بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه محصول جدید با نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت‌های دانش‌بنیان استان مازندران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار ، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان،فریدونکنار،ایران

2 استادیار ، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان،فریدونکنار،ایران.

چکیده

امروزه عواملی که فرآیند توسعه محصول جدید را تحت تأثیر قرار می‌دهند از اهمیت فراوانی برخوردار هستند. یکی از این عوامل سرمایه اجتماعی است که سازمان را قادر به دسترسی سریع با زمان‌بندی مناسب به مجموعة متنوعی از اطلاعات به منظور توسعه محصولات جدید می‌سازد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه محصول جدید با نقش میانجی مدیریت دانش است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان استان مازندران به تعداد 197 نفر بودند، حجم نمونه مطابق با جدول کرجسی و مورگان 132 نفر تعیین شد و از روش تصادفی ساده، برای نمونه‌گیری استفاده شد. تحلیل داده‌ها با روش معادلات ساختاری با نرم افزار Smart pls2 انجام شد. نتایج نشان دادند که سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. سرمایه اجتماعی بر توسعه محصول جدید تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. همچنین یافته‌ها، نقش میانجی مدیریت دانش در رابطه بین سرمایه اجتماعی و توسعه محصول جدید را تأیید کرد. مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان برای ادامه حیات در محیط رقابتی، بهبود در عملکرد توسعه محصول جدید را مهم می‌پندارند لذا به‌کارگیری سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش، برای بهبود توسعه محصول جدید و باقی ماندن در بازار ضروری می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of social capital on new product development with the mediating role of knowledge management in knowledge-based companies in Mazandaran province

نویسندگان [English]

  • Hamid Rezaei 1
  • Seyed Mehdi Khakzadian 2
1 Assistant Professor of Management, Higher Education Institution of Pardisan, Fereydunkenar, Iran.
2 Assistant Professor of Management, Higher Education Institution of Pardisan, Fereydunkenar, Iran.
چکیده [English]

Today, the factors that affect the new product development process are very important. One of these factors is social capital, which enables the organization to quickly access, with appropriate timing, a diverse set of information to develop new products. The purpose of this study is to investigate the effect of social capital on new product development with the mediating role of knowledge management. This research is applied in terms of purpose and in terms of nature and method, descriptive-analytical and correlational. The statistical population of the study was 197 managers of all knowledge-based companies in Mazandaran province. The sample size was determined to be 132 according to Krejcie and Morgan table and a simple random method was used for sampling. Data analysis was performed by structural equation method with Smart pls2 software. The results showed that social capital has a positive and significant effect on knowledge management. Knowledge management has a positive and significant effect on new product development. Social capital has a positive and significant effect on new product development. The findings also confirmed the mediating role of knowledge management in the relationship between social capital and new product development. Managers of knowledge-based companies consider it important to improve the performance of new product development in order to survive in a competitive environment, so the use of social capital and knowledge management is essential to improve new product development and stay in the market.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social capital
  • New product development
  • Knowledge management
  • Knowledge base
  1. آذر،‌ ع.، و خسروانی، ف. ‌1398. تحقیق در عملیات نرم. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران.

    1. آزادی، ش .1394. بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش سازمان (مطالعه موردی: اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل). فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، 1(1): 44-36.
    2. احمدی بالادهی، م .1394. سرمایه اجتماعی و رابطه آن با اجرای مدیریت دانش در ناجا. فصلنامه مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، 8(2): 88-67.
    3. انصاری، م و مصطفوی، م .1391. طراحی فرآیند ساخت و توسعه محصول جدید از ایده تا محصول. مجله مهندسی مکانیک و ارتشاعات، 3(1): 39-33.
    4. جمشیدنژاد، گ.، واحدی، م.، پورسعید، ع و چهارسوقی، ح .1399. پیشران‌ها و پسران‌های آموزشی مؤثر بر مدیریت توسعه شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی غرب کشور. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 12(55): 37-9.
    5. جوان‌پور، م.، گرجی دوز، س و سبحانی، ع .1396. تحلیلی بر سرمایه اجتماعی در سازمان. فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، 3(4): 125- 108.
    6. خوراکیان، ع. و عطارمقدم، ن . 1397. عوامل اثرگذار بر زمان فاز رشد فرآیند توسعه محصول جدید در شرکتهای دانش بنیان با استفاده از رویکرد دیمتل و سیستم پویا. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 5(4): 101-73.

    8..خورشیدی، ج.، حسن‌زاده، و بهنیا، ب .1397. شناسایی تأثیر عوامل موثر بر تجاری‌سازی شرکت‌های دانش بنیان در پارک علم فناوری استان مازندران. دومین کنفرانس بین‌المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم مدیریت، حسابداری و مهندسی صنایع. ساری.

    1. خیاطیان، م.، الیاسی، م و طباطباییان، ح .1395. الگوی پایداری شرکت‌های دانش بنیان در ایران. سیاست علم و فناوری، 8(2): 62-49.
    2. دانش، ف.، کاظمی علیشاهی، ح.، رحیمی، ص و سهیلی، ف 1399. رابطه سرمایه اجتماعی با سرمایه فکری و مدیریت دانش در بیمه ایران. فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 6(2): 155-129.
    3. درّی نوکورانی ، ب.، کسایی ، م و فرخی‌زاده، ف .1394. بررسی و تحلیل تأثیر مدیریت دانش و نوآوری فرآیند بر توسعه محصول جدید (شرکت‌های کوچک ‌و متوسط شهرک صنعتی شمس‌آباد تهران). فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، 2(3): 22-11.
    4. دهقانان، ح و هرندی، ع .1393. بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد نوآورانه: با تأکید بر نقش میانجی انتقال دانش (مطالعه موردی: شرکت های دانش بنیان ایرانی فعال در حوزۀ فناوری اطلاعات). فصلنامه مدیریت نوآوری، 3(1): 22-1.
    5. رافضی، س .1394. نقش شرکت‌های دانش بنیان در تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی. اولین همایش ملی اقتصاد مقاومتی دانش بنیان.تفرش.
    6. ربیعی، ع.، علی اکبری، س و محمودخانی، ز .1390. رتبه بندی چالش‌های توسعه محصول جدید در شرکت‌های دانش بنیان، دومین همایش ملی مدیریت پژوهش و فناوری. تهران.
    7. رجوعی، م.، غیور باغبانی، م و سبحانی، ا .1399. تاثیر نمونه‌سازی بر موفقیت محصول جدید با نقش تعدیل‌گر دخالت مشتری و سرعت انتشار اطلاعات (مورد مطالعه: شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی). فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، 18(9): 35-21.
    8. رستمی، ح و وظیفه دوست، ح .1397. تعیین رابطه نوآوری باز بر نوآوری استراتژی و کسب مزیت رقابتی در شرکت‌های دانش‌بنیان استان مازندران. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت، 3(5): 60-41.
    9. رضائی، م.، کراری، ح و مصطفوی، ل .1387. مدیریت دانش در توسعه محصول جدید (NPD). هفتمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن. تهران.
    10. رضوانی، م و طغرایی، م .1390. نقش‌آفرینی سرمایه اجتماعی سازمانی در گرایش به نوآوری سازمانی در شرکت‌های دانش بنیان (مورد مطالعه: شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران). فصلنامه پژوهشنامه مدیریت تحول، 3(6): 53-29.
    11. زارعی، ع و باقری قره‌بلاغ، ه .1398. وا کاوی نقش ابعاد سرمایه اجتماعی بر توسعه محصول جدید: با تاکید بر نقش میانجی گرایش کارآفرینانه در شرکت‌های دانش بنیان. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 17(36): 16-5.
    12. ساکی، ر.، نصیری، ص و سعادت، ص .1396. رابطه سرمایه اجتماعی با آمادگی استقرار مدیریت دانش در اداره کل آموزش‌و پرورش استان کهگیلویه و بویر احمد. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 11(1): 79-59.
    13. طباطبایی، م.، فاتح پور، م و معینی، م .1398. بررسی رابطه مدیریت دانش با توسعه محصولات جدید در شعب بانک ملت شهرستان ساوه. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 3(20): 69-50.
    14. قائدی، م و علیزاده ثانی، م. 1395. تبیین نقش سرمایة اجتماعی در عملکرد نوآوری در شرکت‌های دانش بنیان. فصلنامه مدیریت سرمایه اجتماعی، 3(4): 628-607.
    15. محسنی کیاسری، م.، فرتاش، ک.، و سعدآبادی، ع .1399. تحلیلی بر فرآیندهای توسعه محصول جدید در صنایع غذایی (شرکت‌های صنایع غذایی استان تهران). فصلنامه مدیریت نوآوری، 9(2): 150-127.
    16. محمدی مقدم، ی.، شعبانی، ا.، منصوری محمد آبادی، س و محمدی، خ .1397. بررسی تأثیر قابلیت مدیریت دانش بر فرآیند توسعه محصول جدید. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 16(31): 32-23.
    17. موغلی، ع.، بهمنیاری، ح., دانشور، ب و معصومی، ر .1394. بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله میان رشته‌ای آموزش مجازی در علوم پزشکی، 6(2): 51-40.

    26.Chowdhury, M., Prayag, G., Patwardhan, V. and Kumar, N. 2020. The impact of social capital and knowledge sharing intention on restaurant’s new product development. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(10): 3271-3293.

    27.Cooper, R.G. 2019. The drivers of success in new-product development. Industrial Marketing Management, 76: 36-47.

    28.Duhon, B. 1998. It's all in our heads, Inform, 12(8): 8-13.

    29.Eko, P, Andryan, S and Nurjannah, R. 2020. The Role of Social Capital in New Products Development and Business Competitiveness Enhancement. International Journal of Scientific and Technology Research, 9(3): 1838-1843.

    30.Hijazi, H. and Salamah, H. 2014. Impact of Social Capital on Knowledge Sharing at the Public Sector in Jordan. Information and Knowledge Management, 4(1): 20-30.

    31.Jung, D.I., Chow, C. and Wu, A. 2003. The role of transformational leadership in enhancing organizational innovation: hypotheses and some preliminary findings. The Leadership Quarterly, 14(20): 525-544.

    32.Lim, K., Ming-Lang, T., Kim Hua, T., and Tat Dat, B. 2017. Knowledge Management in Sustainable Supply Chain Management: Improving Performance through an Interpretive Structural Modelling Approach. Journal of Cleaner Production, 162: 806-816.

    1. Mu, J., peng et al. 2007. New product development in Chinesemn enterprise- key successes factors managerial prospective. International Journal of Emerging Marketing, 2(2): 123-143.

    34.Nahapiet, J., and Ghoshal, S. 1998. Social capital, intellectual capital and the organizational advantage Academy of Management Review. CrossRef Google Scholar, 23(2): 242–266.

    35.Nonaka, I. and Takechi, H. 2001. The knowledge creating company. OXFORD University, Press Oxford.

    36.Patrick S.W. and Sonia Choi, K.Y. 2009. The processes of Knowledge of management in professional services firms in the construction industry: a critical assessment of both theory and practice. Journal of Knowledge Management, 13(2): 110-126.

    37.Paola Garcı´a-Sa´nchez and et al. 2019. Social capital and knowledge sharing in academic research teams. International Review of Administrative Sciences ,85(1): 191-207. 

    38.Peng, L., Wen, C. and Chin, H. 2005. An empirical study on the correlation between the knowledge management method and new product development strategy on product performance in Taiwan’s industries. Technovation, 25(6): 637-644.

    39.Perry, C., and Cochet, M. 2009. Consumer packaged goods product development processes in the 21 Century: Product lifecycle management emerges as a key innovation driver. In J. Beckley, M. Foley, E. Topp, C. Huang, and W. Prinyawiwatkul (Eds.), Accelerating new food product design and development. pp. 113–131

    40.Romeo Bandinelli and et al. 2014. Assessing the Role of Knowledge Management in the New Product Development Process: An Empirical Study. Product Lifecycle Management for a Global Market,442(1): 397-406.

    41.Yildirmaz, H, Atilla Öner. M. and Nicole. H, 2018. Impact of Knowledge Management Capabilities on New Product Development and Company Performance. International Journal of Innovation and Technology Management (IJITM), 15(4): 1-34.