نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
گروه علوم تربیتی، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
the current research was conducted with the aim of identifying the set of executive mechanisms for empowering the managers of the Ministry Agricultural Jihad based on the results of the evaluation center. The research has been carried out in terms of practical purpose and qualitative data collection method (fundamental data method). Sample Size For interviews with experts in the framework of final theoretical saturation, 30 experts (middle managers of the Ministry of Jihad Agriculture) were selected using targeted sampling of the snowball type. The data needed for the research has been collected by library-field method (interview and questionnaire). Data analysis was done in the qualitative section using grounded theory and the Delphi method. From the results of the interview in the field of identifying the set of executive mechanisms for empowering the managers of the Ministry of Agricultural Jihad based on the results of the assessment center, 53 concepts, 16 semantic units and 7 categories (assessment categories, strategic development). From the empowerment of managers in the ministry, education and learning, development of organizational health, recruitment and hiring process, delegation of authority, financial nutrition of the organization, assessment were extracted as executive mechanisms in line with the empowerment of managers. Then, in three occasions, the extracted categories and semantic units were presented to the experts. In the first and third round of Delphi, semantic and categorical units were not removed. However, in the second round, semantic units (identification of managers' intelligence and capability, implementation of empowerment processes) were removed by experts.
کلیدواژهها [English]
اسفندیاری، م.، و ایمانخان، ن. 1398. تحلیل رفتار مشتریان صنعت بانک: رهیافت نظریه داده بنیاد. فصلنامه علمی مدلسازی اقتصادی، 13 (45): 93-114.
آذر، ع.، سیدجوادین س.ر.، صفری ح.، تقیزادهیزدی، م.ر.، و آذرفر، ا. 1400. طراحی سیستم استنتاج فازی به منظور برآورد امتیاز کانونهای ارزیابی. مجله مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی، ۱۲ (۴۷): 2-21.
آذرفر، ا.، علیشیری، م.م.، و محمدی، م.ح. 1398. اثر همانندی موقعیت بر امتیازات داوطلبان در کانونهای ارزیابی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 10 (4): 24-1.
بکر، م.، زارعی متین، ح.، و باباشاهی، ج. 1399. طراحی مدل توانمندسازی مدیران پرستاری در بیمارستانهای آموزشی و درمانی دانشگاه تهران. فصلنامه مدیریت پرستاری، ۹ (۴): 96-111.
جلیلدوست، ا.ح. 1395. نقثش عوامل مؤثر درون سازمانی بر توانمندسازی کارکنان. کنفرانس بینالمللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21: تهران.
حسنبیگی، ا.، دلاور، ع.، و انجمشعاع، ر. 1396. طراحی مدل توانمندسازی مدیران سطوح عالی وزارت نیرو. مجله مطالعات دفاعی استراتژیک، 15 (69): 250-221.
7دولتشاه، ز.، و ملکشاهی، م. 1395. راهکارهای توانمندسازی کارکنان و پیامدهای آن در سازمان. دومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران: قم.
رسولی، م. 1396. بررسی تأثیر نقش به کارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجیگری تسهیم دانش (مطالعهای در دانشگاه علوم پزشکی شهر مشهد). پایاننامه کارشناسیارشد رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد.
رفیعی، ش. 1396. ارائه چارچوبی برای توانمندسازی زنان کارآفرین درحوزه کسبوکار الکترونیک. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه حضرت معصومه(س) قم.
سرباز، ر.، و مولودیان، هـ. 1396. بررسی نقش میانجیگری رضایت شغلی در رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و عملکرد شغلی کارکنان شعب بانک انصار شهر مشهد. دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری: تهران.
شادمانی، ش.، و شادمانی، ش. 1397. توانمندسازی نیروی انسانی در جهت مدیریت چالشهای سازمان. کنفرانس بینالمللی امنیت، پیشرفت و توسعه پایدار مناطق مرزی، سرزمینی و کلانشهرها، راهکارها و چالشها با محوریت پدافند غیرعامل و مدیریت بحران: تهران.
شاهمرادی، م.، محمود بابوئی، ا.، خونسیاوشان، م.، و مدنی، ح.ر. 1396. عوامل مؤثر بر توانمندسازی راهبردی مدیریت منابع انسانی. کنفرانس پژوهش های نوین ایران و جهان در روانشناسی و علوم تربیتی حقوق و علوم اجتماعی: شیراز.
فرجی، آ.، و سرخوندی، س. 1398. عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیران و اثربخشی مدیریت مالی با تأکید بر بسترهای ارگانیکی در سازمان (مورد مطالعه: شرکتهای دانشبنیان شهر کرمانشاه). دوماهنامه بررسیهای بازرگانی، 17 (96): 22-8.
فلاح، م.ر. 1397. شناسایی و تبیین پیشایندهای توانمندسازی منابع انسانی با رویکرد مدیریت دانش. مجله پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 10 (1): 133-160.
قراخانی، د. 1401. تأثیر توانمندسازی و آموزش مدیران و کارکنان بر تعهدسازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی کار تیمی (مورد مطالعه: شهرداری کرج). سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و صنعت: تهران.
قربانیزاده، و.، و آقاوردی، ب. 1392. نقش توانمندسازی روانشناختی کارکنان در تعالی سازمان. دوفصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 5 (1): 106-87.
ناصحیفر، و.، عیوضی، م.ر.، و شهریاری، هـ. 1395. بررسی رابطه بین عوامل توانمندسازی مدیران با افزایش عملکرد نیروی انسانی (مطالعه موردی: وزارت دادگستری). کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت: تهران.
نجیبزاده، س. 1400. بررسی روشهای توانمندسازی شغلی مدیران و تأثیر آن بر عملکرد شغلی. ششمین کنفرانس بینالمللی تحقیقات بین رشتهای در مدیریت، حسابداری و اقتصاد در ایران: تهران.
نصراصفهانی، ع.، غضنفری، ا.، و عامرینسب، س. 1392. رابطه بین رهبری اخلاقی و توانمندسازی کارکنان. دوفصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 5 (1): 128-107.
نیازآذر، ک.، صالحی، م.، عنایتی، ت.، و تقوایی یزدی، م. 1392. بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 4 (2): 90-79.
یوسف یعقوبی، ف.، ریاحی، ل.، طبیبی، س.ج.، و محمودی مجدآبادی فراهانی، م. 1398. عوامل خودکارآمدی مؤثر در توانمندسازی مدیران شبکههای بهداشتی درمانی استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل. نشریه طلوع بهداشت، 18 (4): 107-89.
Al-Omari, Z., Alomari, K., and Aljawarneh, N. 2020. The role of empowerment in improving internal process, customer satisfaction, learning and growth. Management Science Letters, 10 (4): 841-848.
Alshemmari, J.M.H.J. 2023. An Empirical study on employee empowerment role in increasing efficiency of employee performance. Journal of Logistics, Informatics and Service Science, 10 (1): 52-71.
Alzoubi, H. M., Agha, K., Alshurideh, M. T., Ghazal, T. M., and Alhyasat, K. M. 2023. The impact of organizational empowerment practices and learning organization on firm performance. Corporate & Business Strategy Review, 4 (2): 151-167.
Choi, I. 2020. Moving beyond mandates: Organizational learning culture, empowerment, and performance. International Journal of Public Administration, 43 (8): 724-735.
Hanaysha, J. 2016. Examining the effects of employee empowerment, teamwork, and employee training on organizational commitment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 229: 298-306.
Huang, J. 2017. The relationship between employee psychological empowerment and proactive behavior: Self-efficacy as mediator. Social Behavior and Personality: an international Journal, 45(7): 1157-1166.
Lim, S. E. 2021. Fostering absorptive capacity and facilitating innovation in hospitality organizations through empowering leadership. International Journal of Hospitality Management, 94: 102780.
Malik, M., Sarwar, S., and Orr, S. 2021. Agile practices and performance: Examining the role of psychological empowerment. International Journal of Project Management, 39 (1): 10-20.
Moye, M. J., Henkin, A. B., and Egley, R. J. 2005. Teacher‐principal relationships: Exploring linkages between empowerment and interpersonal trust. Journal of Educational Administration, 43 (3): 260-277.
Peng, J., Yang, X., and Huan, T.C. 2022. The effects of empowering leadership on employee adaptiveness in luxury hotel services: Evidence from a mixed-methods research. International Journal of Hospitality Management, 101: 103113.
Rouhani, F., Chenari, A., and Parsa Moein, K. 2019. Providing a model for organizational empowerment based on the knowledge management model. Iranian Journal of Educational Sociology, 2 (4): 10-23.
Wadhwa, D. S., and Verghese, M. 2015. Impact of employee empowerment on job satisfaction and organizational commitment: An empirical investigation with special reference to selected cement industry in Chhattisgarh. International Journal in Management and Social Science, 3 (3): 280-286.
Wong, C.A., and Laschinger, H.K. 2013. Authentic leadership, performance, and job satisfaction: the mediating role of empowerment. Journal of advanced nursing, 69 (4): 947-959.
Zhang, L., Kim, D., and Ding, S. 2023. Cultivating organizational performance through the performance measurement systems: Role of psychological empowerment and creativity. Frontiers in Psychology, 14: 1116617.