تحلیل اثر سبک‌های رهبری بر آمیخته ترفیع محصولات لبنی با نقش میانجی مشتری مداری(موردمطالعه: شرکت کشت و صنعت و دام‌پروری مغان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران .

چکیده

آمیخته ترفیع فرآیند متقاعد کردن مشتری بالقوه برای خرید محصول است. کسب مزیت رقابتی، مشتری مداری و آمیخته ترفیع به وجود شرایط و بستری مناسب نیاز دارد که سبک‌ رهبریِ مدیریت، یکی از عوامل مؤثر در این زمینه است. بنابراین در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر سبک رهبری بر آمیخته ترفیع محصولات لبنی با نقش میانجی مشتری مداری پرداخته شده است. تحقیـق حاضر، از نظر نوع جزء پژوهش‌های کاربردی بوده و از نوع پیمایشی است و با توجه به نوع تحلیـل نتـایج از نـوع توصـیفی و همبستگی است. جامعه آماری شامل 1200 نفر از کارکنان، کارشناسان و مدیران شرکت کشت و صنعت و دام‌پروری مغان است و با استفاده از فرمول کوکران 291 نفر به‌عنوان حجم نمونه و به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شده‌اند. از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری به بررسی روابط بین متغیرهای با استفاده از نرم‌ا‌فزار Spss، LISREL، پرداخته شده است. یافته‌های تحقیق نشان داد سبک رهبری تأثیر مثبت و معناداری بر آمیخته ترفیع محصولات لبنی شرکت کشت و صنعت و دام‌پروری مغان دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد، متغیر مشتری مداری نقش میانجی بین سبک‌ رهبری و آمیخته ترفیع محصول را بر عهده دارد. و در بین چهار سبک رهبری، بر اساس مدل اندازه‌گیری سبک رهبری حمایتی بیشترین تأثیر را بر آمیخته ترفیع دارد. با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، سبک رهبری که الگوی رفتاری مدیر به هنگام هدایت کردن فعالیت‌های دیگران و سازمان است که از خود نشان می‌دهد، می‌تواند بر آمیخته ترفیع و مشتری مداری تأثیرگذار باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effects of Leadership Styles on the promotion Mix of Dairy Products Sales with the Role Customer-Oriented Mediator(Case Study: Moghan Agro-Industrial and Animal Husbandry Company)

نویسنده [English]

  • Naser Seifollahi
Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Promotion mix is the process of convincing a potential customer to buy a product. Achieving competitive advantage, customer orientation, and promotion mix require the right conditions and conditions, which is one of the factors influencing management leadership style. Therefore, the present study investigates the effect of leadership style on promotion mix of dairy products with the mediating role of customer orientation.The research was applied in the field of research in terms of type and it was a survey and according to the type of analysis the results were descriptive and correlational. The population consisted of 1200 employees, experts and managers of Moghan Agriculture and Animal Husbandry Company. Using Cochran formula, 291 individuals were selected as sample size by stratified random sampling. Structural equation modeling is used to investigate the relationships between variables using SPSS, LISREL software. The findings showed that leadership style has a positive and significant effect on promotion mix of agricultural products of Moghan Company. The results also show that customer-oriented variables play a mediating role between leadership style and promotion mix. And among the four leadership styles, based on the measurement model supportive leadership has the most impact on promotion mix. According to the findings of this study, leadership style of a person whose behavioral pattern when directing the activities of others and the organization that he / she demonstrates can be effective in promotion mix and customer orientation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leadership Styles
  • Promotion Mix
  • Customer Orientation
  • Moghan Agro-Industrial and Animal Husbandry Company
  1. خیری، س. 1395. رابطه­ی مشتری­مداری و ارزش ویژه برند آناتا. دو فصلنامه مدیریت زنجیره ارزش، (1)3:  42-15.
  2. رضایی، س.، سیدجوادین، س.ر.، گنجی، ا. 1396. رهبری مشتری­مدار: شناسایی مؤلفه‌های و تأثیر آن بر نتایج سازمان. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، (2)37،79-60.
  3. سیف‌اللهی، ن. 1396. اصول مدیریت. انتشارات آراد کتاب. تهران.
  4. سیف‌اللهی، ن. 1396. بررسی تأثیر بازارگرایی و ثبات مدیریتی بر عملکرد مالی شرکت­ها. اقتصاد مالی، (13)48 ،276-261.
  5. سیف‌اللهی، ن.، آذربایجانی، م. طراحی مدلی برای تبیین عملکرد فروش در صنعت لاستیک ایران. مجله صنعت لاستیک، (106)26: 47-39.
  6. عسگرنژاد نوری، ن.، زارعی، ق.، پور قدیمی، س.، موحد، م.ر .1401. تأثیر سبک­های رهبری نوظهور بر عملکرد نیروی فروش، با نقش واسطه­ای رضایت و اعتماد به مدیر، (12)2: 144-109.
  7. گیوکی، ا.، منظری توکلی، ع.، سالجقه، س.، شیخی، ا. 1398. تبیین راهبرد سازمانی با شایسته‌سالاری و رهبری خدمت­گزار، مطالعات مدیریت راهبردی، (37)10،222-201.
  8. محمدیان، م.1382.مدیریت آگهی­های تجاری، انتشارات حروفیه، تهران.
  9. Ahmed, A., Arshad, M.A., Mahmood, A., and Akhtar, S. 2019. The influence of spiritual values on employee’s helping behavior: the moderating role of Islamic work ethic. Journal of Management, Spirituality & Religion, 16(3): 235-263.‏
  10. Alblooshi, M., Shamsuzzaman, M. and Haridy, S. 2021. The relationship between leadership styles and organisational innovation: A systematic literature review and narrative synthesis. European Journal of Innovation Management,24(2): 338-370.‏
  11. Armstrong, G. 2009. Marketing: an introduction. Pearson education.‏
  12. Bass, B.M., and Bass, R. 2009. The Bass handbook of leadership: Theory, research, and managerial applications. Simon and Schuster.‏
  13. Benjamin, L. and Flynn, F.J. 2006. Leadership style and regulatory mode: Value from  fit? Organizational Behavior and Human Decision Processes, 100(2): 216-230.‏
  14. Bose, R. 2002. Customer relationship management: key components for IT success. Industrial management & Data Systems, 102(2): 89-97.
  15. Bowen, F.E., Rostami, M., and Steel, P. 2010. Timing is everything: A meta-analysis of the relationships between organizational performance and innovation. Journal of Business Research, 63(11): 1179-1185.
  16. Chan, C.C., and Scott, Ladd, B. 2004.Organisational learning: Some considerations for human resource practitioners. Asia Pacific journal of human resources, 42(3): 336-347.‏‏
  17. Fiedler, F. 1977. The variables of leadership, Glenview, IL: Scott foresman.
  18. Hajjat, M.M. 2002. Customer orientation: construction and validation of the CUSTOR scale. Marketing Intelligence & Planning, 20:428-441.
  19. Hallinger, P. 2009. Leadership for the 21st century schools: From instructional leadership to leadership for learning.‏ Hong Kong, Institute of Education.
  20. Hancott, D.E. 2005. The relationship between transformational leadership and organizational performance in the largest public companies in Canada. A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy. Capella University.
  21. Hill, C.W., and McShane, S.L. 2008. Principles of management (pp. 404-20).New York: McGraw-Hill/Irwin.‏
  22. House, R.J. 1997. A theory of charismatic leadership. Carbondale, IL: Southern Illinois University Press.
  23. Inyang, A.E., Agnihotri, R., and Munoz, L. 2018. The role of manager leadership style in salesperson implementation of sales strategy: a contingency perspective. Journal of Business & Industrial Marketing, 33(3): 1074-1086.
  24. Kang, D. S., and Bartlett, K. R. 2013. The role of perceived external prestige in predicting customer‐oriented citizenship behaviors.Human Resource Development Quarterly, 24(3): 285-312.‏
  25. Kaur, N., and Khunteta, R. 2021. Principles and Practices of Management.‏ Think Tanks Biyani Group of Colleges.
  26. Kelley, S. W. 1992. Developing customer orientation among service employees. Journal of the Academy of Marketing Science, 20 (1): 27-36.
  27. Koontz, H. Weihrich H. 2008. Essentials of Management: An International Perspective.‏ Tata McGraw Hill.
  28. Kotler, P., and Armstrong, G.M. 2010. Principles of marketing. Pearson Education India.‏
  29. Kumar, J., and Kumar, V. 2020. Drivers of brand community engagement. Journal of Retailing and Consumer Services, 54: 101949.‏
  30. Kwon, K., and Cho, D. 2016. How transactive memory systems relate to organizational innovation: the mediating role of developmental leadership.Journal of Knowledge Management, 20(5): 1025-1044.
  31. Lam, S. K., Kraus, F., and Ahearne, M. 2010. The diffusion of market orientation throughout the organization: A social learning theory perspective. Journal of Marketing, 74(5): 61-79.‏
  32. Lewin, K. 1939. Field theory and experiment in social psychology: Concepts and methods. American journal of sociology, 44(6): 868-896.‏
  33. Mohr, J.J., and Sarin, S. 2009. Drucker’s insights on market orientation and innovation: implications for emerging areas in high-technology marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 37: 85-96.‏
  34. Perra, B. M.2000.Leadership: the key to quality outcomes. Nursing Administration Quarterly, 24(2): 56-61.‏
  35. Rapp, A., Trainor, K.J and Agnihotri, R. 2010. Performance implications of customer-linking capabilities:Examining the complementary role of customer orientation and CRM technology. Journal of Business Research, 63: 1229-1236.
  36. Tu, Y., Lu, X., Choi, J. N., and Guo, W. 2019. Ethical leadership and team-level creativity: Mediation of psychological safety climate and moderation of supervisor support for creativity. Journal of Business Ethics, 159: 551-565.‏
  37. Wasserman, N., Anand, B., and Nohria, N. 2010. When does leadership matter. Handbook of leadership theory and practice, 27-63.‏
  38. Yong Ahn, J., Ki Kim, S., and Soo Han, K. 2003. On the design concepts for CRM system. Industrial Management & Data Systems, 103(5): 324-331.‏
  39. Yukl, G., and Lepsinger, R. 2005. Why integrating the leading and managing roles is essential for organizational effectiveness. Organizational Dynamics, 34(4): 361-375.‏
  40. Zhang, C., Zhuang, G., Yang, Z., and Zhang, Y. 2017. Brand loyalty versus store loyalty: Consumers’ role in determining dependence structure of supplier–retailer dyads. Journal of Business-to-Business Marketing, 24(2): 139-160.