transortation and Marketing Programs.
Bjorkhaug, H., Vik, J., & Richards, C. 2017. The Chicken Game–organization and integration in the Norwegian agri-food sector. In transforming the rural: global processes and local futures (pp. 45-69). Emerald Publishing Limited.
Chaipattarawong, P. 2021. Marketing mix factors relating the selective decision making on technology smart farmer in agriculture of Thailand. International Journal of Development Administration Research, 4(2): 1-6.
Chauhan, S., Jhilta, P., & Bhatia, R. K. 2023. Bioproduct marketing strategies. In Basic Biotechniques for Bioprocess and Bioentrepreneurship (pp. 471-484). Academic Press.
Doncic, D., & Trkulja, V. 2016. Analysis of marketing mix for fruits and vegetables to improve tourist offers in B & H. In Tourism International Scientific Conference Vrnjačka Banja-TISC: 239-255.
Engel, J. F., Blackwell, R. D., & Miniard, P. W. 1995. Perilaku Konsumen Jilid 2.
Forbord, M., & Vik, J. 2017. Food, farmers, and the future: investigating prospects of increased food production within a national context. Land Use Policy, 67: 546–557.
Fornell, C., & Larcker, D. F. 1981. Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1): 39-50.
Giampietri, E., Verneau, F., Del Giudice, T., Carfora, V., & Finco, A. 2018. A Theory of planned behaviour perspective for investigating the role of trust in consumer purchasing decision related to short food supply chains. Food Quality and Preference, 64: 160-166.
Hadita, H. 2018. Dampak Keragaman Produk terhadap Kepuasan Pelanggan Ramayana Departemen Store. Journal Riset Manajemen dan Bisnis (JRMB), 3(3): 365-374.
Hall, C. R. 2002. Direct marketing guide for producers of fruits, vegetables and other specialty products. Agricultural Extension Service The University of Tennessee, 40.
Herrmann, A., Xia, L., Monroe, K. B., & Huber, F. 2007. The influence of price fairness on customer satisfaction: an empirical test in the context of automobile purchases. Journal of Product & Brand Management, 16(1): 49-58.
Jaminyasa, I. M., Pulawan, I. M., & Amerta, I. M. S. 2017. The marketing mix affect on the consumer buying decision (case study of sausage products at PT. Aroma Denpasar). International Journal of Social Sciences and Humanities, 1(2): 65-74.
Jobber, D. & Fahy, J. 2006. Osnovi marketinga. Data status, Beograd, 5.
Junifar, I. 2021. The effect of 4C promotional mix on online purchase satisfaction with purchase decisions as intervening variables. Journal Sosis e-Kons, 13(3): 251-260.
Kotler, P., & Keller, K. 2011. Marketing management 14th edition. prentice Hall.
Kusumawati, R. D., Oswari, T., Yusnitasari, T., & Dutt, H. 2021. analysis of marketing mix strategies for sales of agricultural products on e-marketplace in indonesia. International Journal of Economics and Management (IJEMS), 8(2): 118-122.
Le, Q. H. 2021. Factors affecting consumer purchasing behavior: A green marketing perspective in Vietnam. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(5): 433-444.
LeRoux, M. N., Schmit, T. M., Roth, M., & Streeter, D. H. 2010. Evaluating marketing channel options for small-scale fruit and vegetable producers. Renewable Agriculture and Food Systems, 25(1): 16-23.
Lopes, E. L., Yunes, L. Z., de Lamonica Freire, O. B., Herrero, E., & Pinochet, L. H. C. 2020. The role of ethical problems related to a brand in the purchasing decision process: An analysis of the moderating effect of complexity of purchase and mediation of perceived social risk. Journal of Retailing and Consumer Services, 53: 101970.
Lyng, R. 1988. Marketing U. S. Agriculture. U. S. Department of Agriculture.
Majiid, R. I. S., Sutrisno, J., & Barokah, U. 2020. Measuring the satisfaction levels of customers of fresh vegetables towards the marketing mix in traditional markets in Sukoharjo Regency, Indonesia. Caraka Tani. Journal of Sustainable Agriculture, 35(1): 117.
Mason-D'Croz, D., Bogard, J. R., Sulser, T. B., Cenacchi, N., Dunston, S., Herrero, M., & Wiebe, K. 2019. Gaps between fruit and vegetable production, demand, and recommended consumption at global and national levels: an integrated modelling study. The Lancet Planetary Health, 3(7): 318-329.
Milford, A. B., Lien, G., & Reed, M. 2021. Different sales channels for different farmers: Local and mainstream marketing of organic fruits and vegetables in Norway. Journal of Rural Studies, 88: 279-288.
Mowen, J. C., & Minor, M. 2002. Perilaku konsumen. Jakarta: Erlangga, 90.
Mudiantono, F. F. 2015. Analysis of the effect of customer value and location on continued interest as a customer with customer satisfaction as an intervening variable at boarding houses around Tembalang in four regions. Diponegoro Journal of Management, 3(14): 1-13.
Prastyawan, A., Suryono, A., Soeaidy, M. S., & Muluk, K. 2015. Revitalization of traditional markets into a modern market in the perspective of local governance theory. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 20(9): 1-06.
Rachmawati, D., Shukri, S., Azam, S., & Khatibi, A. 2019. Factors influencing customers purchase decision of residential property in Selangor, Malaysia. Management Science Letters, 9(9): 1341-1348.
Rasyid, A., & Yudiandri, T. E., Nurhad, M. I., Papilaya, F., & Heryadi, D.Y. 2023. The effect of marketing mix on repurchase intention of hydroponic farm vegetable products. JEMSI (Journal Ekonomi, Manajemen, dan Akuntansi), 9(2): 376-381.
Rusnani, R., & Andini, I. Y. 2014. Strategi pemasaran batik Madura dalam menghadapi pemasaran global. Performance: Journal Business & Akuntansi, 4(2): 1-9.
Sahban, H., & Periwa, I. 2018. Empowerment of traders and traditional market potential development in Indonesia. International Journal of Innovative Science and Research Technology, 3(1): 428-436.
Salvador, C., Rebolloso, E., Fernández-Ramírez, B., & Cantón, M. D. P. 2007. Service price components and their relationship with customer satisfaction. Journal of Revenue and Pricing Management, 6: 40-50.
Sari, N., & Setiyowati, S. 2017. Pengaruh keragaman produk dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen di PB Swalayan Metro. Journal Manajemen Magister Darmajaya, 3(02): 186-199.
Setiadi, N. J., & SE, M. 2019. Perilaku konsumen: perspektif kontemporer pada motif, Tujuan, dan Keinginan Konsumen Edisi Ketiga (Vol. 3). Prenada Media.
Shinta, A. 2011. Manajemen pemasaran. Universitas Brawijaya Press.
Siswadi, B., Khoiriyah, N., & Choirot, M. I. 2022. Marketing mix and consumer decisions in purchasing organic vegetables at modern markets in malang, east java, indonesia. Agrikultura CRI Journal, 2(2): 13-25.
Sudarevic, T. 1999. Marketing poljoprivrednih proizvoda kao determinanta razvoja poljoprivrede u Jugoslaviji. Ekonomski fakultet, Subotica, str, 10.
Tennakoon, G. A. S. A., & Aditto, S. 2022. Consumer feedback in Ratnapura district related with the marketing mix theory to improve the present vegetables markets. 4th International Conference of Agricultural Sciences. AgInsight 2022. Empowering Research for Innovative and Sustainable Agriculture. Sabaragamuwa University of Sri Lanka
Timoer, F. C., & Trenggana, A. F. M. 2019. Analisis perbandingan karakteristik pasar tradisional dan pasar modern ditinjau dari strategi bauran pemasaran di Kota Bandung. Journal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 3(3): 86-100.
Tjiptono, F. 2019. Strategi pemasaran: prinsip dan penerapan. Yogyakarta: Penerbit ANDI.
Udiyana, I. B. G., Astini, N. N. S., Parta, I. N., & Dewantari, N. W. M. 2017. Pendekatan marketing mix implikasinya terhadap keputusan pembelian wisatawan di Pasar Seni Tradisional. Prosiding, 8: 251-264.
Vasiljev, S. 2005. Marketing, Prometej, Novi Sad, 11.
Wang, D. 2014. The study and use of AHP in logistics and customer satisfaction. BioTechnology: An Indian Journal, 10(9): 3515-3520.
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. 2009. Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. Management Information Systems Quarterly, 6(22): 177-195.
Widodo, A., Daroini, A., Supriyono, S., & Mulyaningtiyas, R. D. 2022. The effect of marketing mix and consumer behavior on the decision to purchase hydroponic vegetables: Study on consumers of P4S Hikmah farm. International Journal of Social Sciences and Humanities, 6(1): 30-41.
Willer, H., & Lernoud, J. 2019. The world of organic agriculture. Statistics and Emerging Trends 2019. Research Institute of Organic Agriculture FiBL and IFOAM Organics International.