شناسایی مولفه ها/ ابعاد توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی مبتنی بر فناوری اطلاعات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران،

2 دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار هوشمند، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

امروزه توسعه بخش کشاورزی بدون تکیه بر اطلاعات کارآمد و استفاده از فناوری‌های نوین امکان‌پذیر نبوده و استفاده از بستر فناوری اطلاعات جهت توسعه و به‌روز کردن اطلاعات و ابزارهای مرتبط و موردنیاز با فعالیت‌های کارآفرینانه در این بخش موجب اشتغال‌زایی و خلق ارزش‌افزوده می‌گردد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه ها توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی مبتنی بر فناوری اطلاعات انجام گرفت. این مطالعه از نوع کیفی (تحلیل محتوا و دلفی) می‌باشد. جهت تهیه داده‌ها ابتدا با مرور مبانی نظری و مطالعات پیشین از طریق روش تحلیل محتوا، مولفه های توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی مبتنی بر فناوری اطلاعات شناسایی و از طریق روش دلفی به تائید و اولویت‌بندی این مولفه ها پرداخته شد. درروش تحلیل محتوا از روش‌های ذهنی برای تحلیل داده‌ها و در روش دلفی از آمار توصیفی همچون شمارش، درصد برای تحلیل داده‌های پرسشنامه‌ها و مصاحبه‌ها استفاده ‌شد. درروش تحلیل محتوا 27 شاخص به‌عنوان عوامل توسعه‌ی کارآفرینی بخش کشاورزی استخراج شد و به مرحله دلفی راه یافتند. در سه دور دلفی نیز 13 شاخص به شاخص‌ها افزوده شد و از مجموع 40 شاخص تنها 8 شاخص مورد توافق عمومی خبرگان قرار نگرفت. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات از 9 مولفه (زیرساخت حقوقی- قانونی، زیرساخت فنی، زیرساخت آموزشی- ترویجی، زیرساخت مدیریتی، زیرساخت فرهنگی) و 32 شاخص تشکیل می شود که نقش زیربنایی و بنیادی در توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه در بخش کشاورزی دارد همچنین زمینه ساز توسعه هر چه بیشتر کارآفرینی در بخش کشاورزی می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identify the components /dimensions of entrepreneurship development in the agricultural sector based on information technology

نویسندگان [English]

  • Morteza Akbari 1
  • Fatemeh Parvin 2
1 Department of Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Ph.D. Student of Information Technology Management, Business Intelligence, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Today, the development of the agricultural sector is not possible without relying on efficient information and the use of new technologies, and the use of information technology to develop and update information and tools related to entrepreneurial activities in this sector leads to job creation and value creation. Therefore, the present study aimed to identify the components of entrepreneurship development in the agricultural sector based on information technology. This study is of qualitative type (content analysis and Delphi). In order to prepare the data, first, by reviewing the theoretical foundations and previous studies through content analysis method, the components of entrepreneurship development in the agricultural sector based on information technology were identified and through Delphi method, these components were approved and prioritized. In the content analysis method, subjective methods were used to analyze the data and in the Delphi method, descriptive statistics such as counting, percentages were used to analyze the data of questionnaires and interviews. In the content analysis method, 27 indicators were extracted as factors for entrepreneurship development in the agricultural sector and reached the Delphi stage. In three rounds of Delphi, 13 indicators were added to the indicators and out of 40 indicators, only 8 indicators were not agreed upon by the experts. The results showed that the factors affecting the development of information and communication technology consist of 9 components (legal infrastructure, technical infrastructure, educational-extension infrastructure, managerial infrastructure, cultural infrastructure) and 32 indicators that play a fundamental role in business development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technological entrepreneurship
  • Electronic business
  • Agriculture
  • Development
 آل‌داود، س. ع.، صادقی نسب، م. 1400. نقش فناوری‌های جدید اطلاعاتی در توسعه عملکرد زنجیره تأمین کسب‌وکارهای پسا مدرنیته ایران. نشریه مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی، 7 (3): 59-78.
بدیع زاده، ع.، ارشاد، س. 1395. تأثیر ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک بر پذیرش آن در شرکت‌های کوچک و متوسط صنایع غذایی قزوین. مدیریت توسعه و تحول، 25 (395): 71-78.
بزی، ا.، شجاعی، س.، اسفندیاری مقدم، ع.، سمیعی، ر. 1399. تبیین مدل راهبردی تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی و توسعه کارآفرینی روستایی با تأکید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی. تعاون و کشاورزی (تعاون)، 9 (33): 123-153.
حسین پور، م.، موسوی چراغ‌آبادی، ر. کنعانی، ف. 1395. چالش‌های توسعه تجارت الکترونیک. چهارمین کنفرانس بین‌المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری با رویکرد ارزش‌آفرینی. شیراز، موسسه آموزشی مدیران خبره نارون.
حسینی نیا، غ .ح.، یعقوبی فرانی، ا. ثالثی، م. 1395. فرصت‌های کارآفرینی در بخش تولیدات دامی استان کرمانشاه. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 3 (1):121- 136.
خسروی، ا.، غلامرضایی، س.، رحیمیان، م.، اکبری، م. 1395. تحلیلی بر عوامل مؤثر بر توسعه‌ کارآفرینی سازمانی در تعاونی‌ها. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 3 (4): 89-101.
خسروی، ا.، غلامرضایی، س.، رحیمیان، م.، اکبری، م. 1396. بررسی تأثیر مؤلفه‌های بازدارنده توسعه کارآفرینی سازمانی بر گرایش کارآفرینانه سازمانی در تعاونی‌های کشاورزی. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 6 (22): 123-150.
خسروی، ا.، نادری، ن.، رضایی، ب.، آزادی، ح. 1400. بررسی مدل سازگاری رفتاری صاحبان کسب‌وکارهای حوزه گردشگری استان کرمانشاه در رویارویی با بحران کووید- 19. جغرافیا و پایداری محیط، 11 (1): 55-72.
رستمی، م. ز.، اکبری، م. ر.، اصغری، ع. 1388. بررسی موانع تجارت الکترونیک و تبیین راهکارهای پیاده‌سازی آن در استان مرکزی. پژوهش‌های مدیریت راهبردی، 43: 109-127.
رضایی، م.، علیزاده، ع. ر.، حنفی‌زاده، پ. 1389. تجارت الکترونیک: تعاریف و موانع. ترمه، تهران، دانشگاه صنعتی شریف.
شهریاری، م.، ضیایی، س.، شاکری بستان‌آباد، رضا. 1401. اثرات هدفمندی یارانه‌ها بر بهره‌وری آب در بخش‌های کشاورزی و صنعت. مطالعات علوم محیط‌زیست، 7 (2): 4884-4895.
عبداالله‌زاده، غ.، شریف‌زاده، م.ش. 1397. توسعه کسب ‌و کارآفرینی در کشاورزی. چاپ اول، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان.
قاسم‌زاده، م.، سلاطین، پ. 1398. تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی. اقتصاد و تجارت نوین، 14 (42): 107- 128.
ماقبل، ر.، موحدی، ر.، نادری مهدیی، ک.، غضنفری، ع.ر. 1392. تحلیل راهکارهای توسعه و تقویت کسب‌وکارهای الکترونیکی در بخش کشاورزی (مطالعه موردی: استان آذربایجان شرقی). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 1 (1): 1-14.
مسعودی، ح. 1395. رباتیک؛ زمین‌های جدید برای نوآوری و توسعه کارآفرینی در بخش دامپروری. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 3 (3): ۳۸-۱۹.
ملاشاهی، غ. ع.، ظریفیان، ش. 1394. عوام مؤثر بر موفقیت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط زراعی و باغی شهرستان زابل تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 46 (4): 737- 748.
موحدی، ر. 1394. راه‌اندازی کسب‌وکارهای الکترونیکی در کشاورزی. کارآفرینی در کشاورزی، 2 (3): 23-42.
مؤمنی، ف.، دشتبانی، س.، علی‌اصغر بانوئی، ع. ا. 1396. اهمیت بخش کشاورزی در حفظ تعادل اقتصادی - اجتماعی ساختار شهری و روستایی ایران. اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 4 (22): 17-46.
هدایت نظری، ف.، تونج، م.، ارزیده، م.، گودرزوند، چ. 1397، تجزیه و تحلیل صادرات تجارت با مشتری تجارت الکترونیک از ایتالیا به ایران. فصلنامه پژوهش‌های جدید در مدیریت و حسابداری، 1 (21): 355- 365.
Akkeren, J.K.V. and Cavaye, A.L.M. 2000. Model of factors influence on entry-level electronic commerce adoption in the automobile industry in Australia, Working paper. Available online at: http://ecis2001.fov.uni-mb.si/doctoral/Students/ECISDC.
Blanco, S. 2007. How techno-entrepreneurs build a potentially exciting future? Handbook of Research on Techno-Entrepreneurship, (ed.) by Francois Therin, Edward Elgar, 1 (1): 3- 25.
Blank, S. 2010. The barriers to entrepreneurship are coming down. Journalof Nano Particles Research, 12(3): 1- 5.
Chaffey, D., and Chadwick, F. 2019. Digital marketing (strategy, implementation and practice). 7th Edition. Six edition. British Library Cataloguing-inPublication Data.
Chittithaworn, C., Islam, M.A., Keawchana, T., and Yusuf, D.H.M. 2011. Factors affecting business success of small & medium enterprises (SMEs) in Thailand. Asian Social Science, 7 (5): 180-190.
Foresi, L., Schmutz, U., Anton, A., Vieweger, A., Bavec, M., Meier, M., and Vukamanic, T. 2016. Sustainability assessment tools for organic greenhouse horticulture. Bio Greenhouse COST Action FA 1105, www.biogreenhouse.org.
Giua, C., Materia, V.C., and Camanzi, L. 2022. Smart farming technologies adoption: Which factors play a role in the digital transition?Technology in Society, 68 (1): 101869.
Hales, C. 2006. An Investigation of Electronic Commerce. Journal of Management Studies, 36 (3): 17-28.
Harb, Y., and Shang, Y. 2021. Linking information technology and entrepreneurship: A literature review. ‏ Proceedings of the 54th Hawaii International Conference on System Sciences.
Kim, C., Mirsobit, M. and Lee, I. 2010. An empirical examination of factors influencing the intention to use mobile payment. Computers in Human Behavior, 26 (3): 310-322.
Martinez, I., and Nguyen, T. 2014. Using information and communication technology to support women's entrepreneurship in central and west Asia. ‏Cornell University ILR School.
Maru, W. 2003. Information and communication technology use in agricultural extension in India. Agricultural Research and Extension Network, 135(1): 1-20.
Meera, S.N., Jhamtani, A. and Rao, D.U.M. 2004. Information and communication technology in agricultural development: a comparative analysis of three projects from India (AgREN Network Paper No. 135) (Agricultural Research and Extension Network).
Mohammadifar, Y., Naderi, N., Khosravi, E., and Karamian, F. 2022. Developing a Paradigm Model for Resilience of Rural Entrepreneurial Businesses in Dealing with the COVID-19 Crisis; Application of Grounded Theory in Western of Iran. Frontiers in Public Health, 10: 833909.
Nambisan, S., Wright, M., and Feldman, M. 2019. The digital transformation of innovation and entrepreneurship: Progress, challenges and key themes. Research Policy, 48 (8): 103773.
Navarro-García, A., Arenas-Gaitán, J., Rondán-Cataluna, F.J., and Rey-Moreno, M. 2016. Global model of export performance: moderator role of export department. Journal of Business Research, 69 (5): 1880-1886.
Oranga, H.M. and Nordberg, E. 1993 The Delphi panel method for generating health information, Health Policy and planning, 4 (2): 405- 412.
Saban, K.A. 2001. Strategic preparedness: A critical requirement to maximize e-commerce investments. Electronic Markets, 11(1): 26-36.‏
Soleymani, A., Farani, A.Y., Karimi, S., Azadi, H., Nadiri, H., and Scheffran, J. 2021. Identifying sustainable rural entrepreneurship indicators in the Iranian context. Journal of Cleaner Production, 290: 125-186.‏