احمدامینی، ز.، امانی تهران، م.، و سقزچی، م. الف. 1389. شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی با رویکرد زنجیره ارزش. فصلنامه توسعه فناوری صنعتی، 8(14): 35-48.
اکبری، م و هاشمزاده، ژ. 1395. عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران عرب شهرستان کلاردشت. فصلنامه میراث و گردشگری، 1(2): 77-57.
آقاجانی افروزی، ع. الف.، و علیزاده، م. 1396. شناسایی فرصتهای کارآفرینانه در گردشگری روستایی. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، ۴ (۷) :۵۷-۶۵.
پاداش، ح.، خداپناه، ب.، و ابراهیمزاده، م. 1396. تاثیر محیط نهادی بر اقتصاد دانشبنیان. پژوهشنامه اقتصادی، 17(64): 171-198.
جعفری، الف. ح. 1397. استارتاپها، شرکتهای دانش بنیان و کسب و کارهای نوین در صنعت گردشگری. ماهنامه جادههای سبز، 153: :42-36.
حسینی نیا، غ.، و علیآبادی، و. 1398. آسیبشناسی زنجیره ارزش کارآفرینی در کسبوکارهای روستایی (مطالعه موردی تعاونیهای روستایی استان کرمانشاه. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 8(31): 1-25.
حقیقت، س. 1390. بررسی اثرات زنجیره ارزش جهانی بر ارتقاء خوشههای محلی. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت مشاغل دانش بنیان، دانشگاه مازندران، بابلسر.
خان احمدلو، ر.، معزز، ه.، محمدی، م.، یزدانی، ح.، و زارعی متین، ح. 1399. فراترکیب عوامل موثر بر شکل گیری و توسعه اکوسیستم نوآوری مبتنی بر دانشگاه. مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی، 3(3): 97-130.
رحمان سرشت، ح.، دهدشتی شاهرخ، ز.، خاشعی، و.، و دوست محمدیان، ش. 1398. طراحی مدل تابآوری استارتاپهای مبتنی بر فاوا با رویکرد آمیخته. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 4(12): 621-640.
شریفزاده، م. ش.، عبدالله زاده، غ. 1399. زیستبوم نوآفرینی کشاورزی در استان گلستان. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، ۱۶(۱): ۱-۲۲.
شکری زاده، ح.، و عشقان ملک، م. 1397. مدیریت زنجیره تامین سبز در صنعت گردشگری. پانزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع، یزد.
شهبازی، ف.، و حجاریان، م. 1398. اولویتبندی عومل موثر در توسعه گردشگری طبق نظر ذینفعان (مطالعه موردی: شهرستان فومن). نخستین همایش ملی علوم، صنایع دریایی و توسعه پایدار سواحل مکران، چابهار.
شهرابی، ب.، اشرفی، م.، و عباسی، الف. 1398. مدل یابی عوامل تأثیرگذار بر تأمین مالی استارت آپها (کسبوکارهای نوپا) با تکنیک دیمتل. راهبرد مدیریت مالی، 7(2): 61-89.
شهرکی، ش.، گرگین، س.، شریفزاده، م.، عبدالهزاده، غ.، کشیری، ح.، و شهرکی، م. 1398. تحلیل زنجیره ارزش کسب و کارهای شیلاتی با نگرش کارآفرینی - مطالعه موردی تعاونیهای صیادی پره استان گلستان. کارآفرینی در کشاورزی، 6(4): 1-16.
عبدالهزاده، غ.، صالحی، خ.، شریفزاده، م.ش.، خواجهشاهکوهی، ع. (1394). بررسی تأثیر گردشگری بر معیشت پایدار روستایی در استان گلستان. برنامهریزی و توسعه گردشگری، ۴ (۱۵)۱۴۸-۱۶۹.
لطیفیان، م.، شریف زاده، م.، عبدالهزاده، غ.، و ملاحسینی، الف. 1399. بررسی کیفیت خدمات و تمایل به استفاده مجدد در کسبوکارهای محلی: مورد اقامتگاههای بوم گردی در استان گلستان. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، ۷ (۱۳) :۲۴-۳۴
مرادنژادی، ه.، شریفزاده، م.ش.، واحدی، م.، مهدیزاده، ح. 1398. تدوین و کاربست چارچوبی برای ارزیابی زیست بوم کسبوکارهای نوپای مبتنی بر فاوا در استان ایلام. توسعه کارآفرینی، ۱۲(۳): ۴۰۱-۴۲۰.
میر، م.، حسینی مقدم، م.، و مختاری، ز. 1394. دستیابی به مزیت رقابتی از طریق زنجیره ارزش صنعت گردشگری. سومین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت، تهران.
ندافی، ر.، و احمدوند، م. 1396. شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای توسعۀ کسب و کارهای نوپا (استارت آپها) با استفاده از روششناسی کیو. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 10(3): 517-534.
نعمتی، ن.، نعمتی، د.، و یاوری فر، پ. 1397. بررسی زمینه های فعالیت کسب وکارهای نوپا (استارتاپ) در حوزه گردشگری سلامت. اولین همایش علمی و پژوهشی ملی با عنوان نقش صنعت گردشگری به ویژه گردشگری سلامت در اشتغال سالم و توسعه پایدار، کرج.
Abdollahzadeh, Gh., and Sharifzadeh, A. 2012. Rural resident’s perceptions toward tourism development: A study from Iran. International Journal of Tourism Research, 16(2): 126-136
Arteaga Estrella, Y.M., Espinoza Toalombo, R.A., Zuñiga Santillán, X.L. , Espinoza Solís, E.J, Villegas Yagual, F.E. and Campos Rocafuerte, H.F. 2018. Tourism start-ups; an alternative for the development of sustainable tourism in Milagro city: Plant nurseries, an entrepreneurial opportunity. Revista Espacios, 39: 18.
Baglioni, E., Campling, L., and Hanlon, G. 2020. Global value chains as entrepreneurial capture: Insights from management theory. Review of International Political Economy, 27(4): 903-925.
Benjamin, S., and Dillette, A.K. 2021. Black Travel Movement: Systemic racism informing tourism. Annals of Tourism Research, 88: 103169.
Bosma, N., van Praag, M., and Thurik, R. 2004. The Value of Human and Social Capital Investments for the Business Performance of Startups. Small Business Economics 23, 227–236.
Colombo, M.G., and Grilli, L., 2010. On growth drivers of high-tech start-ups: exploring the role of founders’ human capital and venture capital. J. Bus. Ventur. 25, 610–626.
Deng, F., and Wang, F. 2020. Misoperation monitoring and early warning during startup and shutdown of petrochemical units, Journal of Loss Prevention in the Process Industries, 67(2): 93-118.
Dijkstra, H., van Beukering, P. and Brouwer, R. 2021. In the business of dirty oceans: Overview of startups and entrepreneurs managing marine plastic. Marine Pollution Bulletin, 162: 111880.
Dutta, S., Lanvin, B., León, L.R., and Wunsch-Vincent, S. (eds) 2021.
Global Innovation Index 2021. Geneva: World Intellectual Property Organization.
Elmo, G., Arcese, G., Marco, V., Poponi, S., and Pacchera, F. 2020. Sustainability in Tourism as an Innovation Driver: An Analysis of Family Business Reality. Sustainability, 12 (5): 61-49.
Gackstatter, S., Kotzemir, M. and Meissner, D. 2014. Building an innovation-driven economy the case of BRIC and GCC countries, Foresight, 16(4): 293-308.
Ganotakis, P. 2012. Founders’ human capital and the performance of UK new technology based firms. Small Business Economics, 39 (2): 495–515.
Gössling, S. 1999. Ecotourism: means to safeguard biodiversity and ecosystem functions?. Ecological Economics, 29(1): 303-320.
Gruchmann, T., Topp, M. and Seeler, S. 2022. Sustainable supply chain management in tourism: a systematic literature review. In Supply Chain Forum: An International Journal, (pp. 1-18). Taylor & Francis.
Kiwala, Y., Olivier, J., and Kintu, I. 2021. Entrepreneurial competence and supply chain value creation in local procurement. Development Southern Africa, 38(3): 423-436.
Kordalska, A., and Olczyk, M. 2021. New patterns in the position of CEE countries in global value chains: functional specialisation approach. Oeconomia Copernicana, 12: 35-52.
Kuckertz, A., Berger, E.S.C., and Brändle, L. 2020. Entrepreneurship and the sustainable bioeconomy transformation. Environmental Innovation and Societal Transitions, 37: 332-344.
Lambooy, T., and Levashova, Y. 2011. Opportunities and challenges for private sector entrepreneurship and investment in biodiversity, ecosystem services and nature conservation. International Journal of Biodiversity Science, Ecosystem Services & Management, 7 (4): 301-318.
Maaravi, Y., Heller, B., Amar, S., and Stav, H. 2020. Training techniques for entrepreneurial value creation. Entrepreneurship Education, 3(2): 215-238.
Mitchell, J. 2012. Value chain approaches to assessing the impact of tourism on low-income households in developing countries. Journal of Sustainable Tourism, 20 (3): 457-475.
Nofsinger, J.R., and Wang, W. 2011. Determinants of start-up firm external financing worldwide. Journal of Banking & Finance, 35(9): 2282-2294.
O’Brien, E., Cooney, M.T. and Blenker, P. 2019. Expanding university entrepreneurial ecosystems to under-represented communities, Journal of Entrepreneurship and Public Policy, 8(3): 384-407.
Presenza, A., Abbate, T. Meleddu, M., and Sheehan, L. 2019. Start-up entrepreneurs’ personality traits. An exploratory analysis of Italian tourism industry. Current Issues in Tourism, 23: 1-19.
Szpilko, D. 2017. Tourism Supply Chain–Overview of Selected Literature. Procedia Engineering, 182: 687-693.
Tripathi, N., Ovivo, M., Liukkunen, K., and Markkula, J. 2019. Startup ecosystem effect on minimum viable product development in software startups, Information and Software Technology, 114(2): 77-91.
Yılmaz, Y. and Bititci, U.S. 2006. Performance measurement in tourism: a value chain model. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18(4): 341-349.