احسانی، و.، اعظمی، م.، نجفی، س.م. و سهیلی، ف. 1396. اثربخشی رشد فزآینده پژوهشهای کشاورزی ایران بر شاخصهاس توسعه کشاورزی کشور. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 7(2): 292-316.
اسدالهپور، ع. و خداوردیان، م. 1401. تحلیل چالشهای نظام نوین ترویج کشاورزی: مورد مطالعه استان مازندران، نهمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیطزیست پایدار، تبریز، دانشگاه تبریز، 15 تا 17 شهریور 1401.
اسدالهپور، ع.، علیپور، ح. و فرهادی، ف. 1400. نقش مؤلفهها در چالشهای نظام نوین ترویج کشاورزی مازندران. پژوهشهای مدیریت آموزش کشاورزی، 57 و 58: 5-27.
آبیار، ن.، حسینی، س.ص.، سلامی، ح. و پیکانی، غ. 1394. ارزیابی آثار اقتصادی تحقیقات بهنژادی پنبه تحت شرایط ریسک در پهنههای کشاورزی-اقلیمی ایران. پژوهشهای پنبه ایران، 3(1): 103-117.
آهنچیان، م.، جعفریانراد، س.م.م.، فکور، م. و ظهور پرونده، و. 1388. ارزیابی کیفیت دورههای مراکز آموزش عالی جهاد کشاورزی خراسان رضوی بر مبنای مدل سیپ. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 1(10): 54-63.
آئیننامه مشارکت محققان معین در فعالیتهای ترویجی. 1396. مصوب مورخ 20/08/1396 شورای مشورتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.
بنیعامریان، ل.، علی بیگی، ا.ح. و میرکزاده ع.ا. 1393. سنجش نگرش کشاورزان استان کرمانشاه نسبت به موفقیت پروژههای انتقال یافتهها. نشریه علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 10(2): 121-136.
بهمنآبادی، ع.، بشیری، ج. و حکیمی، ه. 1400. تحلیل اثربخشی مقالات بینالمللی پژوهشگران سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس پایگاه اسکوپوس: مطالعه آلتمتریکس. پژوهشنامه علمسنجی، 8(15): 147-166.
تیموریان، م.، برقعی، ع.، الماسی، م.، اسکندری، ا.، صادقزاده اهری، د. و اسماعیل. ح. 1387. اثر کاربرد یافتههای تحقیقاتی بهزراعی بر افزایش عملکرد دانه گندم دیم در آذربایجان شرقی. مجله علوم زراعی ایران، ۱۰(۲): ۱۶۵-۱۷۷.
جباری، س. 1396. ارزشیابی برنامه درسی اجرا شده مراکز متوسطه تیزهوشان در شیراز از دیدگاه دبیران با استفاده از الگوی CIPP. پژوهشهای برنامه درسی، 7(2): 189-220.
حبیبی، آ. و عدنور، م. 1396. مدلیابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.
رعنایی، ح.، و مرتضوی، م. 1395. اصلاحات ساختاری در نظام ترویج کشاورزی ایران، تهران: نشر آموزش کشاورزی، چاپ اول.
سعدی، ح.، عطایی، م.، حبیببی، ف.، نادری مهدیی، ک. و علی توکلی، ف. 1400. بررسی و تحلیل مهمترین چالشهای ارتباط بین تحقیق و ترویج کشاورزی استان همدان. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 14(4): 53-66.
شاهولی، م.، عزیزی خالخیلی، ط.، لاچینی، ز.، ابدی، ب. و مسرور، ا. 1397. چالش سازمان ترویج کشاورزی با تحولات به کمک دو رویکرد عملکردمداری و اربابرجوعگرایی. فصلنامه روستا و توسعه، 11(2): 61-90.
علیزاده، ا. و حدادی، ا. 1399. آسیبشناسی وضعیت موجود در نظام نوین ترویج کشاورزی با محوریت محققین معین در استان آذربایجانغربی، هشتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیطزیست پایدار، 6 تا 8 آبانماه، تهران، مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی.
علیزاده، ن.، علیپور، ح.، نیکویی، ع.، حاجی میررحیمی، س.د.، بخشی جهرمی، ا. و حسنپور، ب. 1397. شناسایی چالشها و الزامات ترویج کشاورزی و آسیبشناسی وضع موجود نظام نوین ترویج کشاورزی ایران. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 14(2): 21-35.
قاسمی، ج.، طهماسبی، م.، درجانی، ع.، امیری لاریجانی، ب.، سرافرازی، ع. و بنیهاشم، ف. 1397. طرح نظام نوین ترویج کشاورزی: پیشینه، دستاوردها، چشمانداز آینده، هفتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیطزیست پایدار ایران، همدان، دانشگاه بوعلی، 3 تا 5 شهریور 1397.
قاسمی، ج.، علیپور، ح. و علیزاده، ن. 1401. تحلیل عملکرد محققان در سایتهای جامع الگویی از دیدگاه کشاورزان (مورد مطالعه: استانهای البرز، فارس، سیستان و بلوچستان و لرستان)، نهمین کنگره ملی
علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیطزیست پایدار، تبریز، دانشگاه تبریز، 15 تا 17 شهریور 1401.
قربانی، ر.، عباسیان، ح.، آراسته، ح. و زینآبادی، ح. 1400. ارزشیابی اثربخشی آموزش در دانشگاه افسری امامعلی(ع) بر اساس الگوی EFQM با تمرکز بر 5 حوزه توانمندساز. علوم و فنون نظامی، 17(57): 161-189.
کاکه آذر، ر. و توسل، ن. 1399. اولویتبندی چالشها و عوامل مؤثر بر بهبود نظام نوین ترویج کشاورزی در شهرستان کرمانشاه، هشتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیطزیست پایدار، 6 تا 8 آبانماه 1399، تهران، مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی.
کیامنش، ع. 1393. الگوی ارزشیابی سیپ (CIPP). دانشنامه ایرانی برنامه درسی. محور 7: ارزشیابی.
گزارش شبکه دانش کشاورزی. (1401). معاونت علمی و فناوری، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.
گزارش طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در استانهای پایلوت. 1395. معاونت ترویج، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.
مرادی، پ.، عباسی، ع. و خداوردیان، م. 1397. تحلیل راهبردی نظام ترویج بهعنوان ابزار توسعه روستایی. فصلنامه راهبردهای توسعه روستایی، 5(2): 197-215.
ملکمحمدی، ا.، شهبازی، ا.، کرمی، ع.، سلمانزاده، س.، یزدانی، س. و دوراندیش، ا. 1400. نقش ترویج و آموزش کشاورزی در ترویج دانش و فناوریهای بومسازگار برای تولیدهای کشاورزی در کشور. مجله پژوهشهای راهبردی در علوم کشاورزی و منابع طبیعی، 6(2): 185-202.
منفرد، ن. و بیات، پ. 1399. اولویتبندی عوامل مؤثر بر مشارکت محققان معین در برنامههای شبکه دانش (مطالعه موردی: استان بوشهر)، هشتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیطزیست پایدار، 6 تا 8 آبانماه، تهران، مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی.
نظری، ر. و صدیقی، ح. 1386. سیستمهای ارتباطی تحقیق -ترویج و کشاورز در ایران، ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد.
یزدی صمدی، ب. و اشکان، س.م. 1388. ارزیابی مؤسسات و مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران از نظر طرحهای پژوهشی، آثار علمی، اختراعات و اکتشافات. مجله بهنژادی نهال و بذر، 25: 485-504.
Adesoji, S.A. and Tunde, A. 2012. Evaluation of the linkage system of research- extension-farmers in Oyo State, Nigeria: Lesson for agricultural extension administrators. Journal of Agricultural Extension and Rural Development, 4(20): 561-568.
Akkas Ali, M., Alam, R., Molla, S.H. and Bokhtiar, S.M. 2021. Research-Extension Linkage Strategy of NARS: Present Status, Strength, Weakness of Technology Transfer and Way Forward for Improving Linkage, Research-Extension Linkage and Policy Development, National Workshop Proceedings. Project Implementation Unit (PIU)-BARC, National Agricultural Technology Program-Phase II Project (NATP-2), Bangladesh Agricultural Research Council (BARC), Bangladesh.
Azizi-Khalkheili, T., Bijani, M., Shahpasand, M. and Farbod, F. 2017. Effectiveness evaluation of rural extension education programs (the case of sheep breeders in Pasargad Township, Iran). International Journal of Agricultural Management and Development, 7(4): 465-476.
Bereir, A.M. 2022. Evaluation of agricultural research, extension and farmers linkages: A case study from Gezira State Sudan. International Journal of Agricultural Science, Research and Technology in Extension and Education Systems (IJASRT in EESs), 12(2): 111-117.
Bonan, J., Pareglio, S. and Rotondi, V. 2015. The role of impact evaluation of agricultural development projects. Rivista Internazionale di Scienze Sociali, 4(4): 369-380.
Creamers, P. and Kyriakides, L. 2015. Educational effectiveness. International encyclopedia of the social and social and behavioral sciences, 2(3): 224-238.
Daniel, W.W. 1999. Biostatistics: A foundation for analysis in the health sciences. 7th edition. New York: John Wiley & Sons.
Farooq, A., Ishaq, M. and Shah, N. 2010. Agricultural extension agents and challenges for sustainable development. Journal of Sarhad Agriculture, 26(3): 419-426.
Mardiharini, M., Indrawanto, C. and Rohaeni, E.S. 2021. Performance evaluation of sustainable agricultural-techno park development in Cigombong, West Java. The First International Conference on Assessment and Development of Agricultural Innovation (1st ICADAI 2021). https://doi.org/10.1051/e3sconf/202130602058.
Nyamupangedengu, Z.S. and Terblanché, S.E. 2016. Weak and or non-existent farmer-research-extension linkage structures, a cause for concern: The Nyanga District Perspective, Zimbabwe. South African Journal of Agricultural Extension, 44(2): 110-120.
Razak, T.M.T., Jalil, M.H., Shamsuddin, Z., Ibrahim, N. and Abd Aziz, N. 2022. Effective assessment model to reduce risk management: A micro entrepreneur program. Journal of Positive School Psychology, 6(3): 8877–8882.
Salehi, M., Abbasi, E., Bijani, M. and Shahpasand, M. 2021. Evaluation of agricultural extension model sites approach in Iran. Journal of the Saudi Society of Agricultural Sciences, 20(8): 506-518.
Stufflebeam, D.L. and Shinkfield, A.J. 2007. Evaluation theory, models, & applications. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G. and Van Oppen, C. 2009. Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 33(1): 177-195.
Worku, W.A. 2022. Determinants of research-extension-farmers linkage in the process of technology transfer: The Case of Dangila district, Ethiopia. International Journal of Energy and Environmental Science, 8(2): 13-18.
Yadav, K., Sulaiman, V, R. and Devkota, K. 2014. Strengthening extension & advisory services in south Asia. Proceedings of the first face to face meeting of Agriculture Extension in South Asia (AESA) 14-15 January 2014 held at Kathmandu, Nepal.