تحلیل اثر بهبود فضای کسب‌وکار بر کارآفرینی روستایی با نقش میانجی قابلیت بازاریابی(مورد مطالعه: شرکت‌های تعاونی‌ روستایی استان اردبیل)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران .

چکیده

چکیده
هرگونه سیاست‌گذاری در زمینه بهبود فضای کسب‌وکار به ویژه در مرحله شروع کسب‌وکار می‌تواند نقش مهمی در کارآفرینی کشاورزی ایفا کند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بهبود فضای کسب‌وکار بر کارآفرینی روستایی با نقش میانجی قابلیت بازاریابی بود. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت روش کار توصیفی‌ـ همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق اعضای تعاونی‌های روستایی استان اردبیل با ۸۱ شرکت تعاونی روستایی و تعداد اعضای ۸۹۲۰۸ نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی- مورگان به تعداد 384 نفر تعیین شد و نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. جهت تحلیل فرضیه‏ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده ‌شد. داده‏ها با استفاده از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس و اسمارت پی ‌ال ‌اس تجزیه‌وتحلیل گردید. بر اساس یافته‏های پژوهش، بهبود فضای کسب‌وکار بر کارآفرینی کشاورزی تأثیر مثبت و معنا‌دار می‌گذارد. قابلیت بازاریابی نیز بین بهبود فضای کسب‌وکار و کارآفرینی کشاورزی نقش میانجی ایفا می‏کند. بر اساس نتایج این تحقیق، کارآفرینان میبایستی بر اهمیت قابلیت‌های بازاریابی و خواسته‌ها و پیشنهادهای مشتریان در موفقیت کسب‌وکار خود توجه ویژه مبذول نمایند. همچنین برای شروع کسب‌وکار خود شرایط فضای کسب‌وکار را از ابعاد مختلف بررسی و مدنظر داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Effect of Business Environment Improving on the Rural Entrepreneurship with the Mediating Role of Marketing Capability (Case Study: Rural Cooperative Companies of Ardabil Province)

نویسنده [English]

  • Naser Seifollahi
Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Analysis of the Effect of Improving the Business Environment on Agricultural Entrepreneurship with the Mediating Role of Marketing Capability
Abstract
Any policy in the context of improving the business space,
especially at the start-up stage, can play an important role in rural entrepreneurship. The purpose of this study was to investigate the effect of improving the business space on rural entrepreneurship with the mediating role of marketing capability. The type of research was applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of the nature of the working method. The statistical population of the research included 89208 members in 81 rural cooperative companies of Ardabil province. The sample size was determined using the Krejci-Morgan table to the number of 384 people and the samples were selected by random sampling. Validity was checked and confirmed using confirmatory factor analysis and reliability by Cronbach's alpha. Structural equation modeling method was used to analyze the hypotheses. Data were analyzed using SPSS and SmartPLS software. Based on the findings of the research, improving the business space has a positive and significant effect on rural entrepreneurship. Marketing capability also plays a mediating role between improving the business space and rural entrepreneurship. Based on the results of this research, entrepreneurs should pay special attention to the importance of marketing capabilities and the demands and suggestions of customers in the success of their business. Also, to start their own business, they should consider the conditions of the business space from different dimensions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business Space
  • Rural Entrepreneurship
  • Marketing Capability
افتخاری، ر.، و سجاسـی قیـداری، ح. 1389. توسـعه روسـتایی بـا تأکید بـر کـارآفرینی. چـاپ اول، انتشارات سمت، تهران.
 بادسار، م. 1381. بررسی انگاره‌های بازاریابی محصولات کشاورزی در بین کشاورزان عضو شرکت‌های تعاونی روستایی در شهرستان بوکان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران.
بهزادنیا، پ.، و صنوبر، ن. 1398. بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد صادراتی (مورد مطالعه: شرکت‌های کارآفرین صادرکننده محصولات کشاورزی ایران). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 6 (۱۱): 67-58.
دادورخانی، ف.، رضوانی، م.، ایمنی قشلاق، س.، و بـوذرجمهری، خ. 1390. تحلیـل نقش گردشگری در توسعة ویژگی­های کارآفرینانـه و گـرایش بـه کـارآفرینی در بـین جوانـان روستایی (مطالعه موردی: روستای کندوان و اسکندان شهرستان اسکو). پژوهش­های جغرافیـای انسانی، 48 (78): 195-169.
سیف­اللهی.، ن. 1401. تحلیل اثر استراتژی‌های رقابتی بازاریابی کشاورزی بر توسعه زنجیره ارزش: (مطالعه موردی صنایع لبنی). تحقیقات کشاورزی و توسعه کشاورزی ایران، 4 (53): 944-935
شریفی، ا.، و یزدانی، ن. 1397. تأثیر قابلیت­های بازاریابی اینترنتی بر توسعه بازارهای بین­المللی شرکت­های صادراتی. مطالعات مدیریت راهبردی، 9 (34): 186-169.
صابری­فر، ر. 1391. بررسی عوامل تأثیرگذار بر عضویت و مشارکت روستاییان در شرکت های تعاونی روستایی، مورد شناسی: استان خراسان رضوی. جغرافیا و آمایش شهری- منطقه­ای، 2 (4): 76-65.  
غنیان، م.، خانی، ف.، و بقایی، ل. 1390. ارزیابی فضای کارآفرینی در گردشـگری روسـتایی، مطالعه موردی: منطق اورامان. پژوهش­های روستایی ،2 (3): 123-99.
فراهانی، ح.، و حاج حسینی، س. 1393. ارزیابی ظرفیت­های نواحی روستایی برای توسعه کارآفرینی و توانمندسازی روستاییان (مطالعه موردی: روستاهای بخش شال شهرستان بوئین­زهرا). پژوهش­های روستایی،4 (4): 748-715.
فیروزآبادی، س.ا.، و حسینی، س.ر. 1390. بررسی موانع و مشکلات تعاونی‌های روستایی در بازاریابی محصولات کشاورزی (مورد مطالعه: شرکت تعاونی روستایی روستای کوشک‌ هزار بیضا). توسعه محلی، 1 (3): 148-131.
کریم­زاده، ح.، و مجنونی ت.ع. 1398. مدل­سازی توسعه کارآفرینی روستایی مبتنی بر ظرفیت­های محلی: مطالعه موردی سکونت­گاه­های روستایی شهرستان بناب، روستا و توسعه، 22 (1): 110-87.
محمدی، ز.، اسماعیل‌پور، م.، و حمیدیان، ف. 1399. تأثیر کارآفرینی محوری و بازارمحوری بر اثربخشی بازاریابی از طریق قابلیت بازاریابی در کسب‌وکارهای کوچک. نشریه علمی کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 12 (۲۳): ۳۶۳-340.
مومنی، ح.، ریاحی، و.، و وحیدرضا، س. 1400. تبیین بازاریابی محلی در نواحی روستایی با به کارگیری مؤلّفه­های مؤثّر در مدلسازی ساختاری تفسیری، فصلنامه پژوهش هاى جغرافیاى اقتصادى، 2 (5): 44-32.
درویشی، م.، شریف­زاده، م.ش.، و عبداالله­زاده، غ. ح. 1396. واکاوی نقش شرکت­های تعاونی روستایی در پیشبرد توسعه پایدار: رویکرد مسئولیت­پذیری اجتماعی. فصلنامه روستا و توسعه، 3 (20): 64-43.
Ahyani, H., Putra, H. M., Slamet, M., and Mutmainah, N. 2022. Standardization of Companies and The Islamic Business Environment in Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8 (1):10-20.‏
Atuahene‐Gima, K. 1993. Determinants of inward technology licensing intentions: An empirical analysis of Australian engineering firms. Journal of Product Innovation Management, 10 (3): 230-240.
Banerjee, P. and Richter, F.J. 2003. Economic institutions in India: sustainability under liberalization and globalization. Palgrave Macmillan.
Barkhatov, V., Benz, D., and Pletnev, D. 2020. Trust in the Russian economy and business environment. In E3S Web of Conferences EDP Sciences.‏
Cacciolatti, L. and Hee, S. 2016. Revisiting the relationship between marketing capabilities and firm performance: The moderating role of market orientation, marketing strategy and organisational power. Journal of Business Research, 69 (12):1-14.
Chin, W. W. 1998. The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern Methods for Business Research, 295 (2): 295-33.
Davronovich, A. D., and Mansurjonovich, J. M. 2023. Important advantages of organizing the educational process in a digital technology environment. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, 11 (2): 149-154.‏
Dixie, G. 1989. Horticultural Marketing: a resource and training manual for extension officers. Retrievd from http://fao.org/waicent/ faoinfo/agricult/ags/AGSM/76.htm.
Dutta He, P., Pei, Y., Lin, C., and Ye, D. 2021. Ambidextrous Marketing Capabilities, Exploratory and Exploitative Market-Based Innovation, and Innovation Performance: An Empirical Study on China’s Manufacturing Sector. Sustainability, 13 (3): 1146.
Dutta, S., Narasimhan, O., and Rajiv, S. 1999. success in high-technology markets: Is marketing  capability critical. Marketing Science, 18 (4): 547-568.
Gandolph Ahannaya C., Festus Adegbie, F., Iwala, A.T. 2023. Environmental Impacts and Organization Business Survival on SMEs. GSJ: 9 (2): 1704-1711.
Gardašević, J., Ćirić, M., and Stanisavljević, I. 2021. The relations between  contemporary leadership styles and the dimensions of national culture in modern business environment . Ekonomika, 67 (1): 77-89.‏
He,Q., Guaita-Martínez, J. M and Botella-Carrubi, D. 2019. How brand equity affects firm productivity: The role of R and D and human capital, Economic Research-Ekonomska Istraživanja, Published by Informa UK Limited, Trading as Taylor and Francis Group.
Heaton, J. 2005. Developing Entrepreneurs: An Examination of Systematic Approach’s to Entrepreneurial Development for Rural Areas, Illinois Institute for Rural Affairs, Rural Research Report.
Henderson, J. 2002. Building the rural economy with high-growth entrepreneurs. Economic Review Federal Reserve Bank of Kansas City, 87 (3): 45-75.
Hessels, J., and Naudé, W. 2019. The Intersection of the Fields of Entrepreneurship and Development Economics: A review towards a New View. Journal of Economic Surveys, 33 (2): 389-403. 
Imhanzenobe, J., Adejumo, O., and Ikpesu, O. 2021. A review of knowledge management and its application in the contemporary business environment. African Journal of Business Management, 15 (10): 274-282.
Lordkipanidze, Maia, Brezet, Han, Backman, Mikael. 2005. The
Entrepreneurship Factor in Sustainable Tourism Development. Journal
Lucas, D. S., Fuller, C. S., and Packard, M. D. 2022. Made to be broken? A theory of regulatory governance and rule-breaking entrepreneurial action. Journal of Business Venturing, 37 (6): 106250.‏
Morgan, N. A., Vorhies, D. W., and Mason, C. H. 2009. Market orientation, marketing capabilities, and firm performance. Strategic Management Journal, 30 (8): 909-920.
of Cleaner Production, 13 (8): 787-798.
Shabd S. Acharya. 2009. Food Security and Indian Agriculture: Policies, Production Performance and Marketing Environment. Agricultural Economics Research Review, 22 (1): 1-19.
Stone, M., and Geisser, F. 1975. Cross validatory choice and assessment of statistical predictions. Journal of the Royal Statistical Society, 36 (2): 111-147.
Van‘t Klooster, J. 2022. The European Central Bank’s strategy, environmental policy and the new inflation: A case for interest rate differentiation. LSE Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment Report.‏
Weerawardena, J. 2003. The role of marketing capability in innovation-based competitive strategy. Journal of Strategic Marketing, 11 (1): 15-35.
Wetzels, M., Odekkerken-Schroder, G. and Van Oppen, C. 2009. Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration, MIS Quarterly, 33 (1): 177.
World Bank. 2003. Cooperatives Face the Future, Rural Develop ment. New York: Press of City University of New York.
World Bank. 2010. Doing business 2011: Making a difference for entrepreneurs. The World Bank.‏