ارائه مدل برند‌سازی شخصی در توسعه کارآفرینی کسب و کارهای کوچک و متوسط

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری،گروه کارآفرینی،واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی، ساری ایران

2 استاد یار مدیریت بازرگانی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران

3 گروه مدیریت آموزشی، ودانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران احدساری، دانشگاه آزاداسلامی، ساری، ایران

چکیده

در جهانی که کسب و کارها به سمت روابط شخصی و اعتمادسازی پیش می‌روند، برند شخصی هر چه بیشتر به یک اولویت بدل شده است. بنابراین هدف از پژوهش ارائه مدل برند‌سازی شخصی در توسعه کارآفرینی کسب و کارهای کوچک و متوسط است. روش پژوهش آمیخته (کیفی و کمّی) است. در مرحله اول تحقیق (بخش کیفی) از روش نظریه‌سازی داده بنیاد و در مرحله دوم (بخش کمی) از پیمایش پرسشنامه‌ای استفاده شد. جامعه آماری در ‌بخش کیفی شامل تمام صاحب‌نظران و خبرگان دانشگاهی حیطۀ مدیریت برند، مدیریت بازرگانی و کارآفرینی و کارآفرینان از دو حیطۀ علمی، اجرایی در کشور (حجم نمونه 30 نفر) و در ‌بخش کمی مدیران و کارآفرینان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت بازرگانی‌ بودند (حجم نمونه 384 نفر). اطلاعات مستخرج از مصاحبه‌ها به شیوه کدگذاری چندمرحله‌ای تحلیل شد. یافته‌ها در چارچوب الگوی پارادایمی تدوین شد. اینها شامل شرایط علی، شرایط میانجی، شرایط زمینه‌ای ، راهبردها و پیامدها بود. نتایج بخش کمی پژوهش نشان داد که ضریب مسیر برای تمامی مؤلفه‌های پژوهش و مسیرهای تعریف شده بین متغیرها و سازه‌های مدل، مثبت و معنی‌دار است و مدل برازش مناسبی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing a personal branding model in the development of entrepreneurship of small and medium enterprises

نویسندگان [English]

  • marzie sadeghi 1
  • marzie fattahi 2
  • Maryam Taghvaee Yazdi 3
1 Phd Candidate, Department of entrepreneurship , Sari Branch, Islamic Azad University , Sari , Iran
2 Associate Professor, Department of marketting Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari,Iran
3 Department of educational management,, Sari BraAssociate Professor, Department of Educational Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari,Irannch, Islamic Azad, Sari, Iran
چکیده [English]

In a world where businesses are moving towards personal relationships and building trust, personal branding has become more and more a priority. Therefore, the purpose of the research is to present a personal branding model in the development of small and medium enterprises. The research method is mixed). In the first stage, the grounded theory method was used, and in the second stage, a questionnaire survey was used. The target population in the qualitative section includes all experts and academic experts in the field of brand management, business management and entrepreneurship and entrepreneurs from two scientific and executive fields in Iran and in the quantitative section managers and entrepreneurs of small and medium enterprises and graduate students from business management. The information extracted from the interviews was analyzed in a multi-step coding method. The findings were compiled in the framework of the paradigm model. These include causal conditions, mediating conditions (types of legal infrastructure, competitive environment of the domestic market and favorable international conditions), contextual conditions (individual and management competence, and the existence of required infrastructure including networking and social and cultural factors), strategies (types of trust-building strategies, creating differentiation, brand analysis and evaluation strategies) and consequences (business development, social acceptance, increasing incomes and money circulation). The results of the quantitative part of the research showed that the path coefficient for all the components of the research and the defined paths between the variables and constructs of the model are positive and significant and the model has a good fit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • personal branding
  • entrepreneurship development
  • small and medium businesses
اسگندری، ک.، رمضانی، م.، و گلی، س. 1397. بررسی تأثیر برند شخصی مدیران بر ایجاد رهبران سطح پنجم (مطالعه موردی: بانک‌های دولتی). مدیریت بازاریابی، 13 (39): 67-79.  
حسن­پور، ا.، وکیلی، ی.، نوروزی، ح.، و وخمویی، ف. 1399. شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های برندسازی شخصی کارمند با روش آمیخته (مطالعه موردی: صنعت بیمه ایران). پژوهش‌های مدیریت در ایران، 24 (3): 116-91.
حسینی، س. م.، دری، ب.، قوچانی، ف.، هادیزاده مقدم، ا. و صائمیان، صدیقه. 1393. تبیین الگوی توسعة شایستگی‌های برند شخصی. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 5 (17): 93-112.
رازقی، ی.، روستا، ا.، قره­چه، م.، عالم تبریز، ا. 1393. تبیین الگوی برند فردی کارآفرین بر برند شرکت های کوچک و متوسط کارآفرینانه. مطالعات مدیریت راهبردی، 5 (18): 35-17.
رفتاری، م. 1395. ارزیابی ابعاد برند شخصی مدیران در سازمان­های دانش بنیان مورد مطالعه: شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
سعیدی، ا.، مجیدی، ن.، فرهنگی، ع. ا. 1399. راهبردهای برندسازی از نگاه متخصصان برندسازی و کارآفرینی در شبکه اجتماعی اینستاگرام. فصلنامه رسانه، 31(3): 5-26.
شیخ آقایی، ک.، روستا، ع.،و  نعامی، ع. 1401. فرایند برندسازی شخصی در صنایع فناوری اطلاعات. فصلنامه مدیریت برند، 9 (1): 188-214.
صائمیان، آ. 1396. بررسی تأثیر مؤلفه‌های اجتماعی بر مدل برند شخصی مبتنی بر شایستگی‌های فردی. نشریه علمی، پژوهشی و اطلاع رسانی مدیریت، 190: 68-62.
صائمیان، ص. 1393. شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگی‌های برند شخصی در حوزه سرمایه‌های انسانی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 1 (3): 153-131.
صائمیان، ص.، محمدیان، م.، میرمعینی، ح.، و شاهرخی، ف. 1392. بررسی تأثیر مؤلفه‌های فرهنگی بر مدل برند شخصی مبتنی بر شایستگی‌های فردی. مجله مدیریت فرهنگی، 7(22): 86-71.
صفاری، م.، پورسعید، م. م.، و نیک­نفس، ع. ا. 1400. عوامل مؤثر بر برندسازی شخصی در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام) با رویکرد داده‌کاوی. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 8(2): 138-155.
صمدی، و. 1395. بررسی میزان تأثیر درک کارآفرین از بازار بر برند فراگیر: با محوریت اثر کارآفرین و برند شخصی کارآفرین (مورد مطالعه: شرکت‌های کوچک و متوسط مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری استان تهران). پایان نامه کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند.
علی­پور، ص. 1393. شناسایی فرایند برندسازی شخصی برای کارآفرینان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران.
مجیدی قهرودی، ن.، سعیدی، ا.، و فرهنگی، ع. ا. 1400. ارائه مدل برندسازی شخصی کارآفرینان در فضای مجازی اینستاگرام. مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ، 11(1): 159-191.
ملایی، ر.، سیادت، س. ع.، هویدا، ر.، ریزانه، ج. 1400. طراحی مدل برندسازی شخصی کارکنان با تأکید بر آموزش‌های سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان اداری قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران). مجله ایرانی مطالعات مدیریت، 14 (4): 699-720.
نقوی، م.، حسینی، س. ع.، رمضانی­نژاد، ر.،و  کشکر، س. 1398.  طراحی مدل شایستگی­های برند شخصی مربیان ورزش حرفه­ای ایران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 15 (30): 360-343.
AMA. 2015. Dictionary: American marketing association. Retrieved 06 29, 2018, from https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx?dLetter=B.
Arora, R., and Stoner, C. 2009. A mixed method approach to understanding brand personality. Journal of Product and Brand Management, 18(4): 272–283.
Bhatti, S. H., Santoro, G., Khan, J., and Rizzato, F. 2021. Antecedents and consequences of business model innovation in the IT industry. Journal of Business Research, 123: 389-400.‏
ElMassah, S., Michael, I., James, R., and Ghimpu, I. 2019. An assessment of the influence of personal branding on financing entrepreneurial ventures. Heliyon, 5(2): e01164.‏
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. 2009. The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing. Emerald Group Publishing Limited.‏
Joseph, J. 2013. The personal experience effect: Big brand theory applied to personal life. Cupertino: Happy about books.
Kapferer, J. N. 2004. Strategic Brand Management: Creating and Sustaining Brand Equity Long Term. London: Kogan Page.
Kheder, M. 2014. Personal branding phenomenon. International Journal of Information, Business and Management, 6(2): 29–40.
Khedher, M. 2019. Conceptualizing and researching personal branding effects on the employability. Journal of Brand Management, 26(2): 99-109.‏
Lair, D. J., Sullivan, K., and Cheney, G. 2005. Marketization and the recasting of the professional self: The rhetoric and ethics of personal branding. Management Communication Quarterly, 18(3): 307–343.
Marin, G. D., and Nilă, C. 2021. Branding in social media. Using LinkedIn in personal brand communication: A study on communications/marketing and recruitment/human resources specialists perception. Social Sciences & Humanities Open, 4(1): 100174.‏
Oshiro, K. F., Brison, N., and Bennett, G. 2021. Personal branding project in a sport marketing class. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 28, 100308.‏
Peters, T. 1997. The brand called you. Fast Company, 10(10): 83-90.‏
Philbrick, J. L., and Cleveland, A. D. 2015. Personal branding: building your pathway to professional success. Medical Reference Services Quarterly, 34(2): 181-189.‏
Resnick, S. M., Cheng, R., Simpson, M., & Lourenço, F. 2016. Marketing in SMEs: a “4Ps” self-branding model. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 22 (1): 155-174.
Shafiee, M., Gheidi, S., and Khorrami, M. S. 2020. Proposing a new framework for personal brand positioning. European Research on Management and Business Economics, 26(1): 45-54.‏
 
Shafiee, M., Gheidi, S., and Khorrami, M. S. 2020. Proposing a new framework for personal brand positioning. European research on management and business economics, 26(1), 45-54.‏
Sprong, N., Driessen, P. H., Hillebrand, B., and Molner, S. 2021. Market innovation: A literature review and new research directions. Journal of Business Research, 123: 450-462.‏
ظTenenhaus, M., Amato, S., and Esposito Vinzi, V. 2004. A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. In Proceedings of the XLII SIS Scientific Meeting, 1 (2): 739-742.‏
Thompson-Whiteside, H., Turnbull, S., and Howe-Walsh, L. 2018. Developing an authentic personal brand using impression management behaviours: Exploring female entrepreneurs’ experiences. Qualitative Market Research: An International Journal, 21(2): 166-181.‏
Vițelar, A. 2019. Like me: Generation Z and the use of social media for personal branding.  Management Dynamics in the Knowledge Economy, 7(2): 257-268.
Zhang, T., Yan, X., Wang, W.Y.C., and Chen, Q. 2021. Unveiling physicians’ personal branding strategies in online healthcare service platforms. Technological Forecasting and Social Change, 171, 120964.‏