تحلیل عوامل پیش‌برنده و بازدارنده توانمندسازی دانشجویان در کارآفرینی ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران

چکیده

به منظور راه‌اندازی کسب‌وکار در صنعت ورزش، لازم است که توانمندسازی دانشجویان تقویت شود. از طرفی، در مسیر توانمندسازی دانشجویان، موانع متعددی متعددی قرار دارند که در تحقیقات پیشین کمتر مورد توجه قرار نگرفته است. این تحقیق با تمرکز بر دانشجویان تربیت بدنی در پی شناسایی و تحلیل عوامل پیش‌برنده و بازدارنده توانمندسازی دانشجویان تربیت بدنی در کارآفرینی ورزشی است. این تحقیق در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول مبتنی بر انجام مصاحبه‌های کیفی، لیستی از عوامل مرتبط استخراج شد. مرحله دوم، مبتنی بر پیمایش پرسشنامه‌ای و با جمع‌آوری اطلاعات از 384 نفر دانشجویان تربیت بدنی، نسبت به ارزیابی لیست شناسایی شده در مرحله اول اقدام شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که سه نوع عامل شامل، تسهیلات علمی و فن‌آوری، وجود دانشجویان باانگیزه و دسترسی به امکانات و زیرساخت‌ها به عنوان عوامل پیش‌برنده و چهار عامل شامل، ضعف نظام آموزشی، موانع مدیریتی و قانونی، محدودیت‌های مالی و ضعف حمایت‌های قانونی نیز به عنوان عوامل بازدارنده خلاصه شده است. نتایج این مدل بیانگر این بود که از مجموع کل درصد تبیین واریانس، 72/59 درصد مربوط به عوامل بازدارنده و 28/40 درصد مربوط به عوامل پیش‌برنده است. نتایج آزمون-های مقایسه‌ای نشان داد که عوامل پیش‌برنده بر حسب میزان علاقه به رشته تحصیلی، داشتن تخصص و مهارت و همچنین وضعیت اشتغال در بین دانشجویان تفاوت معنی‌داری دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing driving and inhibiting factors of empowering students in sports entrepreneurship

نویسندگان [English]

  • Yaser Hozhabr
  • Zeinolabedin Fallah
  • Mohammadali Noudehi
  • Taher Bahlekeh
Department of Physical Education, Islamic Azad University, Gorgan Branch, Gorgan, Iran
چکیده [English]

In order to start a business in the sports industry, it is necessary to strengthen the empowerment of students. On the other hand, in the way of empowering students, there are many obstacles that have not been paid much attention in previous researches. This research, focusing on physical education students, seeks to identify and analyze the driving and inhibiting factors of empowering physical education students in sports entrepreneurship. This research was done in two stages. In the first stage, based on conducting qualitative interviews, a list of related factors was extracted. The second stage, based on a questionnaire survey and by collecting information from 384 physical education students, evaluated the list identified in the first stage. The results of the exploratory factor analysis showed that three types of factors include, scientific and technological facilities, the presence of motivated students and access to facilities and infrastructure as driving factors and four factors include, the weakness of the educational system, administrative and legal barriers, financial limitations and the weakness of legal support has been summarized as the inhibiting factors. The results of this model indicated that 59.72% of the total percentage of variance explanation is related to the inhibiting factors and 40.28% is related to the driving factors. The results of the comparative tests showed that there is a significant difference between the driving factors in terms of the degree of interest in the field of study, having expertise and skills, as well as the employment status among the students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports business
  • sports development
  • sports entrepreneurship
  • entrepreneurship education
بهاری دلیوند، م.، صاحبی پور، پ.، جمال عشینی، ل. 1398. تحلیل عوامل موثر بر کارآفرینی دانشجویان در استان گیلان. کنفرانس بین­المللی مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری در هزاره سوم. تهران.
ثانی، م.، حاجی انزوهایی، ز.، اشرف گنجویی، ف. 1398. مدل­یابی اثر توانمندسازی روان‌شناختی بر آمادگی فردی برای تغییر در کارکنان وزارت ورزش و جوانان، فصلنامه آموزش علوم دریایی، 6 (3): 118-106.
خیاط، ب.، محمدیان، ف.، ماجدی، ن. 1399. ارائة الگوی توسعة کارآفرینی ورزش زنان ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، 12(62): 135-164.
شریفی، ف.، خراسانی ا.، فتحی واجارگاه، ک.، صالحی عمران، ا. 1398. تعیین مولفه­های اشتغال­پذیری دانش‌آموختگان دانشگاهی با رویکرد آمیخته اکتشافی. دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 7(13): 29-54.
صفری، ا.، سیاوشی، پ.، مفیدی، ش. 1398. ارائه الگوی توانمندسازی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان. چهارمین کنفرانس بین‌المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و فرهنگی. اصفهان.
علی­آبادی، و.، خیاطی، م.، موحدی، ر. 1395. تاثیر مولفه­های توانمند سازی روانشناختی بر اشتغال­پذیری دانشجویان کشاورزی بوعلی سینا. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 37: 31-21.
غلامی، ف.، سعیدی رضوتنی، م.، محمد­زاده قصر، ا. 1395. بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به آینده شغلی. نهمین کنگره پیشگامان پیشرفت، 55-65.
فراهانی، ا.، صغری­نژاد، م.، فراهانی، ز. 1398. تحلیل عوامل بازدارنده رفتاری و انسانی در اشتغال و کارآفرینی ورزش ایران. نشریه: مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 6 (1): 11-21.
کرمانشاهی، ش.، دلاور، ی. 1400. تأثیر توانمندسازی روان‌شناختی بر رضایت شغلی و کیفیت خدمات در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی. چهارمین کنفرانس بین‌المللی سالانه تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. تهران.
موسوی نیارکی، س. ا.، خانلری، ا.، معصومی، ح. ر. 1398. شناسایی و الویت­بندی عوامل مؤثر در افزایش صادرات تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان،. چهارمین کنفرانس ملی توانمندسازی جامعه در حوزه علوم انسانی و مطالعات روانشناسی، مرکز توانمندسازی مهارت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه. تهران.
Acs, Z.J. 2006. How is entrepreneurship good for economic growth?  Innovations, 1 (1): 97-107.
Autio, E., Keeley, R. H., Klofsten, M., Parker, G. G. C., and Hay, M. 2001. Entrepreneurial intent among students in Scandinavia and in the USA. Enterprise and Innovation Management Studies, 2(2): 145–160.
Bergmann, H., Hundt, C., and Sternberg, R. 2016. What makes student entrepreneurs? On the relevance (and irrelevance) of the university and the regional context for student start-ups. Small Business Economics, 47(1): 53–76.
Campanella, F., Della Peruta, M. R., and Del Giudice, M. 2013. The role of sociocultural background on the characteristics and the financing of youth entrepreneurship. An exploratory study of university graduates in Italy. Journal of the Knowledge Economy, 4(3): 244–259.
Charney, A. and Libecap, G.D. 2000. Impact of Entrepreneurship Education, Insights: A Kauffman Research Series Kauffman Center for Entrepreneurial Leadership, Kansas City, MO.
Chiang, C. F., and Hsieh, T. S. 2012. The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: The mediating effects of organizational citizenship behavior. International journal of hospitality management, 31(1): 180-190.‏
Falkang, J. and Alberti, F. 2000. The assessment of entrepreneurship education. Industry and Higher Education, 14 (2): 101–108.
Fayolle, A., Gailly, B., and Lassas-Clerc, N. 2006. Assessing the impact of entrepreneurship education programmes: a new methodology. Journal of European industrial training, 30 (9): 701–720.
González-Serrano, M. H., Crespo Hervás, J., Pérez-Campos, C., and Calabuig-Moreno, F. 2017. The importance of developing the entrepreneurial capacities in sport sciences university students. International Journal of Sport Policy and Politics, 9(4): 625-640.‏
Greasley, K., Bryman, A., Dainty, A., Price, A., Naismith, N., and Soetanto, R. 2008. Understanding empowerment from an employee perspective: What does it mean and do they want it?. Team Performance Management: An International Journal, 14 (1/2): 39-55.
Harsuki, K. (2007. Sports industry management center. Yogyakarta: Yogyakarta State University.
Herrmann, K., Hannon, P., Cox, J., Ternouth, P., and Crowley, T. 2008. Developing entrepreneurial graduates: putting entrepreneurship at the centre of higher education. London: NESTA London.
Jones, P., and Jones, A. 2014. Attitudes of Sports Development and Sports Management undergraduate students towards entrepreneurship: A university perspective towards best practice. Education+ Training, 56 (8/9): 716-732.
Jones, P., Pickernell, D., Fisher, R., and Netana, C. 2017. A tale of two universities: Graduates perceived value of entrepreneurship education. Education 1 Training, 59(7/8): 689–705.
Juhanis, J., Hasmyati, H., and Badaru, B. 2020. Students motivation in taking sport entrepreneurship: A case study in an Indonesian university. Journal of Entrepreneurship Education, 23(2): 1-10.‏
Jungnickel, P.W., Kelley, K.W., Hammer, D.P., Haines, S.T., and Marlowe, K.F. 2009. Addressing competencies for the future in the professional curriculum. New York: AJPE.
Kim, H.Y. 2019. Analysis of the Performance of the Employment Support Field by the Government Specialization Project. Journal of Industrial Convergence, 17(2): 29-34.‏
Kintu, D., Kitainge, K., and Ferej, A. 2019. Employers’ Perceptions about the Employability of Technical, Vocational Education and Training Graduates in Uganda.‏ Advances in Research, 18(2): 1-17.
Knight, R. M. 1991. A proposed approach to teaching entrepreneurship. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 9(1): 43–54.
Kothari, S., and Handscombe, R.D. 2007. Sweep or seep? Structure, culture, enterprise and universities. Management Decision, 45 (1): 43-61.
Krueger, N.F., Reilly, M.D., and Carsrud, A.L. 2000. Competing models of entrepreneurial intentions. Journal of Business venturing, 15(5–6), 411-432.
Leal Filho, W., Vargas, V. R., Salvia, A. L., Brandli, L. L., Pallant, E., Klavins, M. 2019. The role of higher education institutions in sustainability initiatives at the local level. Journal of Cleaner Production., 233: 1004–1015.
Lee, S. B. 2017. An analysis on the critical startup success factors in small-sized venture businesses. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 12(3): 53-63.‏
Linan, F., and Chen, Y.W. 2009. Development and cross-cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3): 593-617.
Matlay, H. 2006. Researching entrepreneurship and education: Part 2: what is entrepreneurship education and does it matter? Education Training, 48(8/9): 704–718.
Matlay, H. and Carey, C. 2007. Entrepreneurship education in the UK: a longitudinal perspective. Journal of Small Business and Enterprise Development, 14 (2): 252-263.
Miri, A., Rangriz, H., and Sabzikaran, E. 2011. The relationship between organizational structure and employees’ empowerment in National Iranian Oil Products Distribution Company. Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 33(831): 1-18.‏
Mosey, S., and Kirkham, P. 2019. Research opportunities considering student entrepreneurship in university ecosystems. In A Research Agenda for Entrepreneurship and Innovation (pp. 155-167). Edward Elgar Publishing.‏
Nowiński, W., Haddoud, M.Y., Lančarič, D., Egerová, D., and Czeglédi, C. 2019. The impact of entrepreneurship education, entrepreneurial self-efficacy and gender on entrepreneurial intentions of university students in the Visegrad countries. Studies in Higher Education, 44(2): 361-379.‏
Oosterbeek, H., van Praag, M., and Ijsselstein, A. 2010. The impact of entrepreneurship education on entrepreneurship skills and motivation. European Economic Review, 54(3): 442-454.
Pihie, Z. A. L., and Bagheri, A. 2013. Self-efficacy and entrepreneurial intention: the mediation effect of self-regulation. Vocations and Learning, 6(3): 385–40.
Rae, D., Penaluna, A. and Dhaliwal, H. 2011. Higher education and graduate enterprise in the new era. Graduate Market Trends, Winter, Higher Education Careers Service Unit, Manchester.‏
Ratten, V., and Thukral, E. 2020. Sport Entrepreneurship Education. In Sport Entrepreneurship. Emerald Publishing Limited.‏
Räty, H., Komulainen, K., Harvorsén, C., Nieminen, A., and Korhonen, M. 2018. University students’ perceptions of their ‘ability selves’ and employability: a pilot study. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 4(2): 107-115.‏
Reynolds, P. D. 1997. Who starts new firms? Preliminary explorations of firms-in-gestation. Small Business Economics, 9(5): 449–462.
Roberts, J., Hoy, F., Katz, J. A., and Neck, H. 2014. The challenges of infusing entrepreneurship within non-business disciplines and measuring outcomes. Entrepreneurship Research Journal, 4(1): 1–12.
Roffe, I. 2010. Sustainability of curriculum development for enterprise education. Education and Training, 52 (2): 140-164.
Shepherd, D. A., and Patzelt, H. 2017. Trailblazing in entrepreneurship: creating new paths for understanding the field. Berlin: Springer.
Teixeira, A.A., and Forte, R.P. 2009. Unbounding entrepreneurial intents of university students: a multidisciplinary perspective (No. 322). Universidade do Porto, Faculdade de Economia do Porto.‏
Vanessa, R. 2012. Sport entrepreneurship: challenges and directions for future research. International Journal of Entrepreneurial Venturing, 4(1): 65-76.‏
Weber, A. 2019. Financial Management Skills and Entrepreneurial Success: Evidence from Transaction-level Data. Working Paper.‏
Yazdanifar, S. and Soleimani, M. 2015. The relationship between the skills needed by managers with the entrepreneurship sport managers. International Journal of Sport Studies, 5 (12): 1292–1298.
Zang, B. 2020. Impact of the Internet on the Teaching Effect of Higher Education Based on Big Data Analysis. In International conference on Big Data Analytics for Cyber-Physical-Systems (pp. 956-962). Springer, Singapore.‏