نقش مهارت‌های شخصی و کارآفرینی جهت تبدیل شدن از کارآفرینی ترکیبی به کارآفرینی تمام‌ وقت با تاکید بر نظریه یادگیری تجربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران.

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

با توسعۀ کارآفرینی، فرصت‌های اقتصادی تازه‌ای ظهور یافته و کسب و کارهای جدیدی پدید آمده است. محققان معتقدند که فعالیت‌های کارآفرینی توسط زنان، نقش برجسته‌ای در سلامت اقتصاد ملت‌ها دارد. زنان در زمان کوتاهی توانستند با ورود به عرصه کسب و کار تحولات عظیمی در توسعه اقتصادی کشورها ایجاد کنند. هدف این پژوهش، بررسی نقش مهارت‌های شخصی و کارآفرینی جهت تبدیل شدن از کارآفرینی ترکیبی به کارآفرینی تمام‌ وقت با تاکید بر نظریه یادگیری تجربی می‌باشد. روش پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و بر اساس گردآوری داده‌ها پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، زنان کارآفرین فعال در استان مازندران است که 70 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد برگرفته از پژوهش Ferreira (2020) بوده ‌است. روش تحلیل داده‌ ها، مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SmartPLS می‌باشد. نتایج نشان داد یادگیری تجربی بر مهارت‌های شخصی، مهارت‌های کارآفرینی و انتقال از کارآفرینی ترکیبی به کارآفرینی تمام وقت تاثیر دارد. مهارت‌های شخصی و مهارت‌های کارآفرینی بر انتقال از کارآفرینی ترکیبی به کارآفرینی تمام وقت تاثیر دارد. مهارت‌های شخصی و مهارت‌های کارآفرینی درارتباط بین یادگیری تجربی و انتقال از کارآفرینی ترکیبی به کارآفرینی تمام وقت نقش واسطه‌ای دارد. بنابراین، در این خصوص پیشنهاد می‌گردد که به زنان کارآفرین ترکیبی آموزش‌های لازم به منظور ایجاد دانش و مهارت‌های شخصی و کارآفرینی قبل از ورود به کارآفرینی تمام وقت ارائه گشته و باعث توسعه شایستگی‌های آنان گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of personal skills and entrepreneurship to transform from hybrid entrepreneurship to full-time entrepreneurship with emphasis on experiential learning theory

نویسندگان [English]

  • Mohammad Bashokouh Ajirlo 1
  • Iman Ghasemi Hamedani 2
1 Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
2 Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

With the development of entrepreneurship, new economic opportunities have emerged and new businesses have emerged. Researchers believe that entrepreneurial activities by women have a prominent role in the health of the nation's economy. In a short time, women were able to create huge changes in the economic development of countries by entering the business field. The purpose of this research is to investigate the role of personal skills and entrepreneurship in order to transform from hybrid entrepreneurship to full-time entrepreneurship with an emphasis on experiential learning theory. The research method is applied according to the purpose and based on survey data collection. The statistical population of the research is women entrepreneurs active in Mazandaran province, 70 of whom were selected by convenience sampling. The research tool was a standard questionnaire taken from the research of Ferreira (2020). The method of data analysis is a structural equation model using SmartPLS software. The results showed that experiential learning has an effect on personal skills, entrepreneurial skills and the transition from hybrid entrepreneurship to full-time entrepreneurship. Personal skills and entrepreneurial skills have an effect on the transition from hybrid entrepreneurship to full-time entrepreneurship. Personal skills and entrepreneurial skills play a mediating role in the relationship between experiential learning and the transition from hybrid entrepreneurship to full-time entrepreneurship. Therefore, in this regard, it is suggested that women entrepreneurs should be given the necessary training in order to create personal and entrepreneurial knowledge and skills before entering full-time entrepreneurship and developing their competencies

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hybrid entrepreneurship
  • full-time
  • empirical learning theory
  • individual skills
  • entrepreneurial skills
  1. ثقفی، ا.، بیگ‌زاده، ی.، رمضانی، م.، علوی متین، ی.، داداش کریمی، ی. ۱۴۰۱. طراحی الگوی کارآفرینی زنان. زن و مطالعات خانواده، ۵۵(۱۵): ۲۹-۴۶.
  2. حبیبی، آ.، عدن‌ور، م. ۱۳۹۶. مدل‌یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی (آموزش کاربردی نرم‌افزار LISREL). سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
  3. خزاعی، ف. ۱۳۹۵. یادگیری در سفر از منظر گردشگران شرقی با نگاهی بر تئوری یادگیری تجربی. هنر و تمدن شرق، 4(12): 3-10.
  4. داوری، ع.، و رضازاده، آ. ۱۳۹۲. مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
  5. سبک آرا، م. ۱۴۰۰. شایستگی‌های کارآفرینی: مهارت مورد نیاز برای عملکرد تجاری. اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت و صنعت، تفلیس گرجستان.
  6. عبداللهی، م.، و تعبدی، م. ۱۳۹۸. تاثیر کیفیت تجارب یادگیری و شایستگی تحصیلی دانشجویان در قابلیت‌های ‌کارآفرینی دانشجویان کارشناسی‌ارشد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز. دو ماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۲(۵): ۵۱-۶۰.
  7. فرزانه حسن‌زاده، ژ.، و ناصحی‌فر، و. ۱۳۹۷. تاثیر گرایش کارآفرینی سازمانی وقابلیت یادگیری بر صادرات کارآفرینانه. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 27(89): ۱۴۵-۱۶۹.
  8. کاظمی، ع.، و مقیمی، ب. ۱۳۹۷. بررسی موانع توسعه کارآفرینی زنان در ایران با استفاده از فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی. فصلنامه زن و جامعه، ۳۴(۹): ۲۴۹-۲۷۴.
  9. گلرد، پ.، احمدپور داریانی، م. ۱۳۸۹. تاثیر ساختارهای اجتماعی در توسعه کارآفرینی زنان ایرانی. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، ۸(۴۴): ۲۲۱-۲۳۶.
  10. لطفی آشتیانی، م.، لطفی آشتیانی، م.، و شریفی، س. ۱۴۰۰. عوامل موثر بر تغییر کارآفرینی ترکیبی به کارآفرینی تمام وقت با تاکید بر نقش تئوری یادگیری تجربی. فصلنامه پژوهش های علوم مدیریت، 3(9): 120-136.
  11. محدثی گیلوایی، ح.، زاهد، ع.، و معتمددزفولی، ف. ۱۳۹۸. بررسی پدیدارشناسانه چهره زنان در سفرنامه‌های ایرانیان. نشریه علمی زن و فرهنگ، 11(42): 63-74.
  12. موسوی، ا.، رجوعی، م.، و غیور باغبانی، م. ۱۳۹۸. تأثیر گرایش کارآفرینی و یادگیری و خودکارآمدی کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کار: مطالعه موردی. فصلنامه مدیریت سلامت، ۲۲(۴): ۷۲-۸۵.
  13. Alperstedt, G.D., Ferreira, J.B., and Serafim, M.C. 2014. Empreendedorismo feminino: dificuldades relatadas em histórias de vida. Revista de Ciências da Administração, 16(40): 221-234.‏
  14. Barclay, D., Higgins, C., and Thompson, R. 1995. The partial least square (PLS) approach to casual modeling: Personal computer adoption and use as an illustration. Technology, 2(2): 285-309.
  15. Block, J.H., and Landgraf, A. 2016. Transition from part-time entrepreneurship to full-time entrepreneurship: the role of financial and non-financial motives. International entrepreneurship and management Journal, 12(1): 259-282.‏
  16. Bögenhold, D., and Klinglmair, A. 2017. One-person enterprises and the phenomenon of hybrid self-employment: evidence from an empirical study. Empirica, 44(2): 383-404.‏
  17. Bosma, N., Jones, K., Autio, E., and Levie, J. 2008. Global entrepreneurship monitor, executive report 2007. Global Entrepreneurship Research Association, 27(2): 1-66.‏
  18. Bouzekraoui, H., and Ferhane, D. 2017. An exploratory study of women’s entrepreneurship in Morocco. Journal of Entrepreneurship: Research & Practice, 869458: 1-19.
  19. Burke, A.E., FitzRoy, F.R., and Nolan, M.A. 2008. What makes a die-hard entrepreneur? Beyond the ‘employee or entrepreneur’dichotomy. Small business economics, 31(2): 93-115.‏
  20. Cavada, M.C., Bobek, V., Skoko, H., and Maček, A. 2018. Cultural foundations of female entrepreneurship in Mexico: Challenges and opportunities. Naše gospodarstvo/ Our economy, 64(1): 28-40.‏
  21. Carreira, C., Piel, T., Staal, M., Stuut, J. B. W., Middelboe, M., and Brussaard, C. P. 2015. Microscale spatial distributions of microbes and viruses in intertidal photosynthetic microbial mats. Springer Plus, 4(1): 1-11.‏
  22. Content, J., Bosma, N., Jordaan, J., and Sanders, M. 2020. Entrepreneurial ecosystems, entrepreneurial activity and economic growth: new evidence from European regions. Regional Studies, 54(8): 1007-1019.‏
  23. Coulter, M. 2001. Entrepreneurship in action. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall.
  24. Dewey, J. 1983. Education and Experience. New York: Simon and Schuster.
  25. Drnovsek, M., Wincent, J. and Cardon, M. 2010. Entrepreneurial self-efficacy and business start-up: developing a multi-dimensional definition. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 16(4): 329-348.
  26. Erikson, T. 2003. Towards a taxonomy of entrepreneurial learning experiences among potential entrepreneurs. Journal of Small Business and Enterprise Development, 10(1): 106-112.
  27. Ferreira, C.C. 2020. Experiential learning theory and hybrid entrepreneurship: factors influencing the transition to full-time entrepreneurship. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, ‏26(8): 1845-1863.
  28. FFE-YE. 2012. Impact of Entrepreneurship Education in Denmark - 2011. In L. Vestergaard, K. Moberg & C. Jørgensen (Eds.). Odense: The Danish Foundation for Entrepreneurship - Young Enterprise.
  29. Folta, T.B. 2007. Uncertainty rules the day. Strategic Entrepreneurship Journal, 1: 97–99.
  30. Folta, T.B., Delmar, F., and Wennberg, K. 2010. Hybrid entrepreneurship. Management science, 56(2): 253-269.‏
  31. Gelderen, M. van, Thurik, R., and Bosma, N. 2005. Success and Risk Factors in the Pre-Startup Phase. Small Business Economics, 24: 365-380.
  32. Gentry, J.W. 1990. What is experiential learning. Guide to business gaming and experiential learning, 9, 20.‏
  33. Hayton, J. 2015. Leadership and Management Skills in SMEs. Warwick Business School: Department of Business, Industry and Skills. UK.
  34. Hisrich, R.D. 2013. International entrepreneurship: where do we go from here?. International Review of Entrepreneurship, 11(1): 1-13.
  35. Kihlstrom, R.E., and Laffont, J.J. 1979. A general equilibrium entrepreneurial theory of firm formation based on risk aversion. Journal of political economy, 87(4): 719-748.‏
  36. Kolb, D.A. 2014. Experiential learning: Experience as the source of learning and development. FT press.
  37. Korpysa, J., and Łopatka, A. 2020. Women’s Entrepreneurial Attitudes when Facing Restructuring Processes-study results. Procedia Computer Science, 176: 3428-3435.‏
  38. Lazear, E.P. 2004. Balanced skills and entrepreneurship. American Economic Review, 94(2): 208-211.‏
  39. Michelacci, C. 2003. Low Returns in R&D Due to the Lack of Entrepreneurial Skills. The Economic Journal, 113(484): 207-225.
  40. Minniti, M., and Bygrave, W. 2001. A Dynamic Model of Entrepreneurial Learning. Entrepreneurship Theory and Practice, 25(3): 5-16.
  41. Morris, M.H., Webb, J.W., Fu, J., and Singhal, S. 2013. A competency‐based perspective on entrepreneurship education: conceptual and empirical insights. Journal of small business management, 51(3): 352-369.‏
  42. Olagunju, Y.A. 2004. Entrepreneurship and Small Scale Business Enterprise Development in Nigeria. University Press.
  43. Patel, P.C., and Thatcher, S.M. 2014. Sticking it out: Individual attributes and persistence in self-employment. Journal of Management, 40(7): 1932-1979.‏
  44. Petrova, K. 2010. Part-time entrepreneurship: theory and evidence. Atlantic Economic Journal, 38(4): 463-464.
  45. Raffiee, J. and Feng, J. 2014. Should I quit my day job? a hybrid path to entrepreneurship. Academy of Management Journal, 57(4): 936-963.
  46. Rashford, N. S. and Neiva de Figueiredo, J. 2010. The "Live Case" Intervention Method: Leadership Skills Through Experiential Learning. Retrieved from the Academy of Management Annual Proceedings. Academy of Management, 1: 1-6.
  47. Reynolds, P., Bygrave, W., and Autio, E. 2003. Global Entrepreneurship Monitor, 2003 Executive Report. Babson College, London Business School and Kauffman Foundation.
  48. Román, , and Brändle, G. 2016. Abilities and skills as factors explaining the differences in women. Journal of Suma de Negocios, 7(15): 38-46.
  49. Roomi, M. A. 2013. Entrepreneurial capital, social values and Islamic traditions: Exploring the growth of women-owned enterprises in Pakistan. International Small Business Journal, 31(2): 175-191.
  50. Salgado-Banda, H. 2007. Entrepreneurship and economic growth: An empirical analysis. Journal of Developmental Entrepreneurship, 12(01): 3-29.
  51. Santarelli, E., and Vivarelli, M. 2007. Entrepreneurship and the process of firms’ entry, survival and growth. Industrial and Corporate Change, 16: 455– 488.
  52. Schulz, M., Urbig, D., and Procher, V. 2016. Hybrid entrepreneurship and public policy: the case of firm entry deregulation. Journal of Business Venturing, 31(3): 272-286.
  53. Secundo, G., Del Vecchio, P., Schiuma, G., and Passiante, G. 2017. Activating entrepreneurial learning processes for transforming university students’ idea into entrepreneurial practices. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 23(3): 465-485.
  54. Shane, S.A. 2003. A general theory of entrepreneurship: The individual-opportunity nexus. Edward Elgar Publishing.
  55. Seet, P., and Seet, L. 2006. Changing entrepreneural perceptions and developing entrepreneurial competencies through experiential learning: Evidence from entrepreneurship education in Singapore's tertiary education institutions, 2(2): 162-191.
  56. Silva, M.S., da., Lasso, S.V., and Mainardes, E.W. 2016. Características Do Empreendedorismo Feminino No Brasil. Revista Gestão e Desenvolvimento, 13(2): 150- 167.
  57. Solesvik, M.Z. 2017. Hybrid entrepreneurship: how and why entrepreneurs combine employment with self-employment. Technology Innovation Management Review, 7(11): 33-41.
  58. Sobel, M.E. 1982. Asymptotic confidence intervals for indirect effects in structural equation models. Sociological methodology, 13: 290-312.‏
  59. Stroe, S., Parid, V., and Wincent, J. 2018. Effectuation or causation: An fsQCA analysis of entrepreneurial passion, risk perception, and self-efficacy. Journal of Business Research, 89: 265-272
  60. Tavakoli, A. 2013. Impact of information technology on the entrepreneurship development. Advances in Environmental Biology, 7(8): 1421-1426.
  61. Thorgren, S., Sirén, C., Nordström, C., and Wincent, J. 2016. Hybrid entrepreneurs' second-step choice: The nonlinear relationship between age and intention to enter full-time entrepreneurship. Journal of Business Venturing Insights, 5: 14-18.‏
  62. Wickham, P.A. 2006. Strategic entrepreneurship. Pearson Education.
  63. Xiu-qing, P., and Li, C. 2013. The relationship between entrepreneurial learning and entrepreneurial knowledge. In 2013 International conference on management science and engineering 20th annual conference proceedings, 1314-1319.
  64. Yamazaki, Y., and Kayes, D. C. 2004. An Experiential Approach to Cross Cultural Learning: A review and integration of competencies for successful expatriate adaptation. Academy of Management Learning & Education 3(4): 362-379.
  65. Yi, G. 2021. From green entrepreneurial intentions to green entrepreneurial behaviors: The role of university entrepreneurial support and external institutional support. International Entrepreneurship and Management Journal, 17(2): 963-979.