ارائه و اعتبارسنجی الگویی برای پرورش منتور کارآفرینی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

2 گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 گروه مدیریت آموزشی، پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

آموزش کارآفرینی می تواند به بهبود توانایی فرد برای نوآوری، ایجاد کسب و کار و ایجاد شغل کمک کند. بنابراین داشتن یک منتور برای رسیدن به موفقیت یک کارآفرین از ضروریات است. در همین راستا تحقیق حاضر با هدف ارائه و اعتبارسنجی الگویی برای پرورش منتور کارآفرینی در ایران انجام شد. جامعه آماری پژوهش منتورهای کارآفرینی در ایران بوده که با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه محقق‌ساخت بود که روایی آن با استفاده از نظرات تخصصی اساتید و مرشدان خبرۀ کارآفرینی انجام شد. میزان پایایی آن نیز از طریق محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. پس از جمع‌آوری و دسته‌بندی داده‌ها، از روش آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرم‌افزار SPSS20 و همچنین برای استخراج مدل معادلات ساختاری از نرم‌افزار Smart PLS3 استفاده گردید. نتایج به دست آمده از روابط مؤلفه‌های مدل منتور کارآفرینی نشان داد قوی-ترین رابطه مربوط به «پشتیبانی خانواده- ویژگی‌های شخصیتی» با ضریب مسیر 832/0 و ضعیف‌ترین آن مربوط به «فعالیت‌های ترویجی- دانش بازار» با ضریب مسیر 130/0 بود. یافته‌ها حاکی از آن است دو عامل دانش منتوری و شایستگی منتوری در سطح 99 درصد اطمینان تأثیر مثبت و معنی‌داری بر پرورش منتورکارآفرینی داشته است. با توجه به نتایج به کارآفرینان کم‌تجربه پیشنهاد می‌شود ارتباط مستمر با منتورهای ارشد و بهره‌گیری از تجارب آن‌ها در زمینۀ راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار و ایجاد شبکه‌ای قوی، به توانمندی و دانش منتوری حرفه‌ای دست یابند تا بتوان از این طریق منتور‌پروری در جهت احیاء مرشدیت در کسب‌وکارها فراهم شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting and validating a model for Develop entrepreneurial mentors in Iran

نویسندگان [English]

  • Mostafa Eslambolchi 1
  • Mohammad Azizi 2
  • Seyed Rasuol Hosseini, 3
1 Department of entrepreneurship, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
2 Department of Entrepreneurship Development, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran.Tehran. Iran
3 Department of Educational Management, Shahid Chamran Campus, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Entrepreneurship training can help improve a person's ability to innovate, create a business, and create a job. Therefore, having a mentor is essential to achieve the success of an entrepreneur. In this regard, the present research was conducted with the aim of presenting and validating a model for fostering entrepreneurial mentors in Iran. The statistical population of the research is entrepreneurial mentors in Iran, 384 people were selected as the sample size using Cochran's formula. The measuring instrument was a researcher-made questionnaire, the validity of which was carried out using the expert opinions of entrepreneurship expert professors and mentors. Its reliability was also calculated by calculating Cronbach's alpha coefficient. After collecting and categorizing the data, the descriptive and inferential statistics method was used in the SPSS20 software environment and also to extract the structural equation model from the Smart PLS3 software. The results obtained from the relationships between the components of the entrepreneurial mentor model showed that the strongest relationship is related to "family support - personality traits" with a path coefficient of 0.832 and the weakest one is related to "promotional activities - market knowledge" with a path coefficient of 0.130. The findings indicate that the two factors of mentoring knowledge and mentoring competence have a positive and significant effect on the development of entrepreneurial mentors at the 99% confidence level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Education
  • Communication
  • Mentoring
  1.  احمدپور، ا.، شهرکی، م.ر.، و عرب، ف. 1398. ارزیابی رابطه ویژگی­های فردی و شخصیتی با رفتار کارآفرینانۀ زنان عضو تعاونی­های روستایی مازندران. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 6 (3): 98-81.

    1. احمدی‌زهرانی، م.، ناظمی، ش.، رحیم­نیا، ف.، و مرتضوی، س. 1397. واکاوی نوین ویژگی‌های رفتار مرشدانه مدیران و اعتبارسنجی آن. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 9 (35): 31-3.
    2. اسلامبولچی، م.، عزیزی، م.، و حسینی، ر. 1401. اکوسیستم پرورش منتور کارآفرینی. توسعه کارآفرینی، 15 (1):1-20.
    3. امانی، ج.، غلامعلی لواسانی، م.، اژه­ای، ج.، و خضری آذر، ه. 1390. رابطه ارزش­های فرهنگی و متغیرهای فردی با میزان استفاده از رایانه در دانشجویان. علوم رفتاری، 5 (1): 10-1.
    4. آبزن، ا.، حافظی، ش.، و غلامی، ع. 1401. طراحی واعتبارسنجی الگوی مرشدیت سازمانی در سیستم آموزش عالی. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 17 (66): 95-122.
    5. بنی­هاشمی‌، س ع.، عسگری، ع.، و شهلی­بر، ن. 1400. بررسی تأثیر مرشدیت بر یادگیری سازمانی با میانجی­گری قابلیت­های کارکنان. مجله توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 16 (60): 246-223.
    6. بیک‌زاد، ج.، و فدای‌حسینی، آ. 1401. تأثیر مرشدیت و جذابیت سازمانی بر بهره‌وری نیروی انسانی: نقش میانجی شادی کارکنان، تعادل کار و زندگی. مدیریت منابع انسانی پایدار، 4 (6):195-181.
    7. عزیزی، م.، و آقایی­پور، ع. 1396. طراحی برنامه مرشدی در کسب­وکار: انتخاب متربی شایسته. توسعه کارآفرینی، 10 (2): 298-279.
    8. قاسمی خیرآبادی، ع.، خورشیدی، ع.، عباسی، ل.، خسروی، پ.، و دلگشایی، ی. 1399. ارائه الگوی حکمرانی آموزش‌های مهارتی در سطح فروملی با رویکرد نظری داده‌بنیاد. کارآفن. 3 (17). 40-29
    9. کیاکجوری‌، د.، بناگر، ع.، و میرتقیان رودسری، س.م. 1396. نقش میانجی­گری انگیزش شغلی کارکنان در رابطۀ میان مرشدیت و کارآفرینی سازمانی (مطالعۀ موردی شرکت زرین سوله آمل). مدیریت توسعه و تحول، 9 (28): 37-31.
    10. مرادی­نژاد، هـ.، و فتاحی، م. 1402. واکاوی تأثیر مؤلفه­های مدل کسب­وکار بر موفقیت کسب­وکارهای بخش کشاورزی شهرستان چرداول. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 10 (1): 38-23.
    11. مطهری‌نژاد، ح. 1396. جذب منابع انسانی بر مبنای شایستگی. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 1 (27): 21-43.
    12. معتمدی محمدآبادی، م. 1399. سنجش و تحلیل اثرگذاری رفتارهای مرشدانه اثربخش بر بهبود عملکرد شغلی منابع انسانی: تبیین نقش هوش عاطفی و فرهنگی مدیران. هفتمین همایش علمی پژوهشی توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی ایران: تهران.
    13. موسوی تقی­آبادی، ن.ا.، کاظمی، م.، و ملک­زاده، غ. 1401. طراحی مدلی از عوامل مؤثر بر عملکرد مرشدیت و آزمون آن در صنعت برق. همیاری در مدیریت و توسعه بهره­وری، 1 (1): 16-1.

    15.Agbonna, A.R. 2022. Moderating effect of mentorship on the relationship between entrepreneurial learning and attitude towards entrepreneurship. International Journal of Economics, Commerce and Management, 10 (1): 89-106.

    16.Ausat, A.M.A., and Suherlan, S. 2021. Obstacles and solutions of MSMEs in electronic commerce during covid-19 pandemic: evidence from Indonesia. BASKARA: Journal of Business and Entrepreneurship, 4 (1): 11-19.

    1. Baluku, M.M., Matagi, L., and Otto, K. 2020. Exploring the link between mentoring and intangible outcomes of entrepreneurship: the mediating role of self-efficacy and moderating effects of gender. Frontiers in Psychology, 11 (1): 316-334.
    2. Brashear-Alejandro, T., Barksdale, H., Bellenger, D.N., Boles, J. S., and James, C. 2019. Mentoring characteristics and functions: mentoring’s influence on salespeople. Journal of Business & Industrial Marketing, 34 92): 303-316.
    3. Chin, W. W. 1998. The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295 (2): 295-33.
    4. Clutterbuck, D. 2005. Establishing and maintaining mentoring relationships: An overview of mentor and mentee competencies. SA Journal of Human Resource Management, 3 (3): 2-9.
    5. Diawati, P., Ausat, A.M.A., and Augustin, J. 2023. Creativity: How to develop an entrepreneurial attitude of creativity. Journal on Education, 5 (4): 11116-11122.
    6. Elliott, C., Mavriplis, C., and Anis, H. 2020. An entrepreneurship education and peer mentoring program for women in STEM: mentors’ experiences and perceptions of entrepreneurial self-efficacy and intent. International Entrepreneurship and Management Journal, 16 (1): 43-67.
    7. Fauchald, R. N., Aaboen, L., and Haneberg, D. H. 2022. Utilisation of entrepreneurial experiences in student-driven mentoring processes. The International Journal of Management Education, 20 (2): 640-651.
    8. Fornell, C., and Larcker, D.F. 1981. Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18 (1): 39-50.
    9. Gillespie, G. L., Vallerand, A. H., and Fairman, J. 2023. Characteristics of faculty mentoring in the Robert Wood Johnson Foundation Future of Nursing Scholars Program. Nursing Outlook, 10 (1): 896-912.

    26.Hulland, J. 1999. Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies. Strategic Management Journal, 20 (2): 195-204.

    27.Glasgow, P.P. 2006. The impact of culture on the mentoring process of students of African and East Indian heritage in postsecondary institutions in Trinidad. Oral Roberts University.

    28.Henseler, J., Ringle, C.M., and Sarstedt, M. 2015. A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy of marketing science, 43 (1): 115-135.

    29.Hsieh, B., and Nguyen, H. T. 2020. Identity-informed mentoring to support acculturation of female faculty of color in higher education: An Asian American female mentoring relationship case study. Journal of Diversity in Higher Education, 13 (2): 169.

    30.Jeske, D., and Linehan, C. 2020. Mentoring and skill development in e-internships. Journal of Work-Applied Management, 12 (2): 245-258.

    31.Kubberød, E., Fosstenløkken, S. M., and Erstad, P.O. 2018. Peer mentoring in entrepreneurship education: towards a role typology. Education + Training, 60 (9): 1026-1040.

    32.Kuratko, D.F., Neubert, E., and Marvel, M.R. 2021. Insights on the mentorship and coachability of entrepreneurs. Business Horizons, 64 (2): 199-209.

    33.Madan, P., and Srivastava, S. 2017. Assessing the impact of demographic variables on mentoring-managerial effectiveness relationship: An empirical study of Indian bank managers. Gender in Management: An International Journal, 32 (5): 369-383.

    34.Manafe, M.W.N., Ohara, M.R., Gadzali, S.S., Harahap, M.A.K., and Ausat, A.M.A. 2023. Exploring the relationship between entrepreneurial mindsets and business success: Implications for entrepreneurship education. Journal on Education, 5 (4): 12540-12547.

    35.Memon, J., Rozan, M. Z. A., Ismail, K., Uddin, M., and Daud, D. 2015. Mentoring an entrepreneur: Guide for a mentor. Sage Open, 5 (1): 2158244015569666.

    36.Moore, J.H., and Wang, Z. 2017. Mentoring top leadership promotes organizational innovativeness through psychological safety and is moderated by cognitive adaptability. Frontier in Psychology, 8: 318-324.

    37.Nabi, G., Walmsley, A., and Akhtar, I. 2021. Mentoring functions and entrepreneur development in the early years of university. Studies in Higher Education, 46 (6): 1159-1174.

    38.Prastyaningtyas, E.W., Sutrisno, S., Soeprajitno, E.D., Ausat, A.M.A., and Suherlan, S. 2023. Analysing the role of mentors in entrepreneurship education: Effective support and assistance. Journal on Education, 5 (4): 14571-14577.

    39.Radu Lefebvre, M., and Redien-Collot, R. 2013. “How to do things with words”: The discursive dimension of experiential learning in entrepreneurial mentoring dyads. Journal of Small Bussiness Management, 51: 370-393.

    40.Spiekermann, L., Lyons, M., and Lawrence, E. 2020. The ups and downs of mentoring relationship formation: What to expect. Children and Youth Services Review, 118: 105413.

    41.St-Jean, É., and Mathieu, C. 2015. Developing attitudes toward an entrepreneurial career through mentoring: The mediating role of entrepreneurial self-efficacy. Journal of Career Development, 42 (4): 325-338.

    42.St-Jean, É., and Mitrano-Méda, S. 2016. Should mentors of entrepreneurs be trained or their experience is enough?. Entrepreneurship-Practice-Oriented Perspectives, 1: 39-61.

    43.St-Jean, E., and Tremblay, M. 2020. Mentoring for entrepreneurs: A boost or a crutch? Long-term effect of mentoring on self-efficacy. International Small Business Journal, 38 (5): 424-448.

    44.Sutrisno, S., Sitinjak, H., Diawati, P., Sitinjak, I. Y., and Ausat, A. M. A. 2023. Telaah dampak positif gaya kepemimpinan transformasional bagi peningkatan produktivitas individu dan organisasi. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4 (1): 726-731.

    45.Tsoukalas, S. 2022. How entrepreneur mentorship can help founders get a second perspective, https://www.growthmentor.com/blog/entrepreneur-mentorship.

    46.Wetzels, M., Odekerken-schröder, G., and Oppen, C. 2009. Using PLS path modeling for zssessing hierarchical construct models: guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly, 33 (1): 177–195.

    47.Zen, A., Kusumastuti, R., Metris, D., Gadzali, S.S., and Ausat, A.M.A. 2023. Implications of entrepreneurship
    education as a field of study for advancing research and practice. Journal on Education, 5 (4): 11441-11453.

    48.Zhang, X., and Nong, S. 2023. Reflections on entrepreneurship education in the context of information technology: How entrepreneurship tutors affect the identification of entrepreneurship opportunities for college students. Proceedings of the 2022 3rd International Conference on Artificial. edited by Bob Fox, Chuan Zhao, Marcus T. Anthon.