تاثیر حمایت ادراکی دانشگاه و اشتیاق کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان: نقش تعدیلگری نیاز به خودمختاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

چکیده

نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده در برگیرنده متغیرهای انگیزشی مهمی است که بر قصد کارآفرینی افراد تاثیر گذاشته و این متغیرها خودشان، از جانب عوامل دیگری متاثر می‌شوند که در این پژوهش به دو عامل حمایت ادراکی دانشگاه و اشتیاق کارآفرینی پرداخته شده است. همچنین به نظر می‌رسد، تاثیر این دو عامل بر این متغیرهای انگیزشی، تحت تاثیر متغیر نیاز به خودمختاری (استقلال) قرار دارد و بر این اساس، مطالعه حاضر تدوین گردید. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده‌ها، از نوع پژوهش‌های توصیفی محسوب می‌شود که به روش همبستگی-علی اجرا شده است. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه طیف لیکرت است که با استفاده از شبکه اینترنت به صورت مجازی و با روش در دسترس و به صورت گلوله برفی، بین دانشجویان استان خوزستان توزیع شد و 447 پرسشنامه قابل استفاده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان دادند اشتیاق کارآفرینی و حمایت ادراکی دانشگاه به طور مستقیم و غیر مستقیم، با واسطه متغیرهای انگیزشی نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده، بر قصد کارآفرینی مؤثر هستند. همچنین نقش تعدیل‌گری متغیر نیاز به خود مختاری در تاثیر اشتیاق کارآفرینی و حمایت ادراکی دانشگاه بر قصد کارآفرینی تایید گردید. در پایان، با توجه به گزاره‌های تحقیق، پیشنهادهایی ارایه گردید. در یک نمونه مهم، دانشگاه‌ها، مربیان، اساتید، اعضای هیات علمی و گروه‌های آموزشی باید با حمایت‌های مستمر آموزشی و مشوق‌های پژوهشی نظیر ارایه دوره‌‌های آموزشی، کارآموزی، کنفرانس‌ها و همایش‌های کارآفرینی و نظایر این موارد به خلق و توسعه یک اکوسیستم کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار از سوی دانشجویان یاری رسانند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of the university's perceived support and Entrepreneurial Passion on The Entrepreneurial Intention of students: The moderating role of need for autonomy

نویسندگان [English]

  • mahdi nadaf 1
  • Seyed Jafar Mousavi 2
1 Management Department, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
2 Management Department, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]

The theory of planned behavior includes important motivational variables that affect people's entrepreneurial intention, and these variables themselves are affected by other factors. Also, it seems that the effect of these two factors on these motivational variables is under the influence of the need for autonomy variable, and based on this, the present study was compiled. From the point of view of the objective, this research is applied and in terms of the method of data collection, it is considered to be a descriptive type of research that was implemented using the correlation-causal method. The data collection tool is a Likert-scale questionnaire that was distributed among the students of Khuzestan province using the Internet in a virtual and available method and in the form of a snowball, and 447 usable questionnaires were analyzed. The findings showed that entrepreneurial passion and perceived university support directly and indirectly through the motivational variables of the theory of planned behavior are effective on entrepreneurial intention. Also, the moderating role of the need for autonomy variable in the effect of entrepreneurial passion and perceived university support on entrepreneurial intention was confirmed. At the end, regarding to the research statements, some suggestions were presented. Among the most important ones, universities and the teachers were advised to have continuing support of training and incentive research programs like courses, fellowships, conferences etc. to create and develop an ecosystem for entrepreneurship and lunching business ventures by students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • perceived university support
  • Entrepreneurial Passion
  • Theory of planned behavior
  • Entrepreneurial Intention
  1.  آذر، ع. و غلامزاده، ر. 1395. مدلسازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی (PLS-SEM). چاپ اول، انتشارات نگاه دانش. تهران.

    1. حسینی، س.ص.، کرمی، ا. و نیکخواه تکمه‌داش، ی. 1397. مدل‌سازی معادلات ساختاری با Smart PLS V3. چاپ اول، انتشارات اندیشه فاضل. تهران،.
    2. غیاثوندغیاثی، ف. 1398. بررسی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان با تأکید بر هنجارهای خانوادگی. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 6(4)، 73-86.
    3. کریمی، س.، سپهوند، ف. و سلمان مکریت، ا. 1398. نقش حمایت دانشگاهی در شکـــل‌گیــری قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی‌کشاورزی: مقایسه دو دانشگاه بوعلی‌سینا همدان و سمنگان افغانستان. فصل‌نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. 11(51): 108-125.
    4. محبوبی، م.ر.، پوروایی، ع.و. و شریف‌زاده م.ش. 1397. تاثیر درس کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان). مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی, 5(4): 27-42.
    5. محسنین، ش. و اسفندیانی، م.ر. 1396. معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی به کمک نرم افزار Smart-PLS. چاپ دوم، انتشارات کتاب مهربان. تهران.
    6. Ajzen, I. 1991. The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
    7. Al-Jubari, I. 2019. College students’ entrepreneurial intention: Testing an integrated model of SDT and TPB. Sage Open, 9(2), 1-15.
    8. Al-Jubari, I., Hassan, A., & Hashim, J. 2017. The role of autonomy as a predictor of entrepreneurial intention among university students in Yemen. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 30(3), 325-340.
    9. Anjum, T., Heidler, P., Amoozegar, A., & Anees, R. T. 2021. The impact of entrepreneurial passion on the entrepreneurial intention; moderating impact of perception of university support. Administrative Sciences, 11(2), 45.
    10. Armitage, C. J., & Conner, M. 2001. Efficacy of the theory of planned behaviour: A meta‐analytic review. British Journal of social psychology, 40(4), 471-499.
    11. Baluku, M. M., Leonsio, M., Bantu, E., & Otto, K. 2019. The impact of autonomy on the relationship between mentoring and entrepreneurial intentions among youth in Germany, Kenya and Uganda. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research.
    12. Bandura, A. 1982. Self-efficacy mechanism in human agency. American psychologist, 37(2), 122.
    13. Bell, R., & Bell, H. 2016. An enterprise opportunity for entrepreneurial students: Student enterprise development and experience assessed through the student voice. Education+ Training, 58(7/8).
    14. Bhave, M. P. 1994. A process model of entrepreneurial venture creation. Journal of business venturing, 9(3), 223-242.
    15. Biraglia, A., & Kadile, V. 2017. The role of entrepreneurial passion and creativity in developing entrepreneurial intentions: Insights from American homebrewers. Journal of small business management, 55(1), 170-188.
    16. Cardon, M. S., & Kirk, C. P. 2015. Entrepreneurial passion as mediator of the self–efficacy to persistence relationship. Entrepreneurship theory and practice, 39(5), 1027-1050.
    17. Cardon, M. S., Gregoire, D. A., Stevens, C.E., & Patel, P.C. 2013. Measuring entrepreneurial passion: Conceptual foundations and scale validation. Journal of business venturing, 28(3), 373-396.
    18. Cardon, M.S., Wincent, J., Singh, J., & Drnovsek, M. 2009. The nature and experience of entrepreneurial passion. Academy of management Review, 34(3), 511-532.
    19. Chen, P., Zhang, J., Li, H., & Fu, M. 2021. Relationships between parenting behaviors and adolescents’ creativity in China: The mediating role of autonomous motivation. The Journal of psychology, 155(5), 457-472.
    20. Cronbach, L. J. 1951. Coefficient alpha and the internal structure of tests. psychometrika, 16(3), 297-334.
    21. Darwin, C. 1872. On the Origin of Species by Means of Natural Selection. (with additions and corrections). John Murray, London, UK.
    22. Davey, T., Hannon, P., & Penaluna, A. 2016. Entrepreneurship education and the role of universities in entrepreneurship: Introduction to the special issue. Industry and higher education, 30(3), 171-182.
    23. De Mol, E., Cardon, M.S., de Jong, B., Khapova, S.N., & Elfring, T. 2020. Entrepreneurial passion diversity in new venture teams: An empirical examination of short-and long-term performance implications. Journal of Business Venturing, 35(4), 105965.
    24. Feola, R., Vesci, M., Botti, A., & Parente, R. 2019. The determinants of entrepreneurial intention of young researchers: Combining the theory of planned behavior with the triple Helix model. Journal of Small Business Management, 57(4), 1424-1443.
    25. Guerrero, M., Urbano, D., Cunningham, J. A., & Gajón, E. 2018. Determinants of graduates' start‐ups creation across a multi‐campus entrepreneurial university: The case of Monterrey Institute of Technology and Higher Education. Journal of Small Business Management, 56(1), 150-178.
    26. Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. 2017. A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage publications.
    27. Hayton, J. C., George, G., & Zahra, S. A. 2002. National culture and entrepreneurship: A review of behavioral research. Entrepreneurship theory and practice, 26(4), 33-52.
    28. Karimi, S. 2019. The role of entrepreneurial passion in the formation of student’s entrepreneurial intentions. Applied Economics, 52(3), 331-344.
    29. Kraaijenbrink, J., Bos, G., & Groen, A. 2010. What do students think of the entrepreneurial support given by their universities? International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 9(1), 110-125.
    30. Krueger Jr, N.F., Reilly, M.D., & Carsrud, A.L. 2000. Competing models of entrepreneurial intentions. Journal of business venturing, 15(5-6), 411-432.
    31. Liñán, F., & Chen, Y.W. 2009. Development and cross–cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions. Entrepreneurship theory and practice, 33(3), 593-617.
    32. Liñán, F., Moriano, J. & A., Jaén, I. 2016. Individualism and entrepreneurship: Does the pattern depend on the social context? International Small Business Journal, 34(6), 760-776.
    33. Liu, H., Kulturel-Konak, S., & Konak, A. 2021. A measurement model of entrepreneurship education effectiveness based on methodological triangulation. Studies in Educational Evaluation, 70, 100987.
    34. Liu, M., Gorgievski, M. J., Qi, J., & Paas, F. 2022. Perceived university support and entrepreneurial intentions: Do different students benefit differently? Studies in Educational Evaluation, 73, 101150.
    35. Lopes, J., Teixeira, S. J., Ferreira, J. J., Silveira, P., Farinha, L., & Lussuamo, J. 2020. University entrepreneurial intentions: mainland and insular regions–are they different? Education+ Training. 62, 81–99.
    36. Moriano, J. A., Gorgievski, M., Laguna, M., Stephan, U., & Zarafshani, K. 2012. A cross-cultural approach to understanding entrepreneurial intention. Journal of career development, 39(2), 162-185.
    37. Murnieks, C. Y., Cardon, M. S., Sudek, R., White, T. D., & Brooks, W. T. 2016. Drawn to the fire: The role of passion, tenacity and inspirational leadership in angel investing. Journal of Business Venturing, 31(4), 468-484.
    38. Obschonka, M., Moeller, J., & Goethner, M. 2019. Entrepreneurial passion and personality: the case of academic entrepreneurship. Frontiers in psychology, 9, 2697.
    39. Reyes, C.N. 2016. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies. Framing the entrepreneurial university: the case of the National University of Singapore, 8(2), 134-161.
    40. Ryan, R. M., & Deci, E. L. 2017. Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford Publications.
    41. Saeed, S., Yousafzai, S., Yani-De-Soriano, M., & Muffatto, M. 2018. The role of perceived university support in the formation of students’ entrepreneurial intention. In Sustainable Entrepreneurship (pp. 3-23). Routledge.
    42. Sahban, M.A., Ramalu, S.S., & Syahputra, R. 2016. The influence of social support on entrepreneurial inclination among business students in Indonesia. Information Management and Business Review, 8(3), 32-46.
    43. Steers, R. M., & Braunstein, D. N. 1976. A behaviorally-based measure of manifest needs in work settings. Journal of Vocational behavior, 9(2), 251-266.
    44. Trivedi, R. 2016. Does university play significant role in shaping entrepreneurial intention? A cross-country comparative analysis. Journal of Small Business and Enterprise Development, 23(3), 790–811.
    45. Türk, S., Zapkau, F. B., & Schwens, C. 2020. Prior entrepreneurial exposure and the emergence of entrepreneurial passion: the moderating role of learning orientation. Journal of Small Business Management, 58(2), 225-258.
    46. Turker, D., & Selcuk, S. S. 2009. Which factors affect entrepreneurial intention of university students? Journal of European industrial training.
    47. Vodă, A. I., & Florea, N. 2019. Impact of personality traits and entrepreneurship education on entrepreneurial intentions of business and engineering students. Sustainability, 11(4), 1192.
    48. Walter, A., Auer, M., & Ritter, T. 2006. The impact of network capabilities and entrepreneurial orientation on university spin-off performance. Journal of business venturing, 21(4), 541-567.
    49. Walter, S. G., Parboteeah, K. P., & Walter, A. 2013. University departments and self–employment intentions of business students: A cross–level analysis. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(2), 175-200.
    50. Wegner, D., Thomas, E., Teixeira, E. K., & Maehler, A. E. 2019. University entrepreneurial push strategy and students’ entrepreneurial intention. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research.
    51. Wu, W. W. (2010). Linking Bayesian networks and PLS path modeling for causal analysis. Expert Systems with Applications, 37(1), 134-139.
    52. Yang, Q., Chen, J., Yang, L., & Liu, Z. 2021. How to develop entrepreneurial talent more effectively? A comparison of different entrepreneurship educational methods. Frontiers in Psychology, 12, 644113.
    53. Zhang, Y., Duysters, G., & Cloodt, M. 2014. The role of entrepreneurship education as a predictor of university students’ entrepreneurial intention. International entrepreneurship and management journal, 10(3), 623-641.